6 زمانی که نباید به هیچ وجه قهوه بنوشید!

زمان هایی که نباید قهوه بنوشیم
زمان هایی که نباید قهوه بنوشیم

قهوه نوشیدنی پرطرفداری است که علاوه بر طعم دلپذیر به افزایش هوشیاری، درمان افسردگی، بهبود انرژی بدن و کاهش وزن کمک می کند، در کنار همه این ویژگی های مثبت قهوه دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی نیز می باشد و نوشیدن آن خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها را کاهش می دهد.

با وجود همه این ها گاهی در شرایط خاص ممکن است نوشیدن قهوه نه تنها برای بدن مفید نباشد بلکه مضراتی نیز به دنبال داشته باشد.

اگر قهوه از نوشیدنی های ثابت روزانه تان است در ادامه مطلب با کوکا همراه شوید تا با مواردی که نوشیدن قهوه ممنوع شده آشنا شویم.

چه زمان هایی قهوه مصرف نکنیم؟

1. قبل از خواب

قهوه با افزایش ترشح آدرنالین، مهار آدنوزین و تاخیر در بازجذب دوپامین به افزایش هوشیاری کمک کرده و صد البته خواب را مختل می کند.

ناگفته نماند کافئین تنها اثر کوتاه مدت روی خواب ندارد بلکه براساس نتایج تحقیقات انجام شده نوشیدن قهوه قبل از خواب تاثیر منفی روی چرخه خواب گذاشته و بخصوص برای افرادی که از بی خوابی رنج می برند می تواند مشکلات جدی ایجاد کند.

به طور کلی توصیه می شود همه افراد از نوشیدن قهوه هنگام شب اجتناب کرده و حداقل 6 ساعت بین نوشیدن قهوه و رفتن به رختخواب فاصله بیندازند.

2. دوره بیماری

بسیاری افراد در دوره بیماری و برای فرار از یک روز طولانی و خواب آلود به نوشیدن مقادیر زیاد قهوه روی می آورند اما قهوه به دلایل متعدد انتخاب خوبی برای افراد بیمار نمی باشد زیرا علاوه بر اختلال در خواب شبانه باعث کم آبی بدن شده، خطر بروز ناراحتی معده را افزایش و در نتیجه حالت تهوع یا استفراغ را تشدید می کند.

توصیه می کنیم در دوره بیماری آب را جایگزین قهوه کنید، چای نیز گزینه مناسبی است زیرا حاوی آنتی اکسیدان بوده، کافئین کمتری نسبت به قهوه دارد و به تسکین گلودرد کمک می کند.

3. خماری بعد از نوشیدن الکل در افراد معتاد

برخی افرادی که به نوشیدن الکل اعتیاد دارند برای درمان خماری و حالت مستی بعد از مصرف الکل قهوه می نوشند اما شواهد علمی کافی برای تایید اثربخش بودن آن وجود ندارد.

این افراد گمان می کنند کافئین می تواند حالات خماری را از بین ببرد در حالی که کافئین تنها فرد را هوشیارتر کرده و اثر مصرف الکل همچنان باقی خواهد ماند.

به علاوه قهوه با انقباض عروق خونی و افزایش فشار خون می تواند سردرد ناشی از خماری را تشدید کند.

4. بارداری

دو دلیل مهم برای کاهش مصرف قهوه در دوره بارداری وجود دارد:

اول این که کافئین باعث افزایش ضربان قلب جنین می شود و دوم آن که به نظر می رسد نوشیدن قهوه در زنان باردار خطر سقط جنین را کمی افزایش دهد اگرچه شواهد کافی برای تایید آن وجود ندارد.

به زنان باردار توصیه می شود در مصرف قهوه احتیاط کرده و مصرف کافئین خود را به 200 میلی گرم در روز محدود کنند، این مقدار معادل 1 تا 1.5 فنجان قهوه در روز می باشد.

5. کودکان

کودکان بیشتر از بزرگسالان نسبت به عوارض احتمالی قهوه و کافئین حساس هستند اگرچه به نظر نمی رسد نوشیدن مقدار اندک نوشیدنی های کافئین دار مانند یک فنجان قهوه عوارض طولانی مدت در کودکان ایجاد کند.

با این که در حال حاضر دستورالعمل رسمی در مورد عادت نوشیدن قهوه در کودکان وجود ندارد اما بهتر است از عادت کردن کودک به قهوه جلوگیری کرده و مصرف آن را در حد متوسط نگه دارید.

6. تجویز پزشک

گاهی به دلیل شرایط خاص سلامتی پزشک نوشیدن قهوه را محدود یا به طور کامل ممنوع می کند. در این موارد با وجود مزایای فراوانی که قهوه برای سلامتی دارد لازم است طبق دستور پزشک عمل کرده و دور این نوشیدنی را خط قرمز بکشید.

منبع: driftaway