تیپ شخصیتی ENTP چیست؟ + (افراد مشهور، شغل و ازدواج)

تیپ شخصیتی ENTP
تیپ شخصیتی ENTP

خصوصیات تیپ شخصیتی ENTP چیست؟ | افراد مشهور | شغل و رشته مناسب | روابط عاطفی و ازدواج

ENTP، یکی از 16 تیپ شخصیتی است که توسط آزمون شخصیت شناسی مایرز-بریگز (MBTI) قابل شناسایی می باشد.

افراد دارای این تیپ شخصیتی، معمولا به عنوان افرادی مبتکر، باهوش و بیانگر معرفی می شوند.

آن ها همچنین به عنوان افرادی ایده محور شناخته می شوند؛ به همین دلیل، این تیپ شخصیتی ملقب به «مبتکر»، «خیال پرداز» یا «مناظره کننده» می باشد.

افراد دارای تیپ شخصیتی ENTP، کم تر علاقمند به جزئیات حاضر بوده، و بیش تر به ایده پروری و نظریه پردازی علاقمند اند.

به همین دلیل، آن ها گاهی ایده هایشان را یکی پس از دیگری مطرح می کنند، بدون آن که در واقع برنامه و اقدامی برای به ثمر رساندن ایده های خلاقانه خود در نظر داشته باشند.

بر اساس گفته روانشناس دیوید کِرسی، خالق نظریه طبایع چهارگانه کِرسی، تیپ شخصیتی ENTP به عنوان «مخترعان منطقی» شناخته می شوند.

او اظهار می دارد که شخصیت منطقی، یک شخصیت نادر است و حدود 5 تا 10% از افراد جمعیت، دارای این شخصیت هستند.

ویژگی های کلیدی افراد دارای تیپ شخصیتی ENTP

  • افراد دارای این تیپ شخصیتی، از تعامل با طیف وسیعی از افراد لذت می برند. آن ها افرادی خوش صحبت بوده، و از این که دیگران را در بحث ها شرکت دهند، لذت می برند.
  • آن ها به جای تمرکز بر جزئیات حال حاضر، بر آینده تمرکز دارند. این افراد ممکن است پروژه هایی را شروع کنند و هرگز آن ها را به اتمام نرسانند. زیرا به جای تمرکز بر نیازهای فعلی، بر تصویر بزرگ تری متمرکز اند.
  • افراد دارای تیپ شخصیتی ENTP، از بودن در کنار دیگران لذت می برند؛ خصوصا اگر بتوانند در بحث هایی که مورد علاقه آن هاست، شرکت کنند.

آن ها اغلب نسبتا آرام هستند و به راحتی می توان با آن ها کنار آمد. اما با این حال، گاهی آن قدر غرق در ایده ها و برنامه های خود می شوند که ممکن است روابط صمیمانه شان را نادیده بگیرند.

  •  این افراد، تمایل به قضاوت دارند. به جای تصمیم گیری یا اقدام کردن، ترجیح می دهند دست روی دست بگذارند و ببینند چه پیش خواهد آمد!
  • افراد تیپ ENTP، به شدت کنجکاو بوده، و بر شناخت جهان پیرامون خود تمرکز دارند. آن ها فورا اطلاعات و ایده های جدید را دریافت کرده، و خیلی سریع نتیجه گیری می کنند. این افراد قادرند تا هر چیز جدیدی را سریعا درک نمایند.
  • یک راز مشترک در خصوص افراد دارای این تیپ شخصیتی این است که آن ها صرفا دوست دارند در بحث ها شرکت کنند که بحث کرده باشند!

اگرچه این افراد با این تیپ شخصیتی اغلب در بحث ها در نقش مدافع شیطان هستند، اما در حقیقت آن ها از مناظرات به عنوان راهی برای کشف یک موضوع، آموختن از دیگران و کمک به آن ها برای دیدن طرف دیگر قضیه، لذت می برند.

نقاط ضعف و قوت تیپ شخصیتی ENTP

نقاط قوت: مبتکر، خلاق، خوش صحبت، عاشق بحث، ارزش گذاری بر دانش

نقاط ضعف: گاهی مجادله کننده، عدم علاقمندی به روتین و برنامه ریزی، عدم علاقمندی به کنترل شدن، بی تمرکز، بی احساس

عملکردهای شناختی

آزمون شخصیت شناسی MBTI بر اساس نظریه شخصیت کارل یونگ، تیپ های شخصیتی را طبق عملکردهای شناختی (شهودی، منطقی، حسی، احساسی) طبقه بندی می کند.

هر یک از این عملکردها، یا به صورت برونگرایانه و یا به صورت درونگرایانه در هر فرد بروز می کنند.

ترتیب این عملکردها، همان چیزی است که نخستین الگوی رفتاری هر فرد را شکل می دهد. عملکرد غالب، عمده ترین بخش شخصیت را تشکیل می دهد؛ اگرچه این عملکرد، توسط عملکرد کمکی پشتبانی می شود.

عملکردهای درجه دوم و سوم (نادر) نیز، به ترتیب اثرات کم تری بر الگوهای رفتاری و شخصیت فرد دارند اما به نوبه خود اثرگذار هستند.

عملکرد غالب: شهودی برونگرایانه

  • افراد دارای تیپ شخصیتی ENTP، ذهن باز و پذیرایی دارند و اطلاعات را خیلی سریع دریافت می کنند.
  • به محضی که اطلاعات را جمع آوری کنند، شروع می کنند به ایجاد ارتباط میان مجموعه اطلاعات مختلف و روابط در هم تنیده.
  • آن ها در شناسایی ارتباطاتی که شاید از نظر دیگران پنهان باشد، بسیار خوب عمل می کنند و معمولا بر امکان پذیری ها تمرکز می کنند.
  • این افراد، ذهنی کارآفرین دارند و همواره ایده هایی جدید و هیجان انگیز به ذهن شان خطور می کند.

عملکرد کمکی: منطقی درونگرایانه

  • این عملکرد شناختی در فرایند تفکر افراد تیپ ENTP بروز می کند. افراد دارای این تیپ شخصیتی، بیش تر بر دریافت اطلاعات از جهان پیرامون شان متمرکز هستند و هنگام استفاده از این اطلاعات برای دستیابی به نتیجه، بسیار منطقی می شوند.
  • افراد تیپ ENTP، منطقی و عینیت گرا هستند. یعنی هنگام تصمیم گیری، بیش تر بر شواهد منطقی و عینی تکیه می کنند تا اطلاعات احساسی و ضمنی.
  • این عملکرد به این افراد کمک می کند تا تمامی اطلاعاتی که از طریق عملکرد شهودی برونگرایانه دریافت کرده اند، کاملا درک کنند.

این عملکرد شامل به کارگیری منطق و نظم جهت کمک به درک بسیاری از ایده ها و اطلاعات مختلف می باشد.

افراد تیپ ENTP، صرفا به دنبال این نیستند که بدانند چه چیزی کارساز است؛ بلکه می خواهند از چرایی و چگونگی عملکرد هر چیز، سر در بیاورند.

عملکرد درجه دو: احساسی برونگرایانه

  • این عملکرد به عنوان یک عملکرد فرعی، ممکن است خیلی توسعه یافته یا غالب نباشد.
  • اما وقتی این عملکرد توسعه یابد، فرد دارای تیپ شخصیتی ENTP می تواند به یک فرد جذاب اجتماعی تبدیل شود که قادر است با دیگران به خوبی کنار بیاید.
  • وقتی این جنبه از شخصیت فرد ضعیف و توسعه نیافته باشد، او ممکن است از نظر دیگران بی احساس و حتی کناره گیر و نا مهربان به نظر برسد!

عملکرد درجه سه (نادر): حسی درونگرایانه

  • عملکرد حسی درونگرایانه، بر درک وقایع گذشته و به کارگیری آن در تجربیات حال و آینده محوریت دارد.
  • این عملکرد برای افراد دارای این تیپ شخصیتی، تا حدودی نقطه ضعف محسوب می شود. این افراد معمولا آنچنان متمرکز بر امکان پذیری ها هستند، که نمی دانند سوابق و تجربیات گذشته، چقدر می توانند به پیش بینی نتایج آینده کمک کنند.
  • افراد دارای تیپ شخصیتی ENTP، همچنین تمایل دارند از بسیاری از جزئیات پیش پا افتاده زندگی روزمره چشم پوشی کنند؛ خصوصا اگر عمیقا درگیر انجام پروژه یا طرحی باشند.

افراد برجسته دارای تیپ شخصیتی ENTP که ممکن است بشناسید

  • توماس ادیسون، مخترع
  • جان آدامز، رئیس جمهور آمریکا
  • والت دیزنی، فیلمساز
  • جولیا چایلد، آشپز
  • اسکندر کبیر، شاه و رهبر نظامی

روابط شخصی

از آنجا که افراد دارای این تیپ شخصیتی به عنوان افرادی برونگرا توصیف می شوند، جای تعجبی نیست اگر دارای مهارت های اجتماعی بالایی باشند.

آن ها در برقراری ارتباط با دیگران بسیار ماهر بوده، و از تعامل با طیف وسیعی از دوستان، خانواده و آشنایان، لذت می برند. از نظر دیگران، این افراد در گفتگوها بسیار تیزهوش هستند.

افراد دارای تیپ شخصیتی ENTP، خیلی راحت وارد بحث ها می شوند؛ زیرا از بحث کردن لذت می برند.

عشق و علاقه آن ها به بحث کردن، گاهی ممکن است باعث شود آتش بیار معرکه شوند و بحث را به درگیری تبدیل کنند؛ طوری که دیگران فکر کنند آن ها به عمد اهل مجادله و دعوا هستند!

مسیرهای شغلی

روتین و کارهای حوصله سر بر، برای افراد دارای تیپ شخصیتی ENTP مناسب نیستند. آن ها همرنگ جماعت نمی شوند و در کارهایی که بتوانند در آن هیجان بیابند و خلاقیت خود را آزادانه بروز دهند، بهترین عملکرد را دارند.

افراد تیپ ENTP می توانند در طیف وسیعی از مشاغل موفق باشند، به شرطی که آن شغل برایشان کسل کننده و حوصله سر بر نباشد.

این افراد به عنوان مناظره کننده هایی با مهارت های ارتباطی بالا، می توانند در مشاغل حقوقی، ان چالش و تنوعی را که به دنبالش هستند، بیابند.

مشاغل مربوط به دنیای تجارت، در صورتی که بتوانند منطق، خلاقیت و توانایی های رهبری ذاتی این افراد را دخیل کنند نیز، برای آن ها مناسب هستند.

مشاغل رایج برای تیپ شخصیتی ENTP

  • مهندسی
  • وکالت
  • دانشمند
  • روانشناس
  • مخترع
  • روان پزشک
  • خبرنگار

نکاتی برای تعامل با افراد دارای تیپ شخصیتی ENTP

روابط دوستانه

افراد دارای تیپ شخصیتی ENTP، فارغ از این که دیگران دارای چه تیپ شخصیتی باشند، خیلی خوب با آن ها کنار می آیند.

اگرچه آن ها معمولا آرام هستند، اما می توانند کاملا رقابتی باشند. اگر دوست شما دارای این تیپ شخصیتی می باشد، باید مراقب باشید که هیچ یک از شما، سعی در نشان دادن برتری خود نکند.

از عشق و علاقه آن ها به بحث کردن آگاه باشید و مراقب باشید که بحث های معمولی آمیخته با آرامش و خوش اخلاقی را به مجادله تبدیل نکنید!

روابط والدینی

افراد دارای این تیپ شخصیتی، ذاتا تفریح دوست هستند و از به اشتراک گذاری هیجانات خود با فرزندان شان، لذت می برند.

والدین دارای این تیپ شخصیتی، بسیار حامی هستند اما دوست دارند هر موقعیتی را به فرصتی برای یادگیری تبدیل کنند.

والدین فرزندان دارای تیپ شخصیتی ENTP، باید آگاه باشند که اگر گاهی فرزندان شان حالت مجادله ای به خود می گیرند، فقط به خاطر عشق و علاقه ذاتی آن ها نسبت به بحث و مناظره است.

آن ها ممکن است در مواقعی ناسازگار به نظر برسند، در یک لحظه گرم و با محبت شوند، و چند لحظه بعد در حالی که سرگرم ایده های جدید شده اند، در خودشان فرو روند!

والدین این کودکان باید آن ها را تشویق کنند تا بر روی اهداف شان تمرکز کرده، و کارهایی را که آغاز کرده اند، به پایان برسانند.

روابط عاطفی

افراد دارای تیپ شخصیتی ENTP، در روابط عاطفی خود می توانند پر شور و اشتیاق و هیجان انگیز باشند.

آن ها گرم و عاشق پیشه هستند و نیازهای شریک عاطفی خود را به خوبی درک می کنند. شاید متوجه شوید که این افراد معمولا نمی توانند به قول هایی که داده اند، پایبند باشند! که این امر گاهی می تواند آزار دهنده باشد.

همواره از نیاز شریک عاطفی ENTP خود به «خودجوش» بودن آگاه باشید! شما می توانید با تشویق کردن او به دنبال کردن اهدافش با اشتیاق و عمل گرایی، بداهه گرایی او را تعدیل کنید.

منبع: www.verywellmind.com

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا
جاوید
مدیر سایت، نویسنده و مترجم، سردبیر و سئو کار ارشد سایت کوکا