آیا آجیل برای سلامت اسپرم و بهبود باروری مردان مفید است؟

فواید خوردن آجیل برای افزایش اسپرم مردان
فواید خوردن آجیل برای افزایش اسپرم مردان

عصر جدید در کنار پیشرفت های متعددی که در عرصه پزشکی و درمان ناباروری به همراه داشته اما زمینه ساز مشکلات متعددی نیز بوده است.

به عنوان مثال بررسی ها نشان داده طی 40 سال گذشته تعداد اسپرم در مردان حدود 52 درصد کاهش یافته و کارشناسان معتقدند این مسئله ریشه در آلودگی هوا، استعمال دخانیات و رژیم های غذایی ناسالم غربی در کشورهای صنعتی و غیره داشته است.

به نظر می رسد رژیم غذایی در بهبود باروری و کیفیت اسپرم تاثیرگذار است، به عنوان مثال چندی پیش نتایج مطالعه ای نشان داد مصرف آجیل می تواند قدرت باروری مورد نیاز در مردان را تقویت کند.

در ادامه مطلب قصد داریم درباره فواید مصرف آجیل برای باروری مردان صحبت کنیم. با کوکا همراه باشید.

تغذیه روی اسپرم مردان اثر می گذارد

محققان دانشگاه Rovira i Virgili در اسپانیا 119 مرد بین 18 تا 35 ساله را انتخاب و آن ها را به دو گروه تقسیم کردند. گروه اول تغییری در رژیم غذایی غربی همیشگی خود نداده در حالی که گروه دوم 60 گرم آجیل (حدود دو مشت) به رژیم غذایی خود اضافه کردند.

محققان قبل از شروع مطالعه و بعد از 14 هفته نمونه خون و اسپرم این مردان را جمع آوری کردند تا اثر مصرف آجیل روی سلامت اسپرم را بررسی کنند.

آن ها متوجه شدند در این مدت تعداد اسپرم در گروهی که گردو، بادام و فندق مصرف کردند 16 درصد افزایش یافته، بهبود قابل ملاحظه ای در انرژی، تحرک، شکل و اندازه اسپرم ها مشاهده شد و احتمال تقسیم شدن DNA اسپرم نیز کاهش یافته بود، به عبارت دیگر اسپرم ها قدرت بیشتری برای باروری به دست آورده بودند.

چرا آجیل برای سلامت اسپرم مفید است؟

بادام، گردو و فندق سرشار از مواد مغذی همچون اسیدهای چرب امگا 3، فولات و آنتی اکسیدان هایی همچون ویتامین E، روی و سلنیوم هستند که همگی برای سلامت اسپرم در مردان مفید می باشد.

این مواد مغذی از اسپرم در برابر رادیکال های آزاد محافظت کرده و ساختار آن ها را حفظ می کنند. اسپرم سالم دارای سر بیضی شکل و دنباله طولانی است که با کمک آن ها به تخمک رسیده و آن را بارور می کند.

این مواد غذایی اسپرم دوست به تنظیم هورمون ها نیز کمک می کنند که برای تقویت و سلامت اسپرم ها حیاتی می باشد.

سایر مواد غذایی مفید برای سلامت اسپرم

مطالعه ای که به آن اشاره کردیم تنها مطالعه ای نیست که ثابت کرده رژیم غذایی سالم تاثیر بسزایی در باروری و لقاح دارد.

مطالعه دیگری نشان داده مردانی که مواد غذایی سرشار از آنتی اکسیدان همچون هویج، سیب زمینی شیرین و مانگو مصرف می کنند نسبت به سایرین اسپرم های سالم تری دارند.

مطالعه دیگری ثابت کرده رژیم غذایی سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 که در برخی سبزیجات نیز یافت می شود به بهبود کیفیت اسپرم کمک می کند.

لورن ماناکر – متخصص تغذیه و موسس خدمات مشاوره مجازی Nutrition Now – می گوید:

“مصرف مواد غذایی همچون حبوبات و آجیل به جای گوشت قرمز و فراوری شده باعث بهبود باروری در مردان می شود.

مردان باید روی رژیم غذایی متعادل و سرشار از میوه و سبزیجات (تا حد امکان ارگانیک) تمرکز کرده و مصرف چربی های ترانس و غذاهای فراوری شده را کاهش دهند. از مصرف جوش شیرین نیز اجتناب شود زیرا این ماده باعث تضعیف باروری می شود.”

اگر به دنبال تقویت باروری هستید ماناکر به شما توصیه می کند سراغ رژیم غذایی مدیترانه ای یا هلندی بروید، زیرا هر دوی آن ها حاوی مقادیر زیادی سبزیجات، میوه، غلات کامل، حبوبات و چربی های تک غیر اشباع هستند که کیفیت اسپرم و باروری را بهبود می بخشد.

تاثیر سبک زندگی سالم روی باروری

گرگ جی سامر – از موسسان برنامه باروری مردانه Trak – می گوید:

” یک قانون خوب وجود دارد که می گوید هرچیزی برای قلب شما مفید است برای اسپرم نیز مفید خواهد بود.”

او توصیه می کند با انجام فعالیت های فیزیکی همواره وزن خود را کنترل کرده و از مصرف الکل و سیگار اجتناب کنید. همچنین مهم است خواب شبانه کافی داشته باشید زیرا استرس و کمبود خواب با ناباروری رابطه نزدیکی دارند.

او در ادامه با تاکید بر این که مردان باید از قرار دادن کشاله ران در معرض گرمای بیش از حد خودداری کنند می گوید:

“بیضه ها باید نسبت به بقیه قسمت های بدن خنک تر باشند تا بتوانند اسپرم تولید کنند، بنابراین از خوابیدن در وان آب داغ، سونا و حتی پوشیدن لباس زیر تنگ اجتناب کنید.”

آیا آجیل را به رژیم غذایی خود اضافه کنیم؟

اگرچه مصرف آجیل به بدن آسیبی نمی رساند اما برخی کارشناسان در مورد استفاده از آجیل به عنوان راه حلی برای درمان ناباروری تردید دارند، زیرا مطالعات روی تعداد محدودی از نمونه ها و تنها برای مردان سالم انجام شده و اثر آن روی مردانی که از ناباروری رنج می برند یا اسپرم های غیرطبیعی دارند بررسی نشده است.

به همین دلیل محققان معتقدند نتایج به دست آمده را نمی توان به تمامی مردان تعمیم داد و نیاز به تحقیقات بیشتر برای درک اثر رژیم غذایی روی کیفیت اسپرم در یک جامعه بزرگ می باشد.

اگر قصد تشکیل خانواده و فرزند دار شدن دارید سامر توصیه کرده از رژیم غذایی سالم و سبک زندگی صحیح پیروی کنید. هرچه بدن سالم تر باشد اسپرم ها نیز با کیفیت تر و سطح هورمون ها در حد مطلوبی خواهد بود.

منبع: healthline

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا
جاوید
مدیر سایت، نویسنده و مترجم، سردبیر و سئو کار ارشد سایت کوکا