تفاوت سیب زمینی شیرین و سیب زمینی معمولی چیست؟

فرق سیب زمینی شیرین معمولی
تفاوت سیب زمینی شیرین بنفش و سیب زمینی معمولی چیست؟

سیب زمینی از آن دسته مواد غذایی پر کاربردی است که تقریبا در اغلب غذاهایی که درست می کنیم به عنوان نقش اصلی یا مکمل ظاهر می شود! زیرا علاوه بر خوش طعم کردن غذا دارای مواد مغذی مفیدی نیز می باشد که آن را به یکی از سالم ترین سبزیجات رایج تبدیل کرده است.

اما علاوه بر سیب زمینی معمولی که همه ما آن را می شناسیم نوع دیگری از سیب زمینی به نام سیب زمینی شیرین نیز وجود دارد که اگرچه مصرف آن به اندازه سیب زمینی معمولی رایج نشده اما خواص بی نظیر آن باعث شده طرفداران زیادی در سراسر دنیا پیدا کند.

شاید شما نیز مانند بسیاری از مردم تا امروز فکر می کردید سیب زمینی معمولی و سیب زمینی شیرین دو گونه مختلف از یک گیاه هستند، اما این طور نیست.

این دو اگرچه هر دو از انواع سبزیجات ریشه ای غده ای هستند اما به دو خانواده گیاهی مختلف تعلق داشته، از نظر شکل و طعم شبیه به هم نیستند و از نظر ارزش غذایی و تاثیری که روی قند خون می گذارند نیز با هم متفاوت اند.

در این مقاله کوکا قصد داریم به بررسی تفاوت های سیب زمینی معمولی و شیرین پرداخته و با روش های سالم مصرف و ارزش غذایی هر یک آشنا شویم. با ما همراه باشید.

سیب زمینی ها به چه خانواده ای تعلق دارند؟

گیاه سیب زمینی شیرین از خانواده پیچکیان است در حالی که گیاه سیب زمینی سفید به خانواده بادنجانیان تعلق دارد.

قسمت خوراکی هر دو گیاه غده ها یا همان سیب زمینی هایی هستند که روی ریشه های آن ها رشد می کند و هر دو بومی نواحی آمریکای مرکزی و جنوبی هستند اما امروزه در سراسر دنیا شناخته شده و مصرف می شوند.

سیب زمینی شیرین معمولا پوست قهوه ای و گوشت نارنجی رنگ دارد اگرچه گونه های بنفش، زرد و قرمز آن نیز یافت می شود در حالی که پوست سیب زمینی معمولی اغلب سایه ای از قهوه ای، زرد و قرمز داشته و گوشت آن سفید یا زرد است.

در ایالات متحده و بعضی کشورهای دیگر سیب زمینی شیرین را با یام اشتباه می گیرند.

مقایسه ارزش غذایی سیب زمینی شیرین و معمولی

شاید شنیده باشید که می گویند سیب زمینی شیرین سالم تر از سیب زمینی سفید است اما در حقیقت هر دوی آن ها سرشار از مواد مغذی هستند.

در ادامه به مقایسه مواد مغذی موجود در 100 گرم سیب زمینی سفید و سیب زمینی شیرین (با پوست) پرداخته ایم:

ارزش غذایی سیب زمینی سفید

کالری: 92
پروتئین: 2 گرم
چربی: 0.15 گرم
کربوهیدرات: 21 گرم
فیبر: 2.1 گرم
ویتامین A: حدود 0.1 درصد نیاز روزانه
ویتامین B6: حدود 12 درصد نیاز روزانه
ویتامین C: حدود 14 درصد نیاز روزانه
پتاسیم: 17 درصد نیاز روزانه
کلسیم: 1 درصد نیاز روزانه
منیزیم: 6 درصد نیاز روزانه

ارزش غذایی سیب زمینی شیرین

کالری: 90
پروتئین: 2 گرم
چربی: 0.15 گرم
کربوهیدرات: 21 گرم
فیبر: 3.3 گرم
ویتامین A: حدود 107 درصد نیاز روزانه
ویتامین B6: حدود 17 درصد نیاز روزانه
ویتامین C: حدود 22 درصد نیاز روزانه
پتاسیم: 10 درصد نیاز روزانه
کلسیم: 3 درصد نیاز روزانه
منیزیم: 6 درصد نیاز روزانه

همان طور که مشاهده می کنید سیب زمینی شیرین و سفید هر دو از نظر سطح کالری، پروتئین و کربوهیدرات مشابه هستند در حالی که سیب زمینی سفید پتاسیم بیشتری دارد و سیب زمینی شیرین از نظر ویتامین A در سطح بسیار بالاتری ایستاده است.

هر دو نوع سیب زمینی حاوی ترکیبات گیاهی مفید دیگری نیز می باشند. به عنوان مثال سیب زمینی شیرین از جمله انواع قرمز و بنفش آن سرشار از آنتی اکسیدان است که با رادیکال های آزاد مقابله کرده و از آسیب سلول های بدن جلوگیری می کند.

در حالی که سیب زمینی معمولی حاوی ترکیباتی به نام گلیکوکول آلدئیدها است، در مطالعات آزمایشگاهی مشخص شده این مواد دارای خاصیت ضد سرطانی و بسیاری فواید دیگر می باشند.

مقایسه شاخص گلیسمی سیب زمینی شیرین و معمولی

سیب زمینی های شیرین و معمولی از نظر شاخص گلیسمی نیز با هم متفاوت هستند.

لازم به ذکر است شاخص گلیسمی معیاری برای میزان تاثیر مواد غذایی خاص روی قند خون می باشد. مواد غذایی دارای شاخص گلیسمی 70 یا بالاتر نسبت به مواد غذایی با شاخص گلیسمی متوسط 56 تا 69 و مواد غذایی با شاخص گلیسمی کمتر از 55، تاثیر بیشتری در افزایش سریع قند خون دارند.

بسته به نوع و فرایند پخت و پز انجام شده، سیب زمینی های شیرین ممکن است شاخص گلیسمی بین 44 تا 94 داشته باشند و سیب زمینی شیرین پخته به دلیل نحوه ژلاتینه شدن نشاسته در حین پخت و پز نسبت به سیب زمینی شیرین آب پز شاخص گلیسمی بیشتری دارد.

شاخص گلیسمی سیب زمینی های معمولی نیز متغیر است، برای مثال سیب زمینی آب پز شاخص گلیسمی 89 و سیب زمینی پخته شاخص گلیسمی 111 دارد.

همان طور که می دانید افرادی که به دیابت یا سایر بیماری های مرتبط با قند خون مبتلا هستند لازم است مصرف غذاهای با شاخص گلیسمی بالا را محدود کنند، بنابراین به این افراد توصیه می شود از سیب زمینی شیرین به دلیل شاخص گلیسمی کمتر به جای سیب زمینی معمولی استفاده کنند.

هرچند نحوه خوردن سیب زمینی با توجه به نوع سیب زمینی، اندازه و روش پخت و پز نیز تاثیر زیادی روی قند خون دارد و به همین دلیل نمی توان گفت همه سیب زمینی های شیرین شاخص گلیسمی کمتر از سیب زمینی معمولی دارند.

هر دو سیب زمینی از مواد غذایی سالم هستند

هر دو نوع سیب زمینی شیرین و معمولی دارای فیبر، ویتامین ها، مواد معدنی و کربوهیدرات های انرژی بخش هستند و به عنوان ماده غذایی سالم در رژیم های غذایی متعادل شناخته شده اند اگرچه روش های مورد استفاده برای پخت و آماده سازی آن ها اغلب سالم نیستند.

برای مثال سیب زمینی های سفید معمولی در اکثر موارد به صورت سرخ شده یا ترکیب شده با کره و خامه مصرف می شوند یا اگر آن ها را به شیوه سالم بپزیم در نهایت مواد افزودنی پر کالری به آن ها اضافه خواهیم کرد!

در مورد سیب زمینی شیرین نیز اغلب از شکر یا سایر افزودنی های مضر دیگر استفاده می کنیم که همگی از روش های غیر سالم مصرف سیب زمینی هستند.

اگر می خواهید از مزایای منحصر به فرد سیب زمینی شیرین و معمولی بهره مند شوید توصیه می شود برای آماده سازی آن ها از روش های آب پز کردن یا پختن استفاده کرده و پوست آن ها را – که سرشار از فیبر است – جدا نکنید.

هنگام سرو سیب زمینی نیز بهتر است گیاهان تازه و ادویه جات را جایگزین پنیر، کره و نمک کنید.

اگر دیابت دارید و نگران تاثیر منفی سیب زمینی روی قند خون هستید توصیه می شود از سیب زمینی آب پز به جای سیب زمینی پخته استفاده کنید و همیشه سیب زمینی را به همراه مواد غذایی کم کربوهیدرات مانند پروتئین های بدون چربی و سبزیجات غیر نشاسته ای مصرف کنید.

در ادامه بخوانید : خواص سیب زمینی شیرین چیست؟

منبع: healthline