10 صبحانه خوشمزه و مقوی برای خام گیاهخواران

طرز تهیه صبحانه گیاهی و وگن خوشمزه
طرز تهیه صبحانه گیاهی و وگن خوشمزه

همانطور که تحقیقات متعدد نشان داده، صبحانه مهم ترین وعده ی غذایی در طول روز است.

کارشناسان تغذیه می گویند صبحانه باید در عرض 2 ساعت پس از بیدار شدن از خواب استفاده شود تا متابولیسم بدن را فعال کند. علاوه بر این وعده ی صبحانه نقش مهمی تامین انرژی بدن و مغز انسان در طول روز دارد.

میوه ها، آب میوه های تازه و طبیعی، اسموتی ها و شیر های گیاهی از بهترین نمونه های صبحانه برای گیاهخواران و خام گیاهخواران محسوب می شوند.

در ادامه همراه کوکا باشید تا با طرز تهیه چند صبحانه گیاهی وگن و مقوی مناسب برای گیاهخواران، افراد وگن و خام گیاهخواران بیشتر آشنا شوید؛

انواع صبحانه در خام گیاهخواری

1. اسموتی سبز

طرز تهیه اسموتی سبز
طرز تهیه اسموتی سبز

اسموتی سبز همیشه به عنوان یکی از بهترین صبحانه های گیاهی برای گیاهخواران، افراد وگن و خام گیاهخواران در نظر گرفته می شود.

اسموتی سبز با استفاده از میوه ها و سبزیجات تازه تهیه شده، سرشار از مواد مغذی است و باعث افزایش انرژی روزانه بدن می شود.

مواد لازم

  • آب سرد – 237 میلی لیتر
  • موز رسیده – 1 عدد
  • شاهدانه خام – 1 قاشق غذا خوری
  • آووکادو – 1/4 یک عدد
  • اسفناج یا کل کیل – 2 تا 4 برگ
  • توت فرنگی – یک فنجان
  • نعناع تازه – 2 تا 4 برگ
  • پودر کاکائو خام (اختیاری) – 1 قاشق چای خوری

طرز تهیه

همه ی میوه ها و سبزیجات تازه را به همراه آب و پودر کاکائو در مخلوط کن بریزید و خوب هم بزنید تا صاف و یکدست شود.

اسموتی سبز آماده است، آن را در یک لیوان بریزید و بنوشید.

2. شیر نارگیل خانگی

طرز تهیه شیر نارگیل
طرز تهیه شیر نارگیل

شیر نارگیل بسیار مغذی است، آسان و سریع تهیه می شود و به عنوان یکی از انواع صبحانه های گیاهی خوشمزه برای گیاهخواران و خام گیاهخواران در نظر گرفته می شود.

شیر نارگیل را می توان به تنهایی به عنوان صبحانه استفاده کرد یا از آن برای تهیه انواع اسموتی، غلات صبحانه، پودینگ و کوکی خام گیاهخواری استفاده کرد.

توصیه می کنیم که شیر نارگیل را در کنار نان موز و کوکی خام گیاهی استفاده کنید.

مواد لازم

  • آب – 4 فنجان
  • نارگیل خرد شده – 2 فنجان

طرز تهیه

نارگیل خرد شده که پوست قهو های آن کنده شده است را به همراه آب درون مخلوط کن با سرعت بالا بریزید و به مدت 2 تا 2 دقیقه خوب هم بزنید.

شیر نارگیل آماده است، آن را از صافی رد کنید، در یک بطری شیشه ای بریزید و بنوشید.

3. کوکی ساده دارچینی

طرز تهیه کوکی ساده دارچینی
طرز تهیه کوکی ساده دارچینی

این کوکی های ساده سرشار از مواد مغذی و پروتئین هستند و شما می توانید از آن ها به عنوان وعده ی صبحانه یا یک وعده ی مناسب بعد از تمرینات بدنسازی استفاده کنید.

پیشنهاد می کنیم که این کوکی های ساده دارچینی را با یک لیوان شیر نارگیل خانگی استفاده کنید.

