آشنایی با فواید و روش خیساندن بادام درختی قبل از خوردن

خواص خیساندن بادام درختی
خواص خیساندن بادام درختی

بادام میان وعده ای دوست داشتنی و از آجیل های سرشار از مواد مغذی همچون فیبر و چربی های سالم است که منبع عالی ویتامین E نیز محسوب شده و از سلول های بدن در برابر آسیب ها محافظت می کند.

احتمالا شما نیز مانند بسیاری از افراد از خوردن بادام خام یا بو داده لذت می برید و تا به حال به ذهن تان نرسیده قبل از مصرف بادام را در آب بخیسانید اما آیا می دانستید افرادی هستند که عاشق بافت و طعم بادام خیسانده شده در آب هستند؟

در ادامه مطلب با کوکا همراه شوید تا با طرز خیساندن بادام در آب و خواص و مزایای آن آشنا شویم.

فواید خیساندن بادام

تحقیقات نشان داده بادام خیسانده شده دارای فوایدی برای سلامتی بدن می باشد از جمله:

1. بهبود هضم

بادام خام بافت سخت و سفتی دارد که باعث می شود دیرتر و به سختی توسط سیستم گوارش هضم شود اما خیساندن بادام آن را نرم کرده و تجزیه و هضم آن راحت تر خواهد شد.

از سوی دیگر بادام دارای مواد ضد مغذی است که روی هضم و جذب مواد مورد نیاز بدن از جمله کلسیم، آهن، روی و منیزیم اثر منفی می گذارد در حالی که نتایج برخی تحقیقات نشان داده خیساندن بادام سطح مواد ضد مغذی موجود در غلات و حبوبات را کاهش می دهد، اگرچه شواهد کافی درباره اثر آن روی بادام و آجیل های درختی دیگر وجود ندارد.

در یک مطالعه مشخص شده خیساندن بادام به مدت 24 ساعت و در دمای اتاق به کاهش سطح اسید فیتیک آن کمک می کند. اسید فیتیک ترکیبی است که جذب مواد معدنی همچون آهن، روی و کلسیم را مختل کرده و ممکن است باعث کمبود مواد معدنی در بدن شود.

2. افزایش جذب مواد مغذی

خیساندن باعث می شود بادام راحت تر جویده شده و مواد مغذی آن راحت تر جذب بدن شود زیرا خرد کردن بادام چه از طریق جویدن یا به صورت دستی و قبل از مصرف، آزادسازی و جذب مواد مغذی موجود در آن – به خصوص چربی ها – را افزایش می شود.

علاوه بر این آنزیم های گوارشی راحت تر می توانند مواد موجود در بادام خیسانده شده را تجزیه و جذب کنند.

با این وجود مطالعه ای نشان داده خیساندن بادام کامل و خرد نشده روی جذب بهتر موادی همچون آهن، کلسیم، منیزیم، فسفر و روی تاثیر چندانی ندارد.

در واقع با خرد کردن بادام قبل از خیساندن آن مقدار این مواد معدنی نیز همانند اسید فیتیک موجود در آن کاهش پیدا می کند، بنابراین خیساندن ممکن است به جذب بهتر چربی های موجود در بادام کمک کند اما روی مواد معدنی آن اثر منفی خواهد گذاشت.

3. طعم و بافت بهتر

خیساندن بادام روی بافت و طعم این آجیل اثر می گذارد. در حالی که بادام خام سخت و ترد است و به دلیل تانن های موجود در آن طعم متمایل به تلخ دارد اما خیساندن باعث می شود بافت آن نرم تر شده و تلخی آن کاهش پیدا کند.

بادام خیسانده شده طعم کره ای بیشتری دارد و برخی افراد به مزه آن علاقه زیادی دارند.

روش خیساندن بادام

خیساندن بادام بسیار ساده است؛ برای این کار بادام ها را داخل کاسه ای بریزید و آب آشامیدنی را به آن اضافه کنید تا کاملا سطح بادام ها را بپوشاند.

به ازای هر 1 فنجان (140 گرم) بادام 1 قاشق چای خوری نمک به آن اضافه کنید، سپس روی کاسه را پوشانده و بگذارید یک شب یا به مدت 8 تا 12 ساعت خیس بخورد.

در مرحله بعد بادام ها را از صافی عبور داده، بشویید و در صورت تمایل پوست آن ها را بگیرید. سپس با حوله کاغذی تمیز بادام ها را خشک کرده و میل کنید.

اگر بادام خیسانده ترد را ترجیح می دهید توصیه می شود از تکنیک های زیر برای خشک کردن آن استفاده کنید:

برشته کردن

فر را روی دمای 175 درجه فارنهایت یا 79 درجه سانتی گراد گرم کرده و بادام ها را روی سینی چیده و به مدت 12 تا 24 ساعت – یا تا زمانی که خشک شوند – داخل فر قرار دهید.

استفاده از دستگاه خشک کن

بادام های خیسانده را روی سینی به صورت یک یا دو لایه پخش کنید و دستگاه خشک کن را روی دمای 155 درجه فارنهایت یا 68 درجه سانتی گراد گرم کنید، سپس سینی را به مدت 12 ساعت و تا زمانی که بادام ها ترد شوند داخل آن قرار دهید.

توجه: برای نگهداری بادام خیسانده آن ها را در ظرف در بسته در یخچال قرار دهید.

آیا خیساندن بادام روش خوبی است؟

اگرچه خیساندن بادام باعث آسان شدن هضم و جذب بهتر برخی مواد مغذی آن می شود اما بادام خام نیز همچنان یک ماده فوق العاده سالم در رژیم غذایی محسوب می شود.

این آجیل ها منبع خوب فیبر، پروتئین و چربی های سالم و همچنین ویتامین E، منگنز و و منیزیم می باشند.

پوست بادام نیز منبع خوب آنتی اکسیدان ها به خصوص پلی فنل ها است که از بدن در برابر بیماری های مزمن از جمله بیماری های قلبی و دیابت نوع 2 محافظت می کند.

مصرف منظم بادام به کاهش وزن، کاهش کلسترول بد خون، افزایش کلسترول خوب، کنترل قند خون و سیری طولانی مدت کمک می کند.

تانن ها و اسید فیتیک موجود در بادام نیز لزوما مضر نیستند بلکه در حالت معمول دارای خاصیت آنتی اکسیدانی می باشند و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و برخی انواع سرطان را کاهش می دهند.

در ادامه بخوانید : طرز تهیه شیر بادام خانگی

منبع: healthline

فال روزانه کوکا