بهترین منابع ویتامین B1 | انواع میوه، سبزیجات، آجیل، حبوبات و غلات حاوی تیامین

منابع غذایی ویتامین B1
منابع غذایی ویتامین B1

ویتامین B1 (تیامین) یکی از انواع ویتامین های محلول در آب است که در بیشتر غلات، میوه ها و سبزیجات تازه به فراوانی یافت می شود و مهم ترین عملکرد آن در بدن بهبود سلامت قلب، افزایش انرژی بدن و درمان بی اشتهایی می باشد.

در ادامه همراه ما باشید تا با بهترین منابع طبیعی و گیاهی سرشار از ویتامین B1، شامل انواع میوه ها، سبزیجات، غلات، حبوبات و آجیل و مغزیجات بیشتر آشنا شوید؛

منابع غذایی حاوی ویتامین B1

1. نان گندم

نان گندم یکی از منابع غذایی حاوی مقادیر بالای ویتامین B1 است که می توانید آن را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

مقدار ویتامین B1 در 100 گرم نان گندم : 0.14 میلی گرم

2. جوانه گندم

جوانه گندم از منابع غذایی حاوی ویتامین B1 است که آن را به صورت خام برای تهیه انواع سالاد سبزیجات و سالاد جوانه استفاده می کنند.

مقدار ویتامین B1 در 100 گرم جوانه گندم : 1.6 میلی گرم

3. پنیر سویا (توفو)

توفو از بهترین و غنی ترین منابع غذایی حاوی مقادیر بالای ویتامین ب1 است که می توان آن را به صورت خام و پخته شده رژیم غذایی اضافه کرد.

مقدار ویتامین B1 در 100 گرم توفو : 0.4 میلی گرم

غلات غنی از ویتامین B1

4. جو دوسر

بلغور جو دوسر و همچنین جو دوسر پرک شده از مهم ترین غلات غنی از ویتامین B1 هستند که آن را به صورت پخته برای تهیه انواع غذا، سوپ، آش، خوراک و اسموتی به کار می برند.

مقدار ویتامین B1 در 100 گرم جو دوسر پرک شده : 0.72 میلی گرم

5. برنج قهوه ای

برنج قهوه ای یکی دیگر از غلات سرشار از ویتامین B1 است که آن را به صورت پخته برای تهیه انواع غذا استفاده می کنند.

مقدار ویتامین B1 در 100 گرم برنج قهوه ای پخته شده : 0.4 میلی گرم

میوه های سرشار از ویتامین B1

میوه های سرشار از ویتامین B1
میوه های سرشار از ویتامین B1

6. آناناس

آناناس یکی از بهترین میوه های حاوی مقادیر قابل توجه ویتامین B1 است که آن را می توان برای تهیه انواع آب میوه و اسموتی استفاده کرد.

مقدار ویتامین B1 در 100 گرم آناناس : 0.13 میلی گرم

7. پرتقال

پرتقال یکی از بهترین منابع طبیعی سرشار از ویتامین B1 است که آن را برای تهیه انواع آب میوه و اسموتی استفاده می کنند.

مقدار ویتامین B1 در 100 گرم پرتقال : 0.11 میلی گرم

سبزیجات سرشار از ویتامین B1

8. نخود فرنگی (نخود سبز)

نخود فرنگی یکی از بهترین منابع طبیعی و گیاهی تیامین است که به صورت خام و پخته برای تهیه انواع غذا و سس استفاده می شود.

مقدار ویتامین B1 در 100 گرم نخود فرنگی پخته شده : 0.28 میلی گرم

9. مارچوبه

مارچوبه یکی از بهترین سبزیجات غنی از ویتامین B1 است که آن را به صورت پخته برای تهیه انواع غذا، سوپ و سالاد استفاده می کنند.

مقدار ویتامین B1 در 100 گرم مارچوبه پخته شده : 0.16 میلی گرم

10. سیب زمینی

سیب زمینی هم حاوی مقادیر قابل توجه تیامین است که آن را به صورت بخارپز، آب پز و سرخ کرده برای تهیه انواع غذا استفاده می کنند.

