15 گیاه آپارتمانی سایه دوست و مقاوم به نور کم با نگهداری آسان

گل و گیاهان آپارتمانی سایه دوست و مقاوم به نور کم
گل و گیاهان آپارتمانی سایه دوست و مقاوم به نور کم

در این مقاله به معرفی چند گل و گیاه آپارتمانی سایه دوست می پردازیم که می توانید در محیط هایی با نور کم از آن ها نگهداری کنید و زیبایی منزل تان را دو چندان کنید!

منظور از گیاه مقاوم به نور کم چیست؟

توجه داشته باشید که بیشتر گیاهان به نور آفتاب نیاز دارند و منظور از مقاوم به نور کم یا سایه دوست این است که نور مستقیم خورشید را دوست ندارند و بهتر است جایی قرار بگیرند که دارای نور کافی اما غیر مستقیم باشد.

هر چه نور فضای شما بیشتر باشد رنگ گیاه نیز تیره تر و شاداب تر می شود، رشدشان سریع تر شده و کمتر دچار بیماری می شوند. بنابراین حتی اگر داخل آپارتمان زندگی می کنید سعی کنید گلدان های خود را در جایی نزدیک پنجره قرار دهید تا نور بهتری دریافت کنند.

1. برگ عبایی

گل برگ عبایی

نام علمی این گیاه (Aspidistra elatior) است و در ایران به نام برگ عبایی معروف است. گیاه برگ عبایی یکی از بی زحمت ترین گیاهان آپارتمانی برای نگهداری درون منزل است. در حالی که این گونه از گیاهان، نور روشن را ترجیح می دهند اما به خوبی در سایه و اتاق هایی که فاقد نور طبیعی هستند دوام می آورند.

این گیاه کم نور، بومی چین و از خانواده ی سوسن است و دارای گلهای کوچک بنفشی است که در نزدیکی سطح خاک ظاهر شده و در میان شاخه ها پنهان می شوند.

گیاه برگ عبایی به خوبی در فضاهای داخلی کم نور رشد می کند و به آبیاری منظم حساس نیست. با این که رشد کندی دارد اما گیاه مورد اطمینانی است و سال ها دوام می آورد. در بهترین حالت رشد اندازه ی آن به حدود 60 سانتی متر می رسد.

برگ عبایی سایه دوست، شرایط سخت را تحمل می کند، اما ایده ی خوبی است که در روزهای خشک (تابستان) آب بیش تری برای آن فراهم کنید. این گیاه در تابستان های گرم و خشک و در زمستان های سرد به راحتی آسیب نمی بیند و به ندرت دچار آفت می شود.

2. سانسوریا

گل زبان مادر شوهر

گل آپارتمانی کم نوری که با نام علمی(Sansevieria trifasciata) شناخته می شود. از اسامی دیگر آن می توان به زبان مادر شوهر اشاره کرد.

مراقبت از سانسوریا بسیار ساده است. اگر شما یک هفته به آن رسیدگی نکنید باز هم بعد از این مدت زمان، این گیاه با برگ های راه راه و شکل معمارانه ای که دارند بسیار تازه به نظر می رسد. به علاوه این که سانسوریا می تواند سطوح کم نور، خشکی و مشکلات مرتبط با آفات را نیز تحمل کند.

دارای برگ های سبز تیره است که طول آن ها تا 90 سانتی متر هم می رسد. این گیاه سرسبز نیاز به دمای سرد و متوسط دارد و گیاهی است که آهسته رشد می کند. به آبیاری زیاد حساس است و باید اجازه دهید تا خاک آن کاملا خشک شود تا آبیاری مجدد را انجام دهید. همچنین نیاز به کود زیادی هم ندارد.

این گیاه یک تصفیه کننده عالی برای هواست و به علت مقاومت بالایی که دارد گیاه مناسبی است که از آن در سرویس های بهداشتی هم استفاده کنید.

3. کالاتیا

گیاه کالاتیا

کالاتیا با برگ های رنگارنگش با قرار گرفتن در هر اتاقی آن جا را تبدیل به یک مکان دوست داشتنی می کند. در نور متوسط تا کم به خوبی رشد می کند و برای این که عملکرد بهتری داشته باشد نیاز به رطوبت ثابتی دارد.

نام علمی گیاه سایه دوست کالاتیا (Calathea Triostar) می باشد. این گیاه را می توان در مکان هایی از منزل قرار داد که گیاهان دیگران دوست ندارند در آن جا بمانند. علاوه بر اتاق نشیمن، می توان آن را در مکان های تاریک خانه مانند سالن هم قرار داد.

درباره قرار گرفتن کالاتیا در حمام نیز، شما باید رطوبت این گیاه را تامین کنید، در مکان کم نور این گیاه احساس می کند در خانه ی خودش است. و همین طور درباره ی اتاق خواب، جای ویژه و مناسبی است که شب ها بتوانید برگ های کالاتیا را تماشا کنید.

4. گندمی یا عنکبوتی

گیاه گندمی یا عنکبوتی

گندمی یکی از محبوب ترین گیاهان آپارتمانی است که پرورش و نگه داری آن نیز بسیار ساده می باشد. این گیاهان در صورت بی توجهی و عدم رسیدگی دچار کمبود شده و جذابیت شان را از دست می دهند. هنگامی که به درستی از آن ها نگه داری شود برگ ها به سمت بالا و به صورت قوس مانند رشد خواهد کرد.

گل های کوچک سفید رنگ ستاره ای شکل دارند که نزدیک خوشه های آویزان ظاهر می شوند. در کنار گل ها، گیاه کوچک جدیدی نیز رشد می کند که می توان آن را جدا کرد و دوباره کاشت تا گیاه گندمی بیش تری تولید شود.

5. انجیر چسب

گیاه انجیر چسب

گیاه کم نوری که با نام علمی (Ficus Pumila) شناخته می شود. انجیر چسب یک گیاه خزنده با رشد کم و با شاخ و برگی سفت به رنگ سبز تیره می باشد. در زمان رشد با شاخه های متراکم به هر سطحی که برخورد کنند به آن می چسبند و ظاهر زیبا و فریبنده ای دارند.

مراقب باشید انجیر چسب را بیش از حد آبیاری نکنید و قبل از هر آبیاری خاک به صورت کامل خشک شده باشد.

6. فیلودندرون اسکاندنس

فیلودندرون یا پوتوس قلبی

فیلودندرون اسکاندنس به راحتی با شرایط کم نور سازگار است. در دو نوع درختچه ای و پیچی موجود هستند. خاک این گیاه باید به طور مداوم مرطوب باشد اما نه پر از آب. بهترین زمان برای آبیاری موقعی است که خاک کمی خشک شده باشد.

7. پپرومیا

گیاه پپرومیا

انواع مختلفی از گیاه پپرومیا وجود دارد که در فضاهای داخلی کم نور رشد می کند. پپرومیا یک گیاه خانگی کوچک است که زیبایی قابل توجهی دارد و بعد از رشد بلندی آن به 6 اینچ می رسد. با توجه به شاخ و برگ ضخیمی که دارد به عنوان یک گیاه پر آب مطرح می شود که درست نیست.

پپرومیا رطوبت را دوست دارد اما در زمستان آبیاری باید کاهش پیدا کند. اسپری کردن روی برگ ها برای حفظ رطوبت مفید است.

8. کریپتانتوس بروملیادس (Bromeliads)

کریپتانتوس بروملیادس

کریپتانتوس بروملیادس یک گیاه عالی برای پرورش در داخل منزل است. بیش تر گونه های این گیاه به راحتی داخل یک ظرف در سایه رشد می کنند. بروملیادس یک گیاه گرمسیری است اما شما می توانید آن را در هر جایی از خانه پرورش دهید. این گیاه می تواند حتی در نور مصنوعی نیز رشد کند.

9. دراسنا پرچمی

گیاه Dracaen

گیاه زیبای خانگی که به راحتی می توانید آن را داخل خانه پرورش دهید. حدود 50 گونه از این گیاهان وجود دارد و برای پرورش دادن گیاه بسیار ساده ای است.

هرس کردن و آبیاری برای این گیاه مهم است. دراسنا پرچمی سایه دوست و مقاوم به سایه است. آن را دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید و از آبیاری زیاد آن بپرهیزید.

10. برگ انجیری

گیاه برگ انجیری

این گیاه نیز سایه دوست است. در انگلیسی به پنیر سوئیسی معروف است و دلیل این نام گذاری نیز وجود سوراخ های متعدد روی برگ های این گیاه است.

برگ انجیری را از نور مستقیم آفتاب محافظت کنید زیرا نور مستقیم باعث سوختن برگ های آن می شود. گیاه، نور متوسط رو به کم را دوست دارد. رشد زیادی دارد و بسیار بلند می شود بنابراین نیاز به فضای زیادی از اتاق دارد.

11. اسپاتی فیلوم

گیاه اسپاتی فیلوم
اسپاتی فیلوم

اگر اغلب فراموش می کنید که گیاهان خود را آبیاری کنید، یک گیاه اسپاتی فیلوم تهیه کنید. این گیاه به راحتی قابل پرورش است. اسپاتی فیلوم در مکان های سایه ای شکوفا می شود و همچنین هوا را تصفیه می کند.

این گیاه زیبا در مکان های کم نوری مثل دفاتر کار، اتاق خواب ها و اتاق های بیمارستان به خوبی رشد می کند. آن ها نور کم را ترجیح می دهند و همین طور نور فلورسنت را هم تحمل می کنند.

بعضی از گونه های این گیاهان حتی در اتاق هایی که هیچ پنجره ای هم ندارد به خوبی رشد می کنند.

زرد شدن برگ ها نشانه ی نور زیاد است، در صورت تغییر رنگ برگ ها، گیاه را از تابش مستقیم نور محافظت کنید.

به آبیاری کمی نیاز دارد اما در طول تابستان برای نگه داشتن رطوبت، با آب مقطر روی برگ های گیاه اسپری کنید.

گیاه اسپاتی فیلوم به سرما حساس است و بهترین دما و مکان برای نگهداری آن داخل منزل می باشد.

12. آگلونما

گیاه با دوام : آگلونما
گیاه با دوام : آگلونما

آگلونما گیاهی بسیار زیبا و یکی از با دوام ترین گیاهان آپارتمانی است که در نور کم رشد می کند. آگلونما یک گیاه ایده آل برای مبتدیان نیز می باشد.

گونه های با برگ های سبز تیره از این گیاه در سایه رشد می کنند و گونه های روشن تر نیاز به نور بیش تری دارند.

گیاه به هوای سرد حساس است و باید آن را در فضای گرم و مرطوب نگهداری کرد. در صورت نگهداری صحیح، گیاه دارای پایداری طولانی مدت می باشد. در زمستان به آبیاری کم تری نیاز دارد.

13. فیتونیا

فیتونیا
فیتونیا

فیتونیا با برگ های جالب و رنگارنگ خود، در میان گیاهان خانگی بالا رونده ی کوچک به گیاهی محبوب تبدیل شده است. اگر چه نگهداری این گیاهان به دلیل این که آن ها رطوبت دائمی را دوست دارند در فضای عادی خانه ها راحت نیست.

بهترین مکان برای نگهداری این گیاهان، گلخانه یا باغ شیشه ای است.

فیتونیا در جنگل های بومی پرو و زیر سایه ی گیاهان دیگر یافت می شود. بنابراین این گیاه را از نور مستقیم آفتاب دور نگه داشته و در محلی که سایه است قرار دهید.

نور بیش از حد باعث سفید شدن برگ ها و محو شدن رگه های صورتی آن می شود.

14. پوتوس

گیاه مقاوم به سایه پوتوس
پوتوس

این گیاه خزنده به راحتی روی یک سبد آویزان می شود یا به یک چوب خزه ای می چسبد و با استفاده از ریشه های هوایی اش که نگهدارنده ی این گیاه است، بالا می رود.

پوتوس با برگ های بزرگ و قلبی شکلی که دارد به پیچک شیطان نیز معروف است زیرا از بین رفتن این گیاه تقریبا غیر ممکن است. در فرم ها و رنگ های متنوعی موجود هستند.

بر خلاف بسیاری از گیاهان خانگی این گیاه یک ویژگی خاص دارد. گونه های ابلق این گیاه می توانند شرایط نوری بسیار کم را تحمل کنند و این باعث از بین رفتن الگوهای روی برگ های گیاه می شود.

این گیاه جان سخت، بدون نور زیاد بسیار جذاب خواهد بود. اگر گیاه شما کاملا سبز باشد نور کم برای آن مسئله ای ایجاد نمی کند. شرایط ایده آل برای پوتوس نور غیر مستقیم است.

گیاه سایه دوست بامبو
گیاه سایه دوست بامبو

15. بامبو

بامبو یک گیاه خانگی سایه نشین موفق است زیرا در شرایط نوری مختلف از جمله در سایه ی کامل رشد می کند. اگر می خواهید بامبو را در محل کم نوری قرار دهید، به راحتی می توانید این گیاه را با محل جدید سازگار کنید.

نور غیر مستقیم خورشید ایده آل ترین نور برای بامبو است و یک نقطه ی روشن در خانه یا محل کار بهترین شرایط برای نگهداری بامبو می باشد. همچنین این گیاه با نورهای مصنوعی نیز سازگار است.

اگر می خواهید بامبو را از جای روشن تر به محل کم نور تری انتقال دهید این کار را به آرامی و با حرکت دادن بامبو به یک مکان نسبتا تاریک تر انجام دهید. به عنوان مثال، گیاه را از یک نقطه در نزدیکی یک پنجره آفتابی به نقطه ای روی یک میز یا محل هایی که مستقیم نور خورشید دریافت نمی کنند حرکت دهید و سپس بعد از یک هفته آن را به مکان مورد نظر خود انتقال دهید.

در ادامه بخوانید : گل های آپارتمانی تصفیه کننده هوا

منابع :gardeningknowhow.comleedyinteriors.combalconygardenweb.com

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا
جاوید
مدیر سایت، نویسنده و مترجم، سردبیر و سئو کار ارشد سایت کوکا