نقش نیتروژن در بدن انسان چیست؟

فواید نیتروژن برای بدن چیست؟
فواید نیتروژن برای بدن چیست؟

پیش از این با کاربردهای گاز نیتروژن آشنا شده اید؛ در این مقاله نیز می خواهیم از تاثیر نیتروژن بر بدن انسان بگوییم؛ با کوکا همراه باشید.

نیتروژن یکی از عناصر بسیار مهم و پر کاربرد در زندگی و محیط اطراف ما است و نقش مهمی در حفظ سلامت بدن موجودات زنده از جمله انسان ایفا می کند.

این عنصر به وفور در محیط اطراف ما یافت می شود و حدود 80 درصد جو زمین را تشکیل داده است و با هر نفسی که می کشیم وارد بدن ما می شود.

با این وجود بدن انسان قادر به استفاده از نیتروژنی که به طور مستقیم از هوا یا خاک دریافت می کند نمی باشد و نیاز است این عنصر از طریق گیاهان سبز و میکروب ها به شکل قابل استفاده برای انسان تبدیل شود.

نقش نیتروژن در بدن انسان 

نیتروژن نقش مهمی در عملکرد سیستم های مختلف بدن ایفا می کند که یکی از مهم ترین آن ها تولید پروتئین می باشد.

بدن ما برای ساخت پروتئین در ماهیچه ها، پوست، خون، مو، ناخن ها و DNA به نیتروژن نیاز دارد و از آن در اسیدهای آمینه برای ساخت سایر اسید آمینه هایی که برای سنتز پروتئین انسانی استفاده می شوند بهره می برد.

پروتئین برای بدن بسیار مهم است و نه تنها بافت های مختلف بدن حاوی این ماده هستند بلکه فرایندهای متابولیکی بدن نیز به آنزیم هایی که شامل انواع مختلف پروتئین ها هستند وابسته می باشند.

اسیدهای نوکلئیک DNA که ژن ما را تشکیل می دهند و RNA که در سنتز پروتئین دخیل می باشند نیز حاوی نیتروژن می باشند.

نیتروژن در عملکرد هورمون ها، عملکرد مغز و سیستم ایمنی بدن نیز نقش مهمی داشته و رشد طبیعی بدن، جایگزینی سلول ها و ترمیم بافت ها همگی برای تولید سلول های جدید به نیتروژن نیاز دارند.

بدن ما به طور پیوسته در حال بازیافت نیتروژن از اسیدهای آمینه است، اگر اسیدهای آمینه در سنتز پروتئین استفاده نشوند به ترکیبات سازنده خود که یکی از آن ها نیتروژن می باشد تجزیه شده و به تولید انرژی کمک می کنند.

بدن از نیتروژن برای ساخت ترکیبات غیر پروتئینی مانند ماده “هِم” در هموگلوبین که اکسیژن را به گلبول های قرمز خون منتقل می کند نیز استفاده می کند.

نیاز روزانه بدن به نیتروژن چقدر است؟

نیتروژن عنصری است که در تمام مواد غذایی پروتئین دار وجود دارد و برای تامین آن می توان از مواد غذایی حاوی پروتئین شامل گوشت، ماهی، حبوبات، آجیل ها، تخم مرغ، شیر و دیگر فراورده های لبنی استفاده کرد.

یک مرد بزرگسال سالم روزانه به حدود 105 میلی گرم نیتروژن به ازای هر کیلوگرم وزن بدن نیاز دارد و پروتئین مورد نیاز برای تامین این مقدار نیتروژن حدود 0.83 گرم پروتئین به ازای هر کیلوگرم وزن بدن می باشد.

به عبارت دیگر مردی با وزن حدود 100 کیلوگرم باید روزانه 83 گرم پروتئین برای تامین نیاز نیتروژنی بدن خود مصرف کند.

تجزیه پروتئین در بدن باعث تولید آمونیاک می شود که یک محصول حاوی نیتروژن است و بدن با تبدیل آن به اوره و از طریق ادرار آن را دفع می کند، به این ترتیب نیتروژن دوباره به محیط زیست بر می گردد.

لازم به ذکر است کشورهای توسعه نیافته بیشتر در معرض کمبود نیتروژن هستند، از علائم کمبود نیتروژن می توان به ریزش مو، شکنندگی مو، طولانی شدن دوره بهبود زخم ها، ضعف و از دست دادن عضلات بدن اشاره کرد.

منابع: livestrongjagranjosh