10 نوشیدنی طبیعی که به شما کمک می کنند راحت تر بخوابید

نوشیدنی مناسب برای خواب راحت
نوشیدنی های مناسب برای خواب راحت

خواب شبانه به عنوان یکی از مولفه های مهم سلامتی در نظر گرفته می شود. کارشناسان توصیه می کنند بزرگسالان 18 تا 60 ساله هر شب حداقل 7 تا 8 ساعت خواب داشته باشند.

بی خوابی شبانه خطر ابتلا به افسردگی، دیابت، بیماری های قلبی و حتی مرگ را به همراه دارد. خوشبختانه برخی نوشیدنی های طبیعی به دلیل مقادیر بالای تریپتوفان و ملاتونین موجود در آن ها به رفع بی خوابی کمک می کنند.

پیش از این با بهترین دمنوش های گیاهی خواب آور آشنا شده اید؛ در این مقاله از کوکا می خواهیم شما را با بهترین معجون های گیاهی و نوشیدنی های مفید برای درمان بی خوابی شبانه آشنا کنیم؛

بهترین نوشیدنی ها برای درمان بی خوابی

1. آب آلبالو یا گیلاس

اعتقاد بر این است که محتوای تریپتوفان موجود در آلبالو یا گیلاس، آن را به یکی از بهترین میوه ها برای درمان بی خوابی شبانه تبدیل کرده است؛ تریپتوفان یک اسید آمینه است که به عنوان پیش ساز هورمون ملاتونین که تنظیم خواب کمک می کند، عمل می کند.

گیلاس و آلبالو هر دو مقادیر قابل توجهی ملاتونین دارند اما این میزان در آلبالو بیشتر است. (آلبالو تقریبا 6 برابر گیلاس ملاتونین دارد)

یک مطالعه 7 روزه در 20 نفر نشان داده که نوشیدن روزانه آب آلبالو به طور قابل توجهی میزان ملاتونین را افزایش می دهد.

یک مطالعه مشابه در 30 شرکت کننده نشان داده که نوشیدن آب آلبالو 2 بار در روز به درمان بی خوابی شبانه کمک کرده و تعداد بیداری های شبانه را کاهش می دهد.

یک مطالعه نشان داده که نوشیدن 2 فنجان (480 میلی لیتر) آب آلبالو هر روز به مدت 2 هفته، زمان کل خواب را 84 دقیقه افزایش داده و به درمان علائم بی خوابی در بزرگسالان 50 ساله کمک کرده است.

2. دمنوش بابونه

برخی تحقیقات نشان می دهد که دمنوش بابونه با کاهش اضطراب ممکن است کیفیت خواب را بهبود بخشیده و بی خوابی را درمان کند. یک مطالعه بر روی 60 فرد مسن نشان داده که مصرف 400 میلی گرم بابونه به مدت 28 روز متوالی کیفیت خواب را بهبود می بخشد.

طرز تهیه دمنوش بابونه

برای تهیه چای بابونه در خانه، 2 قاشق غذا خوری گل های تازه بابونه (یا 2 قاشق غذا خوری گل های خشک) را به 1 فنجان (237 میلی لیتر) آب جوش اضافه کنید. بگذارید حدود 5 دقیقه بماند تا دم بکشد، سپس از صافی رد کرده و بنوشید.

3. دمنوش گیلاس زمستانی

دمنوش تهیه شده از ریشه، میوه و برگ های گیاه گیلاس زمستانی به درمان شرایطی مانند استرس، اضطراب و ورم مفاصل کمک می کند. در طب آیورودا از دمنوش گیلاس زمستانی برای درمان بی خوابی استفاده می شود.

یک مطالعه در موش ها نشان داده که تری اتیلن گلیکول، یکی از اجزای فعال موجود در برگ های گیاه گیلاس زمستانی باعث رفع بی خوابی می شود.

4. دمنوش سنبل الطیب

ریشه گیاه سنبل الطیب به عنوان یکی از بهترین گیاهان دارویی برای تقویت خواب و رفع بی خوابی شناخته می شود.

یک مطالعه نشان داده که 30٪ از زنان یائسه که به مدت 4 هفته دو بار در روز کپسول سنبل الطیب استفاده می کنند، کیفیت خواب آن ها بهبود پیدا کرده است.

طرز تهیه دمنوش سنبل الطیب

برای تهیه دمنوش ریشه ی سنبل الطیب، 2 تا 3 گرم ریشه خشک آن را در 1 فنجان (237 میلی لیتر) آب جوش بریزید و بگذارید 10 تا 15 دقیقه بماند تا دم بکشد، سپس از صافی رد کرده و بنوشید.

نکته ها :

یک مطالعه نشان داده که زیاده روی در مصرف سنبل الطیب باعث افزایش اضطراب می شود.

متخصصان توصیه می کنند که زنان در دوران بارداری و شیردهی و همچنین کودکان زیر 3 سال از مصرف سنبل الطیب اجتناب کنند.

علاوه بر این دمنوش سنبل الطیب با برخی دارو ها مانند باربیتورات و بنزودیازپین ها تداخل دارویی دارد.

حتما بخوانید : خواص دم کرده سنبل الطیب

5. دمنوش نعناع فلفلی

سال هاست که در طب سنتی از نعناع فلفلی برای درمان بی خوابی استفاده می شود. همچنین گیاه نعناع فلفلی به دلیل خواص خواص ضد ویروسی، ضد میکروبی و حتی ضد حساسیت قوی که دارد شناخته شده است.

نعناع فلفلی ممکن است برای درمان سو هاضمه و سندرم روده تحریک پذیر (IBS) مفید باشد.

طرز تهیه دمنوش سنبل الطیب

یک مشت برگ های نعناع فلفلی تازه را به سادگی 2 فنجان (480 میلی لیتر) آب جوش اضافه کرده و بگذارید حداقل 5 دقیقه بماند تا دم بکشد، سپس از صافی رد کرده و بنوشید.

6. شیر بادام

شیر بادام به دلیل مقادیر بالای تریپتوفان، ملاتونین و منیزیم موجود در آن یکی از نوشیدنی های خواب آور قوی است و در طب سنتی برای درمان بی خوابی استفاده می شود.

در یک مطالعه 442 دانشجوی دانشگاه عنوان کردند که پس از مصرف روزانه 10 عدد بادام به مدت 2 هفته بی خوابی آن ها بهبود یافته است.

در سال های اخیر منیزیم به عنوان ماده ای مفید برای درمان بی خوابی شبانه در بزرگسالان مورد توجه قرار گرفته است.

در ادامه بخوانید : طرز تهیه شیر بادام

7. اسموتی موز و بادام

موز ماده غذایی دیگری است که حاوی مقادیر زیادی منیزیم، تریپتوفان و ملاتونین است که برای رفع بی خوابی شبانه مفید هستند.

با ترکیب موز و شیر بادام به صورت اسموتی، یک نوشیدنی سرشار از تریپتوفان و ملاتونین دارید که به درمان بی خوابی کمک می کند.

طرز تهیه اسموتی موز و بادام

1 عدد موز تازه یا یخ زده را با یک فنجان شیر بادام خانگی، 1 قاشق غذاخوری کره بادام و 1/2 فنجان یخ در مخلوط کن بریزید و خوی هم بزنید تا یکدست شود، آن را در ظرفی بریزید و هر شب قبل از خواب بنوشید.

8. آب سبزیجات سبز

این آب سبزیجات با استفاده از کرفس، اسفناج، سیب سبز و آب یک لیموترش تازه تهیه می شود و با کاهش استرس به درمان بی خوابی کمک می کند.

9. آب نارگیل

آب نارگیل علاوه بر این که به عنوان یک نوشیدنی انرژی زا شناخته می شود، به دلیل مقادیر بالای ویتامین های B، منیزیم و پتاسیم موجود در آن به کاهش استرس و درمان بی خوابی کمک می کند.

10. آب گریپ فروت

آب گریپ فروت به دلیل مقادیر بالای مواد مغذی که دارد یکی از بهترین آبمیوه های طبیعی برای درمان بی خوابی شبانه محسوب می شود.

منبع : healthlinedailyhunt

فال روزانه کوکا