6 فایده رژیم غذایی وگن برای سلامتی که تحقیقات علمی آن را ثابت کرده اند

فواید رژیم غذایی وگن
فواید رژیم غذایی وگن

وگن (گیاهخواری کامل) به عنوان یک رژیم غذایی سالم شناخته شده که در لیست فواید و مزایای آن مواردی مانند حفظ سلامت قلب، پیشگیری از دیابت نوع 2 و جلوگیری از ابتلا به برخی انواع سرطان به چشم می خورد و صد البته لاغری از برجسته ترین فایده های این رژیم غذایی خواهد بود.

در ادامه قصد داریم سراغ لیست فواید رژیم غذایی وگن برویم و به بررسی 6 فایده این رژیم غذایی که از نظر علمی به اثبات رسیده بپردازیم. با کوکا همراه باشید.

1. از نظر برخی مواد مغذی بسیار غنی است

اگر از یک رژیم غذایی معمولی به وگن ملحق شده اید حتما می دانید که باید مصرف گوشت و فراورده های حیوانی را کنار گذاشته و به مواد غذایی گیاهی تکیه بیشتری داشته باشید.

خانم های یزدی کلیک کنن

در رژیم غذایی وگن محصولات حیوانی با غلات سبوس دار، میوه ها، سبزیجات، لوبیاها، نخود فرنگی، آجیل و دانه ها جایگزین خواهد شد و به دلیل افزایش مصرف این مواد غذایی، این رژیم غذایی نسبت به سایر رژیم های معمول مواد مغذی بیشتری برای بدن فراهم خواهد کرد.

برای مثال مطالعات متعدد نشان داده رژیم غذایی وگن سرشار از فیبر، آنتی اکسیدان و ترکیبات گیاهی مفید بوده و از نظر محتوای منیزیم ، پتاسیم، فولات و ویتامین های A و C و E در سطح بالاتری قرار گرفته است.

با این وجود همه رژیم های غذایی وگن از این نظر یکسان نیستند. به عنوان مثال در برخی رژیم های وگن که برنامه تغذیه درستی ندارند افراد ممکن است دچار کمبود اسیدهای چرب ضروری، ویتامین B12، آهن، کلسیم، ید یا روی شوند.

اگر قصد دارید به خانواده بزرگ وگن ملحق شوید مهم است از مصرف فست فودها و مواد غذایی ناسالم وگن پرهیز کرده و به جای آن از گیاهان کامل مغذی و مواد غذایی غنی شده استفاده کنید. برای مثال برای تامین ویتامین B12 احتمالا نیاز به مصرف مکمل های غذایی خواهید داشت.

2. به کاهش وزن اضافی کمک می کند

بسیاری از مردم به امید لاغر شدن و کاهش وزن اضافی به سراغ این رژیم غذایی می آیند. البته این هم دلیل خوب دیگری برای پیوستن به خانواده وگن است زیرا مطالعات مشاهده ای متعدد نشان داده افراد وگن نسبت به افراد غیر وگن لاغرتر بوده و شاخص توده بدنی کمتری دارند.

به علاوه طی چندین آزمایش کنترل شده تصادفی که به مقایسه رژیم های غذایی و اثر آن ها روی کاهش وزن پرداخته مشخص شد رژیم های غذایی وگن نسبت به سایر رژیم ها در این زمینه موفق تر عمل کرده اند.

در یک مطالعه 18 هفته ای، استفاده از رژیم وگن باعث شد شرکت کنندگان حدود 4.2 کیلوگرم بیشتر از رژیم غذایی کنترل شده کاهش وزن داشته باشند.

جالب است بدانید در این مطالعات مقدار کاهش وزن در افرادی که از وگن استفاده کرده اند – حتی با این که اجازه داشتند تا زمانی که کاملا سیر شوند غذا بخورند – نسبت به کسانی که از رژیم های غذایی کالری محدود استفاده می کردند بیشتر بوده است.

علاوه بر این اخیرا در یک مطالعه به مقایسه 5 رژیم غذایی مختلف – از جمله رژیم غذایی وگن، گیاهخواری، نیمه گیاهخواری و رژیم معمولی غربی – پرداخته شد و نتایج به دست آمده حاکی از آن است که رژیم های غذایی گیاهی – حتی در افرادی که به طور کامل از رژیم غذایی خود پیروی نکرده اند – اثر مثبت نسبتا بیشتری روی کاهش وزن داشته اند.

3. به کاهش قند خون و بهبود عملکرد کلیه کمک می کند

وگن برای دیابت نوع 2 و بهبود عملکرد کلیه ها مفید است. کسانی که از این رژیم غذایی پیروی می کنند کاهش سطح قند خون و افزایش حساسیت به انسولین را تجربه کرده و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در این افراد بین 50 تا 78 درصد کاهش داشته است.

مطالعات همچنین گزارش داده اند رژیم وگن در کاهش قند خون نسبت به سایر رژیم های دیابتی مورد استفاده در انجمن دیابت آمریکا، انجمن قلب آمریکا و برنامه آموزش ملی کلسترول در کاهش قند خون بهتر عمل کرده است.

در مطالعه دیگر مشخص شد 43 درصد شرکت کنندگانی که از وگن پیروی کردند توانستند بعد از مدتی دوز مصرف داروهای قند خون خود را کاهش دهند، در حالی که این رقم در رژیم غذایی انجمن دیابت آمریکا 26 درصد بوده است.

