خواص و مضرات خوردن گردو در بارداری چیست؟

خواص و تاثیر خوردن گردو در بارداری
خواص خوردن گردو در زمان بارداری

زنان باردار می توانند گردو بخورند؟ | ارزش غذایی | فواید گردو برای دوران بارداری | نحوه مصرف | مضرات گردو در بارداری | میزان مصرف

دوران بارداری دوره بسیار حساس برای خانم ها است و مصرف غذاهای مغذی، انرژی بخش و سالم از جمله آجیل ها یکی از مهم ترین مواردی است که هر خانم باردار باید به آن توجه داشته باشد.

یکی از آجیل های مغذی و محبوب گردو است که طبق توصیه متخصصان به حفظ سلامت مادر و جنین در دوران بارداری کمک کرده و برای رشد مغز، رفع مشکلات خواب، تقویت سیستم ایمنی بدن و رشد استخوان های جنین مفید است.

برای آشنایی با خواص گردو در زمان بارداری در ادامه مطلب با کوکا همراه باشید.

آیا خوردن گردو در دوران بارداری مفید و بی خطر است؟

گردو از آجیل های خوشمزه، سالم و کاملا بی خطر برای دوران بارداری است با این فرض که در مصرف آن زیاده روی نشود!

مغز گردو ظاهری شبیه مغز دارد اما این شباهت تنها ظاهری نیست بلکه مصرف آن نیز به عملکرد صحیح مغز کمک کرده و فواید زیادی برای سلامتی دارد.

ارزش غذایی گردو

برخی مواد مغذی موجود در 30 گرم گردو عبارتند از:

گردو (30 گرم)مقدار
کالری185
پروتئین4.3 گرم
کربوهیدرات3.9 گرم
فیبر1.9 گرم
قند0.7 گرم
چربی18.5 گرم

فواید گردو برای دوران بارداری

گردوهای خوشمزه و ترد حاوی مواد مغذی زیادی هستند که همگی برای دوره بارداری مفید محسوب می شوند، از جمله:

  • گردو منبع غنی اسیدهای چرب امگا 3 و پروتئین است که برای رشد و فعالیت مغز کودکان بسیار ضروری می باشد و خوردن آن در دوران بارداری می تواند به رشد مغز و چشم جنین کمک کند.
  • این آجیل حاوی ویتامین E به فرم گاما توکوفرول است، این ماده به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی بی نظیرش شناخته شده و از بدن در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کند.
  • گردو منبع غنی ویتامین ها، فیبر، منیزیم، مس و منگنز محسوب می شود و مقادیر خوب کلسیم، آهن، روی و سلنیوم در خود گنجانده است، این مواد مغذی مزایای زیادی برای خانم های باردار دارند.
  • از دیگر ترکیبات مفید موجود در گردو می توان به آلفا لینولنیک اسید اشاره کرد، این ماده از اسیدهای چرب ضروری برای رشد کودکان می باشد.
  • گردوها حاوی استرول های گیاهی هستند، این ترکیبات به کنترل کلسترول خون و افزایش کلسترول خوب کمک می کنند.
  • خوردن گردو برای حفظ بهینه لیپیدها در این دوران مفید است.
  • روغن گردو به عملکرد سلول های اندوتلیال یا لایه درون رگی کمک می کند، این سلول ها نقش مهمی در انعطاف پذیری عروق خونی دارند و با مصرف منظم گردو می توان التهاب عروق خونی را کنترل کرد.
  • از آن جا که مصرف گردو به شل شدن عروق خونی کمک می کند برای کنترل فشار خون مفید است.
  • گردوها منبع خوب پروتئین و فیبر هستند که هر دو ماده برای زنان باردار ضروری و مفید می باشند.
  • آنتی اکسیدان های موجود در گردو سیستم ایمنی زنان باردار را تقویت می کند، توصیه می شود گردو را با پوست قهوه ای آن میل کنید زیرا 90 درصد آنتی اکسیدان های موجود در گردو در پوست آن متمرکز شده است.
  • محتوای مس موجود در گردو به رشد و نمو مناسب جنین کمک می کند.
  • گردو حاوی پلی فنل ها نیز می باشد که از آسیب ناشی از رادیکال های آزاد و ابتلا به سرطان پیشگیری می کنند.
  • گردو به تنظیم سطح ملاتونین بدن کمک می کند، این ماده خواب را بهبود بخشیده و به خصوص برای سه ماهه سوم که مشکلات خواب به یکی از نگرانی های خانم های باردار تبدیل می شود مفید است.
  • خوردن گردو به سیری طولانی مدت کمک کرده و مانع خوردن غذاهای ناسالم یا پر خوری در خانم های باردار می شود.
  • مس موجود در گردو برای تشکیل گلبول های قرمز خون ضروری بوده و به ترمیم بافت ها و تجزیه قند کمک می کند.
  • منگنز از مواد معدنی مهم موجود در گردو برای رشد استخوان ها و غضروف های جنین است.
  • برخی معتقدند فرزندان مادرانی که در دوران بارداری خود گردو مصرف کرده اند کمتر به آلرژی آجیل مبتلا می شوند.

خواص گردو قبل از بارداری

گردو سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 است که باروری در مردان را تقویت می کند. منیزیم موجود در گردو نیز به تولید پروژسترون و افزایش خون رسانی به رحم در خانم ها کمک کرده که هر دو برای باروری مفید هستند.

خواص گردو بعد از زایمان

خوردن گردو علاوه بر دوران بارداری، در دوره پس از زایمان نیز توصیه شده است زیرا خطر ابتلا به افسردگی پس از زایمان را کاهش می دهد.

گفته شده محتوای آلفا لینولنیک اسید موجود در گردو برای مقابله با افسردگی پس از زایمان، روان پریشی، جنون و حتی زوال عقل مفید است.

نحوه مصرف گردو در دوران بارداری

روش های زیادی برای خوردن گردو در دوران بارداری وجود دارد، شما می توانید گردو را به تنهایی و به صورت کامل یا چرخ کرده میل کنید یا آن را به غذاهای مختلف از فسنجان گرفته تا کیک و شیرینی جات یا سالاد میوه و سبزیجات اضافه کنید.

یکی از ایده های مصرف گردو ترکیب گردو و عسل است، به این صورت که 3 یا 4 عدد گردو رنده شده را با 1 قاشق غذا خوری عسل مخلوط کرده و به همراه یک لیوان آب میل کنید، این مخلوط به کاهش سردرد، بی خوابی و استرس کمک می کند.

روش دیگر این است که گردو رنده شده را با پوست لیمو رنده شده و 2 قاشق غذا خوری عسل مخلوط کنید و قبل از غذا یک قاشق غذا خوری از آن میل کنید، این کار به کاهش علائم کم خونی و کمبود ویتامین طولانی مدت کمک می کند.

می توانید از گردو به عنوان میان وعده استفاده کنید، برای بهره بردن از بیشترین خواص گردو توصیه می شود آن را در آب بخیسانید.

مضرات گردو در بارداری

اگرچه مصرف گردو در دوران بارداری مفید است اما مانند هر ماده غذایی سالم دیگر، زیاده روی در مصرف این آجیل نیز ممکن است خطراتی به دنبال داشته باشد.

برخی عوارض احتمالی مصرف بیش از حد گردو در بارداری عبارت است از:

  • مصرف گردو به مقدار زیاد می تواند باعث بروز اسهال در بارداری شود.
  • خوردن گردو در طولانی مدت می تواند جذب آهن را دچار اختلال کرده و باعث بروز کم خونی شود.
  • آلرژی خفیف به گردو ممکن است در دوران بارداری تشدید شود، اگر به آجیل ها آلرژی شدید دارید مصرف حتی مقدار اندکی گردو در این دوره می تواند باعث بروز جوش های پوستی، ورم لب ها، خارش، سرگیجه و خس خس سینه شود.
  • خوردن بیش از حد گردو می تواند احتمال خونریزی در هنگام زایمان را افزایش دهد.

حساسیت به گردو در بارداری

اگر از حساسیت به آجیل ها به خصوص گردو رنج می برید باید از مصرف آن در بارداری و حتی بعد از زایمان اجتناب کنید اما اگر به این آجیل حساسیت ندارید می توانید از آن در مقادیر متوسط بهره ببرید.

بسیاری از خانم ها معتقدند خوردن آجیل در دوران بارداری خطرناک است و ممکن است احتمال ابتلا به آلرژی آجیل در نوزاد را افزایش دهد، این باور اشتباه است و دیده شده نوزادانی که مادران آن ها در دوره بارداری از مصرف آجیل اجتناب کرده اند نیز به این عارضه مبتلا شده اند.

در دوران بارداری چه تعداد گردو بخوریم؟

شما می توانید روزانه 2 تا 3 عدد گردو میل کنید بدون آن که نگران عوارض جانبی آن باشید اما مصرف روزانه بیش از 30 گرم توصیه نمی شود.

هنگام خرید گردو آن هایی که پوست نازک و ظاهر کشیده دارند انتخاب کنید و از خرید مغزهای لکه دار و گردوهایی که طعم ترشیدگی می دهند اجتناب کنید.

منبع: parenting