آیا آرد خراب می شود؟ مدت ماندگاری آن چقدر است؟

 آرد خراب میشه
آیا آرد خراب می شود؟

ماندگاری آرد چقدر است؟ | نشانه های خراب شدن آرد | عوارض مصرف آرد تاریخ گذشته

آرد یکی از پر مصرف ترین مواد غذایی دنیا است که از آسیاب کردن غلات یا دیگر مواد غذایی به دست آمده و به عنوان ماده اصلی مورد استفاده در شیرینی پزی، کیک پزی و نان پزی شناخته شده است.

آرد گندم شاید مشهورترین و قدیمی ترین نوع آرد باشد اما امروزه اقسام گوناگون آرد از جمله آرد نارگیل، آرد بادام و سایر آردهای فاقد گلوتن به بازار آمده که بسیاری از افراد بدون توجه به تاریخ انقضای درج شده روی کیسه و تا مدت های طولانی از آن ها در آشپزخانه منزل خود نگهداری می کنند.

اگر چند کیسه آرد قدیمی در گوشه آشپزخانه شما جا خوش کرده و نمی دانید با آن ها چه کنید، در ادامه مطلب با کوکا همراه شوید تا با مدت زمان ماندگاری آرد و نحوه تشخیص آرد خراب آشنا شویم.

ماندگاری آرد چقدر است؟

عوامل زیادی روی ماندگاری آرد یا مدت زمانی که می توان تا قبل از خراب شدن از آن استفاده کرد اثر گذار هستند.

به طور کلی بیشتر آردها بین 3 تا 8 ماه در دمای اتاق تازه می مانند، با این وجود ماندگاری آرد به مواردی همچون نوع آرد، مواد تشکیل دهنده و نحوه نگهداری از آن بستگی دارد.

نوع آرد

آرد معمولا بر اساس سطح پردازشی که روی آن انجام می شود طبقه بندی می شود، این پردازش و همچنین ماده اصلی تشکیل دهنده آرد – مثلا گندم یا اروروت – روی ماندگاری آن تاثیر بسزایی دارند.

برای مثال آرد همه منظوره سفید به دلیل روش های استفاده شده در پردازش آن، ماندگاری بیشتری از آرد گندم سبوس دار دارد.

لازم به ذکر است در طول فرایند پردازش آرد سفید، سبوس و جوانه گندم از آن جدا شده و فقط آندوسپرم نشاسته ای آن باقی می ماند در حالی که آرد گندم کامل حاوی هر سه بخش غلات یعنی سبوس، جوانه و آندوسپرم می باشد.

از آن جا که سبوس و جوانه حاوی مقدار زیادی چربی هستند محصولات به دست آمده از گندم کامل بیشتر در معرض خراب شدن قرار دارند زیرا چربی ها در اثر قرار گرفتن در مقابل نور، رطوبت یا هوا که معمولا طعم و بوی آن ها را تغییر می دهد فاسد می شوند.

به همین دلیل انواع فاقد گلوتن آرد مانند آرد بادام یا نارگیل به دلیل سطح بالای چربی موجود در آن ها نسبت به آرد سفید بیشتر در معرض خراب شدن قرار دارند.

به علاوه آرد فاقد گلوتن همه منظوره که معمولا شامل ترکیب چندین آرد آجیلی یا ریشه ای است به دلیل رطوبت زیاد موجود در آن ممکن است بیشتر از سایر انواع آرد در برابر کپک ها آسیب پذیر باشد.

روش نگهداری

مدت زمان ماندگاری آرد به نحوه نگهداری آن نیز بستگی دارد.

به گفته منابع معتبر آرد ماده ای است که با خیال راحت می توان در دمای اتاق نگهداری کرد اما برای حفظ تازگی بهتر است آن را در ظرف بدون هوا و در مکانی خنک و خشک قرار داد، نگهداری آرد در یخچال یا فریزر نیز طول عمر آن را افزایش می دهد.

برای مثال طول عمر آرد همه منظوره که 6 تا 8 ماه در دمای اتاق است، در داخل یخچال یه 1 سال و در فریزر به حدود 2 سال می رسد.

برای نگهداری آرد در یخچال آن را در یک ظرف بدون هوا مانند کیسه پلاستیکی یا ظرف غذا قرار دهید تا از رطوبت و آب در امان بماند و کپک نزند.

اگر آرد را داخل فریزر منجمد کرده اید قبل از استفاده منتظر بمانید تا دمای آن به دمای اتاق برسد، این کار از حجیم شدن یا باد کردن آرد جلوگیری می کند.

چگونه بفهمیم آرد خراب شده است؟

اکثر آردهای بسته بندی شده تاریخ انقضا دارند که روی کیسه آن ها چاپ شده و نشان می دهد آرد تا چه زمانی تازه می ماند، اگرچه درج این برچسب اجباری نیست و تمام شدن تاریخ انقضا به معنای غیر قابل استفاده بودن آرد نمی باشد.

بهترین روش برای تشخیص خراب شدن آرد بو کردن آن است. آرد تازه بوی خنثی (نه خوشایند و نه ناخوشایند) دارد اما آرد خراب بد بو است، طعم کهنگی، کپک زدگی یا ترش می دهد و ممکن است رنگ آن نیز تغییر کند.

اگر آرد با آب یا رطوبت تماس داشته باشد توده های بزرگ کپک روی آن ظاهر می شود که در این صورت باید فورا کل بسته را دور بریزید.

برای جلوگیری از هدر رفتن آرد تاریخ گذشته روش های خلاقانه ای وجود دارد. مثلا می توانید به جای استفاده در پخت شیرینی یا نان، از آن در تهیه لوازم غیر خوراکی مانند خمیر بازی یا چسب خانگی بهره ببرید.

عوارض احتمالی مصرف آرد تاریخ گذشته

زمانی که آرد فاسد می شود ساختار مولکولی آن تغییر کرده و ترکیبات مضر در آن ایجاد می شود اما طبق نتایج مطالعات انجام شده به نظر نمی رسد مصرف آن برای انسان ضرر خاصی داشته باشد، اگرچه روی طعم شیرینی، کیک و نان اثر منفی می گذارد.

آرد کپک زده علاوه بر طعم نا خوشایندی که دارد ممکن است برای سلامتی نیز مضر باشد اگرچه همه کپک ها خطرناک نیستند اما بعضی از آن ها مواد شیمیایی به نام مایکوتوکسین تولید می کنند که باعث بروز اسهال و استفراغ می شود و بسته به مقدار و مدت زمان مصرف آن ها، ممکن است با بیماری های جدی تر همچون سرطان و بیماری کبدی نیز مرتبط باشند.

منبع: healthline

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا