بهترین خوراکی های سرشار از سلنیوم برای سلامتی بدن

سلنیوم در چی وجود دارد؟
مواد غذایی دارای سلنیوم

سلنیوم یکی از انواع مواد معدنی مفید برای بدن بوده که در بیشتر آجیل ها و دانه های خوراکی، حبوبات و غلات به فراوانی یافت می شود و مهم ترین عملکرد آن در بدن درمان ناباروری و نازایی و مبارزه با عفونت ها می باشد.

در ادامه همراه کوکا باشید تا با بهترین منابع طبیعی و گیاهی غنی از سلنیوم خوراکی، شامل انواع میوه ها، سبزیجات، غلات، حبوبات و آجیل و مغزیجات بیشتر آشنا شوید؛

سلنیوم در چه غذاهایی موجود است؟

1. برنج قهوه ای

برنج قهوه ای یکی از بهترین غلات و مواد غذایی حاوی سلنیوم است که می توان آن را به صورت پخته شده به رژیم غذایی اضافه کرد.

مقدار سلنیوم در یک فنجان برنج قهوه ای پخته شده : 19 میکروگرم

2. جو دوسر

جود دوسر یکی از مواد غذایی سلنیوم دار است که می توان آن را به صورت پخته شده برای تهیه غلات صبحانه استفاده کرد.

مقدار سلنیوم در یک فنجان جود دوسر پخته شده : 13 میکروگرم

3. توفو

توفو یکی از فرآورده های سویا و حاوی مقادیر بالای سلنیوم است که می توان آن را به رژیم غذایی اضافه کرد.

مقدار سلنیوم در 100 گرم توفو : 17.4 میکروگرم

4. پاستای گندم کامل

پاستای تهیه شده از گندم کامل یکی از بهترین منابع غذایی حاوی سلنیوم خوراکی است که می توان از آن برای تهیه انواع خوراک پاستا و ماکارونی استفاده کرد.

مقدار سلنیوم در یک فنجان پاستا یا ماکارونی گندم کامل پخته شده : 42.5 میکروگرم

میوه های حاوی سلنیوم

5. موز

موز یکی از بهترین میو های حاوی سلنیوم است که می توان آن را برای تهیه انواع سالاد میوه و اسموتی ها استفاده کرد.

مقدار سلنیوم در یک فنجان موز خرد شده : 2 میکروگرم

سبزیجات حاوی سلنیوم

6. اسفناج

اسفناج یکی از بهترین سبزیجات حاوی سلنیوم است که می توان آن را به صورت خام و پخته شده برای تهیه انواع غذا، سالاد و خوراک های گیاهی استفاده کرد.

مقدار سلنیوم در یک فنجان اسفناج پخته شده : 11 میکروگرم

7. قارچ

قارچ یکی دیگر از سبزیجات غنی از سلنیوم است که می توان آن را به صورت خام و پخته شده برای تهیه انواع  سالاد و خوراک استفاده کرد.

مقدار سلنیوم در 100 گرم قارچ : 12 میکروگرم

8. مارچوبه

مارچوبه یکی از سبزیجات حاوی مقادیر بالای سلنیوم است که می توان آن را به صورت پخته شده برای تهیه انواع سوپ و خوراک به کار برد.

مقدار سلنیوم در یک فنجان مارچوبه : 10.9 میکروگرم

9. کلم پیچ

کلم پیچ یکی از سالم ترین سبزیجات حاوی سلنیوم است که به صورت خام و پخته شده برای تهیه انواع سالاد و غذا استفاده می شود.

مقدار سلنیوم در یک فنجان کلم پیچ : 3.4 میکروگرم

10. سیر

سیر یکی دیگر از سبزیجات سرشار از سلنیوم است که از آن برای تهیه انواع غذا استفاده می شود.

مقدار سلنیوم در 6 حبه سیر : 2.5 میکروگرم

11. کلم بروکلی

کلم بروکلی حاوی مقادیر قابل توجهی سلنیوم است و آن را به صورت خام و پخته شده برای تهیه انواع غذا و سالاد به کار می برند.

مقدار سلنیوم در یک فنجان کلم بروکلی : 2.5 میکروگرم

حبوبات سرشار از سلنیوم

12. عدس

عدس یکی از بهترین و پرمصرف ترین حبوبات حاوی سلنیوم است که آن را به صورت پخته شده برای تهیه انواع غذا به کار می برند.

مقدار سلنیوم در یک فنجان عدس پخته شده : 6 میکروگرم

13. لوبیا

لوبیا یکی دیگر از حبوبات غنی از سلنیوم است که به صورت پخته شده برای تهیه انواع غذا استفاده می شود.

مقدار سلنیوم در یک فنجان لوبیای پخته شده : 13 میکروگرم

آجیل های سرشار از سلنیوم

14. آجیل برزیلی

آجیل برزیلی یکی از بهترین آجیل ها و منابع سلنیوم است که می توان آن را به عنوان میان وعده ی قوی استفاده کرد.

مقدار سلنیوم در شش تا هشت آجیل برزیلی : 544 میکروگرم

15. بادام هندی

بادام هندی یکی از مغزیجات سرشار از سلنیوم است که به صورت خام و بو داده به عنوان میان وعده و برای تهیه شیر بادام هندی استفاده می شود.

مقدار سلنیوم در شش تا هشت بادام هندی بو داده : 3 میکروگرم

16. تخمه آفتابگردان

تخمه آفتابگردان یکی از بهترین دانه های خوراکی سرشار از سلنیوم است که به صورت خام و بو داده به عنوان میان وعده استفاده می شود.

مقدار سلنیوم در یک چهارم فنجان تخمه آفتابگردان خام : 19 میکروگرم

17. کنجد

کنجد یکی از بهترین دانه های خوراکی حاوی سلنیوم است که به صورت خام و بو داده برای تهیه انواع اسموتی، معجون و تزیین کیک و شیرینی استفاده می شود.

مقدار سلنیوم در نصف فنجان کنجد خام : 12.3 میکروگرم

18. تخم کتان

تخم کتان یکی دیگر از دانه های خوراکی سلنیوم دار است که می توان آن را به رژیم غذایی اضافه کرد.

مقدار سلنیوم در 2 قاشق غذا خوری تخم کتان : 3.5 میکروگرم

ادویه های حاوی سلنیوم

19. دانه خردل

دانه خردل از گیاه خردل به دست می آید و بیشتر به عنوان ادویه برای تهیه انواع غذا و سس به کار می رود.

مقدار سلنیوم در 2 قاشق چای خوری : 8.3 میکروگرم

بهترین زمان مصرف سلنیوم

توصیه می شود که مکمل های سلنیوم را هر شب قبل از خواب مصرف کنید تا جذب آن بیشتر شود.

در ادامه بخوانید : فواید سلنیوم چیست؟

منابع : healthlinewhfoods

فال حافظ کوکا