بوی بد موها و عرق بدن، پاها و ادرار، اندام تناسلی و دهان نشانه چیست؟

بوی بد بدن نشانه چیست؟

بوی بد بدن از مسائل ناخوشایندی است که برای هر کسی اتفاق بیفتد. آمار نشان می دهد حدود 90 درصد آمریکایی ها و 92 درصد نوجوانان از ضد عرق و دئودورانت ها برای رفع بوی بدن استفاده می کنند.

بوی بد بدن تاثیر منفی در روابط اجتماعی و شخصی افراد به جا می گذارد و علاوه بر آن تغییرات ناگهانی بوی بدن در نواحی مختلف می تواند نشانه مشکلات بهداشتی و سلامتی جدی باشد که نیاز است حتما مورد توجه قرار گیرد.

بوی بد بدن نشانه چیست؟
بوی بد بدن نشانه چیست؟

در ادامه با کوکا همراه شوید تا با علت بوی بد نواحی مختلف بدن و راه حل رفع آن ها آشنا شویم.

بوی بد بدن نشانه چیست؟

1. بوی بد موها

گاهی اوقات بوی بسیار ناخوشایندی شبیه بوی ماهی فاسد یا پوشک آلوده نوزاد از موها استشمام می شود، محققان به این عارضه “سندرم موی بدبو” می گویند.

علت بوی بد موها: علت دقیق این مسئله هنوز مشخص نشده اما برخی معتقدند باکتری ها و قارچ ها عامل ایجاد موهای چرب و بدبو شدن موها هستند و گروه دیگر بر این باورند این عارضه ناشی از عدم تعادل هورمونی در بدن می باشد.

راه حل: بهترین راهکار برای رفع این مشکل استفاده از محلول های ضد باکتری و صابون های حاوی گوگرد است که چربی پوست را کاهش داده و از رشد و تغذیه باکتری ها و قارچ های سطح پوست سر و موها جلوگیری می کند.

2. تعریق زیاد در شرایط استرس زا

همه ما در شرایط مختلف عرق می کنیم که معمولا با استفاده از دئودورانت، بوی حاصل از تعریق از بین رفته و بعید است کسی متوجه آن بشود. اما گاهی شرایط بد روحی یا استرس روی بوی بدن تاثیر منفی گذاشته به طوری که رفع آن بسیار سخت خواهد شد.

علت عرق بدبو: تعریق طبیعی بدن ناشی از ترشح غدد اکرین است که معمولا خفیف هستند اما نوع دیگری از غدد تعریق به نام غده های آپاندکتومی در نواحی زیر بغل، کشاله ران و اطراف نوک سینه وجود دارد که در واکنش به عوامل مختلف از جمله تنش های روحی، اضطراب و استرس فعالیت کرده و موجب بوی شدید بدن می شوند.

راه حل: از استرس دوری کنید، هر روز دوش بگیرید و از صابون های ضدباکتری استفاده کنید.

برخی مواد غذایی نیز باعث تحریک اعصاب و افزایش خشم و استرس می شود که لازم است از مصرف آن ها تا حدامکان اجتناب شود.

در ادامه کامل تر بخوانید : بوی بد عرق بدن نشانه چیست؟

3. بوی بد دهان

علل متعددی برای بوی بد دهان و تنفس بدبو وجود دارد که از آن جمله می توان به عدم رعایت بهداشت دهان و دندان یا مسواک نزدن دندان ها هنگام صبح اشاره کرد. اگر با رعایت این موارد همچنان از بوی بد دهان رنج می برید ممکن است نشانه مشکل یا اختلالی در بدن باشد.

علت بوی بد دهان

برخی از عوامل ایجاد بوی بد دهان عبارتند از:

آپنه خواب: این عارضه با بیماری هایی همچون دیابت، فشار خون بالا و سایر بیماری های قلبی ارتباط نزدیکی دارد.

سرطان: برخی سرطان ها و اختلالات متابولیکی می توانند منجر به تولید مواد شیمیایی خاص در بدن و بد بو شدن تنفس شود.

لوزه: تشکیل سنگ های کوچک لوزه که با باکتری ها پوشیده شده نیز ممکن است باعث بوی بد دهان شود.

