آیا رژیم لاغری قهوه تلخ واقعا موثر است؟

تاثیر قهوه تلخ در لاغری و کاهش وزن
تاثیر رژیم قهوه تلخ در لاغری و کاهش وزن

رژیم لاغری قهوه چیست؟ | چگونه عمل می کند؟ | مزایا و فواید | معایب

اگر از اضافه وزن رنج می برید و به دنبال راه های سریع کاهش وزن هستید احتمالا نام رژیم لاغری قهوه را شنیده اید، این رژیم غذایی برنامه نسبتا جدیدی برای کاهش وزن است که توانسته در مدتی کوتاه طرفداران زیادی در سراسر دنیا پیدا کند.

رژیم قهوه همان طور که از نامش پیداست روی نوشیدن چندین فنجان قهوه در روز و همچنین محدود کردن کالری دریافتی روزانه تکیه دارد و افرادی که از آن استفاده کرده اند شاهد کاهش وزن خوبی در کوتاه مدت بوده اند.

رژیم لاغری قهوه مانند اغلب رژیم های غذایی دارای مزایا و معایب متعددی می باشد که در این مقاله به بررسی آن ها خواهیم پرداخت. با کوکا همراه باشید.

امتیازات رژیم لاغری قهوه

امتیاز کلی: 3.25 از 5
کاهش وزن سریع: 3 از 5
کاهش وزن طولانی مدت: 2 از 5
سادگی استفاده از این رژیم لاغری: 4 از 5
کیفیت تغذیه ای: 4 از 5

رژیم لاغری قهوه چیست؟

رژیم قهوه اولین بار توسط دکتر باب آرنوت در کتاب “رژیم غذایی دوستداران قهوه” به شهرت رسیده است.

دکتر آرنوت در این کتاب ادعا می کند نوشیدن چند فنجان قهوه در روز متابولیسم بدن را بهبود بخشیده، چربی سوزی را افزایش می دهد، جذب کالری را مسدود و به کاهش اشتها کمک می کند.

او با بررسی جمعیت جزیره کوچک ایکاریا در یونان متوجه شد این جزیره افراد سالمند زیادی دارد و به همین دلیل به مطالعه سبک زندگی و تغذیه آن ها پرداخت و به این نتیجه رسید که سلامت و طول عمر این افراد احتمالا به دلیل مصرف زیاد قهوه های سرشار از آنتی اکسیدان می باشد، دکتر آرنوت تصمیم گرفت یافته هایش را در قالب کتاب در اختیار دیگران قرار دهد.

رژیم قهوه چگونه عمل می کند؟

رژیم قهوه شامل نوشیدن حداقل 3 فنجان – 720 میلی لیتر – قهوه لایت رست در روز می باشد. لازم به ذکر است مقدار آنتی اکسیدان های پلی فنولی موجود در قهوه های لایت رست بیشتر از قهوه های مدیوم رست و دارک رست می باشد.

به گفته دکتر آرنوت نوع قهوه ای که انتخاب می کنید و نحوه تولید آن بسیار مهم است، او قهوه دانه کامل لایت رست را پیشنهاد می کند که در خانه آسیاب و با آب تصفیه شده آماده شود.

در رژیم قهوه می توانید به هر اندازه ای که دوست دارید قهوه کافئین دار یا بدون کافئین بنوشید و این مقدار نباید کمتر از 3 فنجان در روز باشد. ناگفته نماند قهوه های حاوی شکر یا قهوه کرمی برای استفاده در این رژیم غذایی مناسب نیستند.

دکتر آرنوت توصیه می کند حتما یک وعده غذایی روزانه با اسموتی سبز و سرشار از فیبر خانگی جایگزین شده و وعده های غذایی و میان وعده های دیگر نیز باید حاوی مواد غذایی کم کالری، کم چرب و سرشار از فیبر همچون غلات کامل، میوه و سبزیجات باشد.

همچنین لازم است از مصرف غذاهای فراوری شده مانند غذاهای منجمد و میان وعده های فراوری شده تا حد امکان اجتناب کرده و به جای آن از مواد غذایی کامل استفاده شود.

در این کتاب یک نمونه برنامه غذایی طبق رژیم لاغری قهوه ارائه شده که در آن کالری دریافتی روزانه به حدود 1500 کالری محدود شده است و این مقدار احتمالا بسیار کمتر از مقدار کالری دریافتی روزانه یک فرد معمولی می باشد.

خوراکی های پیشنهاد شده برای این رژیم غذایی شامل توفو، سبزیجات تفت داده شده روی برنج قهوه ای یا سالاد مرغ کبابی با سس وینگرت می باشد.

بعضی از افرادی که از این رژیم غذایی برای لاغری استفاده کرده اند کاهش وزن چند کیلویی گزارش کرده اند که احتمالا به دلیل محدود کردن کالری دریافتی روزانه و مصرف قهوه فراوان می باشد.

مزایای رژیم لاغری قهوه

قهوه سرشار از کافئین و آنتی اکسیدان های پلی فنولی است که با رادیکال های آزاد مقابله کرده، به کاهش التهاب کمک می کنند و برای حفظ سلامتی بدن مفید هستند.

قهوه با کاهش اشتها و افزایش سوخت و ساز بدن به لاغری نیز کمک می کند.

قهوه و کاهش اشتها

به گفته دکتر آرنوت قهوه اشتها را سرکوب کرده و به کاهش کالری دریافتی روزانه کمک می کند.

برخی تحقیقات نیز این مسئله را تایید کرده و نشان داده اند که نوشیدن قهوه کمی قبل از غذا از پرخوری جلوگیری کرده و اشتها را کاهش می دهد، اگرچه به نظر می رسد مصرف قهوه 3 تا 4.5 ساعت قبل از وعده غذایی تاثیری در میزان کالری دریافتی نداشته باشد.

با این حال نتایج به دست آمده یکسان نمی باشد، برخی مطالعات نشان داده قهوه حاوی کافئین نسبت به آب و قهوه ای که کافئین کمتری دارد میل به غذا را بیشتر کاهش می دهد در حالی که تحقیقات دیگر این مسئله را نقض کرده اند و به همین دلیل به مطالعات بیشتری در این زمینه نیاز است.

قهوه و افزایش متابولیسم

قهوه به خصوص قهوه کافئین دار مقدار چربی سوزی و کالری سوزی را افزایش داده و باعث کاهش وزن می شود.

در مطالعه ای مشخص شد مصرف کافئین بیشتر با کاهش وزن، کاهش شاخص توده بدنی و توده چربی ها ارتباط نزدیکی دارد و با 2 برابر کردن مصرف کافئین در شرکت کنندگان وزن، شاخص توده بدنی و توده چربی بین 17 تا 28 درصد کاهش یافته است.

قهوه میزان چربی سوزی طی تمرینات ورزشی را نیز افزایش می دهد.

بیشتر مطالعات انجام شده در مورد تاثیر قهوه روی سوخت و ساز بدن به دهه 80 و 90 میلادی برمی گردد و تحقیقات اخیر نیز تا حدودی این یافته ها را تقویت کرده، با این وجود شواهد کمی برای اثبات برخی ادعاهای مطرح شده از سوی دکتر آرنوت وجود دارد.

معایب رژیم لاغری قهوه

کافئین بیش از حد

اگرچه در رژیم قهوه می توان از قهوه بدون کافئین نیز استفاده کرد اما اغلب مردم قهوه کافئین دار را ترجیح می دهند، به علاوه اکثر فواید متابولیکی قهوه به کافئین موجود در آن برمی گردد.

با این حال مصرف کافئین زیاد ممکن است مضراتی برای بدن داشته باشد که از آن جمله می توان به فشار خون بالا اشاره کرد.

