خواص و مضرات خوردن گلابی در دوران بارداری چیست؟

تاثیر گلابی در دوران بارداری
فواید و مضرات گلابی برای زنان باردار

زنان باردار می توانند گلابی بخورند؟ | مقدار مصرف | ارزش غذایی | فواید گلابی برای دوران بارداری | نحوه مصرف | مصرف کمپوت گلابی در بارداری | مضرات گلابی در بارداری

دوران بارداری یکی از حساس ترین دوره های زندگی خانم ها است که رژیم غذایی و تغذیه مناسب در آن اهمیت زیادی پیدا می کند و انتخاب گزینه های مناسب برای سلامت مادر و جنین کمی دشوار به نظر می رسد، یکی از خوراکی هایی که بسیاری از زنان باردار ممکن است در مصرف آن دچار تردید شوند گلابی است.

به دلیل شایعاتی که درباره گلابی وجود دارد برخی خانم ها از مصرف آن اجتناب می کنند در حالی که این میوه سرشار از مواد مغذی بوده و به تامین انرژی مورد نیاز بدن، کاهش خطر ابتلا به بیماری ها، کنترل فشار خون، جلوگیری از گرفتگی های عضلانی و درمان یبوست کمک می کند.

برای آشنایی با خواص گلابی برای بارداری در ادامه مطلب با کوکا همراه باشید.

آیا خوردن گلابی در دوران بارداری مفید و بی خطر است؟

بله! خوردن گلابی در دوران بارداری کاملا بی خطر است، این میوه از خوراکی های کم کالری و مغذی است که می تواند به تامین برخی از مهم ترین مواد ضروری برای سلامتی مادر و جنین کمک کند.

با این حال لازم است قبل از مصرف به خوبی این میوه بشویید، این مسئله در مورد همه میوه هایی که با پوست خورده می شوند توصیه می شود.

شستن گلابی عوامل بیماری زایی که ممکن است روی سطح آن زندگی کرده و به بیماری هایی همچون توکسوپلاسموز، لیستریوز یا عوارض شدید حاملگی منجر شوند را از بین می برد.

می توانید پوست گلابی را قبل از خوردن جدا کنید اگرچه لزومی به این کار نیست.

مقدار مصرف گلابی در بارداری

زنان باردار می توانند روزانه 1 تا 2 عدد گلابی اندازه متوسط میل کنند، در صورت تمایل می توانید تعداد را کهش دهد اما هرگز بیش از 2 عدد در روز مصرف نکنید.

ارزش غذایی گلابی

برخی مواد مغذی موجود در یک عدد گلابی متوسط (178 گرم) به صورت زیر است:

یک عدد گلابی متوسط مقدار
کالری101
پروتئین1 گرم
کربوهیدرات27 گرم
فیبر6 گرم

فواید گلابی برای دوران بارداری

گلابی از میوه های شیرین و خوشمزه تابستانی است که فواید زیادی برای سلامتی دوران بارداری دارد و مواد مغذی فراوانی در خود گنجانده است، از جمله:

1. کالری

رژیم غذایی مورد استفاده زنان باردار باید به گونه ای تنظیم شود که مواد مغذی مورد نیاز بدن دو نفر را تامین کند، به همین دلیل در دوره بارداری بیشتر از همیشه به مواد غذایی پر انرژی نیاز است که انرژی لازم برای کلیه فرایندهای بدن از جمله رشد جنین، تولید شیر و غیره را برطرف می کند.

اگرچه گلابی جزو میوه های کم کالری است اما هنوز هم منبع عالی کربوهیدرات های سالم محسوب می شود و به تامین انرژی بدن کمک زیادی می کند.

2. ویتامین C

ویتامین C از آنتی اکسیدان های مهم و ضروری برای سلامت بدن است و چند عملکرد مهم در بدن را کنترل می کند، از جمله:

  • این ویتامین با رادیکال های آزاد در سلول ها مقابله می کند، این مولکول ها عامل بروز آسیب اکسیداتیو می باشند که در واکنش های سلولی بدن که برای رشد، تولید انرژی و غیره ضروری هستند تداخل ایجاد می کنند.
  • ویتامین C برای تقویت لثه و دندان های زنان باردار مفید است.
  • این ویتامین به جذب بهتر مواد مغذی از جمله آهن کمک می کند، آهن در رشد نوزاد به خصوص تولید گلبول های خون و جریان خون نقش مهمی دارد.

3. پتاسیم

گلابی حاوی مقدار کمی پتاسیم است اما همین مقدار اندک نیز اثر خوبی در مهم ترین عملکردهای بدن در سطح سلولی و بافت ها دارد، از جمله:

  • این ماده معدنی به کنترل فشار خون و سلامت قلب زنان باردار و جنین کمک می کند.
  • پتاسیم برای تعادل الکترولیت های موجود در خون و همچنین مایعات بافت ها مفید است و باعث می شود بدن عملکرد بهتری داشته باشد.
  • این ماده گرفتگی پا و شکم را کاهش می دهد.
  • پتاسیم سیستم عصبی را تثبیت کرده و به بهبود عملکردهای حرکتی و هماهنگی بدن کمک می کند.

4. ویتامین A

گلابی سرشار از ویتامین A است که مصرف آن از سه ماه اول بارداری تا زایمان ضروری است، کمبود این ماده مغذی می تواند مشکلات جدی در دوران بارداری ایجاد کند.

  • ویتامین A به همراه سایر مواد مغذی در ساخت سیستم ایمنی بدن نقش دارد و خطر ابتلا به بیماری های عفونی را کاهش می دهد. این ویتامین از بتاکاروتن مشتق شده که از بیماری هایی که توسط باکتری های بیماری زا ایجاد می شوند پیشگیری می کند.
  • این ویتامین به بهبود بینایی و شکل گیری چشم جنین کمک می کند.
  • این ماده روی رشد و نمو جنین از جمله دستگاه تنفسی، سیستم عصبی، سیستم گردش خون و غیره اثر می گذارد و اندام هایی همچون کلیه ها و استخوان ها برای رشد مناسب به آن نیاز دارند.

5. مس و منیزیم

مس و منیزیم از ریز مغذی های ضروری هستند که نقش مهمی در بارداری دارند، از جمله:

  • مس در کنار آهن و ویتامین B به تولید گلبول های قرمز کمک می کند. این مسئله به خصوص در زنان باردار که نسبت به زنان غیر باردار حدود یک لیتر بیشتر خون نیاز دارند مهم است.
  • مس به رشد و عملکرد چندین اندام مهم و حفظ سلامت اعصاب و عروق کمک می کند.
  • مس برای حفظ و نگهداری سیستم استخوانی اسکلتی بدن نیاز است و به استقامت بدن کمک می کند.
  • منیزیم برای آرامش عضلانی در دوران بارداری ضروری بوده و باعث کاهش استرس جسمی و خستگی می شود.
  • این دو ماده معدنی برای بهبود کیفیت خواب نیز مفید هستند.

6. فیبر

فیبر از مواد مغذی فوق العاده مفید برای عملکرد درست سیستم گوارشی به خصوص در زنان باردار است زیرا:

  • زنان باردار به دلیل محدودیت فضای ناشی از رشد جنین ممکن است دچار مشکلات گوارشی متعددی بشوند در حالی که یک رژیم غذایی سرشار از فیبر به رفع یبوست و نفخ آن ها کمک می کند.
  • مصرف فیبر در دوران بارداری برای تنظیم و کاهش فشار خون مفید است، با کنترل فشار خون و تعادل میان سدیم و پتاسیم خطر بروز پره اکلامپسی کاهش می یابد.

7. ویتامین B6

ویتامین های B از مواد مغذی ضروری برای زنان باردار محسوب می شوند و کمبود آن ها در بدن می تواند به نقایص جنین در دوران بارداری منجر شود، یکی از این ویتامین ها ویتامین B6 است که:

  • از رشد بافت عصبی جنین حمایت می کند.
  • با تنظیم واکنش ایمنی بدن در برابر عفونت ها بدن را سالم نگه می دارد.
  • به کاهش حالت تهوع و استفراغ که به خصوص در سه ماه اول بارداری شایع است کمک می کند.

8. اسید فولیک

اسید فولیک یکی دیگر از مواد مغذی ضروری برای رشد جنین است که:

  • به تولید و توسعه خون و سیستم گردش خون کمک می کند.
  • برای رشد لوله عصبی که در عملکرد سیستم عصبی نوزاد اهمیت زیادی دارد ضروری می باشد.

نحوه مصرف گلابی در بارداری

گلابی چه به صورت خام یا پخته قابل مصرف است اگرچه به نظر بسیاری از افراد طعم خام آن بهترین است.

برای تهیه گلابی تنوری می توانید این میوه را به همراه آجیل ها، دارچین و شکر قهوه ای در فر بپزید تا هر دو طرف گلابی ها قهوه ای طلایی شود.

توصیه می شود گلابی را چند ساعت بعد از غذا میل کنید زیرا اسیدهای موجود در این میوه می تواند بافت داخلی دیواره معده خالی را تحریک کرده و باعث بروز اسهال و استفراغ شود.

ترکیب گلابی و شیر تازه اثر ملین دارد و باید از آن اجتناب شود.

کمپوت گلابی در بارداری

برخی خانم های باردار که به گلابی تازه دسترسی ندارند ممکن است از کمپوت گلابی استفاده کنند اما از آن جا که کمپوت ها معمولا مواد مغذی کمتری نسبت به میوه تازه دارند توصیه می شود همواره به دنبال میوه تازه باشید.

از سوی دیگر به دلیل حضور افزودنی های قندی و غیره در کمپوت، مصرف آن ممکن است باعث افزایش قند خون شده و به دیابت در دوران بارداری منجر شود.

توصیه می شود قبل از مصرف کمپوت حتما در این باره با پزشک مشورت کنید.

مضرات گلابی در بارداری

خوردن گلابی در اکثر موارد بی خطر است اما زیاده روی در مصرف آن می تواند به مشکلات سلامتی منجر شود.

  • یکی از مهم ترین عوارض جانبی زیاده روی در مصرف گلابی مشکلات گوارشی مانند نفخ، اسهال و استفراغ می باشد.
  • افرادی که به دیابت مبتلا هستند لازم است در خوردن این میوه احتیاط کنند.
  • گلابی کال دارای فیبر سخت است که می تواند باعث مشکلات معده شود، توصیه می شود فقط گلابی های رسیده به رنگ زرد یا قرمز مایل به نارنجی را انتخاب کنید.
  • برای جلوگیری از ابتلا به بیماری های باکتریایی میوه را قبل از مصرف خوب بشویید.

در ادامه بخوانید : خواص کشمش در بارداری

منبع: parenting