انشاهای فوق العاده زیبا درباره پاییز، فصل هزار رنگ

انشا درباره فصل پاییز
انشا درباره فصل پاییز

انشایی زیبا و کوتاه در مورد فصل پاییز با مقدمه و نتیجه و شعر های زیبا درباره فصل پاییز مناسب پایه هفتم و هشتم

پاییز، فصل هزار رنگ

فصل پاییز از دیر باز برای ایرانیان اهمیت ویژه ای داشته است و نیاکان ما شروع این فصل را جشن می گرفته اند. میتراکانا یا مهرگان جشنی است که با شروع پاییز برپا می شده و آغاز سال نو در زمان هخامنشیان بوده است.

امروزه نیز در مناطقی از ایران از این سنت کهن به نام “نوروز وِرز” یاد می کنند. همچنین در تقویم محلی پامیر نخستین روز پاییز با نام نوروز ” تیرَه‌ماه ” می گویند.

آغاز پاییز به عنوان آغاز سال نو زراعی همچنان در میان کشاورزان رایج است.

علت نام گذاری ماه اول پاییز به نام مهر هم به این علت بوده که شروع پاییز، شروع سال نو در ایران باستان بوده است.

پاییز یکی از زیباترین فصل های سال است که شیفتگان زیادی دارد. قدم زدن در خیابان های پر از برگ های رنگارنگ پاییزی و دیدن مناظر زیبای شهر برای اکثر ما لذت بخش و خاطره ساز است.

شاعران، نقاشان و عکاسان نهایت استفاده و لذت را از این فصل می برند. عکاسان با دوربین هایشان و نقاشان با بوم هایشان مناظر بی نظیر پاییزی شهر و روستاها را بر روی کاغذ و بوم ثبت می کنند و شاعران شعرهای عاشقانه در این فصل می سرایند.

پاییز چه زیباست
مهتاب زده تاج سر کاج
پاشویه پر از برگ خزان دیده ی زرد است
بر زیر لب هره کشیدند خدایان
یک سایه باریک
هشتی شده تاریک
رنگ از رخ مهتاب پریده
بر گونه ی ماه، ابر اگر پنجه کشیده
دامان خودش نیز دریده
آرام دود باد درون رگ نودان
با شور زند نی لبک آرام
تا سرو دلاران برقصد (قسمتی از یک شعر بلند – نصرت رحمانی)

******

آسمانش را گرفته تنگ در آغوش
ابر؛ با آن پوستین سردِ نمناکش.
باغ بی برگی،
روز و شب تنهاست،

با سکوت پاکِ غمناکش.
سازِ او باران، سرودش باد.
جامه اش شولای عریانی‌ ست.
ور جز، اینش جامه ای باید .

بافته بس شعله ی زرتار پودش باد .
گو بروید ، هر چه در هر جا که خواهد، یا نمی خواهد .
باغبان و رهگذران نیست .
باغ نومیدان
چشم در راه بهاری نیست

گر ز چشمش پرتو گرمی نمی تابد،
ور برویش برگ لبخندی نمی روید؛
باغ بی برگی که می گوید که زیبا نیست؟
داستان از میوه های سربه گردونسای اینک خفته در تابوت پست خاک می گوید .
باغ بی برگی
خنده اش خونیست اشک آمیز
جاودان بر اسب یال افشان زردش میچمد در آن.
پادشاه فصل ها ، پائیز ..(مهدی اخوان ثالث)

******
آن بلوط کهن آنجا بنگر
نیم پاییزی و نیمیش بهار
مثل این است که جادوی خزان
تا کمر گاهش
با زحمت
رفته
ست و از آنجا دیگر
نتوانسته بالا برود ( شفیعی کدکنی)

پاییز همیشه یاد آور روزهای اول مدرسه است.

دلهره ی نشستن در کلاس جدید و پیدا کردن دوستان جدید.

این رویداد برای کودکانی که سال اول تحصیلی خود را پیش رو دارند تجربه ی کاملا نویی است، از همین رو تلاش می شود تا یک روز خوب و خاطره انگیز را تجربه کنند.

نوستالژی این فصل شال گردن ها، دستکش ها و کلاه های بافته شده ی مادر بزرگ ها برای نوه هاست. رسم نانوشته ای که سال ها در میان خانواده های ایرانی مرسوم بوده اما متاسفانه امروزه کم رنگ تر شده است.

انشا درباره توصیف زیبایی ها، میوه ها و طبیعت پاییزی در روستا

پاییز با باران، برگ های رنگارنگ و میوه های بی نظیرش می آید. انگار پاییز لباس رنگارنگی به روستاها می بخشد که آن را زیباتر از قبل نشان می دهد.

در روزهای پاییزی تک تک برگ ها آرام آرام با وزش هر نسیم پاییزی روی زمین می افتد و زمین باغ ها و روستاها را به فرشی تبدیل می کند که نظیرش را جای دیگر نمی توان دید، فرشی بافته شده از برگ های رنگارنگ پاییزی.

روستائیان روزهای سرد پاییزی را با گرمای لذت بخش پیچیده در خانه های شان به لحظه های دلپذیری تبدیل می کنند، و از پنجره هایشان به مناظر بکری خیره می شوند که در شهرها نمی توان یافت.

پاییز فصل استراحتی است برای روستائیان کشاورز، آن ها شب ها دور هم جمع می شوند و برای شب نشینی به خانه ی یکدیگر می روند زیرا این فصل فرصتی است برای کارهایی که در بهار و تابستان نمی توان انجام داد.

روزهای بارانی، جاده های خاکی روستاها را به جاده های گِلی تبدیل می کند که رفت و آمد در آن را مشکل می کند اما مردمان روستاها به آن عادت دارند و باران برکتی است از سوی خداوند برای مزارع شان تا در بهار سرسبزتر و باغ هایشان که پر بارتر باشند.

انار، پرتقال، کیوی، نارنگی، سیب، گلابی و خرمالوی خوش طعم زیبایی پاییز را چند برابر کرده است. انار با دانه های سرخش که نشانه ی عشق و میوه ی بهشتی است در این فصل زیبا می رسد.

درخت خرمالو با برگ های رنگانگ و خرمالوهای نارنجی رنگش در این فصل بسیار دیدنی است و درمانی است برای بیماری های فصل پاییز.

سبدهای پر از میوه های پاییزی که در میوه فروشی هاست بسیار وسوسه انگیز است تا حتی مقدار کمی از آن را بخریم و به خانه ببریم و کنار عزیزانمان لذت خوردن آن ها را تجربه کنیم.

انشا در مورد پادشاه فصل ها پاییز

هر سال، از چهار فصل تشکیل می شود، بهار، تابستان، پاییز و زمستان، سومین فصل سال که به پادشاه فصل ها معروف است فصل پاییز است.

پاییز هم مثل فصل های دیگر سه ماه دارد که نام آن ها مهر، آبان و آذر است.

پاییز فصل متفاوتی برای دانش آموزان و فصل تلاش و کوشش برای آن هاست، چون در اولین ماه از این فصل یعنی ماه مهر مدرسه ها شروع می شود.

در پاییز برگ های درختان به رنگ های قرمز، زرد و نارنجی در می آیند و با وزش باد، برگ های رنگارنگ از روی شاخه ها به پایین می ریزند.

یکی از قشنگی های پاییز زمانی است که ما، پا روی این برگ ها می گذاریم و صدای خش خش آن ها گوش مان را نوازش می کند و آرامش خاصی به ما می دهد.

در این فصل دمای هوا پایین می آید و سرد تر می شود به همین علت ما باید لباس هایی مناسب این فصل بپوشیم تا سرما نخوریم و مریض نشویم.

هم چنین باید حواس مان به پرندگانی که اطراف ما زندگی می کنند نیز باشد و برای آن ها دانه بریزیم و کمک کنیم تا سیر شوند، چون در این فصل آن ها کم تر می توانند برای خود غذا تهیه کنند.

در پاییز روز ها کوتاه و شب ها طولانی تر می شود و ما وقت بیش تری برای دور هم بودن و استراحت داریم.

میوه های فصل پاییز مثل فصل تابستان متنوع نیست اما من آن ها را خیلی دوست داریم میوه هایی مثل، خرمالو، سیب، گلابی، لیمو شیرین، پرتقال و انار که همگی بسیار خوشمزه هستند.

یکی دیگر از ویژگی های فصل پاییز روز های ابری است، در این فصل بیش تر روز ها خورشید پشت ابر ها پنهان می شود و باران شروع به باریدن می کند.

زمانی که روی برگ های روی زمین باران می بارد لحظه های بسیار زیبایی را به وجود می آورد، بعضی از آدم ها در این لحظه ها چتر روی سر شان می گیرند تا خیس نشوند اما من دوست دارم روی برگ های باران خورده، بدون چتر راه بروم و بازی کنم.

بعضی از آدم ها فصل پاییز را دلگیر و بعضی دیگر آن را جادویی می دانند، من فکر می کنم که هر چهار فصلی که خداوند بزرگ آفریده است بسیار زیبا و دوست داشتنی هستند و خصوصیات هر کدام از آن ها برای همه ی موجودات کره ی زمین لازم و ضروری است.

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا
جاوید
مدیر سایت، نویسنده و مترجم، سردبیر و سئو کار ارشد سایت کوکا