نتایج مطالعات دیگر نیز نشان داده افراد دیابتی که پروتئین های گیاهی را جایگزین گوشت کرده اند کمتر از سایر دیابتی ها دچار ضعف عملکرد در کلیه شده اند.

به علاوه مشخص شده رژیم وگن می تواند علائم پلی نوروپاتی سیستمیک دیستال – از عوارض دیابت که با درد شدید و سوزنده همراه است – را به طور کامل تسکین دهد.

4. خطر ابتلا به سرطان های خاص را کاهش می دهد

به گفته سازمان بهداشت جهانی حدود یک سوم کل سرطان ها با کنترل یک سری فاکتورها از جمله تغذیه قابل پیشگیری هستند. به عنوان مثال مصرف منظم حبوبات خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را تا حدود 9 تا 18 درصد کاهش می دهد.

تحقیقات همچنین تایید کرده مصرف حداقل 7 قطعه میوه و سبزیجات تازه در روز خطر مرگ و میر ناشی از سرطان را تا 15 درصد کاهش می دهد.

افراد وگن به طور کلی میوه و سبزیجات و حبوبات بیشتری نسبت به رژیم های غذایی غیر وگن مصرف می کنند، شاید به همین دلیل است که طبق بررسی های اخیر روی 96 مطالعه مختلف مشخص شده این افراد 15 درصد کمتر از سایرین در اثر سرطان از دنیا می روند.

علاوه بر این رژیم های غذایی وگن حاوی محصولات سویا بیشتری بوده که از بدن در برابر ابتلا به سرطان سینه محافظت می کند.

از سوی دیگر پرهیز از مصرف محصولات حیوانی و گوشتی خطر ابتلا به سرطان های پروستات، سینه و روده بزرگ را کاهش می دهد.

همچنین رژیم وگن فاقد گوشت های فراوری شده یا دودی و گوشت هایی است که در دمای بالا پخته شده و از عوامل بروز سرطان می باشند.

افراد وگن از مصرف لبنیات نیز خودداری می کنند و برخی مطالعات نشان داده این فراورده ها احتمال ابتلا به سرطان پروستات در فرد را اندکی افزایش می دهند.

اگرچه شواهدی نیز یافت شده که نشان می دهد مصرف لبنیات احتمالا از عوامل موثر در پیشگیری از سرطان های دیگر همچون سرطان روده بزرگ هستند، بنابراین می توان نتیجه گرفت که احتمالا اجتناب از مصرف محصولات لبنی باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان در افراد وگن نمی شود.

اگرچه علت اصلی تاثیر وگن در پیشگیری از سرطان هنوز مشخص نشده اما تا زمانی که محققان اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنند عاقلانه ترین کار این است که میوه تازه، سبزیجات و حبوبات را به رژیم غذایی خود افزوده و تا حد امکان از مصرف گوشت بیش از حد، فراوری شده و دودی اجتناب کنید.

5. از سلامت قلب محافظت می کند

همانطور که می دانید مصرف میوه های تازه، سبزیجات، حبوبات و فیبر خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد و خوشبختانه همه این خوراکی ها به وفور در رژیم غذایی وگن سالم یافت می شود.

مطالعات مشاهده ای به مقایسه افراد وگن با گیاهخواران و عموم مردم پرداخته و نتایج حاکی از آن است افراد وگن 75 درصد کمتر از سایرین به فشار خون بالا مبتلا می شوند.

همچنین به نظر می رسد مرگ و میر ناشی از بیماری قلبی در افراد وگن 42 درصد کمتر از دیگران است. علاوه بر این چند آزمایش کنترل شده تصادفی نشان داده رژیم های غذایی وگن نسبت به سایر رژیم های غذایی مورد مطالعه اثر بیشتری در کاهش قند خون، کلسترول بد و کلسترول کلی خون داشته اند.

لازم به ذکر است عواملی همچون کاهش فشار خون بالا، کلسترول و قند خون خطر ابتلا به بیماری قلبی را تا 46 درصد کاهش می دهد.

از سوی دیگر افراد وگن نسبت به سایر افراد تمایل بیشتری به مصرف غلات و آجیل ها دارند که هر دو از مواد غذایی مفید برای سلامت قلب هستند.

6. درد ناشی از آرتریت را کاهش می دهد

تعداد محدودی از مطالعات نشان داده رژیم غذایی وگن اثر مثبت در بهبود انواع مختلف آرتریت داشته است.

مطالعه 6 هفته ای روی 40 فرد مبتلا به آرتریت که طی آن افراد به دو گروه همه چیز خوار و وگن تقسیم شدند نشان داد افرادی که از رژیم وگن استفاده می کردند سطح انرژی بالاتر و عملکرد کلی بهتر نسبت به گروه دوم داشتند.

دو مطالعه دیگر نیز به بررسی اثر رژیم غذایی وگن خام خوار و سرشار از پروبیوتیک روی آرتریت روماتوئید پرداخته و هر دو گزارش دادند درد، ورم مفصلی و سفتی و گرفتگی صبحگاهی مفاصل در افراد وگن نسبت به افراد همه چیز کاهش یافته است.

منبع: healthline