مواد لازم

  • خرما – 1.5 فنجان
  • بادام خرد شده – 1/4 فنجان
  • جودوسر پرک شده – 3/4 فنجان
  • تخم کتان خرد شده – 2 قاشق غذا خوری
  • دانه چیا – 1 قاشق غذا خوری
  • شاهدانه خام – 2 قاشق غذا خوری
  • نارگیل تازه خرد شده – 1/4 فنجان
  • پودر دارچین – 2 قاشق چای خوری
  • آب – 2 قاشق غذا خوری
  • روغن نارگیل – 1 قاشق چای خوری

طرز تهیه

همه ی مواد به جز روغن نارگیل و آب را درون یک غذا ساز بریزید و خوب هم بزنید تا با هم ترکیب شوند.

حالا روغن را اضافه کنید و بگذارید هم بخورد. در حالیکه در حال مخلوط شدن است، آب را کم کم اضافه کنید.

خمیر به دست آمده را به شکل های دلخواه در آورده و در ظرف بچینید و بگذارید به مدت 1 تا 2 ساعت در یخچال بماند تا سفت شود.

کوکی های شما آماده هستند، می توانید مقداری شکلات خام گیاهی بر روی آن بریزید، با انواع مغزیجات مثل گردو تزیین کرده و استفاده کنید.

نکته

کوکی ها را در یک ظرف در بسته تا یک هفته در یخچال نگهداری کنید.

4. اسموتی هنداونه و توت فرنگی

طرز تهیه اسموتی هنداونه و توت فرنگی
طرز تهیه اسموتی هنداونه و توت فرنگی

این اسموتی برای روز های گرم تابستان بسیار مناسب است که به بهبود هضم غذا کمک کرده و باعث کنترل قند خون می شود.

مواد لازم

  • هندوانه – 1/2 هندوانه متوسط
  • توت فرنگی تازه – 200 گرم
  • پودر وانیل – 1 قاشق چای خوری
  • آب نارگیل تازه – 1 قاشق غذا خوری
  • تمشک (اختیاری) – 1/2 فنجان

طرز تهیه

همه ی مواد تشکیل دهنده را در یک مخلوط کن بریزید و خوب هم بزنید تا صاف و یکدست شود.

اسموتی هندوانه و توت فرنگی شما آماده است، آن را در یک لیوان بریزید و بنوشید.

5. نان موز خام گیاهی

طرز تهیه نان موز خام گیاهی
طرز تهیه نان موز خام گیاهی

یکی دیگر از صبحانه های خوشمزه و مقوی گیاهی، نان موز خام گیاهی است که به راحتی تهیه می شود و می توان آن را با شیر گیاهی یا یک لیوان آبمیوه طبیعی استفاده کرد.

مواد لازم

  • خرما – 1.5 فنجان
  • کره بادام خام – 2.3 فنجان
  • موز متوسط – 2 عدد
  • گردو – 1.5 فنجان
  • پودر نارگیل – 1/2 فنجان
  • پودر دارچین – 1 قاشق چای خوری
  • پودر وانیل – 1 قاشق چای خوری

طرز تهیه

همه ی مواد را در یک غذا ساز با سرعت بالا بریزید و هم بزنید تا خمیری نرم و چسبناک ایجاد شود. (اگر خمیر هنوز شل بود مقداری گردو و پودر نارگیل به آن اضافه کنید.)

خمیر به دست آمده را در قالب بریزید و بگذارید 1 تا 2 ساعت بماند تا خودش را بگیرد.

نان موز شما آماده است، میل کنید.

6. آب سیب و انار

طرز تهیه آب سیب و انار
طرز تهیه آب سیب و انار

نوشیدن روزانه یک لیوان آب سیب و انار شما را از بیماری و مراجعه به پزشک بی نیاز می کند.

مواد لازم

  • انار دانه شده – 1 عدد
  • سیب قرمز – 2 عدد

طرز تهیه

آب سیب و انار را با آبمیوه گیری بگیرید، با هم ترکیب کنید و بنوشید.

7. ماست میوه ای با آناناس و انار

طرز تهیه ماست میوه ای با آناناس و انار
طرز تهیه ماست میوه ای با آناناس و انار

ماست نارگیل میوه ای یکی از بهترین صبحانه های گیاهی مقوی برای افرادی است که رژیم خام گیاهخواری دارند که سریع آماده می شود و بسیار خوشمزه و مقو می باشد.

مواد لازم

  • ماست نارگیل – 1.5 فنجان
  • آناناس خرد شده – 1 فنجان
  • انار دانه شده – 1 فنجان

طرز تهیه

تهیه ماست نارگیل : در یک لیوان شیر نارگیل خانگی، مقداری پودر پروبیوتیک بریزید و خوب با هم ترکیب کنید. این مخلوط را در یک ظرف شیشه ای در بسته بریزید و بگذارید 6 ساعت در دمای 37 درجه سانتیگراد بماند تا ببندد و ماست نارگیل تشکیل شود.

ماست نارگیل را در یک کاسه بریزید و آناناس خرد شده و انار دانه شده را به آن اضافه کنید.

8. کوکتل هندوانه و نعناع

طرز تهیه کوکتل هندوانه و نعناع
طرز تهیه کوکتل هندوانه و نعناع

این کوکتل گیاهی، آبرسان خوبی برای بدن است، به قلیایی شدن آن کمک می کند و به دلیل مقادیر بالای کلسیم و مواد معدنی دیگر به سلامت استخوان ها کمک می کند.

مواد لازم

  • هندوانه خرد شده – 1 فنجان
  • شیر بادام خانگی – 1 فنجان
  • برگ چغندر – 4 عدد
  • نعناع تازه – 6 برگ
  • یخ

طرز تهیه

همه ی مواد را در یک مخلوط کن با سرعت بالا بریزید و به مدت 30 تا 60 ثانیه خوب مخلوط کنید.

کوکتل هندوانه و نعناع آماده است، آن را در لیوان بریزید، با برگ نعناع تزیین کرده و سرو کنید.

9. غلات صبحانه گیاهی

طرز تهیه غلات صبحانه گیاهی
طرز تهیه غلات صبحانه گیاهی

غلات صبحانه یک وعده غذای خوشمزه و مقوی سرشار از مواد مغذی است که می تواند به تامین انرژی روزانه بدن کمک کند.

مواد لازم

  • سیب پوست کنده و خرد شده – 1 عدد
  • شیر بادام – 1/2 فنجان
  • آب سیب طبیعی یا آب – 1/2 فنجان
  • شربت افرا یا استویا – 1 قاشق غذا خوری
  • پودر دارچین – 3/4 قاشف چای خوری
  • عصاره وانیل – 1/2 قاشق چای خوری
  • جو دوسر پرک شده – 1 فنجان

طرز تهیه

جو دوسر پرک شده را با شیر ترکیب کنید و 10 دقیقه کنار بگذارید تا نرم شود.

در یک کاسه همه ی مواد را با هم ترکیب کنید و سپس جو دوسر و شیر را به آن اضافه کنید. بگذارید 30 دقیقه بماند و سپس سرو کنید.

نکته ها

  • اگر دوست دارید می توانید شیر بادام بیشتر به آن اضافه کنید
  • به جای شیر بادام از انواع شیر های گیاهی می توان استفاده کرد
  • اگر دوست دارید می توانید انواع مغزیجات و میوه های خشک شده را به این وعده ی غذایی اضافه کرده و سرو کنید

10. سالاد میوه

طرز تهیه سالاد میوه
طرز تهیه سالاد میوه

سالاد میوه یکی از بهترین صبحانه های گیاهی مقوی و خوشمزه برای گیاهخواران، افراد وگن و خام گیاهخواران محسوب می شود.

مواد لازم

  • توت فرنگی خرد شده – 500 گرم
  • کیوه پوست کنده و خزد شده – 3 عدد
  • انبه پوست کنده و خرد شده – 2 عدد
  • انگور سبز – 1 فنجان
  • بلوبری – 300 گرم
  • آناناس خرد شده – 250 گرم
  • عسل طبیعی – 3 قاشق غذا خوری
  • آب لیمو ترش تازه – 1 قاشق غذا خوری
  • آب آناناس طبیعی – 1 قاشق غذا خوری

طرز تهیه

در یک کاسه بزرگ همه ی میوه ها را با هم ترکیب کنید و سپس بر روی آن سس عسل و لیمو ترش تازه و آب آناناس بریزید.

سالاد میوه آماده است، آن را در ظرفی بریزید و سرو کنید.

نکته

شما می توانید انواع میوه های فصل در دسترس را با هم ترکیب کرده و سالاد میوه را تهیه کنید.

منبع : rawfoodrecipes


خانم های یزدی کلیک کنن