بهترین نوشیدنی های سرشار از آنتی اکسیدان

دمنوش های حاوی آنتی اکسیدان
دمنوش های حاوی آنتی اکسیدان

بی شک مواد غذایی سرشار از آنتی اکسیدان همچون میوه ها و سبزیجات از اجزای اصلی هر رژیم غذایی سالم و مغذی محسوب می شوند اما منابع آنتی اکسیدانی مغذی تنها به این مواد غذایی محدود نمی شود و طیف وسیعی از خوراکی ها از جمله برخی نوشیدنی های خوشمزه و محبوب را دربرمی گیرد.

اگر از طرفداران پر و پا قرص نوشیدنی ها از جمله چای، قهوه، دمنوش ها و آب میوه های طبیعی هستید در ادامه مطلب با کوکا همراه شوید تا با بهترین نوشیدنی های آنتی اکسیدانی آشنا شویم.

نوشیدنی های سرشار از آنتی اکسیدان

از جمله چای های غنی از آنتی اکسیدان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. چای سبز

خاصیت آنتی اکسیدانی چای سبز بر کسی پوشیده نیست، این چای حاوی نوعی آنتی اکسیدان به نام کاتچین است که از سلول ها در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کند، مانع تشکیل لخته های خون شده و خطر ابتلا به آترواسکلروز و سرطان را کاهش می دهد.

توصیه می شود این چای را به صورت تازه دم میل کنید تا از تمامی خواص آن بهره مند شوید.

همچنین اگر داروی خاصی مصرف می کنید قبل از اضافه کردن چای سبز به رژیم غذایی خود با پزشک مشورت کنید زیرا این چای با برخی داروها تداخل دارد.

2. چای سفید

چای سفید از انواع چای به دست آمده از برگ گیاه چای است که برخلاف سایر چای ها روی آن پردازش انجام نمی شود و همین مسئله باعث شده از نظر خاصیت آنتی اکسیدانی آن نسبت به چای اولانگ، چای سیاه و حتی چای سبز برتری داشته و تاثیر مثبت آن روی سیستم ایمنی بدن بیشتر از سایر انواع چای باشد.

3. چای ماچا

همانطور که قبلا اشاره کردیم چای سبز یکی از منابع عالی آنتی اکسیدانی است و چای ماچای ژاپنی در میان انواع چای سبز گل سر سبد است!

چای ماچا علاوه بر خاصیت آنتی اکسیدانی قوی به افزایش متابولیسم بدن کمک کرده و حافظه را بهبود می بخشد.

4. چای اولانگ

چای اولانگ نیز مانند سایر انواع چای از جمله چای سبز، سفید و چای سیاه از گیاه معروف چای به دست آمده و منبع غنی آنتی اکسیدان ها محسوب می شود.

اگرچه خاصیت آنتی اکسیدانی این چای نسبت به چای سبز و سفید کمتر است اما جایگزین طبیعی سالمی برای نوشیدنی های قندی به شمار می رود که به کاهش کلسترول خون کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری قلبی و پوسیدگی دندان ها را کاهش می دهد.

از جمله آب میوه های غنی از آنتی اکسیدان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

5. آب انار

آب میوه های سرشار از آنتی اکسیدان
آب میوه های سرشار از آنتی اکسیدان

طبق مطالعات انجام شده آب انار یکی از نوشیدنی های سرشار از آنتی اکسیدان می باشد.

طی مطالعه ای که به مقایسه سطح آنتی اکسیدانی چندین آب میوه مختلف از جمله آب انار، آب سیب، توت سیاه، قره قاط، انگور کنکورد، گیلاس، بلوبری و پرتقال و همچنین چای سبز، چای سیاه و سفید پرداخته مشخص شد خاصیت آنتی اکسیدانی آب انار حداقل 20 درصد بیشتر از سایر نوشیدنی های ذکر شده می باشد.

6. آب انگور سیاه کنکورد

آب انگور کنکورد – نوعی انگور سیاه – از دیگر آب میوه های آنتی اکسیدانی است.

طبق گزارش مرکز پزشکی دانشگاه مریلند پوست و دانه های انگور قرمز تیره و بنفش منبع غنی آنتی اکسیدان ها هستند که از آن جمله می توان به رزوراترول اشاره کرد که خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

فلاونوئیدهای موجود در این آب میوه نیز به افزایش کلسترول خوب کمک کرده و خطر ابتلا به آترواسکلروز و فشار خون بالا را کاهش می دهد.

7. آب بلوبری

آب میوه بلوبری از دیگر نوشیدنی های پرخاصیت و منبع غنی آنتی اکسیدان های قوی به نام آنتوسیانین می باشد که به بهبود حافظه کمک می کند.

8. آب گوجه فرنگی

آب گوجه فرنگی سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدانی لیکوپن – از رنگدانه های کارتنوئیدی – است که با رادیکال های آزاد مقابله کرده و با پیشگیری از اکسیداسیون کلسترول خطر ابتلا به آترواسکلروز و گرفتگی عروق خونی را کاهش می دهد.

از جمله دمنوش های غنی از آنتی اکسیدان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

9. دمنوش زنجبیل

زنجبیل از دیرباز به عنوان گیاه دارویی قدرتمند شناخته شده است.

دمنوش زنجبیل نیز به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی قوی سیستم ایمنی را تقویت کرده و هضم را بهبود می بخشد. این دمنوش برای افرادی که از بیماری ماشین رنج می برند مفید است و به دلیل خاصیت ضد التهابی برای تسکین درد مصرف می شود.

10. دمنوش یربامیت

این دمنوش بومی آمریکای جنوبی است و به دلیل محتوای آنتی اکسیدانی، ویتامین ها، مواد معدنی و کافئین موجود در آن به افزایش سطح انرژی کمک کرده، جریان خون را تنظیم می کند و برای درمان سرطان، فشار خون بالا، کلسترول و چاقی مفید است.

لازم به ذکر است کافئین موجود در این چای ممکن است با برخی داروها تداخل داشته باشد.

در ادامه بخوانید : چای یربامیت چیست؟

11. دمنوش اسطوخودوس

اسطوخودوس گیاه سلطنتی محبوبی است که سابقه استفاده از آن به بیش از 2500 سال پیش برمی گردد.

دمنوش اسطوخودوس به عنوان یک نوشیدنی آرام بخش شناخته شده و رایحه جادویی آن به کاهش اضطراب، افسردگی و بهبود خواب کمک می کند.

این دمنوش همچنین دارای ترکیبات آنتی اکسیدانی قوی است که باعث بهبود عملکرد سیستم های مختلف بدن شده و برای درمان میگرن، آرتریت و مشکلات معده مصرف می شود.

12. دمنوش بابونه

بابونه گیاهی شفادهنده با خاصیت آنتی اکسیدانی قوی، خاصیت ضد التهابی و ضد قارچی است که از بدن در برابر بیماری های مختلف محافظت کرده و به افزایش طول عمر کمک می کند.

دمنوش بابونه همچنین باعث آرامش بدن می شود و به بهبود خواب و کاهش استرس کمک می کند.

از دیگر نوشیدنی های غنی از آنتی اکسیدان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

13. قهوه

قهوه نوشیدنی فوق العاده محبوب و پرخاصیتی است که منبع خوب آنتی اکسیدان های کوئینین محسوب می شود. جالب است بدانید با افزایش برشتگی دان های قهوه سطح آنتی اکسیدانی آن ها نیز افزایش می یابد.

قهوه حاوی برخی مواد معدنی همچون منیزیم نیز می باشد که فعالیت های آنتی اکسیدانی موجود در این نوشیدنی را بهبود می بخشد.

14. نوشیدنی های شکلاتی

اشتباه نکنید! منظور از شکلات در واقع کاکائو خام می باشد نه آب نبات های شکلاتی سرشار از قند و افزودنی های مضر. کاکائو خام و نوشیدنی های آن منبع غنی آنتی اکسیدان های فلاونوئیدی بخصوص آنتوسیانیدین و اپی کاتچین محسوب می شوند.

15. آب

شاید از مشاهده آب در این لیست تعجب کرده باشید اما برخی انواع آب از جمله آب غنی شده با هیدروژن و آب یونیزه قلیایی جز نوشیدنی های آنتی اکسیدانی مفید محسوب می شوند.

منابع: zlivingsimplyantioxidantlivestrong