فاز نهایی تحقیقات روی داروی آویگان (فاویپیراویر) برای درمان کرونا آغاز شد

قرص آویگان
قرص آویگان

شرکت دارویی ژاپنی فوجی فیلم فاز سوم و پایانی آزمایش های انسانی خود بر روی داروی آنفلوآنزا برای درمان بیماری کووید 19 را آغاز کرده است.

بخش دارویی تویوما شرکت فوجی فیلم مدتی است روی دارویی به نام آویگان که در ژاپن به منظور جلوگیری از تکثیر ویروس آنفلوآنزا تایید شده تحقیق می کند و محققان این شرکت بر این باورند این دارو احتمالا اثر آنتی ویروسی یکسانی در برابر کرونا ویروس جدید داشته باشد.

آویگان که با نام ژنریک خود یعنی فاویپیراویر نیز شناخته شده در فاز اول و دوم آزمایشات بالینی نتایج خوبی داشته و فوجی فیلم احتمال می دهد این دارو بتواند اولین درمان اثبات شده برای کرونا ویروس جدید باشد که تاکنون تعداد زیادی از مردم سراسر دنیا را آلوده کرده است.

این شرکت سه شنبه (12 فروردین) اعلام کرد داروی آنتی ویروس آویگان در حال ورود به مرحله نهایی آزمایشات انسانی روی بیماران مبتلا به کووید 19 است.

لازم به ذکر است داروهای آنتی ویروس با مهار تکثیر ویروس ها در بدن انسان عمل می کنند. ذرات ویروسی از ساختار پیچیده سلول های انسانی یا حیوانی برخوردار نیستند بلکه سلول های بدن را آلوده کرده و بر روی آن ها سوار می شوند و از انرژی خود برای کپی کردن ماده ژنتیکی و تکثیر یک نسخه ساده تر از خود استفاده می کنند.

تکثیر ویروسی باعث افزایش ویروس ها و پخش شدن عفونت در بدن میزبان می شود.

آویگان با تداخل روی آنزیمی به نام پلیمرهای RNA – که به عنوان کاتالیزور در پروسه تکثیر ویروسی عمل می کند – این پروسه را مهار می کند و به عنوان داروی درمان آنفلوآنزا که سالانه جان حدود 500 هزار نفر در سراسر دنیا را می گیرد تایید شده است.

محققان از نسخه ژنریک این دارو یعنی فاویپیراویر برای درمان ابولا استفاده کرده اند که به نظر می رسد روی موش ها تاثیر داشته اما نتایج آن هنوز به تایید نرسیده است. در مطالعات انسانی انجام شده روی بیماران مبتلا به ابولا نیز نتایج امید بخش بوده است.

در حال حاضر شرکت فوجی فیلم امیدوار است این دارو با تداخل در تکثیر ویروسی بتواند در مقابل پاندمی فعلی کرونا ویروس نیز عملکرد خوبی از خود نشان دهد و از آن جا که نتایج آزمایش های اولیه بسیار امیدوار کننده بوده آن ها به تازگی فاز سوم مطالعات خود را آغاز کرده اند.

ناگفته نماند در فاز اول آزمایش های بالینی صرفا ایمن بودن یک دارو و این مسئله که عوارض جانبی بیش از فواید آن نباشد بررسی می شود. در فاز دوم محققان درباره ایمنی و موثر بودن دوز مصرف دارو روی دو گروه بیماران – گروه اول داروی مورد نظر و گروه دوم دارو نما مصرف می کنند – تحقیق می کنند و در صورتی که حداقل شواهد مورد نیاز برای تایید ایمنی و بهبود نسبی وضعیت بیماران وجود داشته باشد فاز سوم تحقیقات آغاز می شود که معمولا روی صدها یا هزاران نمونه انجام خواهد شد.

بنابراین آغاز فاز سوم تحقیقات روی آویگان به این معنا است که این دارو از نظر ایمنی عملکرد خوبی از خود نشان داده است.

آویگان نیز مانند هیدروکسی کلروکین – داروی مالاریا برای درمان کووید 19 که در ایالات متحده آزمایش می شود – این مزیت را دارد که قبلا برای مصارف دیگر تایید شده، بنابراین بسیار سریع تر از یک داروی درمانی جدید و مختص کرونا ویروس می تواند در اختیار مردم دنیا قرار گیرد.

فوجی فیلم به دلیل نتایج امیدوار کننده، قبلا دستور افزایش تولید آویگان را صادر کرده است. به گفته این شرکت در صورت تایید این دارو برای کرونا ویروس، آویگان نه تنها در ژاپن بلکه در سراسر جهان توزیع خواهد شد.

لازم به ذکر است فاز دوم آزمایشات روی یک دارو معمولا سال ها طول می کشد اما با توجه به شرایط حساس کنونی در مورد داروهایی همچون آویگان، این پروسه سریع تر انجام شده و مدت زمان آزمایش ممکن است ماه ها یا شاید هفته ها طول بکشد.

منبع: dailymail

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا
جاوید
مدیر سایت، نویسنده و مترجم، سردبیر و سئو کار ارشد سایت کوکا