نارنگی و پرتقال چه تفاوتی دارند؟

تفاوت نارنگی با پرتقال
تفاوت نارنگی با پرتقال

نارنگی و پرتقال هر دو میوه هایی از خانواده ی مرکبات هستند که تفاوت ها و شباهتی هایی با هم دارند؛ نارنگی منبع غنی ویتامین A است در حالی که پرتقال منبع غنی ویتامین C و فیبر می باشد. پرتقال از نظر ظاهری گرد و بزرگتر است در حالی که نارنگی صاف تر و ریز تر می باشد.

فرق بین نارنگی و پرتقال

درست است که پرتقال و نارنگی هر دو از خانواده ی مرکبات محسوب می شوند اما تفاوت های عمده ای با هم دارند؛

نارنگی

  1. در دهه 1800 نام تانگرین برای آن ها انتخاب شد چون اولین بار از شهر طنجه در مراکش به آمریکا وارد شده بودند
  2. نارنگی (به انگلیسی : Tangerine) برای اولین بار در فلوریدا پرورش داده شد
  3. نام علمی نارنگی Citrus tangerina می باشد
  4. اما از نظر گیاه شناسی، نارنگی به عنوان زیر گروه از پرتقال ماندارین طبقه بندی می شود. ماندارین هایی که به رنگ قرمز مایل به نارنجی هستند به عنوان نارنگی به بازار عرضه می شوند
  5. نارنگی از اواخر اکتبر تا ژانویه در دسترس است

حتما بخوانید : فواید نارنگی برای سلامتی و پوست و مو

پرتقال

  1. پرتقال (به انگلیسی : Orange) به احتمال زیاد برای اولین بار در جنوب چین و اندونزی به دست آمده است. امروزه بیشتر پرتقال ها در فلوریدا، آمریکا و سائوپائولو، برزیل تولید می شوند
  2. نام علمی پرتقال Citrus × sinensis می باشد
  3. جالب است بدانید که پرتقال ترکیبی از دو میوه نارنگی و دارابی است
  4. پرتقال انواع مختلفی دارد که بیشتر در 4 کلاس طبقه بندی می شود؛
  5. معمولی یا گرد : انواع مختلفی از پرتقال معمولی از جمله والنسیا، هملین و گاردنر وجود دارد. بیشتر پرتقال های این کلاس برای تولید آب میوه استفاده می شوند
  6. ناول : احتمالا متداول ترین کلاس پرتقال است که دارای یک ناف (برآمدگی برجسته در انتهای پرتقال) می باشد
  7. پرتقال خونی : این نوع پرتقال حاوی مقادیر بالای آنتوسیانین، یک نوع رنگدانه آنتی اکسیدانی است که باعث می شود گوشت پرتقال به رنگ قرمز تیره درآید
  8. پرتقال شیرین و بدون اسید : این کلاس از پرتقال دارای اسید بسیار کمی است
  9. فصل پرتقال بر اساس تنوع متفاوت است با این حال، بیشتر پرتقال ها از نوامبر تا مارس در دسترس هستند

حتما بخوانید : فواید پرتقال برای سلامتی و پوست و مو

پرتقال و نارنگی از نظر ظاهری متفاوت هستند

عمده ترین تفاوت بین نارنگی و پرتقال اندازه آن هاست؛ پرتقال معمولا اندازه بزرگتری از نارنگی دارد.

نارنگی هنگام رسیدن میوه ای نرم و سبک دارد اما پرتقال معمولا هنگام رسیدن، سفت و سنگین می شود.

نارنگی و پرتقال بسته به گونه می توانند هسته دار یا بدون هسته باشند به عنوان مثال پرتقال والنسیا هسته دارد در حالیکه پرتقال ناول بدون هسته می باشد.

نارنگی و پرتقال رنگ متفاوت دارند

پرتقال ها به طور معمول بیشتر به رنگ نارنجی زرد هستند، به جز پرتقال خونی که رنگ قرمز تیره دارد.

نارنگی ها به طور معمول به رنگ قرمز مایل به نارنجی دیده می شوند.

طعم پرتقال و نارنگی متفاوت است

نارنگی و پرتقال می توانند شیرین یا ترش باشند؛ بیشتر انواع نارنگی های نارنجی شیرین هستند اما پرتقال بسته به نوع آن می تواند ترش، شیرین یا ملس باشد.

پرتقال خونی مزه ای ملس دارد و طعم آن کمی مانند توت ها به نظر می رسد.

پوست نارنگی  به آسانی کنده می شود

پوست نارنگی و پرتقال یکی دیگر از تفاوت های اصلی این دو میوه است؛ پرتقال ها پوست سفتی دارند اما پوست نارنگی ها بسیار نرم، نازک و شل بوده و به راحتی با دست کنده می شود.

همچنین پوست نارنگی صاف است و هیچ گونه شیاری ندارد.

خواص نارنگی و پرتقال برای سلامتی بدن

پرتقال منبع عالی ویتامین C است، ویتامین C یک آنتی اکسیدان محلول در آب است که با کاهش رادیکال های آزاد بدن خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد.

اکثر فواید سلامتی پرتقال به میزان بالای ویتامین C موجود در آن مربوط است.

یک مطالعه نشان داده افرادی که به مدت 12 ماه دو فنجان آب پرتقال در روز می نوشند، سطح کلسترول بد خون یا LDL کم تری دارند.

در یک تحقیق مشخص شده که مصرف مقادیر بالای ویتامین C خطر ابتلا به هلیکوباکتر پیلوری (H. pylori)، باکتری عامل زخم معده را کاهش می دهد.

مطالعات نشان داده اند که نوشیدن آب پرتقال ممکن است به جلوگیری از تشکیل کلسیم اگزالات و اسید اوریک کمک کرده و خطر ابتلا به سنگ کلیه را کاهش دهد.

نارنگی و پرتقال هر دو کالری کمی دارند و حاوی مقادیر بسیار بالای فیبر هستند؛ مطالعات نشان داده رژیم های غذایی حاوی فیبر بالا می توانند به کاهش وزن کمک کنند، سطح قند خون در افراد دیابتی را کاهش داده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را از بین ببرند.

طریقه مصرف نارنگی و پرتقال

بهترین راه برای خوردن نارنگی و پرتقال این است که به راحتی پوست آنها را کنده و میل کنید.

همچنین پرتقال و نارنگی را می توان برای تهیه انواع سالاد سبزیجات، سالاد میوه، آبمیوه های طبیعی و اسموتی به کار برد.

مقایسه ارزش غذایی نارنگی و پرتقال (100 گرم)

نارنگیپرتقال
کالری5347
کربوهیدرات13.3 گرم11.7 گرم
فیبر1.8 گرم2.4 گرم
پروتئین0.8 گرم0.9 گرم
چربی0.3 گرم0.1 گرم
ویتامین A14%4%
ویتامین C44%89%
فولات4%8%
پتاسیم5%5%

یکی از تفاوت های قابل توجه بین مواد مغذی موجود در نارنگی و پرتقال این است که پرتقال بیش از دو برابر نارنگی ویتامین C دارد و نارنگی حاوی مقادیر بالاتر ویتامین A می باشد.

پرتقال همچنین فیبر بیشتری دارد.

منبع : healthline


خانم های یزدی کلیک کنن