خواص و مضرات خوردن موز در دوران بارداری چیست؟

خوردن موز در بارداری خوبه؟
خواص موز در بارداری

خوردن موز در دوران بارداری مفید است؟ | ارزش غذایی | فواید موز برای دوران بارداری | مضرات موز در بارداری | نحوه مصرف

موز یکی از میوه های گرمسیری خوشمزه و خوش عطر و بو است که همه افراد از کودک گرفته تا بزرگسالان و افراد مسن از طعم شیرین آن لذت می برند و بسیاری از خانم های باردار دوست دارند آن را در رژیم غذایی خود بگنجانند، اما آیا مصرف این میوه دوست داشتنی برای دوران بارداری بی خطر است؟

متخصصان تغذیه معتقدند موز به دلیل ترکیبات مغذی فراوانی که در خود گنجانده برای دوران بارداری مفید است و به درمان حالت تهوع، یبوست، کنترل فشار خون، پیشگیری از ادم و نقایص زایمان، تقویت استخوان و رشد بهتر مغز جنین کمک کرده و تاثیر خوبی در افزایش انرژی زنان باردار دارد.

برای آشنایی با مهم ترین فواید موز در دوران بارداری، مضرات احتمالی و روش های مختلف مصرف این میوه در ادامه مطلب با کوکا همراه باشید.

آیا خوردن موز در دوران بارداری مفید است؟

موز یکی از میوه های غنی از کربوهیدرات، فیبر، ویتامین هایی همچون ویتامین C و ب کمپلکس، اسیدهای چرب امگا 3، امگا 6 و مواد معدنی مختلف از جمله منگنز، منیزیم، پتاسیم، کلسیم، مس و سلنیوم است که همگی برای رشد سالم جنین در دوران بارداری ضروری می باشند.

خوردن موز در دوران بارداری به کاهش عوارض بارداری کمک کرده و برای سلامت مادر و نوزاد مفید است، به شرط آن که در مصرف این میوه زیاده روی نشود.

هشدار: قبل از افزودن موز به رژیم غذایی خود حتما با پزشک مشورت کنید.

ارزش غذایی موز

موز مواد مغذی فراوانی در خود گنجانده که از آن جمله می توان به موارد زیر در جدول ارزش غذایی موز اشاره کرد:

موز (100 گرم)مقدار
کالری89
پروتئین1.1 گرم
کربوهیدرات23 گرم
فیبر2.6 گرم
قند12 گرم
چربی0.3 گرم

فواید موز برای دوران بارداری

1. درمان حالت تهوع و استفراغ

موز منبع غنی ویتامین B6 یا پیریدوکسین است که برای پیشگیری و درمان حالت تهوع و بیماری صبحگاهی مفید می باشد، به همین دلیل خوردن موز در سه ماهه اول بارداری که احتمال بروز حالت تهوع بیشتر است توصیه می شود.

2. کاهش علائم ادم

بسیاری از خانم های باردار در سه ماهه دوم و سوم بارداری دچار ادم یا احتباس آب و مایعات در بدن می شوند که با عوارضی همچون ورم کردن پا و مچ پا و سایر مفاصل بدن همراه است.

به خانم هایی که دچار این وضعیت شده اند توصیه می شود از مصرف غذاهای شور اجتناب کرده و خوراکی هایی همچون موز را به رژیم غذایی خود اضافه کنند، این میوه به کاهش علائم ادم و درمان آن کمک می کند.

3. افزایش انرژی

موز از میوه های سرشار از کربوهیدرات است و قندهای ساده ای همچون گلوکز، فروکتوز و ساکارز در خود گنجانده که به سرعت توسط بدن متابولیزه شده و انرژی زیادی آزاد می کنند.

مصرف موز به خصوص در سه ماه آخر بارداری که خانم ها دچار کمبود انرژی شده و بیشتر احساس خستگی می کنند بسیار مفید است.

4. کاهش خطر نقایص زایمان

موز منبع خوب فولات است که که برای رشد مغز و نخاع جنین ضروری می باشد.

متخصصان زنان و زایمان برای جلوگیری از کمبود فولات در زنان باردار که می تواند به نقایص زایمان منجر شود توصیه می کنند خانم های باردار حتما مصرف فولات خود را افزایش دهند و خوراکی های سرشار از فولات از جمله موز را به رژیم غذایی خود اضافه کنند.

5. رشد سیستم عصبی جنین

همان طور که گفتیم موز منبع غنی ویتامین محلول در آب B6 است که برای رشد سیستم عصبی مرکزی کودک ضروری می باشد.

خوردن موز به خصوص در سه ماه اول بارداری می تواند به رشد مغز کودک نیز کمک کند.

6. درمان یبوست

موز حاوی مقادیر زیادی فیبر است که باعث افزایش حرکات روده شده، نفخ معده ناشی از گاز را کاهش می دهد و به درمان مشکل شایع یبوست در بارداری کمک می کند.

گفته شده یک عدد موز متوسط حاوی حدود 6 گرم فیبر است و خوردن آن برای خانم های بارداری که از یبوست رنج می برند مفید خواهد بود.

7. کنترل فشار خون

پتاسیم فراوان موجود در موز از مواد معدنی مورد نیاز برای تنظیم فشار خون است و مصرف این میوه از نوسانات فشار خون در این دوران پیشگیری می کند.

8. پیشگیری از اسیدیته و سوزش سر دل

اسیدیته و سوزش سر دل از مشکلات رایج دوره بارداری است و مصرف موز با محافظت از دیواره معده و مری در برابر اسید معده از این مشکلات آزار دهنده پیشگیری و به بهبود هضم کمک می کند.

9. تقویت و رشد استخوان ها

موز منبع عالی کلسیم محسوب می شود که برای رشد و تقویت استخوان های مادر و جنین بسیار مهم بوده و نقش مهمی در تنظیم انقباض عضلانی ایفا می کند.

10. سلامت پوست

موز سرشار از ویتامین C می باشد، این ویتامین که به نام اسید اسکوربیک نیز شناخته شده علاوه بر این که برای جذب آهن در بدن ضروری بوده و به رشد استخوان ها، ترمیم بافت ها و سلامت پوست کمک می کند نوعی آنتی اکسیدان قدرتمند محسوب می شود که از بدن در برابر عفونت ها و بیماری های مزمن محافظت می کند.

بنابراین با مصرف موز در دوران بارداری هم خودتان و هم نوزادی که در راه دارید می توانید از فواید این ویتامین همه فن حریف بهره مند شوید.

مضرات موز در بارداری

به طور کلی مصرف موز در دوران بارداری خطر خاصی برای سلامتی مادر و نوزاد ندارد اما مثل هر ماده غذایی دیگر نباید در مصرف آن زیاده روی شود. از جمله عوارض احتمالی موز در بارداری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • موز میوه ای شیرین است و مصرف بیش از حد آن می تواند به پوسیدگی دندان ها منجر شود.
  • زنان مبتلا به دیابت بارداری نباید در مصرف موز زیاده روی کنند زیرا این میوه می تواند باعث افزایش سریع قند خون شود، در صورت ابتلا به دیابت بارداری حتما قبل از مصرف موز با پزشک مشورت کنید.
  • برخی افراد به موز حساسیت دارند، این میوه حاوی نوعی آلرژن به نام کیتیناز است که باعث سندرم لاتکس میوه می شود. توصیه می شود زنان بارداری که به موز آلرژی دارند حتما قبل از خوردن این میوه و همچنین کیوی و آووکادو با پزشک صحبت کنند.

نحوه مصرف موز در دوران بارداری

توصیه می شود هنگام مصرف، موزهای تازه و تمیز را انتخاب کرده و از خوردن موزهایی که روزها در مغازه یا داخل منزل مانده اند، بیش از حد رسیده اند یا رنگ شان تیره شده اجتناب کنید.

برخی ایده های مصرف موز در دوران حاملگی عبارتند از:

1. اسموتی موز

یکی از بهترین روش های افزودن موز به رژیم غذایی بارداری تهیه اسموتی یا میلک شیک موز است، کافیست یک عدد موز رسیده را با مقداری توت فرنگی و شیر کم چرب ترکیب کرده و یک اسموتی خوشمزه درست کنید.

2. غذای صبحانه جو دوسر و موز

برای خوردن موز ناشتا در بارداری توصیه می شود مقداری موز خرد شده، بلغور جو دوسر و آجیل هایی همچون بادام را با ماست مخلوط کرده و هنگام صبحانه میل کنید، این ترکیب فوق العاده انرژی بخش است و به نشاط صبحگاهی کمک می کند.

3. چیپس موز

خانم های باردار معمولا دوست دارند به عنوان میان وعده خوراکی های متنوع و سالم میل کنند، یکی از این خوردنی های خوشمزه چیپس موز است که بهتر است آن را بدون روغن و با نمک کم سدیم تهیه کرده و تا آن جا که می توانید از سرخ کردن اجتناب کنید.

4. میوه کامل

موز به اندازه ای خوشمزه است که می توانید آن را به تنهایی و به صورت خام میل کرده و از حداکثر فواید آن بهره مند شوید.

سوالات رایج درباره مصرف موز در بارداری

1. آیا می توانیم موز قرمز در دوران بارداری مصرف کنیم؟

موز قرمز از نظر ارزش غذایی بسیار شبیه موز زرد است و خوردن آن در دوران بارداری معمولا بی خطر است، علاوه بر این به افزایش شیر مادر نیز کمک می کند.

2. در دوران بارداری چه تعداد موز بخوریم؟

در مصرف موز نیز مانند هر خوراکی دیگر نباید زیاده روی شود، به طور کلی می توانید 1 تا 2 عدد موز متوسط در طول روز میل کنید با این حال همان طور که قبلا گفتیم حتما قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید.

منبع: parenting