بهترین مواد خوراکی و نوشیدنی ها برای ترک سیگار و بعد از آن

برای ترک سیگار چه بخوریم؟
برای ترک سیگار چه بخوریم؟

برای ترک سیگار چه بخوریم؟

اگر پای صحبت افرادی که سیگار را با موفقیت ترک کرده یا در دوره ترک آن قرار دارند بنشینید به شما خواهند گفت که ترک سیگار یکی از سخت ترین ترک عادت ها بوده و غلبه بر میل و اشتیاق به سیگار کشیدن در این دوره کار دشواری است.

اما آیا می دانستید با استفاده از برخی ترفندهای تغذیه ای و مصرف برخی مواد غذایی راحت تر می توانید سیگار را کنار بگذارید؟ در ادامه با ما همراه باشید تا با برخی از موثرترین مواد غذایی برای ترک سیگار آشنا شویم.

نکته بسیار مهم:

یکی از مهم ترین نکاتی که باید هنگام ترک سیگار به ذهن بسپارید این است که به هیچ وجه نباید از رژیم های غذایی سخت در این دوران استفاده کنید زیرا محرومیت از مصرف غذاهای مورد علاقه باعث کاهش تمرکز شما شده و انگیزه تا ن به ترک سیگار را کاهش می دهد.

از سوی دیگر توصیه می شود بیشتر مواد غذایی و نوشیدنی های خاصی را مصرف کنید که شما را در ترک سیگار یاری دهند نه این که تمایل به مصرف سیگار را تشدید کنند.

بهترین مواد غذایی و نوشیدنی ها برای ترک سیگار

1. شیر

در دوره ترک سیگار هرگاه احساس کردید دچار وسوسه و میل شدید به مصرف سیگار شده اید به جای کشیدن یک عدد سیگار یک لیوان شیر بخورید.

طی مطالعه ای که توسط مجله “نیکوتین و تنباکو ” در سال 2017 انجام شد از 209 فرد سیگاری خواسته شد مواد غذایی را که طعم و مزه آن ها متضاد طعم سیگار بوده و باعث می شود لذت ناشی از سیگار کشیدن از بین برود لیست کنند، جالب است بدانید تقریبا تمامی آن ها محصولات لبنی را در بالای لیست خود قرار داده اند.

نوشیدن یک لیوان شیر قبل از سیگار کشیدن باعث تلخی دهان حین سیگار کشیدن شده و میل به سیگار را از بین می برد. البته نوشیدن شیر برای سیگارهای منتول یا نعناعی اثربخش نمی باشد زیرا منتول می تواند بسیاری از طعم ها را پنهان کند.

2. میوه و سبزیجات

نتایج مطالعات انجام شده توسط مجله “نیکوتین و تنباکو” در سال 2013 نشان داده افراد سیگاری نسبت به افراد غیر سیگاری تمایل کمتری به خوردن میوه ها و سبزیجات تازه در طول روز دارند.

محققان پس از بررسی رژیم غذایی 1000 فرد سیگاری متوجه شدند افرادی که در دوره ترک سیگار – طی سی روز گذشته – بیشترین مقدار میوه و سبزیجات را مصرف کرده بودند سه برابر بیشتر از دیگران به ادامه دوره ترک تمایل نشان می دادند.

3. چای جینسینگ

برخی تحقیقات نشان داده جینسینگ می تواند به درمان اعتیاد بدن به نیکوتین کمک کننده باشد زیرا باعث تضعیف اثر دوپامین ( انتقال دهنده عصبی در مغز که با حس لذت مرتبط است و هنگام مصرف تنباکو آزاد می شود) شده و احساس خوب بعد از سیگار کشیدن را از بین می برد.

4. پاپ کورن

معمولا افرادی که در دوره ترک سیگار قرار دارند تمایل بیشتری به تنقلات نشان می دهند زیرا پیوسته جای خالی سیگار را در دست و روی دهان خود احساس می کنند و خوردن تنقلات این جای خالی را برای آن ها پر می کند!

پاپ کورن بدون روغن یکی از تنقلات سالم و خوشمزه است که میل فرد به سیگار کشیدن را کاهش داده و او را مشغول نگه می دارد.

5. آجیل

یک مشت آجیل می تواند به تامین انرژی و پروتئین بدن کمک کرده و با مشغول نگه داشتن فرد بخصوص در شرایط خطرناک و لحظاتی که میل به سیگار شدت یافته به ترک سیگار کمک می کند.

6. انگور منجمد

افرادی که سیگار را ترک کرده اند ممکن است تمایل بیشتری به شیرینی جات و مواد غذایی شیرین مزه داشته باشند و مصرف این مواد غذایی باعث از بین رفتن اشتیاق آن ها به سیگار می شود اما این بدان معنا نیست که در خوردن بیش از حد شیرینی جات و کیک و کوکی زیاده روی کنید.

بهتر است به جای مصرف بی رویه محصولات قندی از انگور منجمد استفاده کنند. طعم شیرین انگور باعث ارضای میل به مصرف شیرینی جات شده و از آن جا که یخ زده هستند مدت زمان بیشتری صرف خوردن آن ها می شود.

7. چوب دارچین

بعضی افراد معتقدند جویدن چوب دارچین در دوره ترک سیگار و بعد از آن بسیار کمک کننده است. دارچین طعم خوبی دارد و در عین حال کالری چندان زیادی ندارد. بنابراین چوب های دارچین روش خوبی برای مشغول نگه داشتن دست ها و دهان می باشد.

