11 میوه بنفش رنگ و خواص شگفت انگیز آن ها برای سلامتی

خواص میوه های بنفش رنگ
خواص میوه های بنفش رنگ

میوه های بنفش رنگ از خوشمزه ترین و محبوب ترین خوراکی ها در سراسر دنیا هستند که به خواص بی نظیر و طعم دلپذیرشان شناخته شده اند.

همه میوه های بنفش – از تمشک سیاه گرفته تا بلوبری، انجیر و مانگوستین – علاوه بر این که با رنگ جذاب خود جلوه ای فوق العاده به سایر میوه ها می بخشند، دارای ترکیبات گیاهی و مواد مغذی زیادی هستند که به حفظ سلامتی و درمان بسیاری از بیماری ها کمک می کنند.

در این مقاله و در ادامه سری مطالب میوه های رنگی قصد داریم درباره میوه های بنفش رنگ و خواص و فواید آن ها صحبت کنیم. با کوکا همراه باشید.

بهترین میوه های بنفش رنگ

1. تمشک سیاه

تمشک سیاه یا بلک بری از خانواده توت ها و یکی از معروف ترین میوه های بنفش رنگ است که سرشار از مواد مغذی و آنتوسیانین های قوی می باشد. این ترکیب پلی فنلی که رنگ بنفش، آبی یا قرمز به خوراکی ها می بخشد در اکثر میوه های این لیست نیز به وفور یافت می شود.

آنتوسیانین ها به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی از سلول های بدن در برابر آسیب ها محافظت کرده، به کاهش التهاب کمک می کنند و مصرف خوراکی های سرشار از آنتوسیانین از جمله تمشک سیاه خطر ابتلا به بیماری هایی همچون دیابت، برخی انواع سرطان و بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

تمشک سیاه سرشار از آنتی اکسیدان های پلی فنلی دیگر، فیبر و ریز مغذی هایی همچون ویتامین C، فولات، منیزیم، پتاسیم و منگنز است که این میوه را به انتخابی بسیار مغذی، خوشمزه و شیرین تبدیل کرده است.

2. میوه گل ساعتی یا پشن فروت

میوه بنفش گل ساعتی
میوه گل ساعتی

میوه گل ساعتی میوه ای بسیار خوشمزه از نوعی گیاه تاک گرمسیری است که با بالغ شدن، پوست آن زرد یا بنفش و گوشت آن نرم و شیرین می شود که دانه های ترد زیادی را در خود جای داده است.

پشن فروت حاوی یک آنتی اکسیدان پلی فنلی خاص به نام پیکا تانول است که به نظر می رسد خواص زیادی برای سلامتی دارد. به عوان مثال مطالعه ای نشان داده این آنتی اکسیدان احتمالا از پوست در برابر آفتاب محافظت کرده و به مرطوب شدن پوست کمک می کند.

3. مانگوستین بنفش

منگوستین از میوه های معطر بنفش رنگ است که از دیرباز در مناطق استوایی رشد می کرده است. این میوه پوست محکمی دارد که قبل از خوردن باید آن را جدا کنید تا به گوشت ترش و شیرین این میوه برسید.

مانگوستین حاوی فیبر و فولات است، فولات یا ویتامین B9 نوعی ویتامین B است که برای بسیاری از فرایندهای مهم بدن از جمله تولید DNA و گلبول های قرمز خون ضروری می باشد.

این میوه حاوی آنتی اکسیدانی به نام زانتان است که طبق برخی تحقیقات خواص ضد التهابی، حفاظت کننده عصبی و ضد سرطانی دارد.

4. توت آکایی

توت آکایی از میوه های بسیار کوچک، به رنگ بنفش تیره است که به دلیل غلظت بالای آنتی اکسیدان های موجود در آن – از جمله آنتوسیانین ها – به شهرت رسیده است.

این توت های خوشمزه دارای خواص زیادی هستند که از جمله آن ها می توان به یمحتوای آنتی اکسیدانی خون، کاهش کلسترول بالا، قند خون و التهاب اشاره کرد.

توت آکایی را می توان به صورت آب میوه، پودر و مکمل برای مصارف دارویی استفاده کرد.

