همه چیز درباره آلرژی آجیل درختی؛ علائم، تشخیص و درمان

آلرژی آجیل درختی
آلرژی آجیل درختی

آلرژی آجیل درختی چیست؟

آلرژی آجیل درختی از شایع ترین آلرژی های غذایی در بزرگسالان و کودکان است که می تواند به واکنش های آلرژیک خفیف (شامل خارش، آبریزش چشم و خارش گلو خفیف) تا علائم شدید و تهدید کننده زندگی منجر شود.

افرادی که به این آلرژی مبتلا هستند ممکن است فقط به یک نوع آجیل درختی حساسیت داشته یا از آلرژی به چند نوع آجیل درختی مختلف رنج ببرند. برخی آجیل های درختی عبارتند از:

توجه: اگر به یک نوع آجیل درختی آلرژی داشته باشید احتمال حساسیت به سایر انواع آجیل های درختی نیز افزایش خواهد یافت، بنابراین توصیه می شود حتما به پزشک مراجعه کرده، تست حساسیت بدهید و تا زمانی که نتایج آزمایش مشخص نشده از مصرف تمام آجیل های درختی خودداری کنید.

علائم آلرژی آجیل درختی

اگر به آجیل درختی حساسیت دارید بدن شما با قرار گرفتن در معرض آن آجیل واکنش های آلرژیک مختلفی نشان خواهد داد.

این علائم در برخی موارد خیلی زود و در عرض چند دقیقه ظاهر شده و شدید خواهند بود و در سایر موارد ممکن است بین 30 دقیقه تا چند ساعت طول بکشد تا علائم آلرژی ظاهر شود.

علائم آلرژی آجیل درختی می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • درد شکمی شامل گرفتگی و ناراحتی معده
  • حالت تهوع و / یا استفراغ
  • اسهال
  • مشکل بلع
  • خارش دهان، گلو، پوست، چشم ها، دست ها یا سایر بخش های بدن
  • تنگی نفس و مشکل تنفس
  • خس خس سینه
  • گرفتگی یا آبریزش بینی
  • شوک آنافیلاکسی

آنافیلاکسی اگرچه نادر است اما شدیدترین نوع واکنش های آلرژیک محسوب می شود و فرد مبتلا به آلرژی معمولا بین 5 تا 30 دقیقه پس از قرار گرفتن در معرض آجیل درختی علائم آن را مشاهده خواهد کرد.

برخی علائم آنافیلاکسی عبارتند از:

  • ورم گلو
  • خس خس سینه
  • حالت غش کردن
  • مشکل بلع
  • استفراغ
  • جوش های قرمز به همراه کهیر یا برآمدگی

حساسیت به بادام زمینی، صدف و آجیل درختی شایع ترین علل بروز آنافیلاکسی هستند. افرادی که آلرژی شدید به آجیل درختی دارند باید همیشه آماده واکنش های آلرژیک آن بوده و تزریق گر خودکار اپی نفرین همراه داشته باشند.

عوامل موثر در آلرژی آجیل درختی

برخی فاکتورهای خطرزا و عوامل موثر در ابتلا به آلرژی آجیل درختی عبارتند از:

1. آلرژی به بادام زمینی

بادام زمینی جزو آجیل های درختی نیست بلکه به خانواده حبوبات تعلق دارد، با این حال حساسیت به آن خطر ابتلا به آلرژی آجیل درختی را افزایش می دهد.

طبق گزارش کالج آمریکایی “آلرژی، آسم و ایمنی شناسی” 25 تا 40 درصد افرادی که به بادام زمینی حساسیت دارند از آلرژی آجیل درختی نیز رنج می برند.

2. سایر آلرژی های آجیل درختی

کسی که به یک نوع آجیل درختی حساسیت دارد احتمالا به بقیه آن ها نیز آلرژی داشته باشد، به همین دلیل پزشک برای تشخیص سایر آلرژی های آجیل درختی تست حساسیت انجام خواهد داد.

3. ارث و سابقه خانوادگی

افرادی که یکی از اعضای خانواده آن ها – یکی از والدین، خواهر یا برادران فرد – به آلرژی آجیل درختی مبتلا هستند بیشتر از سایرین در معرض این نوع حساسیت قرار دارند.

تشخیص آلرژی آجیل درختی

آلرژی آجیل درختی در برخی موارد می تواند تهدیدکننده زندگی باشد بنابراین بسیار مهم است که به موقع و با مراجعه به پزشک نسبت به تشخیص آن اقدام شود.

پزشک متخصص برای تشخیص این نوع حساسیت معمولا تست پریک پوستی (تست خراش پوستی) انجام می دهد. در طول آزمایش، فرد در معرض انواع مختلف آلرژی قرار گرفته و در صورتی که به یکی از آن ها مبتلا باشد پوست واکنش نشان داده، متورم یا قرمز می شود.

ممکن است با توجه به سن و سایر مسائل پزشکی فرد، انجام آزمایش خون را نیز توصیه شود.

در صورتی که پزشک بعد از انجام همه تست ها به تشخیص قطعی نرسد احتمالا از یک چالش غذایی استفاده می کند که طی آن، فرد به مدت چند ساعت در معرض آلرژن ها (یک نوع ماده غذایی خاص) قرار گرفته و دوز مصرف آن به تدریج زیاد می شود تا واکنش های آلرژیک احتمالی در فرد را بررسی کنند.

در دسترس بودن خدمات پزشکی در طول این آزمایش ضروری می باشد.

از مصرف چه مواد غذایی باید اجتناب شود؟

آلرژی آجیل درختی قابل درمان نیست و بهترین راه برای جلوگیری از آن، اجتناب از مصرف آجیل های درختی و محصولات حاوی آن ها می باشد.

بسیاری از پزشکان توصیه می کنند افراد و بخصوص کودکانی که به یکی از انواع آجیل درختی آلرژی دارند از مصرف سایر آجیل های درختی نیز اجتناب کنند زیرا به صورت بالقوه ممکن است به انواع دیگر نیز حساسیت داشته باشند.

پرمصرف ترین آجیل های درختی عبارتند از:

هشدار: مصرف کره، روغن و عصاره طبیعی آجیل های درختی نیز برای افراد مبتلا به حساسیت آجیل درختی خطرناک است.

برای جلوگیری از بروز واکنش های آلرژیک در افراد، کارخانجات مواد غذایی در ایالات متحده موظف اند مواد غذایی را که ممکن است حاوی آلرژن ها از جمله آجیل درختی باشند لیست کنند.

گاهی مواد غذایی طی فرایند تولید در تماس با آجیل های درختی قرار می گیرند به همین دلیل شرکت های بسته بندی نیز اغلب خطرات بالقوه را لیست می کنند.

اگر از آلرژی آجیل درختی رنج می برید توصیه می شود قبل از خرید هر نوع ماده غذایی حتما لیست عناصر تشکیل دهنده آن را چک کنید که شامل این آلرژن ها نباشد.

به علاوه نمی توان ادعا کرد یک ماده غذایی بی خطر، همیشه بی خطر خواهد ماند زیرا کارخانجات مواد غذایی به طور مرتب فرمولاسیون محصولات خود را تغییر داده و ممکن است بدون اطلاع قبلی، در یک فرمولاسیون از آجیل درختی استفاده کنند. بنابراین هربار می خواهید محصولی را خریداری کنید حتما مجددا برچسب آن را چک کرده و مراقب باشید بخصوص اگر دچار آلرژی شدید به آجیل درختی هستید.

سایر منابع آجیل درختی که معمولا نادیده گرفته می شود

آلرژن ها ممکن است در محصولاتی که فکرش را نمی کنید وجود داشته باشند. علی رغم هشدارهای سازمان غذا و دارو، پروتئین های آجیل درختی می تواند در محصولات زیر نیز یافت شود:

  • فراورده های خشک شامل کوکی ها، غلات، کراکر، میله های پروتئینی، صبحانه و انرژی زا (انرژی بار و پروتئین بار)
  • دسر ها شامل آب نبات، شکلات، بستنی و ماست منجمد
  • نوشیدنی ها شامل قهوه های طعم دار، نوشیدنی های الکلی
  • * مواد فاسد شدنی شامل کالباس، پنیر، ادویه جات، سس ماریناد
  • محصولات بهداشت شخصی شامل لوسیون ها، شامپوها، عطر و صابون ها

توجه: هنگامی که به رستوران می روید درباره مواد مورد استفاده در غذای مورد نظر اطلاعات لازم را کسب کنید.

* منظور از مواد فاسدشدنی موادی هستند که به مرور زمان و با توجه به شرایط محیطی ممکن است کیفیت آن ها کاهش پیدا کرده و خراب شوند.

درمان آلرژی آجیل درختی در کودکان و بزرگسالان

چشم انداز زندگی افراد مبتلا به آلرژی آجیل درختی به دو چیز بستگی دارد: سن و شدت آلرژی

بزرگسالان مبتلا به آلرژی آجیل درختی معمولا تا پایان عمر با این آلرژی زندگی خواهند کرد اما این مسئله در کودکان کمی متفاوت است.

در برخی کودکان آلرژی به مواد غذایی از جمله آجیل درختی با افزایش سن درمان می شود اما براساس نتایج یک مطالعه متاسفانه احتمال درمان این نوع حساسیت در کودکان نسبت به سایر آلرژی ها – مانند حساسیت به تخم مرغ و شیر – بسیار کمتر و حدود 10 درصد می باشد.

همچنین شانس درمان در کودکانی که آلرژی خفیف دارند (و دچار آنافیلاکسی نمی شوند) نسبت به کودکانی که از آلرژی های بسیار شدید آجیل درختی رنج می برند بیشتر است.

منبع: healthline

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا