آیا مکمل اسید فولیک برای سلامت و رشد موها مفید است؟

خواص اسید فولیک برای موها
خواص اسید فولیک برای موها

خواص اسید فولیک برای موها | مقدار مصرف | منابع فولات

ریزش مو یکی از مشکلات آزار دهنده ای است که همه ما به دلایل مختلف حداقل یک بار در طول زندگی خود به آن دچار می شویم و برطرف کردن این مسئله با توجه به علت بروز آن ممکن است به شیوه های گوناگون امکان پذیر باشد.

احتمالا شما هم شنیده اید مصرف مکمل های اسید فولیک می تواند تاثیر خوبی روی افزایش رشد موها و درمان ریزش مو داشته باشد اما این که تا چه حد این ادعا صحت دارد و اسید فولیک چقدر می تواند در این مورد موثر باشد سوالی است که در ادامه مطلب قصد داریم درباره آن صحبت کنیم.

اگر کنجکاو هستید درباره فواید اسید فولیک برای رشد موها بیشتر بدانید در ادامه کوکا ما را همراهی کنید.

آیا اسید فولیک برای رشد موها مفید است؟

اسید فولیک فرم مصنوعی فولات و نوعی ویتامین B می باشد اما بر خلاف فولات که از طریق منابع غذایی طبیعی تامین می شود معمولا در مکمل ها و مواد غذایی غنی شده یافت می شود. این دو ماده به جز در موارد جزئی، شیوه اثر یکسانی دارند.

به طور کلی وقتی جوان هستیم و بدن در سلامت کامل به سر می برد، رشد موها نیز سریع تر است اما با افزایش سن، سرعت رشد موها می تواند به دلایل مختلف از جمله کاهش متابولیسم بدن، تغییرات هورمونی یا تغییر در فولیکول های مو که مسئول تولید موهای جدید هستند کاهش یابد.

تغذیه یکی از عوامل مهم و تاثیر گذار در سلامت موها است و مصرف مواد مغذی مناسب همان طور که برای سلامت پوست و اندام های داخلی بدن ضروری می باشد به رشد بهتر و سلامت موها نیز کمک می کند.

یکی از این مواد مغذی اسید فولیک یا فولات می باشد و گفته شده مصرف منظم آن طبق توصیه پزشک می تواند به سلامت کلی موها کمک کند.

نحوه تاثیر اسید فولیک روی رشد موها

اسید فولیک در درجه اول مسئول رشد سلولی سالم می باشد که شامل سلول های موجود در بافت های پوست و همچنین مو و ناخن ها می باشد، به همین دلیل مکمل های این ماده به عنوان یکی از روش های درمانی احتمالی برای افزایش رشد موها طرفداران زیادی پیدا کرده اند.

اسید فولیک به سلامت گلبول های قرمز خون نیز کمک می کند.

تحقیقات در این باره چه می گویند؟

متاسفانه تحقیقات انجام شده در مورد میزان تاثیر اسید فولیک در افزایش رشد موها کم است.

در یک مطالعه مشخص شده افرادی که به سفیدی زوردس موها دچار هستند احتمالا از کمبود اسید فولیک و ویتامین های B7 و B12 نیز رنج می برند اما درباره این که آیا مصرف اسید فولیک به تنهایی می تواند به افزایش رشد مو کمک کند نمی توان با قطعیت صحبت کرد.

مقدار مصرف اسید فولیک

دوز توصیه شده روزانه اسید فولیک برای مردان و زنان بزرگسال 400 میکرو گرم می باشد و افرادی که در رژیم غذایی خود به اندازه کافی فولات دریافت نمی کنند احتمالا نیاز به مصرف مکمل های اسید فولیک دارند.

کمبود فولات در بدن می تواند به بیماری کم خونی ناشی از فقر فولات منجر شود که معمولا با علائم زیر همراه می باشد:

  • سر درد
  • تحریک پذیری
  • رنگ پریدگی پوست
  • تغییر در رنگدانه مو و ناخن
  • خستگی شدید
  • درد در دهان
  • نازک شدن موها

افرادی که دچار کمبود فولات نیستند برای سلامتی موهای خود نیاز به مصرف مکمل های اسید فولیک ندارند زیرا از یک سو مصرف بیش از 400 میکرو گرم در روز باعث رشد سریع تر موها نمی شود و از سوی دیگر زیاده روی در مصرف اسید فولیک می تواند برای سلامتی خطرناک باشد، اگرچه مصرف زیاد فولات موجود در مواد غذایی طبیعی هیچ عارضه ای به دنبال نخواهد داشت.

علاوه بر این گفته شده مصرف بیش از 1000 میکرو گرم در روز می تواند علائم کمبود ویتامین B12 را پنهان کرده و منجر به آسیب های عصبی شود.

اسید فولیک معمولا داخل مکمل های ویتامین ب کمپلکس و مولتی ویتامین ها و همچنین به فرم مکمل های جداگانه عرضه می شود. به دلیل متفاوت بودن مکمل ها، توصیه می شود قبل از خرید حتما با پزشک مشورت کرده و هنگام خرید مطمئن شوید محصول مورد نظر 100 درصد نیاز روزانه شما را بر طرف می کند.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها به زنان باردار توصیه می کند حدود یک ماه قبل از بارداری روزانه 400 میکرو گرم اسید فولیک مصرف کنند.

موی خانم ها در دوران بارداری معمولا رشد خوبی دارد و این مسئله احتمالا به دلیل مصرف اسید فولیک در این دوران است نه صرفا باردار شدن.

مهم تر آن که مصرف اسید فولیک به سلامت مادر و کودک کمک کرده و از بروز نقایص عصبی مادر زادی پیشگیری می کند.

منابع فولات

افرادی که دچار کمبود ویتامین B9 یا فولات هستند می توانند مکمل های اسید فولیک مصرف کنند اما اکثر افراد سالم با بهره بردن از یک رژیم غذایی متعادل و سالم، نیاز روزانه خود به مواد مغذی مختلف از جمله فولات را تامین خواهند کرد.

برخی منابع طبیعی فولات عبارتند از:

  • لوبیاها
  • کلم بروکلی
  • مرکبات
  • سبزیجات برگ سبز
  • گوشت
  • آجیل
  • مرغ
  • جوانه گندم

به خاطر داشته باشید هر چه مواد غذایی بیشتر فراوری شده باشند مقدار فولات و سایر مواد مغذی موجود در آن ها کمتر خواهد بود.

اگر به دنبال افزایش مصرف اسید فولیک خود هستید می توانید به سراغ مواد غذایی غنی شده خاص بروید که 100 درصد نیاز روزانه بدن به این ماده مغذی را تامین می کنند و از جمله آن ها می توان به غلات، برنج سفید و نان غنی شده اشاره کرد.

آب پرتقال یکی دیگر از منابع خوب فولات می باشد اگرچه قند طبیعی فراوان نیز در خود گنجانده است.

نکته: اگر به طور ناگهانی دچار ریزش مو شده و بخش زیادی از موهای خود را از دست داده اید ممکن است به مشکل سلامتی خاص مانند آلوپسی یا عدم تعادل هورمونی دچار شده باشید که این موارد با مصرف مکمل های اسید فولیک درمان نمی شوند.

منبع: healthline