کاهش وزن و کاهش چربی چه تفاوتی دارند؟

 تفاوت کاهش وزن و چربی سوزی چیست؟
تفاوت کاهش وزن و چربی سوزی چیست؟

اگر جزو افرادی هستید که برای کم کردن چند کیلو وزن اضافه خودتان را به آب و آتش زده و دست به دامان راهکارهای مختلف از جمله شیوه هایی که در برخی تبلیغات لاغری عنوان می شود شده اید، آیا تا به حال فکر کرده اید که با کاهش وزن چه چیزهایی در بدن تان از دست می رود؟

منظور از کاهش وزن کلی در واقع از دست دادن مقداری عضله، آب و چربی های بدن می باشد که در مجموع به کاهش چند کیلو منجر می شود در حالی که همه کسانی که به دنبال کاهش وزن هستند ترجیح می دهند چربی های بدن شان آب شده اما عضلات، دست نخورده و حجیم باقی بمانند.

این که چرا کاهش چربی از کاهش وزن مهم تر است و چگونه می توان بدون از دست دادن عضلات، وزن کم کرد سوالاتی هستند که در ادامه مطلب قصد داریم به آن ها پاسخ دهیم، با کوکا همراه باشید.

آیا چربی های بدن من در حال آب شدن هستند؟!

پیگیری پروسه کاهش وزن با استفاده از یک مقیاس، متداول و البته مفید است اما اکثر مقیاس ها تفاوتی بین کاهش چربی و از دست دادن عضله قائل نمی شوند و برای آن ها تنها کاهش وزن کلی اهمیت دارد. به همین دلیل روی اندازه گیری وزن به عنوان تنها شیوه مورد استفاده برای تعیین این که چه مقدار چربی یا عضله از دست داده اید نمی توان چندان تکیه کرد.

این در حالیست که مقیاس چربی بدن با اندازه گیری درصد چربی و عضلات از دست رفته، می تواند تصویر بهتری از ترکیب بدن ارائه دهد.

همچنین می توانید از دستگاه سنجش ضخامت چربی برای تخمین درصد چربی بدن خود استفاده کنید.

روی کاهش چربی تمرکز کنید نه کاهش وزن!

بسیاری از برنامه های کاهش وزن مدعی هستند می توانند به سرعت و به راحتی شما را لاغر کنند اما باید به این نکته دقت داشته باشید که مقدار قابل توجهی از این وزن ممکن است به از دست رفتن آب و عضلات بدن مرتبط باشد نه صرفا چربی های نه چندان دوست داشتنی!

بدون شک از دست دادن عضلات بدن می تواند به سلامت بدن ضرر برساند زیرا عضله یکی از اجزای ضروری بدن است و حفظ عضلات بدن در سطح سالم فواید زیادی به همراه دارد که از جمله آن ها می توان به تنظیم سطح قند خون، کنترل چربی هایی همچون تری گلیسیرید و کلسترول و همچنین کنترل التهاب اشاره کرد.

به علاوه مشخص شده بالا بودن نسبت چربی به عضله با بیماری های مزمن مانند سندرم متابولیک، بیماری قلبی و دیابت مرتبط می باشد. همچنین هر چه بدن دارای عضلات حجیم تری باشد کالری بیشتری هنگام استراحت می سوزاند. به همین دلیل است که کالری سوزی در مردان معمولا بیشتر از زنان است.

بنابراین اگر برنامه لاغری با کاهش عضلات بدن همراه باشد کالری سوزی حین استراحت را کاهش داده و باعث می شود همه چربی هایی که به زحمت آب کرده اید دوباره به دست آورید.

کاهش چربی های اضافی بدون از دست دادن عضله

چند روش ساده برای اطمینان از کاهش وزن ناشی از چربی سوزی و حفظ یا افزایش توده عضلانی وجود دارد که از جمله آن ها می توان به افزایش مصرف پروتئین، ورزش منظم و پیروی از یک رژیم غذایی سرشار از مواد مغذی اشاره کرد که بتواند کالری دریافتی را تا حدی کاهش دهد.

پروتئین فراوان مصرف کنید

پروتئین یک ماده مغذی مهم برای عملکردهای مختلف بدن است که به تولید آنزیم های ضروری در هضم و تولید انرژی، تعادل مایعات بدن و سلامت سیستم ایمنی کمک می کند و برای حفظ عضلات بدن و رشد عضلات جدید به خصوص در فرایند کاهش وزن اهمیت زیادی دارد.

دیده شده طی فعالیت های ورزشی شدی، مردانی که در رژیم غذایی خود پروتئین بیشتری مصرف می کنند نسبت به افرادی که از رژیم غذایی کم پروتئین استفاده می کنند توده چربی بیشتری از دست داده اند و افزایش حجم عضلانی در آن ها بیشتر می باشد.

ناگفته نماند بیشترین تاثیر زمانی است که از ورزش های مقاومتی شدت بالا و به دنبال آن یک میان وعده سرشار از پروتئین استفاده شود.

اگرچه مصرف مقادیر زیاد پروتئین در رژیم غذایی کم کالری اما بدون تمرینات با وزنه ممکن است تاثیری در عضله سازی نداشته باشد اما باعث می شود بدن چربی از دست داده و در عین حال عضلات خود را حفظ کند.

نیاز بدن به پروتئین بسته به سن، سلامت جسمی، جنس و سطح فعالیت بدنی متفاوت است اما دیده شده مصرف روزانه پروتئین در محدوده بین 1 تا 1.6 گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن می تواند برای حفظ توده عضلانی و از دست دادن چربی مفید باشد.

مقدار توصیه شده پروتئین 0.8 گرم در هر کیلوگرم از وزن بدن در روز می باشد.

ورزش کنید

ورزش موثرترین راه برای افزایش میزان از دست دادن چربی به جای کاهش عضلات است.

گفته شده افراد مسن مبتلا به چاقی که حداقل 3 بار در هفته تمرینات با وزنه و ورزش های هوازی انجام داده و از رژیم غذایی کم کالری بهره می برند 93 درصد بیشتر از کسانی که ورزش نمی کنند عضله دارند.

بدون شک ورزش به خودی خود تکنیکی موثر برای حفظ توده عضلانی می باشد اما ترکیب ورزش و مصرف پروتئین بیشتر می تواند به بهتر شدن نتایج کمک کند.

به طور کلی توصیه شده بزرگسالان حداقل 150 تا 300 دقیقه در هفته فعالیت های هوازی و تمرینات تقویت کننده عضلات داشته باشند تا همه گروه های عضلانی اصلی بدن درگیر شود.

رژیم غذایی کم کالری داشته باشید

برای کاهش وزن باید کالری بدن را کاهش داد، با دریافت کالری کمتر یا ورزش کردن می توان به این هدف رسید اما بهتر است از هر دو استفاده شود.

با این حال از آن جا که کاهش بیش از حد کالری می تواند به از دست رفتن عضلات منجر شود تا چربی ها، سعی کنید مقدار کالری مصرفی خود را به میزان متوسط 500 تا 600 کالری در روز کاهش دهید تا از دست رفتن عضلات را به حداقل ر ساندهو در عین حال میزان کاهش چربی های بدن را بهبود ببخشید.

برای این منظور میوه ها، سبزیجات، غلات کامل، مواد غذایی پروتئینی کم چرب و لبنیات کم چرب مصرف کرده و میزان مصرف محصولات و نوشیدنی های شیرین شده با شکر، گوشت های فراوری شده و غذاهای سرخ شده را کاهش دهید.

در ادامه بخوانید : علت وزن کم نکردن چیست؟

منبع: healthline

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا