بیوگرافی و عکس های لری پیج؛ مردی که از علم به ثروت رسید

زندگی نامه لری پیج، از موسسان شرکت گوگل

لری پیج

لَری پِیج (Larry Page) به جرات همان کسی است که کوشید ایده‌ی «دسترسی به تمام علوم بشر برای همگان» را محقق کند و تا حد زیادی هم در هدفش موفق شد. پیج در رتبه‌بندی ثروتمندان مجله‌ی فوربز با سرمایه خالص 29٫2 میلیارد دلار در رتبه یازدهم قرار دارد. او در درجه‌ی اول، یک دانشمند علوم رایانه است که توانسته در قامت یک کارآفرین به همراه دوست و هم‌دانشگاهی‌اش شرکت معظم گوگل را تاسیس کند.

لری پیج در 26ام مارس سال 1973 میلادی در میشیگان ایالات متحده متولد شد. پدر و مادر او هردو متخصص رایانه بودند و لری هم با ادامه دادن راه آن‌ها مقاطع لیسانس و فوق لیسانس را به تحصیل در رشته‌ی مهندسی رایانه پرداخت. این طور که گفته شده او از کودکی شیفته‌ی رایانه بوده و در 12 سالگی می‌خواسته شرکتی برای خودش راه بیندازد.

لری پیج

این علاقه در مدرسه هم نمود داشته به طوری که لری تنها کسی بوده که در میان هم‌مدرسه‌ای‌ها تحقیقی روی نرم‌افزارهای واژه‌پرداز انجام داده است. اما اولین جرقه‌های ایده‌ی بزرگش بعد از اتمام دوران لیسانس و در دانشگاه استنفورد زده شد.

لری پیج

بعد از ورود به دوره دکتری باید موضوع رساله‌ی خود را تعیین می‌کرد. این‌جا بود که ایده‌ی پیوند دادن صفحات وب و دسترسی به آن‌ها از طریق یک مرجع به ذهنش خطور کرد. آشنایی او با دوست، همکار و دیگر موسس گوگل، سرگی برین (Sergey Brin)، همین‌جا به وجود آمد.

لری پیج و سرگی برین، دو موسس شرکت گوگل
لری پیج و سرگی برین، دو موسس شرکت گوگل

سرگی که ایده‌ی لری مجذوبش کرده بود به او پیوست و تیم متشکل از این دو، به کار روی رساله‌ی دکتری پرداخت. در ابتدا نام پروژه آن‌ها «Backrub» بود. آن‌ها تلاش می‌کردند با استفاده از داده‌های به دست آمده از پیوند ورودی (Backlink) راهی برای درجه‌بندی وب‌سایت‌ها از نظر اهمیت پیدا کنند. در همین راستا بود که متوجه شدند با الگوریتمی که ساخته‌اند می‌توانند یک موتور جست‌وجو درست کنند.

نسخه‌ی اولیه‌ی گوگل در سال 1996 بیرون آمد که هنوز هم در وبگاه دانشگاه استنفورد موجود است. اما شرکت گوگل در سال 1998 توسط لری پیج و سرگی برین تاسیس شد. اولین دامنه‌ی شرکت «Googol» بود که از نام یک عدد بزرگ (یک با صد صفر جلوی آن) گرفته شده بود تا نشان‌دهنده‌ی حجم عظیم داده‌هایی باشد که این موتور جست‌وجو باید کاوش می‌کرد. آن‌ها هدف خود را این‌چنین تعریف کرده بودند: «سازمان‌دهی اطلاعات جهان و کاربردی و دست‌یافتنی کردن آن برای جهانیان».

سایت گوگل سال 1998
سایت گوگل سال 1998

آن‌ها کارشان را از گاراژ معروفی که بارها درباره‌ی آن خوانده‌اید شروع کردند ولی به‌زودی و در سال 1999 چند دفتر در کالیفرنیا راه انداختند تا این‌که امروز در مجموعه‌ی بزرگی به نام «گوگل‌پلکس» (Googleplex) مستقر هستند. گوگل‌پلکس همان محل کار آرمانی است که در وصف شرایط کار و ورزشگاه‌ها و دیگر امکانات آن زیاد گفته شده. خیلی سریع و تا سال 2001 عایدی گوگل رشد زیادی به خود دید. اولین عرضه‌ی عمومی شرکت 1.67 میلیارد دلار بود که 23 میلیارد دلار سرمایه را نصیب آن‌ها کرد. پیج فقط 27 سال داشت که میلیاردر شد.

لری پیج

بعد از آن در جهت منافع سهام‌داران، قیمت هر سهم تا حد زیادی افزایش پیدا کرد. لری پیج در سال 2004 موفق به دریافت جایزه دیس زرین از آکادمی موفقیت شد. شمار کارکنان گوگل در سال 2006 به بیش از 10٬000 نفر رسید و درآمد سالانه‌ی آن بالغ بر 10 میلیارد دلار شد. در طی این سال‌ها گوگل چندین شرکت نرم‌افزاری و سخت‌افزاری را به تملک خود در آورده که یکی از موفق‌ترین آن‌ها یوتیوب (ِYoutube) است که 1٫65 میلیارد دلار برای آن پرداخت شد.

لری پیج

چندی پیش لری پیج به اتفاق سرگی برین شرکت مادری به نام الفابت (Alphabet) تاسیس کردند تا با فراغت بیشتری هم‌چنان به کار روی ایده‌های نو بپردازند.

به نظر شما نقش دانشگاه‌های کشور ما در فراهم آوردن بستر مناسب برای شکوفایی استعدادها چقدر است؟ / دیجی کالا مگ

‌‌

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا
جاوید
مدیر سایت، نویسنده و مترجم، سردبیر و سئو کار ارشد سایت کوکا