آیا افراد مبتلا به دیابت می توانند خرما بخورند؟

خرما دیابت میاره
فواید و مضرات خرما برای دیابت چیست؟

خرما میوه ی شیرین و گوشتی درخت خرماست که معمولا به عنوان میوه خشک فروخته شده و بیشتر برای تهیه انواع اسموتی ها و دسر ها استفاده می شود.

خرما دارای ارزش غذایی چشمگیر و قند طبیعی است. از آنجا که خرما منبع طبیعی فروکتوز است ممکن است نگرانی هایی برای افراد مبتلا به دیابت ایجاد کند.

بد نیست بدانید که خرما شاخص گلیسمی یا سطح GI متوسط ​​دارد یعنی برای افراد مبتلا به دیابت بی خطر می باشد.

قبلا در مقاله خواص خرما با فواید این میوه آشنا شده اید؛ اما با توجه به طعم شیرین و قند طبیعی موجود در آن، آیا این میوه برای دیابتی ها نیز مفید است و با خیال راحت می توانند از خواص این میوه خوشمزه بهره مند شوند؟

در ادامه به این سوال پاسخ خواهیم داد. با کوکا همراه باشید.

مصرف خرما برای دیابتی ها خوب است؟

خرما شیرینی زیادی دارد، هر یک عدد خرمای خشک (حدود 24 گرم) حاوی 67 کالری و تقریبا 18 گرم کربوهیدرات  است.

کنترل قند خون در بین مبتلایان به دیابت بسیار مهم است و معمولا به این افراد توصیه می شود که از مصرف مقدار کربوهیدرات روزانه خود آگاه باشند. خرما کربوهیدرات بالایی دارد و از این نظر می تواند نگرانی هایی را برای افراد مبتلا به دیابت ایجاد کند.

یک خرمای خشک تقریبا 2 گرم فیبر دارد. این مقدار قابل توجه است زیرا فیبر موجود در رژیم غذایی باعث می شود که کربوهیدرات ها آهسته تر هضم شوند و احتمال افزایش قند خون بعد از خوردن غذا کمتر شود.

خرما چگونه بر قند خون تاثیر می گذارد؟

شاخص گلیسمی (GI) روشی برای اندازه گیری اثر کربوهیدرات ها بر میزان قند خون است که در مقیاس 0 تا 100 اندازه گیری می شود.

  • GI پایین : 1 تا 55
  • GI متوسط : 56 تا 69
  • GI بالا : 70 تا 100

به عبارتی یک ماده غذایی با GI پایین باعث نوسانات قابل توجهی در قند خون و انسولین نمی شود. از طرف دیگر، یک ماده غذایی با GI بالا به سرعت قند خون را بالا می برد که این اغلب می تواند به افت شدید قند خون در مبتلایان به دیابت منجر شود.

افراد دیابتی بهتر است مواد غذایی با شاخص گلیسمی پایین استفاده کنند، این به آن ها کمک می کند سطح قند خون خود را مدیریت کنند. در مبتلایان به دیابت نوع 2، قند اضافه می تواند در جریان خون تجمع یافته و به میزان خطرناکی بالا رود.

خوشبختانه خرما GI متوسط دارد به این معنی که پس از خوردن باعث افزایش شدید قند خون نمی شود. در یک مطالعه بر روی 5 گونه معمول خرما مشخص شد که آن ها معمولا GI پایینی بین 44 تا 53 دارند.

از طرف دیگر، مواد غذایی را می توان با توجه به بار گلیسمی آن ها طبقه بندی کرد که شاخص گلیسمی یک ماده غذایی و همچنین میزان کربوهیدرات و میزان مصرف آن ها را در نظر می گیرد.

بار گلیسمی مواد غذایی را در سه دسته طبقه بندی می کند ؛

GL پایین : کمتر از 10
GL متوسط : 11 تا 19
GL بالا : 20 و بالاتر از آن

GL پایین به شما می گوید که یک ماده غذایی فقط کمی قند خون را تحت تاثیر قرار می دهد در حالی که یک GL بالا نشان دهنده تاثیر قابل توجه آن ماده ی غذایی بر روی قند خون افراد است.

این بدان معنی است که 2 عدد خرمای خشک (48 گرم) حاوی 36 گرم کربوهیدرات، شاخص گلیسمی 49 و بار گلیسمی حدود 18 می باشد.

توصیه می شود که اگر دیابت دارید بیشتر از 1 یا 2 عدد خرما را همزمان استفاده نکنید و همچنین بهتر است که خرما را در کنار یک مشت آجیل و مغزیجات که سرشار از پروتئین هستند استفاده کنید تا کربوهیدرات های آن ها آهسته تر هضم شوند و به جلوگیری از افزایش قند خون کمک کنند.

در ادامه بخوانید : انبه برای دیابت خوب است؟

منبع : healthline