15 خوراکی مفید برای رشد و پرپشت شدن موهای سر

خوراکی های مفید برای رشد مو
بهترین مواد غذایی و میوه ها برای رشد موها

آنچه که می خورید می تواند تاثیر زیادی بر سلامت مو های شما بگذارد. موهای انسان در حدود 0.5 اینچ (1.25 سانتی متر) در هر ماه و 6 اینچ (15 سانتی متر) در سال رشد می کنند.

سرعت رشد مو ها به عواملی مانند سن، سلامتی، ژنتیک و رژیم غذایی بستگی دارد. اگرچه شما نمی توانید عواملی مانند سن و ژنتیک را تغییر دهید اما رژیم غذایی چیزی است که شما بر آن کنترل دارید.

کمبود مواد مغذی مناسب از جمله ویتامین های A ،C ،D و E، روی، ویتامین های گروه B، آهن، بیوتین، پروتئین و اسید های چرب ضروری ممکن است رشد مو را کند کرده یا حتی باعث ریزش مو شود.

خوشبختانه درمان کمبود مواد مغذی ممکن است به درمان ریزش مو و همچنین افزایش رشد سریع آن ها کمک کند.

در ادامه همراه کوکا باشید تا با بهترین خوراکی ها، میوه ها، سبزیجات و انواع آجیل ها برای رشد و پرپشت شدن موهای سر بیشتر آشنا شوید؛

برای افزایش سریع رشد مو چه بخوریم؟

1. منابع غذایی ویتامین D

برخی تحقیقات نشان می دهند که ویتامین D ممکن است به بهبود رشد مو کمک کند.

از مهم ترین منابع غذایی حاوی ویتامین D می توان به غلات صبحانه، آب پرتقال، شیر سویا و قارچ اشاره کرد.

2. انواع توت ها

انواع توت ها به دلیل مقادیر بالای ویتامین ها و مواد مغذی که دارند باعث افزایش رشد مو می شوند؛

مقادیر بالای ویتامین C و آنتی اکسیدان های موجود در توت ها، فولیکول های مو را در برابر آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کنند.

همچنین بدن برای تولید کلاژن از ویتامین C استفاده می کند، پروتئینی که به تقویت مو کمک کرده و آن را در برابر شکستگی و ریزش مو محافظت می کند.

از این گذشته، ویتامین C به بدن برای جذب آهن از رژیم غذایی کمک می کند. سطح پایین آهن ممکن است باعث کم خونی شود که یکی از علل ریزش مو محسوب می شود.

3. اسفناج

اسفناج یکی از بهترین سبزیجات برگ سبز حاوی مواد مغذی مفیدی مانند فولات، آهن و ویتامین های A و C است که همگی باعث رشد مو می شوند.

ویتامین A به غدد پوستی در تولید سبوم کمک می کند. این ماده روغنی به مرطوب شدن پوست سر کمک می کند تا موها را سالم نگه دارد.

اسفناج همچنین یک منبع عالی آهن است که برای رشد مو ضروری است. آهن به سلول های قرمز خون کمک می کند تا اکسیژن را در بدن حمل کنند، سوخت و ساز بدن را تقویت کرده و به رشد و ترمیم مو ها کمک می کند.

4. سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین منبع بسیار خوبی از بتاکاروتن است، بدن این ترکیب را به ویتامین A تبدیل می کند که با سلامتی مو ارتباط دارد.

تحقیقات نشان داده اند که ویتامین A تولید سبوم را تقویت می کند و به سالم ماندن مو ها کمک می کند.

از این گذشته ویتامین A می تواند باعث افزایش سریع رشد مو و پرپشت شدن آن ها شود.

5. آووکادو

آووکادو منبع عالی ویتامین E است که ممکن است رشد مو را تقویت کند.

همچنین ویتامین C موجود در آووکادو یک آنتی اکسیدان قوی است که با خنثی کردن رادیکال های آزاد به مبارزه با استرس اکسیداتیو کمک می کند.

در یک مطالعه بر روی افراد مبتلا به ریزش مو بعد از مصرف مکمل های ویتامین E به مدت هشت ماه تا 34.5 درصد رشد مو افزایش یافته است.

ویتامین E همچنین پوست سر را از استرس اکسیداتیو و آسیب محافظت می کند. پوست آسیب دیده ی سر می تواند منجر به کیفیت ضعیف مو ها و کاهش تعداد فولیکول های مو شود.

