بهترین و بدترین غلات برای لاغری و کاهش وزن کدامند؟

بهترین و بدترین غلات برای لاغری و کاهش وزن
بهترین و بدترین غلات برای لاغری و کاهش وزن

غلات گیاهانی از خانواده ی گندمیان هستند که مقادیر بالایی کربوهیدرات دارند و به همین دلیل بیشتر افراد به اشتباه فکر می کنند که اگر دانه های غلات را به رژیم غذایی خود اضافه کنند ممکن است دچار افزایش وزن شوند.

باید بگوییم که این افراد سخت در اشتباه هستند چون تحقیقات نشان می دهد که مصرف غلاتی از جمله برنج قهوه ای، کینوا، چاودار و جو به دلیل مقادیر بالای فیبر که دارند، می توانند به لاغری و کاهش وزن کمک کنند.

اگر می خواهید بدانید کدام یک از غلات برای لاغر شدن مناسب هستند و کدام یک شما را چاق تر می کنند، ادامه این مقاله را حتما مطالعه کنید!

آیا غلات برای لاغری و کاهش وزن مفید هستند؟

مقادیر بالای کربوهیدرات و فیبر موجود در غلات به لاغری و کاهش وزن افراد کمک می کنند؛ کربوهیدرات به تامین انرژی روزانه کمک می کند و فیبر با کاهش اشتها و جلوگیری از پرخوری باعث لاغری و کاهش وزن می شود.

انواع غلات

غلات سبوس دار و کامل

غلات کامل و سبوس دار حاوی تمام قسمت ها از جمله دانه، سبوس، جوانه و اندوسپرم هستند. این نوع غلات دارای مقادیر بالای ویتامین ها و مواد معدنی هستند و شما می توانید آن ها را به صورت دانه های کامل یا آرد پیدا کنید.

غلات تصفیه شده

غلات تصفیه شده، سبوس و جوانه ندارند به همین دلیل معمولا یک بافت نرم تر پیدا می کنند ولی متاسفانه اکثر مواد مغذی و فیبر آن ها از بین می روند.

غلات غنی شده

غلات غنی شده در واقع همان غلات تصفیه شده هستند که مواد مغذی مختلفی از جمله آهن و اسید فولیک به آن ها اضافه شده است.

بهترین غلات و دانه های گیاهی برای لاغری و کاهش وزن

1. دانه های بلغور

دانه های بلغور
دانه های بلغور

بلغور یا پرک در واقع دانه های غلات هستند که خرد شده اند و بلغور گندم و بلغور جو دو نمونه مهم آن ها محسوب می شوند؛ دانه های بلغور حاوی مقادیر بالای فیبر بتا گلوکان هستند که آب زیادی را جذب کرده و در معده حجیم می شوند به همین دلیل با کاهش اشتها و جلوگیری از پرخوری باعث لاغری و کاهش وزن می شوند.

اگر می خواهید لاغر شوید به شما پیشنهاد می کنیم که بلغور ها را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

2. برنج قهوه ای

برنج قهوه ای
برنج قهوه ای

برنج قهوه غنی ویتامین ها و مواد معدنی است و به دلیل مقادیر بالای فیبر که دارد به کاهش اشتها کمک کرده و با جلوگیری از پرخوری باعث لاغری و کاهش وزن می شود.

بد نیست بدانید که علاوه بر برنج قهوه ای، برنج سیاه و برنج قرمز هم به دلیل فیبر بالایی که دارند، می توانند  باعث کاهش وزن شوند.

3. چاودار

چاودار
چاودار

محققان معتقدند که چاودار یکی از بهترین انواع غلات برای لاغری و کاهش وزن است؛ چاودار مقادیر بالای فیبر دارد (4 برابر بیشتر از گندم معمولی) و علاوه بر آن کالری پایینی دارد به همین دلیل توصیه می شود که برای کاهش وزن، چاودار را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

4. دانه جو کامل

دانه جو کامل
دانه جو کامل

دانه جو کامل علاوه بر اینکه فیبر بالایی دارد به کاهش کلسترول بالای خون کمک کرده و باعث لاغری و کاهش وزن می شود.

