مصرف گیلاس برای افراد مبتلا به دیابت خوب است یا بد؟

تاثیر گیلاس بر قند خون
فواید گیلاس برای دیابت

آیا دیابتی ها می توانند گیلاس بخورند؟ | خواص گیلاس برای دیابت | شاخص گلیسمی | نحوه مصرف

گیلاس از میوه های با کالری نسبتا پایین و سرشار از مواد مغذی است که فواید زیادی برای سلامتی بدن دارد و خوردن متعادل آن تقریبا به همه افراد توصیه می شود اما آیا دیابتی ها نیز می توانند از طعم و خواص این میوه خوش رنگ و لعاب بهره ببرند؟

اگرچه گیلاس شاخص گلیسمی متوسط دارد و مانند همه میوه ها دارای مقداری قند طبیعی به خصوص گلوکز و فروکتوز می باشد که غلظت آن بسته به نوع و میزان رسیده بودن میوه معمولا بین 8 تا 20 درصد است، با این حال منبع خوب آنتی اکسیدان های قوی و فیبر نیز محسوب می شود و مصرف آن می تواند به کاهش عوارض دیابت کمک کند.

برای آشنایی با خواص و مضرات گیلاس برای دیابت در ادامه مطلب با کوکا همراه باشید.

آیا دیابتی ها می توانند گیلاس بخورند؟

بله! گیلاس سرشار از مواد مغذی است و مصرف آن می تواند به تامین مواد مورد نیاز بدن کمک زیادی بکند اما از آن جا که افراد دیابتی باید سطح قند خون خود را کنترل کنند و یکی از راه های انجام این کار نظارت بر میزان دریافت کربوهیدرات روزانه می باشد باید به مقدار کربوهیدرات موجود در گیلاس توجه داشته باشید.

گیلاس از میوه های حاوی کربوهیدرات های سالم با شاخص گلیسمی متوسط است، اگر قصد اضافه کردن این میوه به رژیم غذایی دیابتی خود را دارید لازم است به خصوص در روزهای اول، قند خون را قبل و بعد از مصرف گیلاس کنترل کنید.

فواید گلابی برای دیابت

1. سرشار از آنتی اکسیدان ها

گیلاس سرشار از آنتی اکسیدان های مختلف است و برخی از آن ها خاصیت ضد دیابتی دارند.

از جمله آنتی اکسیدان های موجود در این میوه می توان به آنتوسیانین ها اشاره کرد، این آنتی اکسیدان ها که عامل رنگ قرمز گیلاس هستند باعث افزایش تولید انسولین در بدن شده و به تنظیم سطح قند خون کمک می کند.

به نظر می رسد مصرف برخی انواع این آنتوسیانین ها تولید انسولین در بدن را تا 50 درصد افزایش می دهد.

2. سرشار از فیبر

گیلاس از میوه های سرشار از فیبر است، گفته شده حدود 10 عدد گیلاس تقریبا 10 درصد نیاز روزانه بدن به این ماده را تامین کند.

همان طور که می دانید فیبر هضم غذا را به تاخیر انداخته و با کاهش سرعت هضم قند، از افزایش شدید قند خون جلوگیری می کند.

3. سرشار از مواد مغذی

گیلاس حاوی انواع مواد مغذی مفید از جمله فسفر، کلسیم، منیزیم، آهن و منبع خوب آنتی اکسیدان هایی همچون کوئرستین، اسید الاژیک و همچنین پلی فنل ها، کاروتنوئیدها، تریپتوفان، سروتونین و ملاتونین می باشد.

از ویتامین های موجود در این میوه می توان به ویتامین C اشاره کرد که گیلاس را به یکی از جایگزین های مناسب برای مرکبات تبدیل کرده است. پلی فنل ها و ویتامین C گیلاس با جلوگیری یا کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو سلامتی را بهبود می بخشند.

گیلاس حاوی مقادیر قابل توجهی ویتامین A و پتاسیم نیز می باشد که هر دو برای سلامت بدن ضروری می باشند.

4. مقابله با عوارض دیابت

همان طور که گفتیم گیلاس دارای ترکیبات آنتی اکسیدانی مختلف است که با رادیکال های آزاد مقابله می کنند.

از آن جا که رادیکال های آزاد می توانند در بروز عوارض دیابت نقش داشته باشند مصرف این میوه می تواند تاثیر خوبی در سلامت دیابتی ها داشته باشد.

5. تنظیم قند خون

به نظر می رسد گیلاس با تنظیم سالم قند خون خطر ابتلا به دیابت را کاهش می دهد.

با توجه به آن چه گفته شد اگر به دیابت مبتلا هستید می توانید از گیلاس به عنوان خوراکی سالم و خوشمزه در رژیم غذایی خود بهره ببرید اگرچه لازم است به کربوهیدرات و شاخص گلیسمی آن نیز دقت داشته باشید.

کربوهیدرات گیلاس برای افراد دیابتی

کربوهیدرات موجود در گیلاس تازه به میزان رسیده بودن و نوع آن بستگی دارد.

به طور کلی یک فنجان گیلاس شیرین بدون هسته حدود 25 گرم کربوهیدرات دارد که با کربوهیدرات موجود در حدود 6 قاشق چای خوری شکر برابری می کند.

به نظر می رسد مصرف نصف فنجان از این میوه در یک وعده برای فرد دیابتی مشکلی ایجاد نخواهد کرد، با این حال برای اطمینان توصیه می شود حتما سطح قند خون خود را یک تا دو ساعت بعد از مصرف کنترل کنید.

کمپوت گیلاس یا گیلاس کنسرو شده که معمولا با آب میوه یا شربت، شیرین شده است حاوی مقدار زیادی قند است. گفته شده یک فنجان کمپوت گیلاس به همراه آب آن حدود 60 گرم کربوهیدرات دارد که با مقدار کربوهیدرات موجود در 15 قاشق چای خوری شکر برابری می کند.

شاخص گلیسمی گیلاس 

شاخص گلیسمی مواد غذایی نشان دهنده میزان تاثیر آن ها روی سطح قند خون بر اساس محتوای کربوهیدرات می باشد، هر چه عدد شاخص گلیسمی بالاتر باشد ماده غذایی مورد نظر قند خون را بیشتر افزایش می دهد.

شاخص گلیسمی گیلاس شیرین تازه عدد 62 است و متوسط محسوب می شود.

نحوه مصرف گیلاس برای دیابت

در فصل برداشت گیلاس بهتر است این میوه را به صورت تازه و ارگانیک تهیه و مصرف کنید اما در فصول دیگر سال می توانید از گیلاس های منجمد و بدون قندهای افزودنی بهره ببرید.

گیلاس خشک نیز گزینه خوبی است اما به دلیل غلظت بالای قند موجود در آن، مصرف مقادیر زیاد توصیه نمی شود. خوردن کمپوت گیلاس به دلیل قند فراوان موجود در آن نیز گزینه خوبی نمی باشد.

از گیلاس تازه می توانید به صورت خام یا در سالاد، آب میوه ها و دسرها بهره ببرید.

در پایان توصیه می شود قبل از هر گونه تغییر قابل توجه در رژیم غذایی خود ابتدا با پزشک مشورت کنید. بعد از ایجاد تغییر نیز در صورت مشاهده نوسانات شدید در قند خون حتما به پزشک اطلاع دهید.

در ادامه بخوانید : خواص آناناس برای دیابت

منابع: healthlinelivestrongfood.ndtv