همچنین مصرف مواد غذایی همچون پیاز، سیر و ادویه جات نیز از عوامل بد بویی دهان هستند.

راه حل: حتما هرچه سریع تر به پزشک مراجعه کنید تا علت دقیق این عارضه مشخص شود. همچنین توصیه می شود سبزیجاتی مانند اسفناج و کاهو را به رژیم غذایی خود اضافه کنید، نوشیدن چای سبز نیز تاثیر خوبی در خوشبویی دهان دارد.

4. بوی بد ادرار

طبیعی است که ادرار بوی چندان خوبی نمی دهد اما این بدبویی ممکن است خفیف یا شدید باشد. بوی ادرار معمولا قابل تحمل و مشابه بوی آمونیاک است و حتی گاهی بدون بو است اما اگر نمی توانید بوی ادرار خود را تحمل کرده و دفع ادرار با درد و سوزش همراه است ممکن است نشانه عارضه جدی در سلامتی باشد.

علت بوی بد ادرار: بوی بد ادرار به همراه سوزش و درد ممکن است ناشی از عفونت ادراری باشد، ادرار افراد مبتلا به دیابت ممکن است بوی شیرین داشته باشد.

تغذیه نیز در بوی ادرار تاثیرگذار است. به عنوان مثال مصرف مارچوبه به دلیل تجزیه ترکیب اسپاراگوسیک اسید موجود در آن باعث ایجاد بوی عجیب در ادرار می شود.

زعفران، تن ماهی، پیاز و برخی ادویه جات از دیگر مواد غذایی هستند که روی بوی ادرار تاثیر می گذارند.

راه حل: توصیه می شود برای تشخیص دقیق مشکلات سلامتی به پزشک زنان یا اورولوژیست مراجعه کرده و از مصرف مواد غذایی ذکر شده اجتناب کنید.

نوشیدن آب کافی نیز در رفع بوی بد ادرار موثر است.

5. بوی بد پا

یکی دیگر از بوهای ناخوشایند بدن بوی بد پا است که بسیاری از افراد از آن رنج می برند.

علت بوی بد پا: غدد مرتبط با تعریق بیش از هر جای دیگری از بدن، در پاها وجود دارند اما برخلاف سایر غدد که فقط در واکنش به گرما، تمرینات ورزشی یا استرس ترشح می شوند، غدد درون پا در تمام اوقات فعالیت می کنند.

اما در صورتی که هر روز یک کفش به پا داشته باشید یا در شرایط استرس زا و تغییرات هورمونی در زنان میزان ترشح این غدد افزایش یافته و بوی شدیدتری تولید می کنند.

بوی بد پا در ورزشکاران ممکن است نشانه عارضه پای ورزشکاران باشد که به دلیل رشد قارچی در سطح پوست پا ایجاد می شود.

راه حل: سعی کنید همواره پاهای خود را تمیز نگه داشته و کفش و جوراب تمیز به پا داشته باشید. همچنین توصیه می شود از پماد ضد قارچ برای درمان پای ورزشکاران استفاده کنید.

بیشتر بخوانید : چگونه بوی بد پا را از بین ببریم؟

6. بوی بد اندام های تناسلی

عوامل متعددی باعث ایجاد بوی بد در نواحی تناسلی افراد می شود، از جمله دوره پریود، عفونت ها و عدم رعایت بهداشت شخصی.

در اغلب موارد بو در ناحیه تناسلی طبیعی بوده و نیاز به درمان خاصی ندارد اما گاهی ممکن است نشانه مشکلات جدی سلامتی باشد مخصوصا اگر با ترشحات غیرطبیعی همراه باشد.

علت بوی بد اندام تناسلی: بوی بد اندام های تناسلی ممکن است ناشی از عفونت قارچی یا سایر عفونت های مرتبط با رابطه جنسی خطرناک از جمله عفونت کلامیدیا باشد.

راه حل: بد بو شدن واژن مثلا بوی ناخوشایند ماهی اگر با ترشحات غیرطبیعی همراه باشد نیاز به تشخیص و درمان توسط پزشک متخصص دارد.

منبع: brightside

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا