در دوره شیوع کرونا چند بار و چگونه موبایل خود را تمیز کنیم؟

تمیز کردن گوشی موبایل
تمیز کردن گوشی موبایل

در دوران شیوع بیماری همه گیر کووید 19 که در عرض چند ماه سراسر جهان را در نوردیده توجه به اقدامات پیشگیرانه در صدر امور روزمره بسیاری از افراد قرار گرفته است که از جمله آن ها می توان به شست و شوی مرتب دست ها، دوری از اجتماعات، ماندن در خانه به خصوص در ایام بیماری و ضد عفونی کردن سطوح مختلف اشاره کرد.

یکی از سطوحی که اکثر افراد در طول روز بارها با آن سر و کار دارند و معمولا از تمیز کردن آن غافل می شوند صفحه نمایش گوشی هوشمند و موبایل است.

تلفن همراه چقدر آلوده است؟

به گفته محققان صفحه نمایش لمسی گوشی های همراه یکی از پر میکروب ترین سطوحی است که معمولا آن را فراموش می کنیم و همراه آن میکروب های زیادی را به داخل منزل انتقال می دهیم.

مطالعات متعددی در این زمینه انجام شده و مشخص شده گوشی های همراه می توانند حامل انواع میکروب ها از جمله باکتری ها، ویروس ها و قارچ ها باشند که اگرچه بسیاری از آن ها بی خطر هستند اما برخی نیز مانند ویروس SARS-CoV-2 یا همان کرونا ویروس مشهور می توانند روی این سطوح زنده مانده و بیماری را به فرد یا دیگران منتقل کنند.

آیا همه باید موبایل خود را تمیز کنند؟

یکی از سوالاتی که اغلب مردم می پرسند این است که “اگر من در طول روز بارها دست های خود را بشویم آیا نیازی به تمیز کردن موبایل می باشد و این مسئله چقدر اهمیت دارد؟”

به گفته یکی از محققان اگر افراد همیشه قبل از لمس کردن وسایل خود از جمله گوشی موبایل دست های خود را می شویند نیازی به تمیز کردن موبایل نیست زیرا ویروسی به آن منتقل نمی شود.

اما واقعیت این است که ما در طول روز بارها با موبایل سر و کار داریم و تقریبا غیر ممکن است قبل از هر بار تلفن کردن یا پاسخ دادن به هر تماس دست های خود را بشوییم.

جالب است بدانید طی یک بررسی در سال 2019 مشخص شده هر فرد به طور متوسط در طول روز 2617 بار تلفن همراه خود را لمس می کند. بنابراین تمیز کردن گوشی همراه باید به بخشی از امور روزمره همه ما تبدیل شود.

چگونه موبایل خود را تمیز کنم؟

صفحه نمایش موبایل معمولا با استفاده از دستمال های ضد عفونی کننده تمیز می شود اما قبل از هر چیز لازم است حتما به دستور العمل درج شده روی راهنمای تلفن همراه دقت کرده یا با سازنده یا فروشنده آن تماس بگیرید تا از آسیب احتمالی موبایل جلوگیری شود.

در دوره همه گیری کووید 19 بسیاری از تولید کنندگان تلفن های همراه از جمله کمپانی اپل توضیحاتی در این باره داده اند که بسته به نوع و برند گوشی شما ممکن است متفاوت باشد.

توصیه های شرکت اپل در این زمینه عبارت است از:

  • فقط از پارچه نرم و بدون پرز برای تمیز کردن تلفن همراه استفاده کنید
  • از پاک کردن بیش از حد گوشی همراه اجتناب کنید
  • قبل از شروع، دستگاه را از منابع برق، سایر دستگاه ها و کابل ها جدا کنید
  • مایعات را از دستگاه دور نگه دارید
  • اجازه ندهید رطوبت به قسمت های باز و منافذ دستگاه برسد
  • از اسپری های آئروسل، سفید کننده ها و ساینده ها اجتناب کنید
  • از اعمال مستقیم اسپری تمیز کننده روی دستگاه خودداری کنید

اپل برای پاک سازی سطوح سخت و بدون منفذ استفاده از دستمال مرطوب حاوی 70 درصد ایزوپروپیل الکل یا دستمال مرطوب ضد عفونی کننده Clorox را توصیه می کند اما نباید آن را روی سطوح چرم یا پارچه ای بکشید.

همچنین به گفته یکی از کارشناسان استفاده از سفید کننده حاوی کلر برای تمیز کردن تلفن همراه می تواند به موبایل آسیب بزند.

روزانه چند بار موبایل خود را تمیز کنم؟

به گفته یکی از کارشناسان، محتمل ترین راه برای آلوده شدن گوشی موبایل به تعداد زیادی ویروس زمانی است که کسی در نزدیکی شما عطسه یا سرفه کند، در این صورت قطرات ریز حاوی ویروس روی گوشی نشسته و آن را آلوده می کنند.

بنابراین اگر در نزدیکی افرادی قرار دارید که سرفه یا عطسه می کنند تمیز کردن گوشی حتما لازم است.

به علاوه تمیز و ضد عفونی کردن مرتب موبایل ایده خوبی است اما نه لزوما هر بار که آن را لمس می کنید. این مسئله به عادات شما بستگی دارد، مثلا اگر به شستن دست های خود توجه زیادی دارید کافی ست یک یا دو بار در روز موبایل خود را نیز ضد عفونی کنید اما اگر معمولا آن را روی سطوح مشکوک و آلوده قرار می دهید و در شستن دست ها تنبلی می کنید بهتر است اغلب اوقات گوشی خود را تمیز کنید.

لازم به ذکر است در محیط منزل – به جز در مواردی که بیمار مبتلا به کووید 19 در منزل حضور دارد – تقریبا بعید است ویروسی به تلفن همراه منتقل شود و نیازی به تمیز کردن دائمی آن نمی باشد.

منبع: healthline

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا
جاوید
مدیر سایت، نویسنده و مترجم، سردبیر و سئو کار ارشد سایت کوکا