آیا آب درمانی برای کاهش وزن مفید است؟

آب درمانی ژاپنی چیست؟
آب درمانی ژاپنی چیست؟

اگر از جمله افرادی هستید که از اضافه وزن رنج می برید و برای کم شدن عدد روی ترازو هر گونه رژیم غذایی یا تکنیک جدیدی را امتحان کرده اید احتمالا نام آب درمانی ژاپنی را شنیده اید.

افرادی که از آب درمانی ژاپنی استفاده کرده اند معتقدند این تکنیک روی برخی جنبه های سلامتی آن ها اثر مثبت داشته و به کاهش وزن کمک کرده است. اما آیا آب درمانی واقعا برای لاغری مفید است؟

برای پاسخ علمی به این سوال و آشنایی بیشتر با نحوه عملکرد آب درمانی ژاپنی و فواید آن در ادامه مطلب با کوکا همراه باشید.

آب درمانی ژاپنی چیست؟

آب درمانی ژاپنی تکنیکی است که طی آن فرد هر روز صبح چند لیوان آب هم دمای اتاق به صورت ناشتا میل کرده و در طول روز نیز سعی می کند مدت زمان خوردن خود را به 15 دقیقه کاهش داده و وقفه های طولانی مدت بین وعده های غذایی و میان وعده هایش داشته باشد.

آب درمانی برای کاهش وزن

اگر بخواهیم کارایی آب درمانی ژاپنی برای لاغری را از منظر علم بررسی کنیم باید بگوییم تا به حال مطالعات کافی در این مورد انجام نشده و نتایج به دست آمده از این مطالعات اندک نیز با نتایج تحقیقاتی که روی سایر تکنیک های کاهش وزن مبتنی بر نوشیدن آب انجام شده مخلوط شده است.

تنها چیزی که می توان با اطمینان درباره آن صحبت کرد این است که هیدراتاسیون یا آب رسانی بدن به کاهش وزن کمک می کند اگرچه عواملی همچون کیفیت کلی رژیم غذایی و فعالیت های ورزشی نیز نقش مهمی در این زمینه دارند.

هیدراتاسیون و کاهش وزن

نوشیدن آب و هیدراتاسیون بدن به چند طریق می تواند به کاهش وزن کمک کند، از جمله:

  • همه ما می دانیم نوشیدن آب فراوان باعث پر شدن معده و احساس سیری می شود زیرا آب کل فضای معده را گرفته و جایی برای هوس های غذایی و پرخوری که به افزایش وزن ناخواسته منجر می شوند نمی گذارد. به عنوان مثال مشخص شده افراد بزرگسال چاق یا دارای اضافه وزن که نیم ساعت قبل از غذا نیم لیتر آب می نوشند نسبت به کسانی که قبل از غذا آب نمی نوشند حدود 13 درصد کمتر غذا می خورند.
  • یکی دیگر از مزایای نوشیدن آب، افزایش قابل توجه کالری سوزی در حالت استراحت می باشد که می تواند به لاغری کمک کند.
  • جایگزین کردن نوشیدنی های حاوی قند با آب با کاهش کالری دریافتی بدن از افزایش وزن جلوگیری می کند.
  • همچنین گفته شده فرصت زمانی 15 دقیقه ای برای خوردن و طولانی کردن فاصله بین وعده ها و میان وعده ها در آب درمانی ژاپنی می تواند تا حد زیادی کالری دریافتی بدن در طول روز را کاهش دهد.

با وجود همه مواردی که ذکر شد بعضی از کارشناسان احتمال می دهند هیدراتاسیون اثری در کاهش وزن نداشته باشد و حتی فرصت زمانی 15 دقیقه ای می تواند از کاهش وزن جلوگیری کند زیرا در این مدت روده فرصت نمی کند سیگنال سیری برای مغز بفرستد و این مسئله باعث افزایش سرعت غذا خوردن و پر خوری می شود.

دیده شده کودکانی که سریع غذا می خورند 3 برابر بیشتر از کودکان دیگر به اضافه وزن مبتلا می شوند در حالی که غذا خوردن آهسته می تواند خطر چاقی را کاهش دهد.

همچنین مشخص شده محدود کردن کالری دریافتی بدن به منظور کاهش وزن اگرچه در روزهای اول موثر است اما به دلیل افزایش سطح هورمون گرسنگی گرلین در طولانی مدت اثربخش نخواهد بود، احتمالا به همین دلیل است که تنها 20 درصد افراد می توانند در طولانی مدت کاهش وزن خود را حفظ کنند.

آب درمانی چگونه کار می کند؟

آب درمانی اگرچه از ژاپن سرچشمه گرفته اما امروزه در سراسر دنیا رواج پیدا کرده است، این تکنیک روی دو عامل مهم استوار است:

1. افرادی که از آب درمانی ژاپنی استفاده می کنند هر روز صبح به صورت ناشتا 4 تا 5 لیوان 180 میلی لیتری آب هم دمای اتاق میل می کنند. این مقدار آب در شروع دوره 1 تا 2 لیوان است که به مرور افزایش می یابد. فرد در طول روز می تواند مانند همیشه هر زمان احساس تشنگی کند آب بنوشد.

2. در این تکنیک افراد سعی می کنند مدت زمان هر وعده غذایی خود را به 15 دقیقه کاهش دهند و حداقل تا 2 ساعت بعد چیزی میل نکنند.

اگرچه در این تکنیک محدودیتی در مورد نوع و مقدار خوراکی های قابل مصرف وجود ندارد اما اگر واقعا قصد کاهش وزن داشته باشید باید علاوه بر هیدراتاسیون بدن به انتخاب های سالم غذایی نیز توجه داشته باشید.

در مورد مدت دوره آب درمانی نیز زمان خاصی تعیین نشده اما برخی افراد تا هفته ها و ماه ها به این تکنیک ادامه داده اند تا به نتیجه دلخواه خود برسند.

سایر فواید آب درمانی چیست؟

طرفداران آب درمانی ژاپنی معتقدند این تکنیک فواید زیادی برای سلامتی بدن دارد، از جمله:

  • پاک سازی دستگاه گوارش
  • سلامت روده
  • جلوگیری از یبوست
  • کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2
  • کاهش خطر ابتلا به سرطان
  • پیشگیری از فشار خون بالا

موارد ذکر شده از نظر علمی اثبات نشده اما متخصصان بر این باور هستند نوشیدن آب کافی و هیدراتاسیون بدن می تواند فواید زیر را به دنبال داشته باشد:

  • بهبود عملکرد مغز
  • افزایش انرژی
  • بهبود سطح فشار خون
  • پیشگیری از سر درد
  • جلوگیری از یبوست
  • کاهش خطر ابتلا به سنگ کلیه

نکته مهم: نیاز بدن به آب در افراد مختلف ممکن است متفاوت باشد، حتما شما هم شنیده اید که می گویند هر فرد روزانه باید 8 لیوان (1.9 لیتر) آب مصرف کند اما این ادعا از نظر علمی اثبات نشده است. با این حال پیروی از تکنیک آب درمانی و توجه به توصیه های آن تقریبا نیمی از نیاز روزانه بدن به آب را برطرف می کند.

آیا آب درمانی برای سلامتی مضر است؟

اگرچه هیدراتاسیون برای سلامتی بدن مفید است اما نوشیدن بیش از حد آب می تواند خطراتی به دنبال داشته باشد که از جمله آن ها می توان به مسمومیت با آب و هیپوناترمیا اشاره کرد.

هیدراتاسیون بیش از حد که به آن مسمومیت با آب نیز گفته می شود زمانی رخ می دهد که فرد در مدت زمان کوتاه مقدار زیادی آب بنوشد، این مسئله می تواند غلظت سدیم در جریان خون را به شدت کاهش داده و به وضعیت خطرناک هیپوناترمیا منجر شود.

حالت تهوع، استفراغ، تشنج، کما و حتی مرگ از عوارض عدم درمان هیپوناترمیا می باشد.

بروز هیپوناترمیا در افرادی که کلیه های سالم دارند نادر است اما بهتر است همه افراد از نوشیدن آب زیاد تا حدی که کلیه ها نتوانند آن را تصفیه کنند (حدود 4 لیوان یا 945 میلی لیتر آب در ساعت) خودداری کنند.

نوشیدن 4 تا 5 لیوان آب هنگام صبح برای بزرگسالان به احتمال زیاد بی خطر است اما ممکن است بدن برخی افراد نتواند این مقدار را تحمل کند، اگر از آب درمانی استفاده می کنید هر زمان احساس ناراحتی داشتید از ادامه آن صرف نظر کنید.

در ادامه بخوانید : روزه آب چیست؟

منبع: healthline

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا