تیر آهن هاش چیست؟ تیرآهن هاش ارزان از کجا بخریم؟

شاید بتوان تیرآهن را جزو آشناترین محصولات فولادی از دید مردم دانست، زیرا در ساخت اسکلت بندی ساختمان و نخستین قدم ها برای شکل گیری یک سازه مورد استفاده قرار می‌گیرد و نقشی اساسی در استحکام ساختمان های بزرگ و کوچک دارد. تیرآهن‌ها بر اساس شکل ظاهری به دو دسته تیرآهن I (آی) و تیر آهن  H(هاش) تقسیم می‌شوند.

نوع اول دارای بال های کوچک است و نوع دوم که ما آن را با نام تر آهن هاش یا هاش بیم(H beam) یا بال پهن می‌شناسیم، بال‌هایی پهن و ضخیم دارد.

تیر آهن هاش به دلیل داشتن استحکام بسیار بالا، در صنعت ساخت و سازهای عمرانی بسیار مشهور است. این محصول در برابر نیروهای کششی و خمشی عملکردی عالی از خود نشان می‌دهد و به همین دلیل  کاربرد فراوانی در تولید سازه های مسکونی، تجاری و… ایفا می‌کند.

هاش بیم ها انواع مختلفی دارند، از جمله هاش سبک، هاش سنگین و هاش فوق سنگین. هر یک از این انواع، کاربرد خاص خود را دارند و البته به دلیل اختلاف وزن، قیمت متنوعی هم دارند. برای اطلاع از وزن و قیمت هر یک از این محصولات فولادی، می‌توانید به مرجع مطمئن، آهن اسپات مراجعه کرده و از جداول وزن و قیمت معتبر این سایت بهره مند شوید.

شکل ظاهری تیرآهن هاش
شکل ظاهری تیرآهن هاش

نحوه تولید تیرآهن هاش

در فرآیند تولید تیرآهن هاش، از فرآیند نورد گرم استفاده می‌شود که در صنایع تولید فولاد بسیار معروف است، زیرا محصول تولیدی با این روش دارای استحکام بسیار زیادی است.

در فرآیند نورد گرم،‌ شمش های آهن و فولاد (یا هر فلز آلیاژی انتخابی دیگری) وارد کوره‌های بزرگ ذوب آهن می‌شوند، پس از آنکه شمش‌ها به دمای مناسب و مورد نظر رسیدند، فرآیند نورد آغاز می‌شود. در این فرآیند شمش ها به وسیله غلتک‌هایی که نورد نامیده می‌شوند، تحت فرآیند کشش و شکل گیری قرار می‌گیرند تا در نهایت، محصول مورد نظر از دستگاه استخراج شود. پس از خروج محصول از دستگاه، آن را در دمای اتاق قرار می‌دهند تا سرد شود و استحکام لازم را به دست آورد.

برای تولید انواع سنگین و فوق سنگین تیرآهن بال پهن، ممکن است از روش جوشکاری هم استفاده شود؛ در این روش قسمت بال‌های تیرآهن، به بدنه یا جان تیر جوش داده می‌شوند.

این روش بیشتر در مواقعی که وزن محصول بیش از حد بالا باشد و دستگاه نورد چندجهته‌ی مناسب در دسترس نباشد انجام می‌شود.

قیمت انواع تیرآهن هاش در Ahanspot
قیمت انواع تیرآهن هاش در Ahanspot

انواع تیرآهن هاش

تیرآهن هاش (ahanspot.com/cat/beam/h) ، از نظر ظاهری همواره به یک شکل است، اما ممکن است در وزن و ابعاد قسمت های تشکیل دهنده ی آن تفاوت هایی وجود داشته باشد. بر اساس وزن نهایی محصول، می‌توان تیرآهن بال پهن را به سه دسته تقسیم نمود:

هاش سبک

این نوع از تیرآهن های بال پهن، با نام HEA یا IPBL هم شناخته می‌شود. ضخامت بال ها در این نوع از تیرآهن هاش، کم است و پهنای آن با جان تقریبا برابر یا کمتر از آن است، در نتیجه وزن تمام شده‌ی محصول چندان زیاد نخواهدبود. هاش سبک در ایران پرکاربردتر است و توسط کارخانه ذوب آهن اصفهان به تولید می‌رسد.

هاش سنگین

این دسته از تیر آهن ها با نام های HEB یا IPBV هم شناخته می‌شوند. ضخامت قسمت بال در این نوع تیرآهن زیاد است و پهنای آن از جان یا تنه ممکن است کمی بیشتر باشد یا برابر آن باشد. این دسته از تیرآهن ها، کاربرد جهانی بیشتری دارند اما در ایران، در مقایسه با هاش سبک و انواع تیرآهن نوع آی کمتر استفاده می‌شوند.

هاش فوق سنگین

نام صنعتی این دسته از تیر آهن ها HEM است، تیرآهن های بال پهن فوق سنگین، ضخامت جان و بال بیشتری نسبت به انواع سبک و سنگین دارند. این دسته از تیرآهن ها، کاربرد کمی دارند و بیشتر در صنایع بزرگ مانند ساخت کارخانه های پتروشیمی، پالایشگاه نفت و هر گونه سازه صنعتی دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

هر یک از محصولات یاد شده بر مبنای وزنی که دارند، قیمت گذاری می‌شوند؛ این قیمت ها می‌تواند به دلیل تغییرات موجود در بازار در نوسان باشد. وجود مرجعی مطمئن همچون آهن اسپات به شما کمک می‌کند که هر لحظه بتوانید از بهترین قیمت تیرآهن هاش و انواع آن مطلع شوید.

کاربردهای تیرآهن هاش

همانگونه که گفتیم، این نوع تیرآهن دارای استحکام بالایی است و دلیل این موضوع، داشتن سطح مقطع پهن است که باعث می‌شود فشار وارده را به خوبی تحمل کند. تیر آهن هاش، نقشی زیرساختی در صنعت ساختمان دارد و عموما برای ساخت ستون‌های اصلی و پایه‌های یک ساختمان که قرار است نیروی وارده را تحمل کنند، از نوع سنگین تیرآهن هاش استفاده می‌شود و بدنه را هاش های سبک تشکیل می‌دهند.

اما کاربرد تیرآهن هاش، به صنایع عمرانی و ساختمانی محدود نمی‌شود، بلکه می‌توان از آن ها استفاده متنوع تری هم داشت. هاش فوق سنگین، به دلیل مقاومت بسیار بالا در برابر نیروهای برشی و کششی، در ساخت صنایع سنگین مانند پالایشگاه بسیار کاربردی است.

همچنین از انواع تیرآهن هاش می‌توان برای ساخت پل های عظیم یا کوچک،‌ ساخت سدهای مستحکم، ساخت اسکله ها، تولید کشتی های عظیم یا جرثقیل ها و … نیز استفاده کرد.

نحوه خرید تیرآهن هاش از آهن اسپات

اشاره کردیم که قیمت تیرآهن هاش، بسته به وزن محصول می‌تواند متغیر باشد، زیرا ملاک تعیین قیمت وزن است. اگر قصد خرید تیرآهن، انواع ورق و سایر محصولات فولادی را دارید، ابتدا میزان نیازتان به محصول و تعداد آن را به دقت ارزیابی کنید.

سپس به وبسایت آهن اسپات مراجعه کنید تا در کمترین زمان و با مطمئن ترین روش، خرید و فروش تیرآهن هاش و انواع آن با بهترین قیمت برایتان میسر شود.

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا