خودروهای محبوب ملی که رکورددار افزایش قیمت ایران خودرو در تابستان 99 شدند

افزایش قیمت ایران خودرو
افزایش قیمت ایران خودرو

در روزگاری نه‌چندان دور زمانی که پراید با یک جهش قیمتی خود را به کانال خودروهای بیست میلیون تومانی رساند، کمپین‌های مختلفی در تحریم خرید خودروی داخلی به راه افتاد.

کمپین‌هایی که در مدت نسبتا کوتاهی به خاموشی گراییده و خریداران را دوباره روانه بازار خودرو نمود. اما در زمانی که سال 98 با همه دردسرها و اتفاقات عجیبش به پایان رسید، هیچ‌کس تصور نمی‌کرد که سال پیش رو سالی پر از اتفاقات عجیب‌تر و تعجب‌آورتر است.

برای پی بردن به این موضوع تنها کافی است که قیمت ایران خودرو را که برای خودروهای مختلف ارائه داده است، در بازه زمانی تابستان 98 موردبررسی قرار دهید. جایی که بعضی از خودروهای داخلی با افزایش قیمتی دویست میلیون تومانی، سوار بر هواپیمای جت افزایش قیمت در حرکت هستند.

در اوایل مهر ماه 99 نموداری از افزایش قیمت خودرو در تابستان 99 توسط تیم همراه مکانیک رسم شده است که نشان می‌دهد سوزوکی گرند ویتارا با افزایش قیمتی برابر 235 میلیون تومان پیشتاز محصولات ایران خودرو در افزایش قیمت بوده است.

این در حالی است که خودروهای رایجی مانند تندر 90، پژو پارس، پژو 206 در تیپ‌های ۲ و ۵ و پژو 405 SLX نیز با افزایش قیمت‌هایی از 28 تا 120 میلیون تومان در این فهرست قرار گرفته‌اند. در این مقاله از همراه مکانیک قصد داریم ذره‌بین خود را روی خودروهای ملی ایران خودرو گذاشته و با بررسی مشخصات کلی آن‌ها ارزش خرید هر یک را در بوته نقد قرار دهیم.

تندر 90 پلاس اتوماتیک

یکی از خودروهای محبوب رنو در میان ایرانیان تندر 90 است. این خودرو که از سال 2005 بر روی خط تولید داچیای رومانی قرار گرفت، توانست با ارائه نسل‌های دیگر خود یعنی رنو ساندرو، تندر 90 معمولی و تندر 90 پلاس اتوماتیک، حضور موفقی را در بازارهای جهانی و به ویژه در ایران تجربه کند. تاجایی‌که امروز در غیاب شرکت‌های اروپایی هنوز هم مدل‌های مختلف تندر 90 در بازار خودروهای نو و کارکرده طرفداران خاص خود را دارد.

بااین‌حال تندر 90 پلاس اتوماتیک بر خلاف انتظار خیلی زودتر از هم‌قطاران خود از دور تولید خارج شده و به تاریخ خودروسازی ایران پیوست. این خودرو که پیش‌بینی می‌شد تولید آن تا سال 1407 ادامه خواهد یافت، تنها توانست تا سال 98 بر روی خط تولید ایران خودرو باقی بماند.

در حال حاضر تندر 90 پلاس اتوماتیک در بازار خودروهای کارکرده با قیمتی حدود 375 تا 435 میلیون به فروش می‌رسد. بااین‌حال بسیاری از افراد معتقدند که ارزش واقعی این خودرو بسیار کمتر از این مبلغ است. افزایش قیمت 120 میلیون تومانی این خودرو در تابستان 99 نیز باعث شد که بسیاری از خریداران به سمت گزینه‌های چینی که امکانات رفاهی بیشتری دارند، تمایل پیدا کنند.

پژو 207 اتوماتیک

افزایش قیمت ایران خودرو
افزایش قیمت ایران خودرو

پژو 207 اتوماتیک یکی از رقبای اصلی رنو ساندرو است که توانست به واسطه شباهت ظاهری و فنی خود به پژو 206 حضور موفقی را در بازار ایران تجربه کند. این خودروی ملی یکی از اولین تجربه‌های خودروسازان ایرانی در غیاب اروپایی‌ها برای از دست ندادن بازار خوب خودروهای پژو در ایران بوده است.

در حال حاضر قیمت ایران خودرو برای پژو 207 اتوماتیک چیزی در بازه 305 تا 437 میلیون تومان است. قیمتی که در ابتدای مهر 99 نسبت به ابتدای تیر ماه همین سال، افزایشی 90 میلیون تومانی را تجربه کرده است. بااین‌حال خاطره خوب ایرانیان از پژو 206 باعث شده که پژو 207 اتوماتیک همچنان بتواند فروش خوبی را در بازار خودروهای کارکرده به دست آورد. تا جایی که حتی این افزایش قیمت نیز در مقایسه با سایر محصولات هم‌قیمت نتوانسته چیزی از ارزش خرید این خودرو کم کند.

پژو پارس اتوماتیک

پژو پارس اتوماتیک که در تابستان 99 حدود 63 میلیون تومان افزایش قیمت داشت، هم‌اکنون در بازه قیمتی 224 تا 359 میلیون تومان به فروش می‌رسد. این خودرو که از سال 97 تاکنون در بازار ایران حضور داشته است، یکی از موفق‌ترین محصولات ایران خودرو به شمار می‌رود.

حتی غیرمنطقی بودن قیمت ایران خودرو نیز هنوز نتوانسته از ارزش پژو پارس در نزد خریداران بکاهد. زیرا از دید بسیاری از خریداران هنوز هم کفه ترازوی پژو پارس اتوماتیک نسبت به سایر رقبای هم‌قیمت سنگین‌تر است. بااین‌حال آسیب‌های شدیدی که در هنگام تصادف به پژو پارس وارد می‌شود، در کنار مصرف سوخت بالای آن باعث شده که جمع کثیری از خریداران با افزایش قیمت این خودرو به بررسی سایر گزینه‌های روی میز بپردازند.

پژو 405 SLX

افزایش قیمت ایران خودرو
افزایش قیمت ایران خودرو

پژو 405 هم یکی دیگر از انتخاب‌های رایج ایرانیان در سال‌های اخیر بوده است. تابستان 99 برای پژو 405 SLX یک افزایش قیمت 33 میلیون تومانی را به ارمغان آورد. در حال حاضر قیمت این خودرو در بازار خودروهای کارکرده حدود 189 تا 199 میلیون تومان است.

با این‌حال مصرف سوخت بسیار زیاد پژو 405 SLX از دید بسیاری از خریداران یک ایراد عمده است که از ارزش خرید آن کم می‌کند. اما در دسترس بودن قطعات و راحتی دسترسی به آن‌ها در مقایسه با خودروهای چینی هم‌قیمت باعث شده که پژو 405 SLX به یکی از نخستین گزینه‌های ایرانیان در هنگام خرید خودرو تبدیل شود.

سخن پایانی

در گذشته‌ای نه چندان دور شاید اگر فالگیری خبر از افزایش قیمت خودرو تا 200 میلیون تومان را در عرض سه ماه به شما می‌داد، همه به سخنان او می‌خندیدید. اما امروز در تابستان 99 شاهد افزایش قیمت ایران خودرو با فاصله قیمتی حتی بیش از 200 میلیون تومان بوده‌ایم.

این افزایش قیمت هرچند از ارزش خرید بسیاری از خودروها در دید خریداران کاست، اما برای بعضی از خودروها تفاوتی ایجاد نکرد. تا جایی که این خودروها توانستند در حین قرارگیری در جدول رکود داران افزایش قیمت، در جدول پرفروش‌ترین خودروها نیز قرار بگیرند. در این مقاله از همراه مکانیک به بررسی ارزش خرید چند نمونه از خودروهای ملی در پی افزایش قیمت ایران خودرو در تابستان 99 پرداختیم.

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا