خواص چای ارل گری؛ 10 خاصیت این چای معطر و طرز تهیه آن در منزل

خواص چای ارل گری
خواص چای ارل گری

چای ارل گری چیست؟

چای ارل گری یکی از پرطرفدارترین انواع چای سیاه است که از ترکیب برگ های گیاه چای با روغن ترنج یا برگاموت و گاهی اوقات پوست خشک شده ترنج تهیه می شود و دارای طعم شیرین و عطر میوه و گل می باشد.

چای ارل گری به طور سنتی از ترکیب چای سیاه و روغن ترنج یا برگاموت تهیه می شود اما امروزه از چای سبز و چای اولانگ و همچنین اسطوخودوس و وانیل هم برای تهیه آن استفاده می شود.

اگر چای سیاه را علاوه بر روغن برگاموت یا ترنج با پوست پرتقال، پوست لیموترش و گل گندم ترکیب کنند، چای لیدی گری تهیه می شود.

در ادامه همراه کوکا باشید تا با تمامی فواید چای ارل گری برای سلامتی بدن و طرز تهیه و نحوه مصرف آن بیشتر آشنا شوید؛

خواص چای ارل گری برای پوست

1. درمان آفتاب سوختگی

اگر چه تحقیقات بسیار کمی در مورد این وجود دارد اما برخی از شواهد نشان می دهد که آنتی اکسیدان های موجود در چای ارل گری می توانند به درمان آفتاب سوختگی کمک کنند.

توصیه می شود که هر روز صبح و شب چای ارل گری را بر روی پوست آسیب دیده ماساژ دهید.

فواید دارویی و درمانی چای ارل گری برای بدن

2. استرس و افسردگی

روغن ترنج یا برگاموت موجود در چای ارل گری دارای خواص ضد افسردگی و آرامبخش طبیعی است و تحقیقات نشان می دهد که مصرف آن می تواند باعث بهبود خلق و خو شده و با کاهش استرس و اضطراب به درمان افسردگی کمک کند.

3. کلسترول خون و قلب

به گفته کلینیک کلیولند، روغن ترنج موجود در چای ارل گری به کاهش سطح کلسترول خون بالا کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی و آترواسکلروزیس را کاهش می دهد.

4. تقویت سیستم ایمنی بدن

مقادیر بالای آنتی اکسیدان های موجود در چای ارل گری با کاهش رادیکال های آزاد به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های عفونی را کاهش می دهد.

5. سلامت دندان ها

برخی تحقیقات نشان می دهد که چای ارل گری به سلامتی دندان ها کمک می کند؛ فلوراید و کاتچین های موجود در چای ارل گری به تقویت دندان ها کمک کرده و خطر ابتلا به پوسیدگی دندان را کاهش می دهد.

6. معده و دستگاه گوارش

چای ارل گری دارای خواص ضد التهابی است و به در طب سنتی برای پیشگیری و درمان سو هاضمه، نفخ شکم، یبوست، هموروئید یا بواسیر، کولیک روده و حالت تهوع استفاده می شود.

تحقیقات نشان می دهد که مصرف حداقل سه فنجان چای ارل گری در هفته می تواند خطر ابتلا به سرطان های دستگاه گوارشی را کاهش دهد.

7. سرطان

آنتی اکسیدان های موجود در چای می توانند به کاهش رادیکال های آزاد بدن کمک کرده و خطر ابتلا به انواع سرطان به ویژه سرطان تخمدان را کاهش می دهد.

8. کاهش التهاب بدن

مطالعات نشان داده که خواص ضد التهابی طبیعی برگاموت موجود در چای ارل گری باعث کاهش التهاب بدن شده و خطر ابتلا به بیماری های التهابی را کاهش می دهد.

9. لاغری و کاهش وزن

برگاموت و کافئین موجود در چای ارل گری به افزایش سوخت و ساز بدن کمک کرده و باعث افزایش چربی سوزی، لاغری و کاهش وزن افراد می شود.

عوارض و مضرات چای ارل گری

آلرژی و حساسیت

زیاده روی در مصرف چای ارل گری به دلیل مقادیر بالای کافئین موجود در آن می تواند باعث بیقراری، لرزش عضلانی، تپش قلب و بی خوابی شود.

همچنین روغن ترنج موجود در چای ارل گری می تواند باعث آلرژی و حساسیت در برخی افراد شود.

بارداری و شیردهی

هنوز تحقیقات کاملی درباره ی اثر چای ارل گری بر روی زنان باردار و شیرده منتشر نشده به همین دلیل متخصصان توصیه می کنند که در دوران بارداری و شیردهی از مصرف آن جدا اجتناب شود.

طبع چای ارل گری

طبیعت چای ارل گری معتدل می باشد. چای ارل گری سرشار از آنتی اکسیدان ها و فلاونوئید هاست.

آیا چای ارل گری کافئین دارد؟

یک سوال که ممکن است ذهن شما را به خود مشغول کرده باشد، این است که آیا چای ارل گری کافئین دارد؟

پاسخ مثبت است. چای ارل گری از چای سیاه ساخته شده است که به طور کامل با تخمیر برگ های گیاه چای تولید می شود و همین مسئله باعث افزایش سطح کافئین در چای ارل گری می شود.

به طور کلی گفته می شود که یک فنجای چای ارل گری بین 55 تا 90 میلی گرم کافئین دارد.

طرز تهیه چای ارل گری

طرز تهیه چای ارل گری
طرز تهیه چای ارل گری

مواد لازم

روش درست کردن چای ارل گری

  • برگ های چای ارل گری
  • آب جوش

یک فنجان آب جوش را آماده کنید و یک قاشق چای خوری برگ های چای ارل گری را در آن بریزید، بگذارید 3 تا 5 دقیقه بماند تا دم بکشد.

چای ارل گری آماده است، اگر دوست دارید یک قاشق چای خوری عسل طبیعی و آب لیمو ترش تازه به آن اضافه کرده و بنوشید.

نکات

  • برای خوش طعم شدن چای ارل گری حتما آب سرد را بر روی حرارت بگذارید تا به جوش آید.
  • از قوری شیشه ای یا استیل برای به جوش آوردن آب استفاده کنید.
  • برای هر فنجان چای باید یک قاشق چای خوری برگ های چای ارل گری استفاده کنید.

نحوه نگهداری چای ارل گری

برگ های خشک چای ارل گری را باید در جای خنک (دمای 15 تا 26 درجه سانتیگراد) و تاریک و دور از رطوبت، گرما و نور نگهداری کنید.

علت نام گذاری چای ارل گری

ارل گری که بود؟

نام چای ارل گری از چارلز گری انگلستان، ارل گری دوم گرفته شده که بین سال های 1830 تا 1834 به عنوان نخست وزیر این کشور فعالیت می کرد.

علت دقیق نام گذاری این چای هنوز مشخص نشده اما داستانی که بیشتر روایت شده این است که یکی از افراد ارل گری جان یک پسر بچه چینی را از غرق شدن در دریا نجات می دهد و پدرش برای قدردانی، نام چای مرکبات چینی را ارل گری می گذارد.

در جایی دیگر گفته شده که ارل گری جان یک دیپلمات چینی را از مرگ نجات می دهد و او برای قدردانی چای مرکبات را تهیه کرده و به نام ارل گری نام گذاری می کند.

تلفظ صحیح ارل گری

برای شنیدن تلفظ صحیح ارل گری اینجا کلیک کنید.

منابع : stylecraze

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا