کدام ویتامین ها برای تقویت و رشد مو ضروری می باشند؟

ویتامین های مورد نیاز برای رشد و تقویت مو
ویتامین های مورد نیاز برای رشد و تقویت مو

بسیاری از افراد موهای سالم را نشانه سلامتی و زیبایی می دانند. موها برای سالم بودن و بهبود رشد به مواد مغذی نیاز دارند.

در حقیقت کمبود برخی ویتامین ها و مواد مغذی می توانند باعث ریزش مو شوند. در حالی که عواملی مانند سن، ژنتیک و هورمون ها بر روی رشد مو اثر می گذارند، مصرف مواد مغذی هم در این زمینه مهم هستند.

پیش از این در مقاله بهترین مواد غذایی برای پرپشت شدن مو با خوراکی های مفید برای رشد موهای سر آشنا شده اید؛ در ادامه همراه کوکا باشید تا در این مطلب با بهترین ویتامین ها و مواد معدنی برای تقویت و افزایش رشد موی سر بیشتر آشنا شوید؛

ویتامین های مورد نیاز برای موهای سر

1. ویتامین A

همه سلول های بدن از جمله مو ها برای رشد به ویتامین A احتیاج دارند. ویتامین A همچنین به غدد پوست کمک می کند تا ماده ای روغنی به نام سبوم ایجاد کنند، سبوم پوست سر را مرطوب کرده و به سلامتی مو کمک می کند.

رژیم های غذایی که باعث کمبود ویتامین A می شوند ممکن است منجر به مشکلات متعددی از جمله ریزش مو شوند.

در حالی که مصرف مقدار کافی ویتامین A بسیار مهم است اما زیاده روی در مصرف آن هم ممکن است خطرناک باشد. مطالعات نشان می دهد که مصرف بیش از حد ویتامین A هم می تواند باعث ریزش مو شود.

سیب زمینی شیرین، هویج، کدو تنبل، اسفناج و کلم همه مواد غذایی گیاهی سرشار از بتاکاروتن هستند که در بدن به ویتامین A تبدیل می شود.

2. ویتامین های گروه B

یکی از ویتامین های مهم برای تقویت و افزایش رشد موی سر، بیوتین (یکی از انواع ویتامین های B) است. مطالعات متعدد نشان داده که کمبود بیوتین باعث ریزش مو می شود.

ویتامین های گروه B به ایجاد گلبول های قرمز خون کمک می کنند که اکسیژن و مواد مغذی را به پوست سر و فولیکول های مو منتقل کرده و باعث تقویت و افزایش رشد موی سر می شوند.

ویتامین های گروه B را می توانید در بسیاری از غذا ها مانند غلات سبوس دار، بادام و سبزیجات سبز برگ پیدا کنید.

همچنین ویتامین B12 بیشتر در منابع حیوانی وجود دارد و گیاهخواران و افراد وگن بهتر است این ویتامین را از طریق مکمل تامین کنند.

3. ویتامین C

آسیب رادیکال آزاد می تواند رشد مو را کاهش داده و باعث آسیب مو های سر شود.

ویتامین C یک آنتی اکسیدان قدرتمند است که به محافظت مو ها در برابر استرس اکسیداتیو ناشی از رادیکال های آزاد کمک کرده و علاوه بر این با ایجاد پروتئین کلاژن به تقویت و افزایش رشد مو کمک می کند.

ویتامین C همچنین به بدن شما در جذب آهن (یک ماده معدنی لازم برای رشد مو) کمک می کند.

توت فرنگی، فلفل، گواوا و مرکبات همه منابع خوب ویتامین C هستند.

4. ویتامین D

مقادیر کم ویتامین D باعث ریزش مو می شود. تحقیقات همچنین نشان می دهد که ویتامین D ممکن است به ایجاد فولیکول های جدید مو کمک کرده و با ایجاد منافذ ریز در پوست سر باعث تقویت و افزایش رشد مو شود.

بدن شما از طریق تماس مستقیم با نور خورشید ویتامین D دریافت می کند. منابع غذایی خوب ویتامین D شامل برخی قارچ ها و غذا های غنی شده با ویتامین D هستند.

5. ویتامین E

مشابه ویتامین C، ویتامین E هم یک آنتی اکسیدان است که می تواند از استرس اکسیداتیو جلوگیری کند. در یک مطالعه مشخص شده که افراد مبتلا به ریزش مو پس از مصرف مکمل ویتامین E به مدت 8 ماه 34.5 درصد رشد مو را تجربه کرده اند.

تخمه آفتابگردان، بادام، اسفناج و آووکادو همه منابع خوبی از ویتامین E هستند.

مواد مغذی لازم برای تقویت و افزایش رشد موی سر

6. آهن

آهن باعث افزایش تولید سلول های قرمز خون شده و با افزایش اکسیژن رسانی به فولیکول های مو باعث تقویت و افزایش رشد موی سر می شود.

کمبود آهن که باعث کم خونی می شود یکی از دلایل اصلی ریزش مو محسوب می شود. این مشکل به ویژه در خانم ها شایع تر است.

اسفناج و عدس از جمله مواد غذایی سرشار از آهن هستند.

7. روی

روی نقش مهمی در رشد و ترمیم بافت مو دارد، همچنین به سالم نگه داشتن غدد روغنی در اطراف فولیکول های مو کمک می کند.

ریزش مو یکی از علائم کمبود روی است. مطالعات نشان می دهد که مکمل های روی ریزش موهای ناشی از کمبود این ماده ی مغذی را کاهش می دهند، با این حال زیاده روی در مصرف این ماده ی مغذی هم می تواند باعث ریزش مو شود.

اسفناج، جوانه گندم، تخمه کدو تنبل و عدس از منابع خوب روی هستند.

8. پروتئین

مو تقریباً به طور کامل از پروتئین ساخته شده است و مصرف مقادیر کافی آن برای رشد مو اهمیت زیادی دارد.

مطالعات حیوانی نشان می دهد که کمبود پروتئین ممکن است رشد مو را کاهش داده و حتی منجر به ریزش مو شود.

آیا مصرف مکمل برای رشد مو مفید هستند؟

غذا بهترین منبع تامین ویتامین ها و مواد مغذی مورد نیاز برای رشد مو است اما اگر رژیم غذایی نتواند مقادیر کافی ویتامین را برای بدن شما تامین کند، مصرف مکمل مفید می باشد.

براساس تحقیقات مصرف مکمل ها در افرادی که کمبود دارند بهترین روش برای تامین آن ویتامین یا ماده ی مغذی محسوب می شود.

منبع : healthline


خانم های یزدی کلیک کنن