فواید روغن زیتون پرس سرد برای سلامتی و نحوه مصرف آن

 روغن گیری زیتون به روش پرس سرد
فواید روغن زیتون پرس سرد

نحوه روغن زیتون گرفتن به روش پرس سرد چگونه است؟

پرس سرد یک روش معمول برای تهیه انواع روغن های گیاهی از جمله روغن زیتون بدون استفاده از گرما یا مواد شیمیایی است. این روش شامل خرد کردن زیتون ها و تهیه ی یک خمیر و سپس فشار مکانیکی برای جدا کردن روغن از پالپ های زیتون می باشد.

طبق استاندارد های غذایی اروپا، درجه حرارت به کار رفته در تولید روغن زیتون پرس سرد نباید بیش از 81 درجه فارنهایت (27 درجه سانتیگراد) باشد.

پرس سرد باعث می شود که روغن زیتون مواد مغذی خود را حفظ کند زیرا مواد مغذی و ترکیبات گیاهی مفید می توانند در اثر گرمای زیاد تجزیه شوند.

روغن زیتون پرس سرد شامل چربی های سالم، ویتامین های E و K، چندین آنتی اکسیدان و ترکیبات ضد التهابی است، این مواد مغذی ممکن است سلامت مغز و قلب را تقویت کنند.

در ادامه همراه کوکا باشید تا با تمامی فواید روغن زیتون پرس سرد برای سلامتی بدن و نحوه مصرف آن بیشتر آشنا شوید؛

فواید دارویی و درمانی روغن زیتون پرس سرد برای بدن

1. منبع غنی مواد مغذی

روغن زیتون پرس سرد حاوی مقادیر بالای چربی های سالم است و کالری بالایی دارد.

مقادیر بالای چربی های اشباع نشده ی موجود در روغن زیتون پرس سرد خطر ابتلا به بیماری های قلبی، دیابت نوع 2، سرطان و سایر بیماری های مزمن را کاهش دهند.

روغن زیتون همچنین دارای ویتامین E و ویتامین K می باشد؛ ویتامین E یک آنتی اکسیدان قدرتمند است که در بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن نقش دارد، در حالی که ویتامین K نقش کلیدی در لخته شدن خون و سلامت استخوان ها دارد.

روغن زیتون پرس سرد همچنین حاوی حداقل 30 ترکیب گیاهی مفید است که بسیاری از آن ها آنتی اکسیدان های قوی با اثرات ضد التهابی هستند.

2. منبع چربی های سالم

روغن زیتون پرس سرد تقریبا 71٪ از چربی های اشباع نشده به نام اولئیک اسید تشکیل شده است. مطالعات حاکی از آن است که اولئیک اسید و سایر چربی های اشباع نشده باعث کاهش کلسترول بد خون یا LDL می شوند.

11٪ چربی های موجود در روغن زیتون پرس سرد از اسید های چرب امگا 6 و امگا 3 حاصل می شوند. این دو چربی غیر اشباع در فرآیند های اصلی بدن مانند تنظیم فشار خون، لخته شدن خون و پاسخ سیستم ایمنی بدن دخیل هستند.

اگرچه روغن زیتون حاوی 2 گرم چربی اشباع در هر قاشق غذا خوری (15 میلی لیتر) است اما این مقدار در حد 13-22 گرم به صورت روزانه است که توسط اکثر مراجع بهداشتی برای یک رژیم غذایی استاندارد حاوی 2000 کالری توصیه می شود.

3. منبع غنی آنتی اکسیدان ها

روغن زیتون پرس سرد ممکن است آنتی اکسیدان های بیشتری را نسبت به انواع دیگر روغن های زیتون داشته باشد.

آنتی اکسیدان ها از بدن شما در برابر مولکول های ناپایدار به نام رادیکال های آزاد دفاع می کنند و خطر ابتلا به بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی، دیابت و سرطان را کاهش می دهند.

روغن زیتون حاوی مقادیر قابل توجهی ویتامین E است که به عنوان یک ماده مغذی مهم و آنتی اکسیدان قوی شناخته می شود.

همچنین سرشار از ترکیبات گیاهی مانند اولئوروپین و هیدروکسی تیروزول است که خواص آنتی اکسیدانی قدرتمند را در مطالعات حیوانی نشان داده اند.

محققان معتقدند که این ترکیبات ممکن است تا حدودی مسئول فواید رژیم مدیترانه ای برای داشتن استخوان های قوی تر و کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی، شرایط مغزی و برخی سرطان ها باشند.

4. ضد التهاب طبیعی

اعتقاد بر این است که التهاب طولانی مدت خطر ابتلا به بیماری های قلبی، دیابت، سرطان، آرتروز و بیماری آلزایمر را افزایش می دهد.

مطالعات نشان می دهد که روغن زیتون به دلیل غلظت بالای چربی های سالم، آنتی اکسیدان ها و ترکیباتی مانند اولئوکانتال ممکن است به کاهش التهاب کمک کند.

اولئوکانتال یک ماده ضد التهاب طبیعی است. مطالعات در لوله آزمایش نشان می دهد که اولئوکانتال به طور مشابه با ایبوپروفن که یک داروی ضد التهابی است عمل می کند.

5. سلامت قلب

بیماری های قلبی عامل اصلی مرگ و میر در زنان و مردان در سراسر جهان هستند.

مطالعات بیشمار نشان می دهد که جایگزین کردن روغن زیتون با روغن های سرشار از چربی های اشباع شده ممکن است به کاهش سطح کلسترول بد خون و فشار خون بالا که دو عامل مهم برای ابتلا به بیماری های قلبی هستند، کمک کند.

در یک مطالعه بر روی بیش از 84000 زن مشخص شده که جایگزین کردن 5 درصد روغن زیتون به جای چربی های اشباع شده تا 15٪ خطر بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

رژیم غذایی مدیترانه ای که به روغن زیتون به عنوان منبع اصلی چربی متکی است خطر حمله قلبی و سکته مغزی را تا 28٪ کاهش می دهد.

6. سلامت مغز

رژیم های غذایی حاوی روغن زیتون پرس سرد از سلامت مغز حمایت می کنند.

یک رژیم غذایی تحت عنوان رژیم مدیترانه‌ ای-دش که برای کاهش فشار خون بالا در درجه اول پخت و پز با روغن زیتون را توصیه می کند باعث بهبود فعالیت ذهنی، تقویت حافظه و بهبود عملکرد مغز بعد از سکته مغزی می شود.

7. قند خون و دیابت نوع 2

مطالعات انسانی نشان داده که مصرف حداکثر 1.5 قاشق غذا خوری (20 میلی لیتر) روغن زیتون پرس سرد در روز تا 16٪ خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می دهد.

در یک مطالعه کوچک مشخص شد افرادی که 20 میلی گرم اولئوروپین غلیظ، ترکیبی از روغن زیتون مصرف می کنند تا 14 درصد کاهش قند خون را بعد از وعده غذایی نسبت به افرادی که دارونما مصرف می کردند تجربه می کنند.

8. یبوست

طبق برخی مطالعات کوچک، مصرف حداقل 1 قاشق چای خوری (5 میلی لیتر) روغن زیتون در روز ممکن است یبوست را درمان کند.

9. آرتروز

تحقیقات حیوانی خاطر نشان می کند که روغن زیتون و ترکیبات آن با جلوگیری از آسیب رساندن به غضروف ها ممکن است با استئوآرتریت مبارزه کنند.

خواص روغن زیتون پرس سرد برای پوست و مو

10. آبرسان طبیعی پوست صورت

روغن زیتون یک مرطوب کننده طبیعی برای آبرسانی به پوست صورت محسوب می شود. بعد از دوش گرفتن، یک لایه نازک روغن زیتون را روی پوست صورت بمالید و بگذارید بماند تا پوست را مرطوب کند.

11. درمان موخوره

1 تا 2 قاشق غذا خوری (15 تا 30 میلی لیتر) روغن زیتون را بر روی موخوره ها بمالید و خوب ماساژ دهید، سپس با شامپو بشویید تا به مرور آن ها را درمان کند.

احتیاط

  • از آنجا که روغن های زیتون درجه پایین ممکن است از محرک های احتمالی پوست برخوردار باشند، بهتر است از روغن زیتون فرا بکر و روغن زیتون بکر استفاده کنید
  • افرادی که پوست حساس دارند باید احتیاط کنند، زیرا نشان داده شده که روغن زیتون باعث تحریک بیشتر پوست خشک به ویژه در نوزادان و کودکان می شود

طریقه مصرف روغن زیتون پرس سرد

  • روغن زیتون پرس سرد نه تنها برای پخت و پز خوب است بلکه یکی از بهترین روغن ها برای تهیه انواع سس ها، غذا ها و کباب هاست
  • روغن زیتون پرس سرد را می توان به عنوان جایگزین کره، روغن دنبه و چربی بیکن استفاده کرد
  • روغن زیتون را می توان برای تهیه انواع سس سالاد مانند سس پستو به کار برد
  • روغن زیتون را برای تهیه هوموس و دیپ سبزیجات استفاده می کنند
  • روغن زیتون پرس سرد همچنین برای سرخ کردن مناسب می باشد

ارزش غذایی روغن زیتون پرس سرد (1 قاشق غذا خوری معادل 15 میلی لیتر)

  • کالری : 119
  • کل چربی : 13.5 گرم
  • چربی اشباع : 2 گرم
  • چربی تک سیر نشده : 10 گرم
  • چربی چند زنجیره سیر نشده : 1.5 گرم
  • ویتامین E : حدود ٪12.9 DV
  • ویتامین K : حدود ٪6.8 DV

در ادامه بخوانید : روغن زیتون تا چند سال قابل استفاده است؟

منبع : healthline