فراموش نکنید که در هنگام خرید حتما دانه جو کامل را خریداری کنید نه جو تصفیه شده.

5. گندم سیاه

گندم سیاه
گندم سیاه

گندم سیاه حاوی مقادیر بالای پروتئین است به همین دلیل یکی از بهترین منابع گیاهی پروتئین برای گیاهخواران و افراد وگن محسوب می شود.

همچنین گندم سیاه فیبر بالایی دارد که باعث کاهش اشتها شده و با جلوگیری از پرخوری به لاغری و کاهش وزن کمک می کند.

جالب است بدانید که گندم سیاه، گلوتن ندارد به همین دلیل یکی از بهترین انواع غلات برای افراد مبتلا به بیماری سلیاک محسوب می شود.

6. کینوا

کینوا
کینوا

کینوا کالری کمی دارد و به دلیل مقادیر بالای فیبر موجود در آن با کاهش اشتها و جلوگیری از پرخوری باعث لاغری و کاهش وزن می شود.

جالب است بدانید که کینوا، گلوتن ندارد به همین دلیل یکی از بهترین منابع غذایی برای افراد مبتلا به بیماری سلیاک محسوب می شود.

7. ذرت

ذرت
ذرت

ذرت یکی از انواع غلات کم کالری است و مصرف آن باعث احساس سیری شده و با کاهش کالری مصرفی در طول روز، باعث لاغری و کاهش وزن خواهد شد.

8. عدس قرمز (دال عدس)

عدس
عدس

عدس ها به ویژه عدس قرمز که به نام دال عدس هم شناخته می شود یکی از بهترین دانه های خوراکی است که چربی کمی دارد و فیبر موجود در آن با کاهش اشتها و جلوگیری از پرخوری به لاغری و کاهش وزن کمک می کند.

بدترین غلات و دانه های گیاهی برای لاغری و کاهش وزن

1. برنج سفید

برنج سفید
برنج سفید

برنج سفید یکی از انواع غلات تصفیه شده است که کالری پایینی دارد اما چون مقادیر کمی فیبر دارد نمی تواند شما را به مدت طولانی سیر نگه دارد و در نتیجه باعث پرخوری و افزایش وزن می شود.

2. گندم

گندم
گندم

گندم تصفیه شده یکی از بدترین انواع غلات است که باعث افزایش وزن می شود، به گفته محققان، فقط 2 تکه نان گندم می تواند قند خون را بیش از مصرف 2 قاشق غذا خوری شکر افزایش دهد.

3. کوسکوس یا بلغور عربی

کوسکوس یا بلغور عربی
کوسکوس یا بلغور عربی

کوسکوس که به نام بلغور عربی هم شناخته می شود، درست مانند گندم تصفیه شده بوده و مصرف آن باعث افزایش کالری مصرفی و در نتیجه چاقی و افزایش وزن می شود.

خواص مصرف جوانه غلات برای لاغری و کاهش وزن

جوانه ها از جمله جوانه غلات و دانه های گیاهی حاوی مقادیر بالای ویتامین و مواد معدنی بوده، هضم آسانی دارد و مصرف آن به دلیل فیبر بالایی که دارد باعث لاغری و کاهش وزن می شود.

طرز تهیه جوانه غلات در منزل

دانه های غلات خام را به مدت یک شب در آب خیس کنید. روز بعد آن ها را خوب بشویید و به مدت 12 تا 24 ساعت در یک جای مرطوب و دور از نور خورشید قرار دهید.

جوانه غلات آماده است، شما می توانید آن ها به صورت خام یا پخته برای تهیه انواع سالاد و غذا استفاده کنید.


در ادامه بخوانید : فواید شنا برای لاغری


منابع : brightside