5 روش تشخیص میوه آووکادو رسیده از آووکادو خراب و فاسد

میوه آووکادو تا زمانی که از روی درخت چیده نشود کال است، در حالی که به محض چیدن، فرایند رسیدن آن به سرعت شروع شده و در مدت زمان کوتاه – تنها چند روز – بعد از رسیدن نیز خراب می شود.

روش های تشخیص میوه آووکادو رسیده از آووکادو خراب و فاسد
روش های تشخیص میوه آووکادو رسیده از آووکادو خراب و فاسد

از آن جا که آووکادو میوه ای کمتر شناخته شده و گران قیمت به شمار می رود و بسیاری از مردم با روش خرید آووکادو و تشخیص آووکادوی رسیده و خراب آشنایی ندارند در ادامه قصد داریم به بیان 5 نشانه خراب شدن میوه آووکادو بپردازیم. با کوکا همراه باشید.

1. پوست بیش از حد نرم و فرو رفته

برای تشخیص این که آیا آووکادو آماده خوردن هست یا خیر، کافیست با کف دست به آرامی آن را فشار دهید، برای این کار از انگشتان خود استفاده نکنید زیرا ممکن است باعث آسیب دیدن گوشت میوه شود.

آووکادوی خیلی سفت هنوز کال است و آووکادوی کمی نرم، احتمالا رسیده و آماده خوردن می باشد.

اگر فشردن میوه باعث ایجاد فرورفتگی کوچکی روی آن شود یعنی برای برش زدن، بیش از حد رسیده و بهتر است آن را له کرده و بخورید.

اما اگر با فشردن، فرو رفتگی بزرگ روی میوه ایجاد شده و بیش از حد نرم باشد یعنی آووکادو خیلی رسیده و احتمالا خراب شده است.

به علاوه اگر قبل از فشار دادن میوه، فرورفتگی هایی روی آن مشاهده می کنید احتمالا برای خوردن مناسب نیست.

2. سیاه شدن پوست میوه

بعضی انواع آووکادو بعد از رسیدن تغییر رنگ می دهند، بخصوص آووکادو هاس که حدود 80 درصد آووکادو مصرفی در سراسر دنیا را تشکیل می دهد.

آووکادوی هاس زمانی که کال است پوست سبز روشن و پر از برآمدگی دارد اما طی فرایند رسیدن، پوست آن به سبز تیره یا قهوه ای تغییر می کند. اگر پوست آن بسیار تیره و تقریبا سیاه و خیلی نرم باشد آووکادو بیش از حد رسیده و خراب شده است.

انواع دیگر آووکادو مانند آووکادو زوتانو و فیورت بعد از رسیدن هم رنگ سبز اولیه خود را حفظ کرده و برای تشخیص خراب شدن آن ها باید از روش های دیگر استفاده کرد.

3. بافت رشته ای و تیره

تشخیص آووکادوی رسیده و خراب بعد از خریدن بسیار ساده است، کافیست آن را برش زده و به رنگ و بافت گوشت داخل آن توجه کنید.

اگر گوشت آووکادو به رنگ سبز روشن باشد می توانید آن را بخورید در حالی که آووکادوی خراب معمولا لکه های قهوه ای یا تیره روی گوشت خود دارد. گرچه گاهی این نقاط قهوه ای به خاطر کوبیدگی میوه و نه به خاطر فاسد شدن آن ایجاد شده و به راحتی می توان آن ها را جدا کرد.

نشانه دیگر خراب شدن آووکادو، رشته های تیره داخل گوشت آن است، اگرچه برخی از آووکادوها بخصوص آن هایی که از درختان جوان تر برداشت شده اند ممکن است به صورت طبیعی رگه های تیره ای روی گوشت خود داشته باشند که نشانه خرابی میوه نیست.

بنابراین اگر میوه خوب به نظر می رسد و طعم بدی ندارد به احتمال زیاد قابل خوردن است.

لازم به ذکر است بافت آووکادو فاسد حالت رشته ای پیدا کند اما اگر سایر علائم فساد در آن دیده نشود لزوما خراب نبوده و ممکن است به خاطر شرایط رشد این بافت را پیدا کرده باشد.

4. بدون عطر و بو

آووکادو رسیده عطر شیرین ملایم و خوشایندی دارد و طعم آن کمی آجیلی است در حالی که آووکادو خراب، طعم و بوی غیر طبیعی دارد.

طعم یا بوی ترش آووکادو به دلیل فساد باکتریایی داخل آن است و باید دور ریخته شود.

طعم و بوی شیمیایی ممکن است به معنای فاسد شدن میوه باشد و زمانی رخ می دهد که اکسیژن یا میکروب ها به میوه آسیب رسانده یا چربی های غیر اشباع میوه را تجزیه کرده باشند.

میوه فاسد می تواند باعث ایجاد ترکیبات سمی بالقوه در میوه شده و نباید مصرف شود.

به طور کلی طعم آووکادوهای خراب ممکن است با هم متفاوت باشند اما معمولا قابل تشخیص هستند.

5. کپک

کپک روی آووکادو معمولا سفید یا خاکستری بوده و کرکی به نظر می رسد. از استنشاق آن اجتناب کنید زیرا هاگ های موجود در کپک می تواند از طریق بینی وارد بدن شده و در صورتی که به آن آلرژی داشته باشید باعث بروز مشکلات تنفسی خواهد شد.

از خرید آووکادویی که روی آن کپک دیده می شود اجتناب کنید زیرا کپک ممکن است به داخل گوشت نفوذ کرده و باعث خراب شدن میوه شود.

اگر بعد از بریدن میوه، داخل آن کپک مشاهده کردید کل میوه را دور بریزید. گرچه ممکن است کپک تنها در یک قسمت میوه باشد اما به راحتی به سایر قسمت های نرم هم سرایت می کند.

آیا مصرف آووکادو بیش از حد رسیده بی خطر است؟

این که آیا خوردن آووکادو خراب برای بدن مضر است یا خیر، به نوع فساد و این که چقدر از میوه خراب شده بستگی دارد.

اگر گوشت میوه، تازه در حال قهوه ای شدن است می توانید از بخشی از میوه استفاده کنید.

با این حال بخش هایی که تغییر رنگ داده اند را نخورید زیرا طعم خوبی ندارند. همچنین سعی نکنید بخش های فاسد شده، ترش مزه یا کپکی را به نحوی مصرف کنید زیرا احتمال دارد باعث بیماری شود.

به خاطر داشته باشید به محض این که آووکادو را برش بزنید گوشت آن به واسطه قرار گرفتن در معرض اکسیژن شروع به قهوه ای شدن می کند. این پروسه مانند قهوه ای شدن سیب بعد از برش زدن، طبیعی است. می توانید لایه قهوه ای را جدا کرده و بقیه میوه را میل کنید.

برای جلوگیری از قهوه ای شدن گوشت آووکادو مقداری آب لیمو روی گوشت آن بریزید و آن را داخل ظرف درب دار در یخچال نگهداری کنید.

مصرف آووکادو بیش از حد نرم اما سالم برای خوردن مشکلی ندارد و می توان از آن برای تهیه اسموتی، سس سالاد و محصولات پخته شده استفاده کرد.

در ادامه بخوانید : خواص میوه آووکادو برای سلامتی چیست؟

منبع: healthline

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا
جاوید
مدیر سایت، نویسنده و مترجم، سردبیر و سئو کار ارشد سایت کوکا