چگونه با حس تنهایی ناشی از شیوع کرونا مقابله کنیم؟

قرنطینه خانگی کرونا
احساس تنهایی در منزل و راه های مقابله با آن

در این روزها که کرونا ذهن بسیاری از ما را به خود مشغول کرده و همه جا چه در فضای مجازی، رسانه ها یا صحبت های تلفنی که با دیگران داریم صحبت از این ویروس جدید است یکی از مواردی که برای جلوگیری از شیوع هرچه بیشتر این بیماری باید به آن توجه داشته باشیم ماندن در خانه و به حداقل رساندن حضور در اجتماعات و مراسم مختلف است.

از سوی دیگر برخی افراد به دلیل شرایط خاص از جمله ابتلا یا مشکوک بودن به بیماری کرونا، سن بالا یا قرار داشتن در گروه های پر خطر مجبور هستند به طور نسبی یا کامل قرنطینه شده و هر گونه تعامل اجتماعی را به صفر برسانند.

قطع رفت و آمدها و روابط اجتماعی برای بسیاری از ما که عادت داریم برای انجام امور مختلف روزمره، مسافرت یا دیدار دوستان از خانه خارج شویم بی شک به احساس تنهایی و منزوی شدن منجر خواهد شد، چیزی که احتمالا برایش آمادگی نداریم.

اگر نمی دانید چگونه بر حس تنهایی و احساسات منفی روزهای کرونایی غلبه کنید در ادامه مطلب با کوکا همراه شوید تا با برخی تکنیک های موثر برای غلبه بر تنهایی ناشی از کرونا آشنا شویم.

چرا باید بر احساس تنهایی خود غلبه کنیم؟

مطالعات نشان داده انزوای اجتماعی و تنهایی با مشکلات روانی و همچنین علت های مختلف مرگ و میر رابطه دارد.

زمانی که مجبور می شوید به دلیل شیوع یک بیماری در خانه مانده و تعامل کمتری با دیگران داشته باشید طبیعی است که احساس تنهایی کنید و ترس از ابتلای به ویروس در آینده نزدیک، بیمار شدن عزیزان و مشکلات مالی که در این شرایط تشدید پیدا می کند باعث اضطراب و نگرانی زیادی خواهد شد.

علاوه بر این اگر قرنطینه خانگی به دلیل ابتلا یا مشکوک بودن به ویروس کرونا باشد احساس متفاوت بودن از دیگران را نیز به احساسات بد شما اضافه خواهد کرد.

با توجه به همه این فشارها مهم است که سلامت روانی خود را در اولویت قرار دهید و مطمئن باشید شما در تجربه این شرایط دشوار تنها نیستید و بسیاری در وضعیت مشابه شما به سر می برند.

روش های غلبه بر احساس تنهایی ناشی از کرونا

راهکارهای زیادی برای طی کردن دوران انزوا و قرنطینه وجود دارد که اساس بسیاری از آن ها منحرف کردن ذهن خود یا حواس پرتی و ارتباط غیر سنتی با دیگران است.

پرت کردن حواس برای جلوگیری از توجه به شایعاتی که می توانند خطر افسردگی در این دوران را افزایش دهند نیز کمک کننده است.

برای این منظور می توانید روش های زیر را امتحان کنید:

1. برنامه ریزی داشته باشید

حتی اگر در خانه مانده اید سعی کنید تا حد امکان یک برنامه منظم داشته باشید، شاید به نظر برسد این دوران هرگز به پایان نمی رسد اما اگر تلاش کنید روزهای خود را تا حد امکان به حالت طبیعی برگردانید راحت تر می توانید این دوره را طی کنید.

هر روز خود را با برنامه ای از کارهایی که می خواهید انجام دهید شروع کنید، می توانید احساسات روزمره خود و کارهایی که در طول روز انجام می دهید را در دفتر خود نوشته یا اگر بیمار هستید به علائم بیماری خود توجه داشته باشید و هر روز آن ها را کنترل و یادداشت کنید.

با این کار بیشتر روی شرایط کنترل داشته و خود را اسیر و گرفتار شرایط نمی بینید.

2. آگاهی خود را افزایش دهید

مطالعات نشان داده کسانی که درباره اقدامات احتیاطی و پیشگیرانه بهداشتی اطلاعات به روز دارند از نظر سلامت روانی و جسمی در وضعیت بهتری قرار داشته و در گذراندن دوران تنهایی بهتر عمل می کنند.

منظور ما دنبال کردن پیوسته اخبار مربوط به سرایت و تعداد مبتلایان و مرگ و میرها نمی باشد زیرا این کار در برخی افراد باعث افزایش ترس و اضطراب می شود.

3. فعال بمانید

سلامت روانی اهمیت زیادی دارد اما توجه به آن نباید ما را از سلامت جسمی که ارتباط نزدیکی با روح و روان دارد غافل کند.

بی تردید ورزش نکردن در دوره قرنطینه که معمولا دو هفته است تاثیر منفی روی توانایی شما در غلبه بر مسائل روانی خواهد داشت.

برای فعال ماندن در داخل خانه می توانید ویدئوهای آموزشی ورزشی مانند تای چی یا یوگا را تماشا کرده و تمرین کنید، اگر امکانش وجود دارد اطراف خانه قدم بزنید، در غیر این صورت از تردمیل برای این منظور استفاده کنید.

4. کارهای مفید انجام دهید

یکی از دلایل تشدید حس تنهایی در این دوران این است که دیگر احساس مفید بودن نمی کنید، این حس طبیعی است زیرا همه ما نیاز داریم با انجام کارهای مفید و مهم به زندگی خود معنا دهیم.

در دوران قرنطینه خانگی ممکن است زندگی معنای خودش را از دست بدهد به همین دلیل بسیار مهم است خود را با انجام کارهای مفید که حس هدف و هویت به شما می بخشد مشغول کنید.

برای این منظور می توانید در دوره های آنلاین ثبت نام کرده، هنر خاصی یاد بگیرید یا مهارت های خود را به دیگران انتقال دهید یا حتی با کمک ابزارهای آنلاین برای خود یک شجره خانوادگی درست کنید.

5. با دیگران ارتباط داشته باشید

یکی از بهترین کارهایی که برای غلبه بر حس تنهایی می توانید انجام دهید ارتباط برقرار کردن با دیگران با روش های مختلف مانند چت تصویری، تماس تلفنی، ارسال پیامک، پست گذاشتن در شبکه های اجتماعی، ارسال نظر برای پست های دیگران یا ارسال کارت پستال می باشد.

حتی می توانید با عضویت در انجمن های آنلاین در زمینه های مورد علاقه خود با افراد جدید آشنا شده یا سراغ بازی های اینترنتی و گروهی بروید.

6. کارهایی که باعث آرامش شما می شود انجام دهید

هر کاری که می توانید انجام دهید تا حس آرامش از دست رفته خود را به دست آورید، از جمله:

  • ارتباط با خدا و توکل کردن یکی از بهترین راه های آرامش است، این که بدانید کنترل امور اگرچه ممکن است از دست شما خارج شده باشد اما یک قدرت بزرگ تر همه چیز را تحت اراده و کنترل خود دارد بسیار تسکین دهنده است
  • رایحه درمانی کنید، از شمع های معطر سبک مانند اسطوخودوس استفاده کنید
  • بدن خود را ماساژ داده و از اسپای پا استفاده کنید
  • حمام کنید
  • اگر حیوان خانگی دارید به نیازهایش توجه بیشتری داشته باشید
  • غذاهای سالمی که دوست دارید بپزید
  • برنامه های تلویزیونی مورد علاقه تان را تماشا کنید
  • کتاب های مورد علاقه خود را مطالعه کنید
  • چای گیاهی بنوشید
  • خواب کافی داشته باشید

7. چیزی خلق کنید

ابراز خود با شیوه های هنری همچون نقاشی کردن، نوشتن و غیره می تواند اثر درمانی داشته باشد به همین دلیل است که هنرمندان معمولا از کار خود لذت زیادی می برند.

علاوه بر این وقتی چیزی از خود خلق می کنید وارد منطقه جادوی خلاق در درون می شوید که به خودی خود نوعی مدیتیشن است. خلق اثر به روحیه و علایق شما بستگی دارد مثلا:

  • هر روز نوشتن را تمرین کنید، می توانید وبلاگی ایجاد کرده و تجربیات روزانه خود را در آن یادداشت کنید، داستان کوتاه بنویسید یا شعر بگویید. دوران تنهایی فرصت خوبی برای شکوفا شدن استعدادهای نهفته است!
  • می توانید سراغ نقاشی بروید یا هنرهای خانگی دیگر مانند سوزن دوزی، بافتنی، قلاب بافی و غیره را امتحان کنید
  • درست کردن آلبوم عکس با ایده های خلاقانه نیز نوعی خلق اثر محسوب می شود
  • اوریگامی یاد بگیرید
  • هنر آشپزی را تمرین کنید و غذاهای سالم خوشمزه بپزید
  • با توجه به مهارتی که دارید در اینترنت کارهای موقتی یافته و در این مدت خود را با آن ها مشغول کنید

8. حواس پرتی های سالم پیدا کنید

یکی از بهترین روش ها برای منحرف کردن ذهن از اخبار نا خوشایند و تقویت سلامت روان یافتن حواس پرت های سالم است که می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • کتاب بخوانید؛ برای این کار می توانید سراغ کتاب های دوست داشتنی کودکی خود رفته یا در یک کلوب آنلاین کتابخوانی ثبت نام کنید، اگر نمی توانید روی کتاب های طولانی تمرکز کنید سراغ شعر و مجلات بروید و اگر مشکل بینایی شما را اذیت می کند از کتاب های صوتی استفاده کنید
  • تلویزیون تماشا کنید؛ تماشای فیلم های کمدی اثر خوبی در کاهش استرس دارد، می توانید ژانرهای مختلف فیلم را امتحان کرده، به مستندهایی که علاقه دارید بپردازید و در انجمن های فیلم عضو شوید
  • موسیقی عالی است؛ از آهنگ های مورد علاقه دوران کودکی، آهنگ های قدیمی تا آهنگ های جدید و شاد همگی برای بهبود روحیه و منحرف کردن حواس توصیه می شوند
  • بازی کنید؛ شاید اهل بازی های کامپیوتری هستید در غیر این صورت می توانید بازی هایی که ذهن را درگیر می کند مانند سودوکو، جدول، پازل، بازی های یک نفره یا شطرنج آنلاین داشته باشید یا خودتان را با کتاب های رنگ آمیزی بزرگسالان مشغول کنید

9. برای آینده برنامه ریزی کنید

ممکن است شرایط به قدری سخت به نظر برسد که احساس کنید تا ابد ادامه دارد اما حقیقت این است که شما روزی به روال معمول زندگی خود باز خواهید گشت.

در این روزهای فراغت از فعالیت های وقت گیر می توانید برای روزهای آینده برنامه ریزی کرده یا کارهایی انجام دهید که به تمرکز شما روی آینده کمک کند.

توصیه می شود لیستی از کارهایی که قصد انجام آن ها را دارید تهیه کرده، برای بخش هایی از زندگی خود هدف گذاری کنید و برای تفریحات و مسافرت هایی که در آینده خواهید داشت برنامه ریزی کنید.

10. مهربانی با خودتان را تمرین کنید

این مورد یکی از مهم ترین مواردی است که باید در این روزها به آن توجه داشته باشید.

به جای این که مدام فکر کنید که “چرا چنین احساسی دارم؟” و یا از احساسات بد خود فرار کنید سعی کنید از مقاومت در برابر آن ها دست برداشته و آن ها را بپذیرید که بیایند و بروند.

این کار به شما کمک می کند تا قدرت احساسات منفی و نارضایتی از شرایط را کاهش دهید.

فراموش نکنید احساسات شما تغییر خواهد کرد، اگر کشمکش با احساسات ادامه پیدا کرد می توانید از برنامه های مراقبه در اینترنت استفاده کنید.

11. نسبت به دیگران دلسوز باشید

شاید عجیب باشد اما کمک کردن و مهربانی نسبت به دیگران در حالی که خودتان احساس تنهایی می کنید یا با احساسات منفی در کشمکش هستید به شما کمک زیادی خواهد کرد.

بی شک در این شرایط بسیاری از دوستان و آشنایان نیز وضعیت مشابه شما دارند، سعی کنید با آن ها تماس تلفنی داشته باشید، پیامک بفرستید و در صحبت های خود از سخنان انگیزشی و آرامش بخش استفاده کنید.

12. اگر مسن هستید …

افراد مسن ممکن است در این دوران حس تنهایی بیشتری داشته باشند، اگر این طور است سعی کنید همواره با اقوام خود تماس تلفنی داشته باشید، از حال آن ها مطلع شوید و اجازه دهید آن ها نیز از اوضاع و احوال شما و نیازهایی که دارید با خبر شوند.

اگر به کمکی نیاز دارید آن را با اعضای خانواده در میان بگذارید و به آن ها بگویید چگونه می توانند حال جسمی و روحی شما را بهتر کنند.

در ادامه بخوانید : مدت زمان ماندگاری کرونا روی سطوح مختلف

منبع: verywellmind