5. سیب ستاره ای بنفش

سیب ستاره ای میوه ای گرد به رنگ بنفش با گوشت شیرین است که مایع شیری ترشح می کند و برش های آن شبیه ستاره هستند، به همین دلیل به این نام شهرت پیدا کرده است.

افراد از میوه، پوست و برگ های این گیاه به عنوان دارو و برای درمان مشکلات سلامتی همچون سرفه، درد و دیابت استفاده می کنند. این میوه دارای مقدار زیادی آنتی اکسیدان است که طبق تحقیقات حیوانی برای سلامت سیستم گوارش مفید می باشد.

6. آقطی سیاه

آقطی سیاه یا الدربری یکی دیگر از توت های بنفش رنگ است که سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و سرشار از فیبر و ویتامین C است.

معمولا از محصولات و مکمل های این میوه به صورت شربت یا کپسول برای درمان طبیعی و کاهش علائم سرماخوردگی و آنفلوآنزا و تسریع روند بهبودی استفاده می شود.

این میوه اغلب به صورت مربا یا ژله یا داخل آب میوه و شربت استفاده می شود.

7. میوه اژدها قرمز

میوه اژدها قرمز یا دراگون فروت قرمز از میوه های خوشمزه با گوشت بنفش مایل به قرمز و روشن است که دانه های خوراکی سیاه و کوچک دارد.

این میوه گرمسیری بافت شبیه کیوی دارد و طعم آن اغلب شیرین ملایم توصیف می شود.

میوه اژدها از خوراکی های کم کالری و در عین حال پر از فیبر، ویتامین C و منیزیم است و غلظت بالایی از آنتی اکسیدان ها را در خود جای داده است، طبق مطالعات لوله آزمایشی احتمالا عصاره این میوه رشد انواع خاصی از سلول هی سرطانی از جمله سرطان سینه را مهار می کند.

میوه اژدها یک افزودنی عالی برای سالاد میوه و دیگر غذاهای شیرین باشد.

8. بلوبری

بلوبری از دیرباز تاکنون به عنوان یکی از خوراکی های فوق العاده مغذی دنیا شناخته شده و خواص زیادی برای سلامتی دارد.

این میوه کالری کمی دارد و در عین حال به عنوان پادشاه میوه آنتی اکسیدانی به شهرت رسیده که از بدن در برابر پیری زودرس و برخی انواع سرطان محافظت می کند.

مصرف بلوبری احتمالا برای کاهش کلسترول و فشار خون بالا نیز مفید است. این میوه را می توان به صورت خام مصرف کرده یا به صورت پخته به دسرها افزود.

9. انجیر بنفش

انجیر بنفش یکی دیگر از میوه های خوشمزه بنفش رنگ است که علاوه بر طعم خوشایند دارای خواص فراوانی می باشد که از ترکیبات مغذی گیاهی، آنتی اکسیدان ها و ویتامین های موجود در این میوه نشات گرفته است.

گفته شده انجیر خشک منبع عالی بسیاری از مواد معدنی و ویتامین های مورد نیاز بدن است.

10. انگور قرمز

شاید باورتان نشود اما انگور نیز یکی از انواع توت محسوب می شود و انگور قرمز که به نام انگور بنفش نیز شناخته شده همانند سایر انواع توت های بنفش دارای خواص زیادی برای سلامتی است.

انگور بنفش سرشار از رسوراترول می باشد که دارای خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی بوده و برای قلب مفید می باشد.

11. آلو

آلو آخرین میوه لیست ما است اما به آن معنا نیست که نسبت به سایر میوه ها کم اهمیت تر است بلکه این میوه خوشمزه عضو ثابت لیست خوراکی های بنفش رنگ و پر خاصیت به شمار می رود.

آلو انواع مختلف دارد که یکی از محبوب ترین آن ها آلو بنفش با گوشت زرد رنگ می باشد. این میوه سرشار از فیبر است که به هضم راحت تر غذاها کمک کرده و منبع عالی ویتامین A محسوب می شود.

می توان آلو را به صورت تازه یا خشک مصرف کرد، آلو خشک به دلیل چند خاصیت مهم آن از جمله درمان یبوست و پوکی استخوان شناخته شده است.

منابع: healthlinefinedininglovers

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا