معرفی 10 ورزشکار مشهور گیاهخوار در دنیا و تعذیه آن ها

رژیم غذایی گیاهی و وگن روز به روز توجه افراد بیشتری در سراسر دنیا را به سوی خود جلب کرده و تعداد طرفداران آن به سرعت در حال افزایش است.

جالب آن که با وجود باور غلط رایج درباره این رژیم غذایی که گفته شده فاقد مواد مغذی و پروتئین کافی بخصوص برای ورزشکاران می باشد افراد ورزشکار و بدنسازان بسیاری در سراسر دنیا به گیاهخواری روی آورده اند.

در ادامه به معرفی 10 ورزشکار و بدنساز وگن و گیاهخوار پرداخته و درباره برنامه غذایی آن ها صحبت خواهیم کرد. با کوکا همراه باشید.

1. ونوس ویلیامز – تنیسور 

ونوس ویلیامز
ونوس ویلیامز

ونوس ویلیامز از زنان ورزشکار وگن و تنیسور آمریکایی معروف است که در سال 1980 در کالیفرنیا متولد شده است. این ورزشکار بارها عنوان قهرمانی در مسابقات مختلف از جمله تنیس دونفره ویمبلدون، تنیس آزاد آمریکا و استرالیا را از آن خود کرده و 4 مدال طلای المپیک را در کارنامه درخشان ورزشی اش دارد.

او پس از خواهرش سرنا ویلیامز دومین تنیسور بزرگ زن تمام دوران می باشد.

علت گیاهخوار شدن و رژیم غذایی ونوس ویلیامز

ویلیامز در سال 2011 بعد از تشخیص سندرم شوگرن و به توصیه پزشکان برای کاهش برخی علائم خستگی شدید و درد مفاصل به رژیم خام وگن روی آورد.

به گفته خودش اگرچه برای درمان بیماری اش به این رژیم غذایی روی آورده اما از همان ابتدا عاشق وگن شده و آن را یکی از بهترین رژیم های غذایی برای تامین انرژی و سلامتی بدن می داند.

ویلیامز با این که صبحانه را دوست ندارد اما هر روزش را با میوه یا آب میوه و سبزیجات شروع کرده و از جمله نوشیدنی های مصرفی اش می توان به آب سبزیجات، اسموتی پروتئینی، آب آناناس، پرتقال و توت فرنگی اشاره کرد.

شیر بادام همراه گرانولا، عدس، کینوا، میلک شیک توت فرنگی با پودر پروتئین، سیب زمینی شیرین، لوبیا سبز، کلم، نودل و برنج قهوه ای از خوراکی هایی است که در وعده های غذایی اش مصرف می کند و معمولا از آب سبزیجات، چیپس کلم، بادام هندی، خرما و انبه برای میان وعده استفاده می کند.

وعده ناهار حجیم ترین وعده غذایی اش می باشد و شام او معمولا سالاد به همراه زنجبیل تازه، سیر، فلفل، آب پرتقال و لیمو می باشد.

صبحانه حجیم و کامل قبل از مسابقه و مصرف برنج، توفو، سیب زمینی شیرین و آب آشامیدنی با پودر الکترولیت از مواد غذایی است که بعد از مسابقات برای افزایش انرژی خود استفاده می کند.

2. لوئیس همیلتون – راننده فرمول 1

لوئیس همیلتون
لوئیس همیلتون

لوئیس همیلتون راننده انگلیسی مسابقات فرمول 1 در سال 1985 در هرتفوردشر انگلستان متولد شده است. او تاکنون پنج بار قهرمان فرمول 1 جهان شده است و در موارد متعددی رکورددار می باشد.

ارزش خالص دارایی لوئیس همیلتون 285 میلیون دلار می باشد.

علت گیاهخوار شدن و رژیم غذایی لوئیس همیلتون

همیلتون سال 2017 و بیشتر به دلایل زیست محیطی به خانواده بزرگ وگن پیوسته است.

او می گوید: “انسان برای جهان آلودگی به ارمغان آورده و مقدار آلودگی که با پرورش گاوها ایجاد می شود حتی از آلودگی ناشی از وسایل نقلیه نیز بیشتر است، این مسئله واقعا دیوانه کننده و ظلم وحشتناکی است و من لزومی نمی بینم از آن حمایت کنم.”

همیلتون عاشق صبحانه است اما از خوردن شیرینی جات که با کره لبنی درست شده اند اجتناب کرده و اغلب از لوبیا به همراه نان تست استفاده می کند. همیشه عاشق آووکادو بوده و پنکیک وگن از شیرینی های مورد علاقه اش می باشد.

برگر وگن مخصوص هنگ کنگی، فلافل، پودر کینوا، توفو سیر سرخ شده با سبزیجات، برنج قهوه ای، ماکارونی گندم کامل، تمپه و سیب زمینی شیرین پخته از جمله مواد غذایی مصرفی این ورزشکار در وعده های مختلف می باشد و از خوردن قهوه تازه یا چای سبز به همراه شکلات تلخ 85 درصد لذت می برد.

3. جرمین دفو – فوتبالیست

جرمین دفو
جرمین دفو

جرمین دفو فوتبالیست و از گلزن های معروف انگلیسی است که در سال 1982 در بکتون انگلیس متولد شده است.

دفو تاکنون در بیش از 57 بازی ملی حضور داشته و در حال حاضر برای تیم بورنموث و تیم ملی انگلستان توپ می زند.

علت گیاهخوار شدن و رژیم غذایی جرمین دفو

دفو سال 2017 به رژیم غذایی وگن روی آورده و درباره عدم مصرف گوشت، تخم مرغ و لبنیات گفته که این کار نه تنها برایش سخت نبوده بلکه پیروی از رژیم غذایی وگن باعث افزایش کارایی و موفقیت بیشتر او در زمینه ورزشی شده و درک بهتری از بدنش به دست آورده است.

وعده غذایی او در شب قبل از مسابقات معمولا پاستای گندم کامل با سس پستو گیاهی یا برنج قهوه ای و سبزیجات بخارپز همچون اسفناج و بروکلی بوده و صبح مسابقه نیز فرنی با شیر بادام، توت و اندکی عسل می خورد.

لوبیا پخته، پودینگ برنج با شیر بادام، دارچین و مربای توت فرنگی، پیتزا گیاهی و پنیر وگن از دیگر مواد غذایی مصرفی این فوتبالیست می باشد.

4. دیوید هی – بوکسور

دیوید هی
دیوید هی

دیوید هی بوکسور سنگین وزن بریتانیایی سال 1980 در لندن متولد شده است. او صاحب عناوین قهرمانی مختلف جهان در دو دسته وزن بوده و در سال 2008 موفق به کسب سه عنوان از چهار عنوان اصلی بوکس دنیا شده است.

علت گیاهخوار شدن و رژیم غذایی دیوید هی

دیوید هی پس از جراحت شدید شانه که به عمل جراحی و وقفه ای در فعالیت های ورزشی اش منجر شد به تحقیق درباره مزایای رژیم غذایی گیاهی روی تسریع بهبودی زخم ها و کاهش زمان ریکاوری پرداخت و سال 2014 به خانواده بزرگ وگن پیوست.

او در این باره می گوید: “میمون ها با این که هرگز گوشت مصرف نمی کنند بیست بار قوی تر از انسان ها هستند. این یک افسانه غلط است که می گویند برای افزایش قدرت بدنی باید گوشت بخورید. من یک آشپز تمام وقت و یک متخصص تغذیه خوب برای اطمینان از مصرف تمامی مواد معدنی و مغذی مورد نیازم دارم.”

دیوید هی بیشترین پروتئین مورد نیازش را با مصرف مقدار زیادی لوبیا و عدس تامین می کند، از دیگر مواد غذایی مصرفی او می توان به لپه، کینوا، برنج قهوه ای، پوره با موز، کلم کیل، آب کرفس، مخلوط لوبیا و بارهنگ و سیب زمینی شیرین و همچنین مقادیر زیادی سبزیجات و سالاد همراه شیک های پروتئین و شیر نارگیل، آلو و خرما به عنوان میان وعده اشاره کرد.

او پنج وعده غذایی دارد، به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی قهوه زیادی مصرف می کند و برای تامین چربی های بدن هر روز دو عدد آووکادو می خورد.

5. کندریک فاریس – وزنه بردار

کندریک فاریس
کندریک فاریس

کندریک فاریس وزنه بردار المپیک آمریکایی است که در سال 1986 در لوئیزیانا متولد شده است. او که وزنه برداری را از سن دوازده سالگی شروع کرده تاکنون چندین بار قهرمان وزنه برداری کشورش شده و در مسابقات المپیک 2008 و 2012 نیز حضور داشته است.

علت گیاهخوار شدن و رژیم غذایی کندریک فاریس

فاریس در سال 2014 به دلایل مذهبی و پس از تولد دومین فرزندش به خانواده گیاهخواران پیوسته است.

او می گوید: “به راحتی می توان گوشت را با مواد غذایی گیاهی و سبزیجات جایگزین کرد که علاوه بر طعم شگفت انگیز آن ها، برای سلامتی نیز مفیدتر هستند. رژیم غذایی گیاهی به ریکاوری بدن کمک کرده و استرس و التهاب بدن را کاهش می دهد.”

فاریس که قبلا همه نوع مواد غذایی بخصوص غذاهای حاوی پروتئین حیوانی مصرف می کرده و به شدت درباره مصرف پروتئین حساس بوده در حال حاضر به دنبال پیدا کردن منابع پروتئینی گیاهی جدید است و تنها گاهی مکمل های غذایی مصرف می کند.

او به لوبیا سیاه و ترکیب آجیل های بادام، بادام هندی و پسته علاقه زیادی دارد، آب فراوان به همراه چند قطره آب لیمو و انواع مختلف میوه از جمله گریپ فروت ، توت سیاه و بلوبری، غذاهای حاوی آووکادو و لازانیای اسفناج از مواد غذایی مصرفی روزانه اش است.

او زمانبندی تغذیه ای خاصی ندارد و به جای وعده های بزرگ غذایی اغلب از میان وعده استفاده می کند، همچنین برخلاف بسیاری از گیاهخواران مصرف زیاد کینوا و عدس جز برنامه غذایی او نیست.

6. نیمای دلگادو – بدنساز

نیمای دلگادو
نیمای دلگادو

نیمای دلگادو از بدنسازان معروف آمریکایی می باشد که در سال 1989 در می سی سی پی و در خانواده ای با گرایش هندو متولد شده است. او در حال حاضر به عنوان بدنساز حرفه ای IFBB و مربی آنلاین بدنسازی فعالیت می کند و در رقابت های متعدد حضور داشته است.

علت گیاهخوار شدن و رژیم غذایی نیمای دلگادو

دلگادو از معدود ورزشکارانی است که به دلیل شرایط خاص خانواده اش از زمان تولد گیاهخوار بوده و علت آن گرایش های مذهبی خانوادگی می باشد، دلگادو تاکنون لب به گوشت نزده و تا پیش از پیوستن به وگن، رژیم غذایی او تا 95 درصد گیاهی بوده و محصولات لبنی مصرف می کرده است.

این بدنساز سال 2015 به طور کامل وگن شد.

به گفته خودش رژیم غذایی وگن اصلا برایش سخت نیست و تنها مشکلش حذف پنیر پیتزا بوده که برای حل آن از جایگزین های پنیر می توان استفاده کرد. سلامتی و مبارزه با خشونت و مرگ بی دلیل موجودات زنده بی گناه از دلایل اصلی وگن بودن او می باشد.

او برای عضله سازی مقادیر زیادی غلات، لوبیاها، آووکادو، عدس، سالاد و دیگر مواد غذایی گیاهی مصرف می کند و معتقد است ما به چیزی تبدیل می شویم که می خوریم و به همین دلیل عاشق سبزیجات برگ سبز و دانه های کامل است.

سویا را به عنوان بهترین منبع پروتئینی گیاهی می شناسد که تمام اسید آمینه های ضروری را دارا بوده و خطر ابتلا به انواع سرطان در مردان را کاهش می دهد.

7. توره واشنگتن – بدنساز

توره واشنگتن
توره واشنگتن

توره واشنگتن بدنساز حرفه ای و مدل موفق وگن است که در تاریخ 1974 در آلاباما متولد شده است. او از سال 2009 در رقابت های بدنسازی حضور داشته و عناوین قهرمانی متعدد به دست آورده است.

علت گیاهخوار شدن و رژیم غذایی توره واشنگتن

توره واشنگتن از سال 1998 و بعد از پیوستن به فرقه راستا رژیم غذایی گیاهی را انتخاب کرده و با این که بسیاری از افراد این فرقه ماهی و مرغ مصرف می کنند اما واشنگتن ترجیح داده مصرف فراورده های حیوانی را به کلی کنار بگذارد.

توفو، عدس، بلغور جو دوسر، سیب زمینی شیرین، بروکلی، گریپ فروت و سبزیجات از جمله خوراکی هایی است که او به مقدار زیاد و اغلب در قالب غذاهای جامائیکایی خوشمزه مصرف می کند.

او مدافع حقوق حیوانات است و هدفش از پیوستن به خانواده وگن این است به همه جهان نشان دهد که چگونه انسان ها می توانند با صلح با تمام موجودات زمین زندگی کرده و نه تنها زنده بمانند بلکه زندگی کاملا گیاهی داشته باشند.

8. پاتریک بابومیان – بدنساز

پاتریک بابومیان
پاتریک بابومیان

پاتریک بابومیان بدنساز و رقابت کننده در مسابقات قوی ترین مردان در سال 1979 در آبادان متولد شده و در حال حاضر در آلمان زندگی می کند. پدر او آبادانی و مادرش اصفهانی می باشند.

بابومیان سال 1999 و در سن 20 سالگی عنوان جوان ترین بدنساز آلمان را به دست آورده و قهرمان پاورلیفتینگ اروپا در سال 2012 و دارنده رکورد جهانی کنده (لاگ لیفت) در رده 105 کیلوگرم می باشد.

علت گیاهخوار شدن و رژیم غذایی پاتریک بابومیان

او سال 2005 گیاهخوار شد و در سال 2011 به وگن کامل تبدیل شده است.

بابومیان درباره علت گیاهخوار شدنش می گوید: “من فهمیدم هرگز نمی توانم گوشت حیوانی که خودم کشته ام را بخورم پس خوردن گوشتی که دیگران آن را کشته اند نیز احمقانه خواهد بود به همین دلیل تصمیم گرفتم با خودم صادق باشم و کلا قید گوشت را بزنم.”

او به وگن بودن خود افتخار می کند.

9. دومینیک تامپسون – بدنساز

دومینیک تامپسون
دومینیک تامپسون

دومینیک تامپسون بدنساز حرفه ای در سال 1979 در شیکاگو متولد شده و در رقابت های مختلفی حضور داشته است.

علت گیاهخوار شدن و رژیم غذایی دومینیک تامپسون

دومینیک تامپسون در سن 21 سالگی به دلیل جرم هایی که انجام داده بود به زندان افتاد و در همان زمان برای رسیدن به رستگاری معنوی تصمیم گرفت مصرف گوشت را به کلی کنار بگذارد.

او می گوید بدن او پس از گیاهخوار شدن قوی تر شده است. او در هفده سال گذشته لب به گوشت نزده و به این تصمیم خود افتخار می کند.

تامپسون معمولا قبل از تمرینات آب میوه و توت می خورد و از هندوانه برای هیدراتاسیون بدنش حین تمرین استفاده می کند.

10. جان ونوس – بدنساز

جان ونوس
جان ونوس

جان ونوس بدنساز حرفه ای وگن و فعال در زمینه شبکه اجتماعی می باشد که پیوسته تجربیات خود در این زمینه را در فضای مجازی به اشتراک می گذارد.

او در مطالب خود برنامه ریزی غذایی بدون استفاده از پروتئین های حیوانی را آموزش داده و پروتئین های گیاهی را به عنوان پروتئین برتر معرفی می کند.

رژیم غذایی جان ونوس

جان ونوس سه وعده غذایی در روز – که همگی حاوی مواد غذایی گیاهی و سیر کننده می باشند – دارد و معمولا صبح را با اسموتی حاوی موز، توت ها، اسفناج و پروتئین کاراملی شروع می کند.

لوبیا چیتی، گندم سیاه پخته، قارچ، توفو مخمر، جوانه یونجه و اسفناج از دیگر مواد غذایی مصرفی روزانه ونوس می باشد و روزش را معمولا با جو دوسر، پودر پروتئین گیاهی، شیر بادام، ملون، توت ها و آناناس به پایان می رساند.

منبع: spotmebrobusinessinsider