مقدار ویتامین B1 در 1 سیب زمینی پخته شده : 0.14 میلی گرم

11. سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین یکی دیگر از سبزیجات حاوی تیامین است که به صورت پخته شده برای تهیه انواع غذا، سوپ و ساندویچ استفاده می شود.

مقدار ویتامین B1 در 100 گرم سیب زمینی شیرین : 0.21 میلی گرم

12. کلم بروکلی

کل بروکلی به صورت خام و پخته شده حاوی مقادیر قابل توجهی ویتامین B1 است.

مقدار ویتامین B1 در 100 گرم کلم بروکلی : 0.10 میلی گرم

حبوبات حاوی ویتامین B1

13. لوبیا

همه ی انواع لوبیا ها (لوبیا سویا، لوبیا سفید، قرمز، سیاه، چیتی و کشاورزی) حاوی مقادیر قابل توجهی ویتامین ب1 هستند که از آن ها برای تهیه انواع غذا استفاده می شود.

مقدار ویتامین B1 در 100 گرم لوبیا سیاه : 0.19 میلی گرم

مقدار ویتامین B1 در 100 گرم لوبیا سفید : 0.4 میلی گرم

مقدار ویتامین B1 در 100 گرم لوبیا سویا : 0.32 میلی گرم

14. عدس

عدس یکی از بهترین انواع حبوبات سرشار از ویتامین B1 است که به صورت پخته شده برای تهیه انواع غذا و سالاد استفاده می شود.

مقدار ویتامین B1 در 100 گرم عدس پخته شده : 0.25 میلی گرم

آجیل های سرشار از ویتامین B1

15. تخمه آفتابگردان

تخمه آفتابگردان یکی از انواع مغزیجات غنی از ویتامین B1 است که می توان آن را برای تهیه انواع سس سالاد، اسموتی و معجون استفاده کرد.

مقدار ویتامین B1 در 100 گرم تخمه آفتابگردان خام : 1.48 میلی گرم

16. پسته

پسته یکی از بهترین منابع طبیعی ویتامین B1 است که می توانید آن را به صورت تازه و خشک شده برای تهیه انواع اسموتی، سس سالاد و انواع معجون استفاده کنید.

مقدار ویتامین B1 در 100 گرم پسته خام : 0.19 میلی گرم

17. گردو آمریکایی

گردو آمریکایی یکی از مغزیجات غنی از ویتامین B1 می باشد که می توان از آن برای تهیه انواع اسموتی و معجون استفاده کرد.

مقدار ویتامین B1 در 100 گرم گردو آمریکایی : 0.19 میلی گرم

18. انواع بادام

بادام برزیلی (آجیل برزیلی)، بادام هندی و بادام زمینی از محبوب ترین آجیل های حاوی مقادیر قابل توجه ویتامین B1 هستند که می توان از آن ها برای تهیه انواع اسموتی، سس سالاد و معجون ها استفاده کرد.

مقدار ویتامین B1 در 100 گرم بادام برزیلی : 0.18 میلی گرم

مقدار ویتامین B1 در 100 گرم بادام هندی : 0.10 میلی گرم

19. دانه کتان

دانه کتان یکی از سالم ترین دانه های خوراکی سرشار از ویتامین b1 محسوب می شود.

مقدار ویتامین B1 در 100 گرم دانه کتان : 0.5 میلی گرم

20. کنجد

کنجد یکی دیگر از دانه های خوراکی سرشار از ویتامین ب1 است که به صورت خام برای تهیه انواع اسموتی و معجون استفاده می شود.

مقدار ویتامین B1 در 100 گرم کنجد : 0.28 میلی گرم

بهترین زمان مصرف ویتامین B1

ویتامین B1 یا تیامین از ویتامین های محلول در آب است و توصیه می شود که برای جذب بهتر مکمل ها و منابع حاوی ویتامین ب 1 را صبح ناشتا میل کنید.

منابع : healthbeckondraxe


خانم های یزدی کلیک کنن