کافئین ماده ای دیورتیک است که ممکن است باعث دفع الکترولیت های مهم بدن از جمله پتاسیم از طریق ادرار شود. کاهش شدید پتاسیم در موارد نادر به عارضه هیپوکالمی منجر می شود که روی کنترل عضلانی و سلامت قلب اثر منفی خواهد گذاشت.

مصرف بیش از حد کافئین با موارد دیگری همچون حمله قلبی، سردرد، بی خوابی و افزایش خطر بروز شکستگی های استخوانی، پوکی استخوان و حتی افسردگی مرتبط است.

به طور کلی نوشیدن کافئین تا حداکثر 400 میلی گرم در روز – 4 فنجان – معمولا بی خطر است.

احتمال برگشت وزن

در رژیم های غذایی لاغری که براساس کاهش مصرف کالری تنظیم شده اند – به عنوان مثال مصرف روزانه 1500 کالری در رژیم قهوه – معمولا به دلیل تغییراتی که به دلیل محدود کردن کالری دریافتی در بدن رخ می دهد خطر اضافه وزن دوباره وجود دارد.

از یک سو بدن معمولا خودش را با مقدار کالری دریافتی سازگار کرده و متابولیسم و کالری سوزی خود را کاهش می دهد، از سوی دیگر تغییرات هورمونی که به واسطه محدود کردن کالری رخ می دهد باعث افزایش اشتهای فرد خواهد شد.

به عنوان مثال در رژیم های کم کالری سطح لپتین بدن تا حد قابل توجهی کاهش می یابد که ممکن است به گرسنگی و افزایش اشتهای فرد منجر شود. لپتین هورمونی است که باعث احساس سیری در فرد شده و سیگنال هایی را به مغز ارسال می کند تا خوردن را متوقف کند.

با توجه به آن چه گفته شد کاهش وزن در رژیم لاغری قهوه – که به کاهش مصرف کالری تکیه دارد – بسیار سخت است و نتیجه نهایی اغلب برگشت دوباره وزن می باشد به طوری که حدود 80 درصد این افراد یک ماه بعد از کنار گذاشتن رژیم غذایی مقداری افزایش وزن داشته و تقریبا همه آن ها طی 5 سال بعد وزن از دست رفته را به طور کامل به دست آورده اند.

در طولانی مدت توصیه نمی شود …

معمولا افراد به مدت 2 تا 7 هفته از رژیم قهوه استفاده می کنند و استفاده طولانی مدت از آن به چند دلیل خطرناک است.

یکی از این دلایل کافئین بیش از حد موجود در قهوه است که در طولانی مدت می تواند به مشکلات مختلف از جمله بی خوابی و افسردگی منجر شود.

متاسفانه هیچ مطالعه جدی درباره ایمن بودن یا اثربخشی این رژیم غذایی در طولانی مدت انجام نشده و به همین دلیل استفاده دراز مدت آن هرگز توصیه نمی شود.

آیا رژیم قهوه رژیم سالم محسوب می شود؟

به طور کلی رژیم قهوه برنامه ایده آلی برای کاهش وزن محسوب نمی شود.

همان طور که قبلا اشاره کردیم مصرف زیاد قهوه باعث افزایش کافئین در بدن شده و از سوی دیگر بعد از مدتی احتمال برگشت وزن وجود دارد.

در حالی که رژیم های لاغری سالم کالری را در حد کمی محدود می کنند که به کاهش وزن پایدارتر منجر شده و تغییرات متابولیکی منفی وابسته به محدودیت کالری را کاهش می دهد.

این رژیم های غذایی براساس مصرف بیشتر پروتئین و فیبر، کاهش مصرف مواد قندی فراوری شده و ورزش منظم تنظیم شده اند که همگی برای کاهش وزن سالم توصیه شده اند.

در ادامه بخوانید : رژیم لاغری سریع با سوپ کلم

منبع: healthline