فواید نوشیدن سرکه سیب هنگام خواب و نحوه مصرف آن

تاثیر خوردن سرکه سیب موقع خوابیدن
تاثیر خوردن سرکه سیب موقع خوابیدن

سرکه سیب یکی از بهترین انواع سرکه ها بوده و برای سال هاست که در آشپزی و برای اهداف دارویی استفاده می شود.

سرکه سیب به لاغری و کاهش وزن کمک می کند، باعث کاهش قند خون در افراد دیابتی می شود و خواص ضد باکتری طبیعی و قوی دارد.

در ادامه همراه کوکا باشید تا با تمامی فواید و مضرات سرکه سیب برای سلامتی بدن و خواص خوردن آن قبل از خواب بیشتر آشنا شوید؛

خواص خوردن سرکه سیب قبل از خواب

درست است که سرکه سیب خواص بی شماری برای سلامتی بدن دارد اما به نظر می رسد که نوشیدن آن قبل از خواب فقط برای کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت موثر باشد.

برخی شواهد نشان می دهد که نوشیدن مقدار کمی سرکه سیب قبل از خواب ممکن است به کاهش سطح قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کمک کند، اگرچه تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است.

در اینجا چند راه برای مصرف سرکه سیب سرکه وجود دارد که ممکن است عوارض جانبی آن را به حداقل برساند و بیشترین مزایا را برای شما ارائه کند؛

  1. سرکه سیب را رقیق کنید : 1 یا 2 قاشق غذا خوری (15-30 میلی لیتر) سرکه سیب را با 1 فنجان (237 میلی لیتر) آب ترکیب کنید و بنوشید. نوشیدن سرکه سیب رقیق نشده می تواند به گلو و مری شما آسیب برساند
  2. سرکه سیب را قبل از خواب بنوشید : خوردن سرکه سیب سیب حداقل 30 دقیقه قبل از خواب ممکن است خطر ابتلا به سو هاضمه و ریفلاکس اسیدی معده را کاهش دهد
  3. سرکه سیب را برای تهیه غذا استفاده کنید : به جای نوشیدن سرکه سیب، آن را برای تهیه انواع سالاد، سس سالاد و خوراک به کار ببرید

حتما بخوانید : خواص سرکه سیب برای لاغری

مزایای سرکه سیب برای سلامتی بدن

ضد میکروب قوی

سرکه سیب به دلیل مقادیر بالای استیک اسید موجود در آن ممکن است دارای خواص ضد باکتری و ضد قارچی طبیعی باشد؛

هلیکوباکتر پیلوری یکی از علل بوی بد دهان است، این باکتری در محیط اسیدی به خوبی رشد نمی کند بنابراین اگر شما مبتلا به بوی بد دهان هستید 2 قاشق غذا خوری (30 میلی لیتر) سرکه سیب سیب و 1 فنجان آب گرم را ترکیب کرده و بنوشید تا بوی بد دهان رفع شود.

همچنین مطالعات آزمایشگاهی نشان داده که سرکه سیب باعث نابودی قارچ کاندیدا آلبیکنز و باکتری های اشرشیا کولی (عامل عفونت روده ای) و استافیلوکوک اورئوس (عامل عفونت های پوستی) می شود.

قند خون و دیابت

تحقیقات نشان می دهد که مصرف سرکه سیب می تواند با کاهش سرعت تخلیه معده خطر ابتلا به افزایش قند خون را از بین ببرد.

علاوه بر این سرکه سیب حساسیت به انسولین را افزایش می دهد و همین می تواند باعث کاهش قند خون شود.

نوشیدن سرکه سیب قبل هر وعده ی غذایی یا درست قبل از خواب ممکن است بیشترین اثر را بر روی کاهش قند خون داشته باشد.

یک مطالعه در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 نشان داده که مصرف 2 قاشق غذا خوری (30 میلی لیتر) سرکه سیب قبل از خواب به مدت 2 روز، میزان قند خون ناشتا را تا 6 درصد کاهش می دهد.

لاغری و کاهش وزن

بعضی شواهد نشان می دهد که سرکه سیب به دلیل مقادیر بالای استیک اسید که دارد ممکن است با کاهش اشتها، افزایش چربی سوزی، کاهش سرعت انتشار هورمون های گرسنگی و قلیایی کردن بدن به لاغری و کاهش وزن کمک کند؛

یک مطالعه بر روی بزرگسالان چاق نشان می دهد که خوردن روزانه 2 قاشق غذا خوری (30 میلی لیتر) سرکه سیب به مدت 12 هفته باعث کاهش چربی شکمی می شود.

معایب سرکه سیب

تهوع و استفراغ

سرکه سیب دارای pH برابر با 4.2 است یعنی بسیار اسیدی است؛ غذا های اسیدی در بعضی افراد باعث سو هاضمه و ریفلاکس معده می شود.

علاوه بر این مطالعات نشان می دهد که نوشیدن سرکه سیب می تواند باعث تهوع، استفراغ و کاهش شدید اشتها شود.

مینای دندان

به طور کلی همه ی غذا های اسیدی و از جمله سرکه سیب باعث کاهش مینای دندان می شود به همین دلیل توصیه شده که دهان خود را بعد از مصرف نوشیدنی های اسیدی یا خوردن غذا های اسیدی آب بکشید.

تداخل دارویی

سرکه سیب ممکن است سطح پتاسیم را در خون شما کاهش دهد و به این ترتیب با برخی دارو های دیابت و دیورتیک ها تداخل دارویی داشته باشد.

منبع : healthline