چه سیستم گرمایشی برای استفاده در گلخانه زینتی مناسب است ؟

نگهداری از گیاهان زنتی در محیط های گلخانه نیاز به دقت بالا و توجه کامل به اصول نگهداری از آن گیاه دارد . با توجه به اینکه درصد قابل توجهی از ارزش گیاهان زینتی به چهره ی آنها می باشد، عدم توجه به اصول نگهداری می تواند سبب ایجاد لک های مختلف و پوسیدگی و آسیب دیدگی بخش های مختلفی از گیاه شود. این مورد بخصوص در فصل سرد سال که بسیاری از گیاهان به خواب زمستانی می روند صادق می باشد.

در این نوشته به بررسی برخی از سیستم های مورد استفاده در گلخانه های صنعتی تولید گیاهان تزئینی خواهیم پرداخت .

سیستم گرمایشی

سیستم های گرمایشی آتش درون :

از جمله پرکابردترین سیستم های گرمایشی ، سیستم های آتش درون می باشند. همانطور که از نام این سیستم ها پیداست، آتش در دورن آنها ایجاد میشود. بدین معنا که سیستم دارای یک کوره ی بزرگ می باشد، گرما و آتش در داخل کوره توسط مشعل ایجاد میشود و به دمای بالایی میرسد. سپس این گرما از پاسهای مختلف خارج شده و آلاینده های تولیدی آن توسط اگزوز دستگاه به محیط بیرون منتقل میشود. گرمای تولیدی نیز توسط فن های قدرتمند از خروجی های مخصوص دستگاه به محیط داخلی گلخانه پرتاب میشوند.

انتقال تمامی آلاینده ها دستگاه را برای استفاده در سالن های گلخانه بسیار مساعد خواهد کرد.

از جمله شناخته شده ترین هیترهای گلخانه آتش درون که در داخل کشور عزیزمان ایران تولید و مورد مصرف گلخانه داران قرار میگیرد ، هیترهای آرارات و پی اف تولیدی کارخانه هیتر اسکندری می باشند .

این هیترها دارای تکنولوژی های مختلفی در بخش طراحی ، مصرف انرژی و امنیت می باشند که آنها را به انتخابی ایده آل برای محیط های گلخانه ای تبدیل کرده است.
از نظر سوخت مصرفی امکان استفاده از سوخت گازی ، گازوئیلی و یا سوخت به صورت دوگانه سوز در چنین دستگاه هایی وجود دارد که پیشنهاد میشود در گلخانه ها از سوخت گازی استفاده شود.

سیستم های گرمایشی تابشی :

هیترهای تابشی را میتوان از جدیدترین نسل سیستم های گرمایشی نامید که به صورت مخصوصی فقط برای گرم کردن اجسام و گیاهان طراحی شده اند. در این سیستم ها ، المنت های مخصوصی مورد استفاده قرار میگیرند که به وسیله ی نیروی برق و یا گازی و گازوئیلی روشن شده و تولید گرما میکنند. این دستگاه ها در نمونه های مختلفی تولید میشوند ، غالبا در بدنه ای که نزدیک به المنت وجود دارد یک سطح منعکس کننده وجود دارد تا تمامی گرمای تولیدی مورد مصرف قرار گیرد.

از سویی دیگر سیستم به گونه ای طراحی شده است که همچون نور خورشید عمل کرده و فقط اجسام را گرم میکند. از این رو محیط با سیستم های تابشی گرم نخواهد شد.
البته نمونه هایی از این دستگاه ها تولید شده اند که دارای فن های قدرتمندی می باشند که در زمان تولید گرما فن روشن شده و گرما را در محیط پخش میکند. این امر علاوه بر گرمای مستقیم اجسام می تواند محیط را نیز گرم کند.

سیستم گرمایشی

سیستم های گرمایشی زیرسطحی :

گرمایش زیر سطحی از دیگر روش های جدید در گرمایش سالن های بزرگ می باشد که بیشتر در گیاهانی که بدنه ی اصلی آنها در سطح خاک است مورد استفاده قرار میگیرند. برای مثال این روش در بسیاری از صیفی جات بسیار مناسب می باشد و کارایی بالایی از خود نشان میدهد.

در این روش سیستم های مختلفی مورد استفاده قرار میگیرد که بهترین ان استفاده از لوله های آب مخصوص و گرمایشی توسط دیگ بخار یا بویلر ها می باشد .

هزینه ی بالای پیاده سازی این روش امکان استفاده از آن را در تمامی گلخانه ها مهیا نخواهد ساخت .

سیستم های گرمایشی مرکزی :

همانطور که در بالا اشاره شد ، میتوان با لوله کشی و جریان دادن آب یا مایع مخصوص گرم در داخل لوله ها ، گرما را در داخل سالن به حرکت در آورد . این سیستم علاوه بر اینکه امکان گرماسازی زیرسطحی را مهیا می کند، امکان استفاده از یونیت هیترها و گرمایش در قسمت های مختلف سالن را نیز فراهم میکند که از کاربردهای اصلی این سیستم می باشد.

برای ایجاد این گرمایش مرکزی می توان از دیگ بخار و یا موتور خانه ی مرکزی استفاده کرد . پس از گرم شدن آب در موتور خانه ، آب داخل لوله ها به جریان می افتد، سپس یونیت هیتر در بخش های مختلف این گرما را با استفاده از فن های خود پخش کرده و محیط و یا محل های مد نظر را گرم میکند.

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا