کلم ترش چیست و چه خواصی دارد؟

خواص کلم ترش
خواص کلم ترش

کلم ترش چیست؟

کلم ترش که به نام ساورکرات هم شناخته می شود نوعی ترشی کلم تخمیر شده با فواید عمده سلامتی است. تصور می شود که این نوع ترشی کلم بیش از 2000 سال پیش از چین سرچشمه گرفته است. در آن زمان تخمیر یکی از روش های مورد استفاده برای جلوگیری از فساد سریع مواد غذایی بود.

کلم ترش که مزه ای ترش دارد و مانند خیارشور و کیمچی تهیه می شود در بسیاری از فرهنگ ها به ویژه آلمان به یک غذای جانبی محبوب و چاشنی تبدیل شده است.

به دلیل تخمیر که در کلم ترش صورت می گیرد، فواید غذایی و سلامتی آن بسیار فراتر از کلم برگ تازه می شود. کلم ترش سرشار از پروبیوتیک ها و ویتامین K2 می باشد به همین دلیل به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند، باعث بهبود هضم غذا شده و حتی باعث لاغری و کاهش وزن می شود.

در ادامه همراه کوکا باشید تا با تمامی فواید دارویی و درمانی کلم ترش برای سلامتی بدن و نحوه مصرف آن بیشتر آشنا شوید؛

فواید دارویی و درمانی کلم ترش برای سلامتی

1. منبع مواد مغذی

یک فنجان (142 گرم) کلم ترش حاوی :

  • کالری : 27
  • کربوهیدرات : 6 گرم
  • فیبر : 4 گرم
  • پروتئین : 1 گرم
  • سدیم : 41٪ از ارزش روزانه
  • ویتامین C : حدود 23٪ از ارزش روزانه
  • ویتامین K1 : حدود 15٪ از ارزش روزانه
  • آهن : 12٪ از ارزش روزانه
  • منگنز : 9٪ از ارزش روزانه
  • ویتامین B6 : حدود 11٪ از ارزش روزانه
  • فولات : 9٪ از ارزش روزانه
  • مس : 15٪ از ارزش روزانه
  • پتاسیم : 5٪ از ارزش روزانه

کلم ترش بسیار مغذی است چون تخمیر می شود، فرآیندی که در طی آن میکروارگانیسم های موجود بر روی کلم، قند های طبیعی آن را هضم کرده و آن ها را به دی اکسید کربن و اسیدهای آلی تبدیل می کنند.

تخمیر زمانی شروع می شود که مخمر و باکتری هایی که به طور طبیعی روی کلم و همچنین در هوا زندگی می کنند، با قند های موجود در کلم در تماس قرار می گیرند.

تخمیر گیاه شرایطی را ایجاد می کند که باعث افزایش رشد پروبیوتیک های مفید می شود.

پروبیوتیک ها باکتری هایی هستند که فواید سلامتی قدرتمندی دارند. آن ها همچنین به هضم غذا ها کمک می کنند و این باعث افزایش توانایی روده در جذب ویتامین ها و مواد معدنی موجود در آن ها می شود.

با این حال، بر خلاف کلم، آب کلم ممکن است سدیم زیادی داشته باشد.

2. سلامت دستگاه گوارش

گفته می شود روده شما حاوی بیش از 100 تریلیون میکروارگانیسم یا فلور روده است که بیش از 10 برابر تعداد کل سلول های بدن است.

کلم ترش پاستوریزه نشده حاوی پروبیوتیک هایی از جمله باکتری های مفیدی هستند که به عنوان اولین خط دفاع در برابر سموم و باکتری های مضر عمل می کنند. آن ها همچنین می توانند هضم و سلامت کلی بدن را بهبود ببخشند.

پروبیوتیک ها مانند آن هایی که در کلم ترش هستند پس از ایجاد اختلال در اثر استفاده از آنتی بیوتیک ها می توانند به تعادل باکتری موجود در روده شما کمک کنند. این می تواند به کاهش یا جلوگیری از اسهال کمک کند.

تحقیقات همچنین نشان می دهد که پروبیوتیک ها به کاهش گاز، نفخ، یبوست، اسهال و علائم مرتبط با بیماری کرون و کولیت اولسراتیو کمک می کنند.

مکمل های پروبیوتیک ممکن است در هر دوز شامل 1-50 میلیارد واحد تشکیل کلونی (CFU) باشند. در مقایسه، ممکن است 1 گرم کلم ترش حاوی 1000 تا 100 میلیون CFU باشد.

سویه های پروبیوتیکی مختلف ممکن است مزایای مختلفی را ارائه دهند. بنابراین، استفاده از انواع مختلفی از سویه ها می تواند طیف وسیعی از مزایای سلامتی را برای شما به ارمغان آورد.

از این نظر، ممکن است کلم ترش این مزیت را داشته باشد. تحقیقات گزارش کرده اند که یک وعده ممکن است حداکثر 28 سویه باکتریایی متمایز داشته باشد.

مانند سایر غذا های تخمیر شده، کلم ترش نیز حاوی آنزیم های متنوعی است که به تجزیه مواد مغذی به مولکول های کوچکتر و آسان هضم تر کمک می کند.

3. تقویت سیستم ایمنی بدن

کلم ترش منبع پروبیوتیک ها و مواد مغذی تقویت کننده سیستم ایمنی بدن است.

برای شروع، باکتری هایی که در روده شما زندگی می کنند می توانند تأثیر زیادی در سیستم ایمنی بدن شما داشته باشند. پروبیوتیک های موجود در کلم ترش ممکن است به بهبود تعادل باکتری ها در روده شما کمک کنند و باعث سالم ماندن روده شوند.

یک روده قوی تر به جلوگیری از نشت مواد ناخواسته به بدن و ایجاد پاسخ ایمنی کمک می کند.

حفظ فلور روده سالم همچنین به جلوگیری از رشد باکتری های مضر کمک می کند و حتی ممکن است تولید آنتی بادی های طبیعی را تقویت کند.

علاوه بر این، مصرف مرتب غذا های پروبیوتیکی مانند کلم ترش ممکن است خطر ابتلا به عفونت ها مانند عفونت های سرماخوردگی و مجاری ادراری را کاهش دهد.

اگر بیمار شوید، مصرف مرتب غذا های غنی از پروبیوتیک ممکن است به شما در بهبودی سریع تر کمک کند.

کلم ترش علاوه بر این که منبع پروبیوتیک هاست، سرشار از ویتامین C و آهن است که هر دو به تقویت سیستم ایمنی سالم کمک می کنند.

به طور خاص، دریافت ویتامین C در هنگام سرماخوردگی ممکن است به شما کمک کند تا سریعتر از علائم بهبودی یابید.

4. لاغری و کاهش وزن

مصرف منظم آب کلم ترش ممکن است به شما در کاهش وزن کمک کند.

این تا حدی به این دلیل است که کلم ترش مانند بیشتر سبزیجات، کالری کم و فیبر زیادی دارد. رژیم های غذایی حاوی فیبر بالا شما را به مدت طولانی تری سیر نگه می دارند و این ممکن است به شما کمک کند به طور طبیعی تعداد کالری که هر روز می خورید را کاهش دهید.

محتوای پروبیوتیکی کلم ترش نیز ممکن است در کاهش چربی دور کمر موثر باشد.

هنوز دلایل دقیق آن کاملا درک نشده اما دانشمندان معتقدند ممکن است پروبیوتیک های خاص توانایی جذب میزان چربی از رژیم غذایی را کاهش دهند.

یک مطالعه جدید نشان می دهد که یک رژیم غذایی سرشار از پروبیوتیک حتی ممکن است به جلوگیری از افزایش وزن کمک کند.

با این حال، این نتایج جهانی نیست. علاوه بر این سویه های پروبیوتیکی مختلف ممکن است اثرات متفاوتی داشته باشند. بنابراین تحقیقات بیشتری برای تعیین اثربخشی سویه های پروبیوتیکی اختصاصی کلم ترش بر لاغری و کاهش وزن مورد نیاز است.

5. کاهش استرس و حفظ سلامت مغز

آنچه می خورید می تواند بر روحیه و عملکرد مغز شما تأثیر بگذارد. تعداد فزاینده ای از مطالعات در حال کشف ارتباط بین روده و مغز شما هستند.

آن ها دریافتند که ممکن است نوع باکتری های موجود در روده شما توانایی ارسال پیام به مغز شما را داشته باشند و بر نحوه عملکرد و درک آن تاثیر بگذارند.

به عنوان مثال، غذا های پروبیوتیکی تخمیر شده مانند کلم ترش در ایجاد یک فلور روده سالم نقش دارند و تحقیقات نشان می دهد به کاهش استرس و حفظ سلامت مغز کمک می کنند.

پروبیوتیک ها برای کمک به بهبود حافظه و کاهش علائم اضطراب، افسردگی، اوتیسم و ​​حتی اختلال وسواس فکری عملی (OCD) موثر می باشند.

کلم ترش همچنین ممکن است سلامت بدن را با افزایش جذب روده از مواد معدنی تنظیم کننده خلقی، از جمله منیزیم و روی حفظ کند.

گفته می شود، برخی محققان هشدار می دهند که ترکیبات موجود در آن می توانند با مهارکننده های مونوآمین اکسیداز (MAOIs) نوعی از دارو های تجویز شده برای درمان افسردگی، اختلالات اضطرابی و بیماری پارکینسون تعامل داشته باشند.

افرادی که از این داروها استفاده می کنند باید قبل از افزودن کلم ترش به رژیم غذایی خود با پزشک معالج خود مشورت کنند.

6. سرطان

کلم، ماده اصلی تشکیل دهنده کلم ترش حاوی آنتی اکسیدان ها و سایر ترکیبات مفید گیاهی است که ممکن است به کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان ها کمک کند.

محققان معتقدند که این ترکیبات ممکن است به کاهش آسیب DNA، جلوگیری از جهش سلولی و جلوگیری از رشد بیش از حد سلولی که به طور معمول منجر به رشد تومور می شود، کمک کنند.

فرآیند تخمیر کلم همچنین ممکن است ترکیبات گیاهی خاصی ایجاد کند که رشد سلول های سرطانی را مهار کند.

برخی از ژن ها با افزایش خطر ابتلا به سرطان همراه هستند. بیان این ژن ها گاهی توسط مواد شیمیایی موجود در غذایی که می خورید تعدیل می شود.

دو مطالعه اخیر حاکی از آن است که کلم و آب گوجه فرنگی با کاهش بیان ژن های مرتبط با سرطان ممکن است به کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک کنند.

در یک مطالعه دیگر، محققان مشاهده کردند زنانی که در نوجوانی مقدار زیادی کلم و کلم ترش می خورند، کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه هستند.

یک مطالعه دیگر در مردان نشان می دهد که کلم تاثیرات مشابهی در خطر ابتلا به سرطان پروستات دارد.

با این حال، تعداد مطالعات محدود است و همه مطالعات نتایج یکسانی ندارند، بنابراین، قبل از نتیجه گیری تحقیقات بیشتری لازم است.

7. سلامت قلب

ممکن است کلم ترش در سلامت قلب نقش داشته باشد.

این بدان دلیل است که حاوی مقدار خوبی فیبر و پروبیوتیک است که هر دو ممکن است به کاهش سطح کلسترول بالای خون کمک کنند.

پروبیوتیک ها مانند مواردی که در کلم ترش هستند نیز ممکن است به کاهش فشار خون بالا کمک کنند. به نظر می رسد وقتی کلم ترش را به مدت طولانی تر از 8 هفته مصرف می کنند، بهترین نتیجه را کسب می کنند.

علاوه بر این، کلم ترش یکی از منابع گیاهی نادر ویتامین K2 شناخته می شود. اعتقاد بر این است که ویتامین K2 با جلوگیری از تجمع رسوبات کلسیم در شریان ها به کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی کمک می کند.

در یک مطالعه مشخص شد که مصرف منظم غذا های غنی از ویتامین K2 با کاهش 57٪ خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی در طی دوره مطالعه 7 تا 10 ساله مرتبط بوده است.

از طرف دیگر، زنان برای هر 10 میلی گرم ویتامین K2 که در روز مصرف می کردند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را 9٪ کاهش دادند.

بد نیست بدانید که 1 فنجان کلم ترش حاوی حدود 6/6 میکروگرم ویتامین K2 است.

8. سلامت استخوان ها

کلم ترش حاوی ویتامین K2 است که در سلامت استخوان ها نقش مهمی دارد. به طور خاص، ویتامین K2 دو پروتئینی را که به کلسیم متصل می شوند و به عنوان مواد معدنی اصلی موجود در استخوان ها شناخته می شوند، فعال می کند.

تصور می شود این امر به داشتن استخوان های قوی تر و سالم تری کمک می کند. در حقیقت، مطالعات متعددی نشان داده اند که ویتامین K2 ممکن است از سلامت استخوان ها حمایت کند.

به عنوان مثال، یک مطالعه 3 ساله در زنان یائسه نشان داده که افرادی که از مکمل های ویتامین K2 استفاده می کنند، ضعف کمتری در رابطه با سن در تراکم مواد معدنی استخوان را تجربه می کنند.

به طور مشابه چندین مطالعه دیگر گزارش کرده اند که مصرف مکمل های ویتامین K2 خطر شکستگی ستون فقرات، لگن و شکستگی های غیر ستون فقرات را 60 تا 81 درصد کاهش داده است.

با این حال، برخی از این مطالعات از مکمل هایی با دوز های بسیار زیاد ویتامین K2 استفاده می کنند. بنابراین، معلوم نیست که آیا ویتامین K2 که شما به تنهایی از خوردن کلم ترش دریافت می کنید همین مزایا را دارد یا نه؟

عوارض و مضرات کلم ترش

سدیم زیادی داد

کلم ترش حاوی مقادیر بالای سدیم است که می تواند یک رژیم غذایی خطرناک برای افراد مبتلا به بیماری های قلبی و کلیوی باشد.

طریقه مصرف کلم ترش

کلم ترش را بیشتر به عنوان چاشنی در کنار انواع خوراک سوسیس و هات داگ به کار می برند.

چه نوع کلم ترشی را خریداری کنیم؟

در بسیاری از سوپر مارکت ها می توانید به راحتی کلم ترش آماده را پیدا کنید اما همه انواع موجود یکسان نیستند.

برای خرید کلم ترش سعی کنید این نکات ساده را در خاطر داشته باشید :

از خرید انواع کلم ترش پاستوریزه خودداری کنید : پاستوریزه کردن فرایندی است که که پروبیوتیک های مفید را از بین می برد به همین دلیل بهتر است از خرید این نوع کلم ترش اجتناب کنید.

از خرید انواع کلم ترش حاوی مواد نگهدارنده خودداری کنید : بسیاری از انواع کلم ترش های آماده حاوی مواد نگهدارنده هستند که ممکن است تعداد پروبیوتیک را کاهش دهد.

از خرید انواع کلم ترش حاوی قند های اضافه شده خودداری کنید : کلم ترش فقط باید دو ماده اصلی داشته باشد: کلم و نمک.

به برخی از انواع کلم ترش ممکن است سبزیجات اضافی اضافه کنند اما از مصرف انواعی که شکر دارند خودداری کنید.

منابع : healthlineorganicfacts