خلاصه کتاب تا چه حد آن را می خواهی؟ اثر مت فیتز جرالد

خلاصه کتاب تا چه حد آن را می خواهی؟
خلاصه کتاب تا چه حد آن را می خواهی؟

خلاصه کتاب | جملات زیبا | درباره نویسنده

عالی ترین موفقیت های ورزشی از ذهن نشات گرفته اند نه جسم! این نظریه حقیقتی است که اگرچه در حال حاضر از نظر علمی به اثبات رسیده اما ورزشکاران حرفه ای از ده ها سال قبل آن را کشف کرده اند.

مربی مت فیتز جرالد در کتاب جدید و جذاب خود با نام تا چه حد آن را می خواهی؟ (How Bad Do You Want It) به این مسئله پرداخته و بیش از ده ها مسابقه مهم را برای کشف روش های غیر منتظره تقویت نیروی ذهنی ورزشکاران بررسی کرده است. این کتاب یکی از بهترین کتاب های منتشر شده در زمینه روانشناسی ورزشی است.

برای آشنایی با کتاب تا چه حد آن را می خواهی؟ و مروری بر خلاصه آن در ادامه مطلب کوکا را همراهی کنید.

خلاصه ای از کتاب تا چه حد آن را می خواهی؟

مت فیتز جرالد در کتاب “تا چه حد آن را می خواهی؟” یک مدل روانی – بیولوژیکی درباره عملکرد استقامتی ورزشکاران ارائه داده که توضیح می دهد چگونه می توان با افزایش قدرت ذهنی، عملکرد ورزشی خود را بهبود بخشید.

گرچه در این کتاب روی ورزش های استقامتی همچون دویدن تمرکز شده اما این مدل برای هر ورزش دیگری صدق می کند زیرا در همه فعالیت های ورزشی برای مقابله و تحمل فشارهای روانی به قدرت ذهنی نیاز دارد.

طبق مدل روانی – بیولوژیکی عملکرد استقامتی، نحوه عملکرد در ورزش های استقامتی کاملا تحت تاثیر رابطه ذهن و میزان درک تلاش توسط فرد قرار دارد.

منظور از درک تلاش این است که تا حد فرد کار و تلاش و خستگی ناشی از چیزی را احساس کرده یا به آن فکر می کند.

درک تلاش باعث می شود ورزشکاران در رقابت های ورزشی کندتر عمل کرده یا حتی متوقف شوند در حالی که اگر رابطه ذهن و درک تلاش بهبود پیدا کند عملکرد ورزشکار نیز بهبود پیدا کرده و او می تواند فراتر از محدودیت های ظاهری عمل کند.

برای بهبود رابطه ذهن و درک تلاش می توان به دو روش عمل کرد:

1. انگیزه خود را افزایش دهید، انگیزه به فرد این اجازه را می دهد که درک تلاش بیشتری را تحمل کند، زمانی که انگیزه ورزشکار بالا باشد حتی با وجود درک تلاش شدید می تواند در مسیر خود به خوبی جلو برود در حالی که عدم داشتن انگیزه کافی باعث می شود درک تلاش برای فرد غیر قابل تحمل شده و خیلی زود تسلیم شود.

2. از انگیزه ای که دارید بهترین نتیجه و عملکرد ممکن را بگیرید، هر چه بیشتر احساس کنید انجام ورزش مورد نظرتان راحت تر و ساده تر است به سوخت انگیزه کمتری نیاز خواهید داشت و می توانید از مقدار معین تلاش خود بهترین دستاوردها را داشته باشید.

برای دستیابی به این هدف لازم است به جای تمرکز روی محرک های مزاحم که درک تلاش را افزایش می دهند روی محرک های مرتبط تمرکز داشته باشید.

به عنوان مثال مواردی همچون افکار منفی و خستگی بیش از حد عضلات بدن می تواند درک تلاش را بالا می برد، اگر بتوانید با تمرکز و افکار مثبت از ورود این موارد به ذهن خود جلوگیری کنید درک تلاش شما کاهش و عملکردتان بهبود پیدا خواهد کرد.

روش های دیگری نیز برای کاهش درک تلاش وجود دارد که از آن جمله می توان به اندورفین های بی حس کننده ضد درد اشاره کرد، زمانی که در وضعیت جریان یا فعالیت قرار دارید سطح این مواد در بدن افزایش می یابد.

به علاوه، یکی از برجسته ترین و بهترین روش ها برای کاهش درک تلاش افزایش مهارت های بدنی با تمرینات ورزشی است. هرچه بیشتر تمرین کنید آمادگی و تناسب بیشتری به دست می آورید و ورزش کردن برای شما راحت تر و بی زحمت تر می شود.

مورد بعدی رژیم غذایی و تغذیه مناسب است، هرچه تغذیه ناسالم تری داشته باشید بیشتر احساس کسل بودن می کنید و همین باعث می شود سوخت انگیزه خود را تمام کرده و درک تلاش شما افزایش یابد.

فیتز جرالد تناسب یا آمادگی ذهنی را توانایی استفاده از مهارت های مقابله ای برای بهبود رابطه ذهن و درک تلاش تعریف می کند و هر گونه تنظیمات شناختی، عاطفی یا رفتاری که باعث بهبود آمادگی ذهنی شود را استراتژی مقابله ای خوبی می داند.

آموزش مهارت های مقابله ای

نویسنده در ادامه کتاب به آموزش طیف گسترده ای از مهارت های مقابله ای که باعث بهبود آمادگی ذهنی می شوند می پردازد که خلاصه ای از آن ها عبارت است از:

  • آماده شدن برای رقابت های سخت به تحمل بیشتر درک تلاش کمک می کند و در نتیجه تلاش بیشتری خواهید کرد
  • تنظیم درست اهداف باعث می شود پیوسته و با ثبات در مسیر قدم برداشته و با نشانه گرفتن درست اهداف بتوانید از بیشترین تلاش خود بهره ببرید
  • رهایی، کاهش فشار و خود آگاهی به کاهش درک تلاش کمک می کند، برای این منظور می توانید در یک فعالیت غرق شوید که به آن وضعیت جریان یا فعالیت گفته می شود
  • انگیزه می تواند از مشکلات جسمی حاصل شود، اگر بدانید که باید محدودیت های جسمی خود را جبران کنید انگیزه بیشتری به خرج می دهید
  • انگیزه بزرگ می تواند از یک شکست تغذیه کرده و از آن برای رسیدن به موفقیت، یک بار برای همیشه استفاده کند
  • سخت کوشی در کنار هم تیمی ها می تواند اثر گروهی ایجاد کند که با افزایش اندروفین در مغز به کاهش درک تلاش کمک می کند
  • در کانون توجه بودن با حضور تماشاگران و طرفداران زیادی که شما را تشویق می کنند می تواند به افزایش انگیزه و اعتماد به نفس و کاهش درک تلاش کمک کند
  • اشتیاق و شخصیت مثبت باعث می شود به عنوان یک ورزشکار دیرتر پیر شوید. پیر شدن بدن درک تلاش را افزایش می دهد
  • اعتقاد به این که دلایل ارزشمندی برای تمرینات ورزشی خود دارید به افزایش انگیزه و کاهش درک تلاش کمک می کند

نکته آخر این که این کتاب اگرچه ورزشکاران را مخاطب خود قرار داده اما آموزش های آن نه فقط در مورد همه ورزش ها بلکه درباره همه زندگی کاربرد دارد.

یک ورزشکار با قدرت ذهنی که قادر به ایجاد انگیزه بیشتر در خود و پیدا کردن روش هایی برای کاهش درک تلاش است در هر ورزشی بهتر عمل خواهد کرد.

یک دانش آموز با قدرت ذهنی بالا که قادر است مدت زمان طولانی تری مطالعه کرده و با کمک انگیزه، بهترین عملکرد ذهنی را داشته باشد می تواند نمرات بهتری کسب کند.

کارآفرینی که تمایل دارد ساعات بیشتری در شبانه روز کار کرده و از این کار خسته نشود بی شک موفق خواهد شد.

درک مدل روانی – بیولوژیکی و این که چگونه انگیزه و کنترل مقابله ای روی درک شما از تلاش و عملکرد تاثیر می گذارد می تواند به پیشرفت در هر زمینه ای در زندگی بیانجامد.

تنها انتقادی که ممکن است به این کتاب وارد شود مثال های بسیار زیاد و گاها خسته کننده و غیر ضروری است که با توجه به محتوای آموزشی کتاب ارزشش را دارد. خواندن این کتاب را به هر ورزشکار و مربی ورزشی توصیه می کنیم.

جملات طلایی کتاب

  • اگر می خواهید موفق باشید باید حاضر باشید از خواب خود بزنید.
  • اگر بخوابید ممکن است فرصتی برای موفقیت را از دست بدهید.
  • بسیاری از شما موفق نمی شوید زیرا وقتی در حال مطالعه و آموزش هستید خسته می شوید و از تلاش دست بر می دارید.
  • بعضی افراد اگر تلفن همراه را کنار بگذارند موفق می شوند اما تلفن همراه از موفقیت برای آن ها مهم تر است.
  • باید در هر لحظه بتوانی چیزی که هستی را برای چیزی که می خواهی بشوی قربانی کنی.
  • سفر تبدیل شدن به یک ورزشکار با تناسب ذهنی، سفر پیشرفت شخصیتی است.
  • هیچ تجربه ای مانند این تجربه که خودتان را به نقطه ای که می خواهید تسلیم شوید برسانید و بعد تسلیم نشوید وجود ندارد.

درباره نویسنده کتاب

مت فیتز جرالد روزنامه نگار و از فعالان در زمینه ورزش های استقامتی است که تاکنون بیش از 20 کتاب در زمینه های مختلف دو، تناسب اندام، تغذیه، کاهش وزن و غیره به رشته تحریر در آورده است.

او در حال حاضر به عنوان مربی ورزش های سه گانه و دونده حرفه ای و متخصص تغذیه ورزشکاران فعالیت می کند.

منبع: sportpsychtips