تمیز کردن آشپزخانه را از کجا شروع کنیم؟ ترفندهای کاربردی

تمیز کردن آشپزخانه

اینکه تمیز کردن آشپزخانه به صورت مداوم واجب و ضروری است بر هیچکس پوشیده نیست ولی برای برخی افراد این کار بسیار سخت است، چون نمی‌دانند از کجا شروع کنند و چگونه هر قسمت از آشپزخانه را تمیز کنند. در این مقاله ما به شما کمک می‌کنیم تا راحت تر به خود و آشپزخانه خود نظم و تمیزی را هدیه دهید. پس با ما همراه باشید.

نظم دهی به محیط آشپزخانه

ابتدا بهتر است تمام وسایلی که روی میز یا اپن آشپزخانه پخش هستند را مرتب کنید. هر وسیله را در جای مناسب خود بگذارید. ظرف‌ها را بشویید. مواد غذایی را درون یخچال بگذارید و … در این مرحله باید دستی به کابینت‌ها نیز بکشید. اگر درون کابینت‌ها به هم ریخته است، وسایل هر کابینت را خارج کرده گردگیری کنید و دوباره بچینید.

تمیز کردن اجاق گاز

بهتر است پس از هربار استفاده از اجاق گاز در صورتی که کثیف شد سریعا آن را تمیز کنید. برای اینکار از یک دستمال مناسب یا اسفنج نرم آب و مواد طبیعی یا شوینده کمک بگیرید. برای مثال استفاده از آب و صابون برای تمیز کردن لک‌ها کافی است. اگر باقی مانده مواد غذایی روی گاز چسبیده باشد به کمک جوش شیرین و سرکه به راحتی می‌توانید این مواد را پاک کنید. برای پاک کردن چربی گاز نیز استفاده از آبلیمو بهترین راه حل است.

تمیز کردن چدن گاز

در مقاله‌ای از سایت چارسو درباره تمیز کردن چدن گاز می‌خوانیم: ” برای تمیز کردن چدن روی گاز اول چربی و کثیفی روی آن را چک کنید. سپس طبق میزان کثیفی از روش‌های زیر استفاده کنید:

  • برای چربی متوسط: از سرکه و مایع ظرفشویی استفاده کنید. ابتدا چربی و سوختگی‌های روی چدن را با یک اسکاچ یا مسواک جدا کنید. حالا برای چند ساعت چدن‌ها را درون ترکیب (سرکه+مایع ظرفشویی+ آب گرم) قرار دهید. در نهایت همه میله‌ها را آبکشی کنید و اجازه دهید تا خشک شوند.
  • برای چربی قوی: آخرین و قوی‌ترین راه استفاده از آمونیاک است. چدن ها را درون نایلون‌های محکم و ضخیم (مثلا زیپ کیپ) بگذارید. ۰.۵ لیوان آمونیاک رقیق شده درون آن بریزید و نایلون را تکان دهید تا تمام چدن‌ها آغشته به آمونیاک شوند. ۱ ساعت صبر کنید و سپس چدن‌ها را آبکشی و خشک کنید.”

تمیز کردن سینک

در مقاله‌ای از سایت bhg می‌خوانیم: ” برای تمیز کردن سینک باید مراحل زیر را انجام دهید:

  • ابتدا سینک را از هرگونه زباله و مواد غذایی خالی کنید.
  • سپس مواد ریز غذایی مثل تفاله چای و قهوه و … را که ممکن است درون سینک باشد بشویید.
  • به جای شوینده‌های قوی که به مرور به سینک آسیب می‌رسانند از مواد طبیعی استفاده کنید. برای مثال سطح سینک مرطوب را با جوش شیرین بپوشانید و پس از مدت زمانی با اسفنج سینک را به خوبی بسابید. در انتها از آب و صابون برای شستشوی سینک استفاده کرده و با یک دستمال مناسب سینک را خشک کنید.
  • برای رفع بوی بد سینک مقداری سرکه را درون فاضلاب ریخته و چند ساعت صبر کنید. سپس با آب گرم سینک را بشویید.”

تمیز کردن شیرآلات

روش‌های بسیاری برای تمیز کردن شیرآلات وجود دارد. رایجترین روش استفاده از آب و صابون است، اما بهترین روش برای برق انداختن شیرآلات استفاده از سرکه است. در مقاله‌ای از سایت چارسو درباره تمیز کردن شیرآلات با سرکه می‌خوانیم: ” حدود ۲۴ ساعت طول می‌کشد تا سرکه اثر نهایی خود را بر روی شیرها بگذارد. برای استفاده از سرکه مراحل زیر را طی کنید:

۱. از نسبت برابر سرکه و آب استفاده کنید، هر دوی این مواد را داخل ظرفی شیشه‌ای ریخته و مخلوط کنید. برای بیشتر شیرآلات ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری از سرکه و آب (۱۵ تا ۳۰ میلی لیتر) کفایت می‌کند.

۲. پارچه‌ای تمیز را به محلول آب و سرکه آغشته کنید و آن را بر روی همه قسمت‌های شیرآلات بکشید. اجازه بدهید پارچه آغشته به مخلوط آب و سرکه به مدت یک ساعت بر روی سطوح شیرآلات باقی بماند.

۳. بعد از یک ساعت با استفاده از یک اسفنج یا پارچه خشک، شروع به تمیز کردن سطوح کنید. برای جلوگیری از ایجاد خراش بر روی شیرآلات، اسفنج را خیلی سفت نکشید.

۴. اگر مدت زیادی است که شیرآلات خانه را تمیز نکرده‌اید توصیه می‌کنیم مراحل ۲ و ۳ را مجدد انجام دهید و پارچه آغشته به آب و سرکه را به مدت یک ساعت دیگر روی شیرآلات قرار دهید.

۵. در پایان، با پارچه تمیزی شروع به خشک کردن سطوح شیرآلات کنید.

نکته: سرکه برای تمیز کردن شیرآلات کروم و طلا عالی است. اما دقت کنید برای شیرآلات قدیمی آهن و نیکل از این ماده استفاده نکنید.”

تمیز کردن پنجره‌ها و سطوح مختلف

باید تمام سطوح مختلف آشپزخانه را تمیز کنید. روی میز، اپن، پنجره‌ها، یخچال، روی کابینت‌ها و حتی دیوارها را باید تمیز کنید.

ابتدا با یک دستمال خشک روی تمام سطوح را از گرد و خاک پاک کنید.

سپس با یک دستمال نم دار روی میز، یخچال، کابینت‌ها و … را پاک کنید و در انتها با یک دستمال دیگر همه سطوح را خشک کنید.

پنجره‌ها را با پاک کننده شیشه به خوبی تمیز کنید.

تمیز کردن آشپزخانه

جارو کردن

در انتها آشپزخانه را جارو کرده و زباله‌ها را در سطل زباله بریزید. کف آشپزخانه را به خوبی طی بکشید و سطل زباله آشپزخانه را خالی کنید. زباله‌های مرطوب در آشپزخانه به سرعت بو می‌گیرند پس هر شب باید سطل زباله آشپزخانه خود را خالی کنید. حالا آشپزخانه شما تمیز و زیباست.

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا