10 روش سریع خانگی برای سم زدایی و پاکسازی ریه ها از آلودگی های مختلف

ریه های انسان یک فیلتر طبیعی در برابر آلودگی ها هستند که بدن را از عفونت های مختلف و آلودگی هوا محافظت می کنند. به همین دلیل است که گفته می شود ریه های سالم، کلید داشتن یک زندگی شاد هستند.

متاسفانه، سیستم تنفسی ما ممکن است به دلیل مواد مضر موجود در هوایی که هر روز تنفس می کنیم، آلوده شود؛ سرفه خفیف، درد قفسه سینه و تنگی نفس از جمله علائم هشدار دهنده ی ابتلا به بیماری های شدید ریوی مانند آسم، برونشیت مزمن و آمبولی ریوی هستند.

در ادامه همراه کوکا باشید تا با بهترین روش های گیاهی و خانگی برای سم زدایی و پاک سازی ریه ها از انواع آلودگی ها آشنا شوید؛

روش های پاک سازی ریه ها در طب سنتی

1. بهترین حالت خوابیدن را انتخاب کنید

بهترین حالت خوابیدن
بهترین حالت خوابیدن

بهترین وضعیت خوابیدن، زمانی است که سر شما در زاویه 15 درجه نسبت به وضعیت بدن تان قرار داشته باشد. در این حالت خلط ها به گلو وارد نمی شوند و شما در شب دچار احساس خفگی و سرفه نمی شوید.

2. بادکش درمانی برای ریه ها را امتحان کنید

بادکش برای ریه
بادکش برای ریه

از یکی از افراد خانواده یا دوستان تان بخواهید که قسمت بالایی و وسط کمر شما را بادکش کند. این می تواند به جدا شدن خلط ها از ریه کمک کند و شما می توانید با سرفه کردن آن ها را دفع کنید.

3. خانه خود را تمیز نگه دارید

گاهی اوقات بیماری های جدی و خطرناک ریوی مانند التهاب ریه و آسم می توانند در اثر قرار گرفتن شما در محیط آلوده ایجاد شوند.

اگر می خواهید که ریه های سالمی داشته باشید به شما پیشنهاد می کنیم که هر روز محل زندگی خود را تمیز کنید و از یک سیستم تهویه مناسب بهره بگیرید.

4. اگر در محیط آلوده هستید، حتما از ماسک استفاده کنید

اگر شما در یک منطقه بسیار آلوده زندگی می کنید، هنگام خروج از منزل حتما از ماسک های فیلتر دار زغالی (ماسک هایی که حاوی کربن فعال یا زغال چوب هستند) استفاده کنید.

5. سرفه خود را سرکوب نکنید

سرفه یک فرایند طبیعی است که به ریه ها کمک می کند تا از شر موکوس و خلط خلاص شوند و خود را پاک سازی کنند.

سرکوب کردن سرفه می تواند باعث پیشرفت جدی بیماری های عفونی در بدن شود بنابراین اگر دچار سرفه شدید، سعی کنید تا حد امکان از دارو های ضد سرفه استفاده نکنید.

6. رژیم غذایی مناسب برای سلامت ریه داشته باشید

غذا های مفید برای ریه ها
غذا های مفید برای ریه ها

غذا های ارگانیک خطر ابتلا به بیماری های خطرناک ریوی مانند سرطان ریه، برونشیت مزمن و بیماری مزمن انسدادی ریه را کاهش می دهند.

سعی کنید تا حد امکان از مواد غذایی فرآوری شده و غذا های حاوی مواد نگه دارنده استفاده نکنید.

سیب، زردآلو، کلم بروکلی، آجیل و مغزیجات به ویژه گردو، لوبیا (لوبیا سفید، لوبیا سیاه، لوبیا قرمز، لوبیا چیتی) و انواع توت ها از بهترین مواد غذایی برای سلامت ریه ها محسوب می شوند.

هر روز 8 لیوان آب بنوشید؛ نوشیدن مقدار کافی آب در روز بدن و ریه ها را هیدراته کرده، از ایجاد خلط جلوگیری می کند و جریان خون به ریه ها را بهبود می بخشد.

اگر سیگار می کشید، هرگز از مکمل های بتاکاروتن استفاده نکنید چون خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش می دهند.

7. ورزش های مفید برای پاک سازی ریه انجام دهید

ورزش و تمرینات جسمانی نه تنها برای تناسب اندام خوب هستند بلکه به سلامت اندام های داخلی به ویژه ریه ها کمک می کنند؛ ورزش جریان خون را به ریه بهبود می بخشد و ویتامین ها و مواد معدنی مفید را به آن ها منتقل می کند.

اگر دچار بیماری های ریوی یا تنگی نفس هستید، قبل از انجام این تمرینات با پزشک خود مشورت کنید.

ورزش چینی برای ریه ها

بهترین ورزش برای تقویت ریه ها
بهترین ورزش برای تقویت ریه ها
  1. بر روی زمین یا یک صندلی صاف بنشینید
  2. دست ها را صاف بکشید و به سمت جلو نگه دارید و در همان حال نفس عمیق بکشید
  3. دست ها را هانطور کشیده به طرفین بیاورید و عمیق نفس بکشید
  4. دست ها را صاف بالا ببرید و عمیق نفس بکشید و سپس به موقعیت اولیه برگردید
  5. این تمرین را روزانه 10 تا 12 بار تکرار کنید

کشش بدن به سمت پایین و بالا

  1. صاف بایستید و پا ها را در کنار هم جفت کنید. دست ها را در کنار هم تا آنجا که می توانید عقب بکشید و هوا را به داخل ریه ها وارد کنید
  2. حالا به آرامی خم شوید و تا آنجا که می توانید دست ها را به زمین نزدیک کنید و هوا را از ریه ها خارج کنید
  3. به موقعیت اول برگردید و عمیق نفس بکشید

اگر کمر درد یا پا درد دارید، این تمرین ورزشی را انجام ندهید.

کشش بدن به طرفین

  1. صاف بایستید و پا ها را به عرض شانه باز کنید
  2. یک نفس عمیق بکشید و بازوی چپ خود را از روی سر به آرامی به سمت راست بدن بکشید و نفس خود را حبس کنید، حالا به وضعیت اول برگردید و نفس را بیرون دهید
  3. همین روش را برای طرف دیگر هم تکرار کنید

8. روش درست نفس کشیدن را یاد بگیرید

تنفس صحیح رابطه ی مستقیمی با وضعیت سلامتی شما دارد، به عنوان یک قاعده کلی هرچه عمیق تر نفس بکشید ریه های سالم تری خواهید داشت.

برای افزایش میزان اکسیژن رسانی به ریه ها و بهبود توانایی شما برای خارج کردن دی اکسید کربن از آن ها، می توانید برخی تمرینات تنفسی مفید را انجام دهید؛

نفس کشیدن با لب های غنچه

روش صحیح تنفس با لب های غنچه
روش صحیح تنفس با لب های غنچه
  1. 2-3 ثانیه از طریق بینی نفس بکشید. (دهان باید بسته باشد)
  2. حالا لب ها را غنچه کنید و به مدت 4 تا 9 ثانیه هوای داخل ریه ها را به بیرون هدایت کنید
  3. این تمرین علاوه بر بهبود عملکرد ریه ها، به شما کمک می کند تا به طور موثر حملات آسم را مدیریت کنید

تنفس دیافراگمی

  1. بر روی پشت بخوابید
  2. یک دست را بر روی شکم و یکی دیگر را بر روی قفسه سینه قرار دهید
  3. به مدت 2 تا 3 ثانیه از طریق بینی نفس بکشید و شکم خود را بیرون دهید
  4. حالا در حالی که دهان تان بسته است به مدت 3 تا 4 ثانیه هوا را با فشار بر روی شکم از طریق بینی خارج کنید
  5. این تمرین را 5 دقیقه انجام دهید
  6. این نوع تنفس به افزایش ظرفیت ریه و افزایش قدرت آن ها کمک می کند

تنفس با صدای بلند

  1. از طریق بینی یک نفس عمیق بکشید
  2. حالا در حالی که نفس می کشید، شروع به صدا کردن یا آواز خواندن کنید
  3. این نوع تنفس به قوی تر شدن دیافراگم کمک کرده و ظرفیت ریه ها را افزایش می دهد

Anulom-Vilom Pranayama

چگونگی تنفس صحیح
چگونگی تنفس صحیح
  1. صاف بر روی زمین بنشینید
  2. انگشت وسط یکی از دست ها را بر روی یکی از سوراخ های بینی بگذارید و عمیق نفس بکشید
  3. با انگشت شست سوراخ دیگر بینی را ببندید و نفس را بیرون دهید
  4. حالا این روش را با جا به جا کردن سوراخ های بینی ادامه دهید. پیشنهاد می شود که مبتدیان این تمرین را  3 دقیقه و حرفه ای ها به مدت 15-20 دقیقه تکرار کنند

9. از طب فشاری برای سم زدایی و پاک سازی ریه بهره بگیرید

طب فشاری برای پاک سازی ریه ها
طب فشاری برای پاک سازی ریه ها

طب فشاری یکی از بهترین روش ها برای پاک سازی ریه ها و درمان مشکلات تنفسی و سرفه محسوب می شود. نقطه ای که در عکس می بینید را به مدت 3 دقیقه محکم فشار دهید تا نتیجه بگیرید.

10. نوشیدنی برای پاک سازی ریه ها بعد از ترک سیگار

مواد لازم برای تهیه نوشیدنی سم زدای ریه

  • زردچوبه – 2 قاشق غذا خوری
  • پیاز – 400 گرم
  • زنجبیل – یک بند انگشت
  • شیره افرا – 400 گرم
  • آب – 1 لیتر

روش آماده سازی دمنوش برای پاک سازی ریه

شیره افرا را به آب اضافه کنید و بگذارید به جوش آید. زنجبیل و پیاز خرد شده را به آن اضافه کنید و بگذارید کمی دیگر بجوشد. زردچوبه را اضافه کنید و شعله را کم کنید تا بجوشد و آب آن به نصف مقدار اولیه برسد. نوشیدنی آماده است در یک ظرف شیشه ای بریزید، درب آن را بگذارید و در یحچال قرار دهید.

هر روز صبح ناشتا و شب ها قبل از خواب، یک قاشق غذا خوری از آن بخورید تا به پاک سازی بهتر ریه ها بعد از ترک سیگار کمک کند.

زرد چوبه به دلیل خواص ضد میکروبی و ضد التهابی قوی که دارد و همچنین چون سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی است به سم زدایی بهتر ریه ها کمک می کند.

زنجبیل به کاهش موکوس بیش از حد در ریه ها کمک می کند. (در اثر سیگار کشیدن، ریه ها موکوس بیشتری تولید می کنند)

پیاز دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد سرطان قوی است که به سم زدایی و پاک سازی سیستم تنفسی کمک کرده و خطر ابتلا به سرطان ریه را کاهش می دهد.

منبع : brightside