اگرچه هویج و ساقه کرفس نیز همین کار را انجام می دهند اما از طعم بی نظیر دارچین بی بهره اند!

8. حبوبات

ترک سیگار معمولا با افزایش وزن همراه است، اگرچه در دوره ترک نباید محدودیت های غذایی چندانی داشته باشید اما به مرور نیاز به داشتن یک رژیم غذایی سالم و کنترل کننده وزن احساس خواهد شد، زیرا برخی افراد کم کم متوجه می شوند که سیگار را با غذا جایگزین کرده و مدام در حال خوردن تنقلات و … برای مشغول نگه داشتن دست ها و دهان هستند!

از سوی دیگر نیکوتین دارای خاصیت سرکوب کننده اشتها و افزایش دهنده متابولیسم بدن می باشد و به نظر می رسد فرد پس از ترک سیگار به احتمال قوی افزایش وزن را تجربه خواهد کرد.

اگر به وزن خود حساس هستید توصیه می شود لوبیا و حبوبات سرشار از فیبر را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. مطالعه انجام شده در سال 2015 نشان داده افرادی که مواد غذایی پر فیبر بیشتری مصرف می کنند در طول ماه می توانند به کاهش وزن قابل توجهی دست پیدا کنند و این دقیقا چیزی است که شما در دوره ترک سیگار به آن نیاز خواهید داشت.

از دیگر مواد غذایی پر فیبر می توان به کنگر فرنگی، کلم بروکلی، تمشک و بلغور جو دوسر اشاره کرد.

9. سبزیجات میله ای

سبزیجاتی همچون هویج، کرفس، خیار، کدو سبز و بادمجان علاوه بر این که مانند شیر باعث تلخ شدن طعم دهان بعد از کشیدن سیگار شده و میل به سیگار را کاهش می دهند همچنین با کمی تمرین می توانید به مغز تلقین کنید این سبزیجات را مانند سیگار فرض کرده و با گذاشتن آن ها در دهان حسی مشابه حس سیگار کشیدن به شما منتقل کند.

10. پرتقال

از آن جایی که بدن افراد سیگاری با کمبود قابل توجه ویتامین C مواجه می شود مصرف میوه هایی همچون پرتقال و آب پرتقال، لیمو و انار و سایر میوه های دارای ویتامین C در دوران ترک به رفع کمبود ویتامین C در بدن کمک کرده و از سوی دیگر میل به سیگار را کاهش می دهد.

11. غذای مورد علاقه تان را بخورید!

با ترک سیگار عطر و طعم غذاها بسیار بهتر خواهد شد و فرد تا حدی از خوردن غذاهای مختلف لذت می برد که از این که با سیگار کشیدن خودش را از لذت طعم و بوی غذاهای مختلف محروم کرده بود خود را شماتت خواهد کرد!

در دوره ترک و به خصوص اوایل دوره، غذاهای مورد علاقه تان را بیشتر میل کنید تا با لذت بردن از طعم آن ها راحت تر بتوانید با میل به سیگار کشیدن مقابله کنید.

از دیگر مواد غذایی مفید برای ترک سیگار می توان به نان غلات کامل، مافین غلات کامل، میوه های همچون سیب، موز، هلو و غیره، ماست کم چرب بدون شکر، میوه های برش خورده مانند هندوانه و آناناس، آدامس بدون قند، آب نبات بدون قند و اسموتی ماست و میوه اشاره کرد.

اگر قصد ترک سیگار را دارید یا دوره ترک را می گذرانید توصیه می شود از مواد و نوشیدنی های زیر اجتناب کنید:

1. مواد غذایی کم کالری

اگرچه برای جلوگیری از اضافه وزن بیش از حد لازم است به مقدار کالری مصرفی روزانه توجه داشته باشید اما رژیم غذایی کم کالری ممکن است نتیجه معکوس به دنبال داشته باشد.

یک مطالعه منتشر شده در سال 2005 نشان داده افراد سیگاری که مقدار کالری روزانه خود را به 700 کالری در روز کاهش می دهند حدود 8 درصد بیشتر از سایر سیگاری ها در طول روز سیگار می کشند.

به عبارت دیگر کاهش بیش از حد کالری ممکن است تمایل شما به سیگار کشیدن را افزایش دهد، بنابراین توصیه می کنیم از رژیم های غذایی سالم مانند رژیم های خاص مدیترانه ای که علاوه بر برنامه کاهش وزن نیازی به شمارش کالری روزانه ندارند استفاده کنید.

2. قهوه

برخلاف شیر، قهوه و سیگار از دوستان قدیمی هم هستند!

اغلب افرادی که ترک سیگار برایشان بسیار سخت است کسانی هستند که سیگار را به همراه قهوه مصرف می کنند زیرا کافئین موجود در قهوه باعث افزایش اثر تحریک کنندگی سیگار شده و اشتیاق فرد به سیگار را شعله ور می کند. بنابراین اگر قصد ترک سیگار دارید توصیه می شود به مدت یک تا دو هفته قهوه را با چای جایگزین کنید.

3. الکل

افراد سیگاری معمولا هنگام مصرف نوشیدنی های الکلی بیشتر سیگار می کشند، کارشناسان آمریکایی معتقدند هنگام مصرف نوشیدنی های الکلی هرگز نباید به روشن کردن حتی یک عدد سیگار نیز فکر کنید.

بنابراین اگر در دوره ترک سیگار هستید سعی کنید مصرف نوشیدنی های الکلی را نیز کنار گذاشته یا حداقل در اولین ماه دوره، از مصرف آن اجتناب کنید.

منابع: everydayhealth nicotinell thedailymeal