علاوه بر این، آووکادو منبع خوب اسیدهای چرب ضروری است، این چربی ها توسط بدن قابل تولید نیستند اما بلوک های اساسی ساختاری سلول های شما هستند. کمبود اسید های چرب ضروری باعث ریزش مو می شود.

6. آجیل و مغزیجات

آجیل ها و مغزیجات حاوی انواع مواد مغذی هستند که می توانند رشد مو را تقویت کنند.

انواع آجیل ها حاوی مقادیر بالای ویتامین های گروه B، روی و اسید های چرب ضروری هستند که کمبود هر کدام از آن ها باعث ریزش مو می شود.

7. دانه های خوراکی

دانه های خوراکی حاوی مواد مغذی مانند ویتامین E، روی و سلنیوم هستند که باعث افزایش سریع رشد موی سر می شوند.

دانه های خاصی مانند گندم سیاه، بذر کتان و دانه چیا حاوی مقادیر بالای اسید های چرب امگا 3 هستند که باعث تقویت رشد مو می شوند.

8. فلفل دلمه ای

فلفل دلمه ای منبع عالی ویتامین C است که ممکن است به رشد مو کمک کند. ویتامین C به تقویت تولید کلاژن کمک می کند که می تواند باعث تقویت رشته های مو شود.

علاوه بر این فلفل دلمه ای منبع عالی ویتامین A است. این ویتامین ممکن است ضمن تسریع در تولید سبوم باعث سرعت بخشیدن به رشد مو شود.

9. لوبیا

همه ی انواع حبوبات و به ویژه انواع لوبیا ها منبع عالی پروتئین گیاهی هستند که برای رشد مو ضروری می باشند.

لوبیا ها منبع خوبی از روی هستند که به چرخه رشد و ترمیم مو کمک می کنند.

همچنین لوبیا ها بسیاری از مواد مغذی ضروری برای سلامت مو ها مانند آهن، بیوتین و فولات را تأمین می کنند.

10. سویا

مطالعات نشان داده اند که ترکیبات موجود در سویا ممکن است رشد مو را تقویت کنند.

یکی از این ترکیبات، اسپرمیدین است که ​​فاز رشد مو ها (فاز آناژن) را طولانی می کند. هر چه یک فولیکول مو در مرحله آناژن بماند، رشد آن طولانی تر خواهد بود.

مطالعات آزمایشگاهی همچنین نشان داده که اسپرمیدین رشد مو های انسان را تقویت می کند.

11. کره بادام

کره انواع بادام ها (بادام درختی، بادام زمینی و بادام هندی) حاوی مقادیر بسیار بالای مواد مغذی از جمله پروتئین، چربی های سالم و ویتامین ها هستند که همگی با سلامت مو ارتباط دارند.

ویتامین E موجود در کره بادام باعث ضخیم تر شدن مو های نازک و درخشان تر شدن آن ها می شوند.

12. نارنگی

نارنگی حاوی مقادیر بالای ویتامین C است که باعث افزایش جذب آهن موجود در غذا ها شده و به این ترتیب با درمان ریزش مو، باعث افزایش رشد مو می شود.

13. انگور

انگور حاوی ترکیبات پلی فنولیک با خاصیت آنتی اکسیدانی است که آسیب های سلولی را کاهش داده، خطر ابتلا به التهاب را در بدن از بین می برند و به این ترتیب باعث سلامت مو ها می شوند.

14. اسپیرولینا

اسپیرولینا (نوعی جلبک های سبز-آبی که به طور طبیعی در اقیانوس ها و دریاچه های شور در آب و هوای نیمه گرمسیری رشد می کنند) سرشار از پروتئین، منیزیم و همچنین مس است که برای سلامت مو مفید هستند.

15. دانه چیا

دانه چیا حاوی مقادیر بالای اسید های چرب امگا 3، فیبر، پروتئین و آنتی اکسیدان هاست که به سلامت مو ها کمک کرده و باعث تقویت و افزایش رشد آن ها می شوند.

16. مارچوبه

مارچوبه حاوی مقادیر بالای ویتامین های B به ویژه فولات است که با افزایش سلول های قرمز خون و تجزیه پروتئین (بلوک های ساختاری فولیکول های مو) نقش مهمی در تقویت و افزایش رشد مو ها دارد.

منابع : healthlinegoodhousekeeping