خواص و مضرات فلافل چیست؟

خواص خوردن فلافل چیست؟
خواص خوردن فلافل چیست؟

آیا فلافل سالم است؟ | عوارض و مضرات فلافل | کالری و ارزش غذایی فلافل

فلافل یکی از غذا های پرطرفدار خاورمیانه به ویژه در بین گیاهخواران و افراد وگن است که با استفاده از نخود، سبزیجات معطر، ادویه ها، پیاز و خمیر تهیه می شود.

فلافل می تواند به عنوان یک وعده غذایی به عنوان ساندویچ با نان پیتا یا نان باگت یا به تنهایی به عنوان پیش غذا استفاده شود.

در ادامه این مقاله همراه کوکا باشید تا به بررسی این موضوع بپردازیم که آیا فلافل سالم است و همچنین یاد بگیریم که چطور فلافل را سالم درست کنیم؟

آیا فلافل سالم است؟

فلافل دارای چندین ویژگی است که ممکن است به روش های مختلف برای سلامتی بدن مفید باشد؛

فلافل منبع خوبی از فیبر و پروتئین گیاهی است، دو ماده مغذی که به صورت هم افزایی کار می کنند تا به شما کمک کنند تا در طول روز به مدت طولانی تری سیر بمانید.

تحقیقات نشان داده که هم فیبر و هم پروتئین باعث کاهش تولید هورمون های گرسنگی مانند گرلین می شوند و با جلوگیری از پرخوری باعث لاغری و کاهش وزن خواهند شد.

همچنین مطالعات نشان داده اند که فیبر نخود ممکن است با کاهش میزان جذب کربوهیدرات ها به مدیریت قند خون کمک کند.

علاوه بر این، فیبر نخود به بهبود سلامت روده کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد.

بسته به نوع مواد افزودنی به فلافل، آن ها می توانند به طور طبیعی فاقد گلوتن و لبنیات باشند و به این ترتیب برای اکثر رژیم های غذایی گزینه مناسبی هستند.

عوارض و مضرات فلافل

فلافل معمولا در روغن سرخ شده است که باعث افزایش قابل توجه کالری و چربی آن می شود؛ مطالعات نشان می دهد افرادی که به طور مرتب غذا های سرخ شده مصرف می کنند خطر چاقی، بیماری قلبی، دیابت و سرطان در آن ها بیشتر است.

از این گذشته برخی از افراد ممکن است نسبت به مواد تشکیل دهنده فلافل مانند دانه کنجد آلرژی داشته باشند.

فلافل را چگونه سالم درست کنیم؟

مواد لازم برای 12 فلافل

  • نخود خیس خورده – 425 گرم
  • سیر تازه – 4 حبه
  • پیاز خرد شده – 1/2 فنجان
  • جعفری خرد شده – 2 قاشق غذا خوری
  • روغن زیتون – 1 قاشق غذا خوری
  • آرد – 3 قاشق غذا خوری
  • بیکینگ پودر – 1 قاشق چای خوری
  • آب لیمو ترش تازه – 2 قاشق چای خوری
  • پودر زیره – 1 قاشق چای خوری
  • پودر تخم گشنیز – 1 قاشق چای خوری
  • نمک و فلفل سیاه – به مقدار دلخواه

دستور تهیه

1. فر را تا 400 درجه فارنهایت (200 درجه سانتیگراد) گرم کنید و یک ورقه پخت را با روغن چرب کنید.

2. نخود، سیر، پیاز، جعفری، روغن زیتون، آرد، بیکینگ پودر، آب لیمو ترش، زیره، گشنیز، نمک و فلفل را در یک غذاساز بریزید و به مدت 1 دقیقه خوب هم بزنید تا مواد با هم ترکیب شوند.

3. از مواد گلوله های کوچک بردارید و بر روی ورقه ی پخت بگذارید.

4. فلافل ها را به مدت 10 تا 12 دقیقه در فر بپزید، سپس آن ها را برگردانید و به مدت 10 دقیقه ی دیگر بپزید تا طلایی و ترد شوند.

ارزش غذایی فلافل (100 گرم معادل 6 فلافل کوچک)

  • کالری : 333
  • چربی : 17.8 گرم
  • کربوهیدرات : 31.8 گرم
  • پروتئین : 13.3 گرم
  • فیبر : 4.9 گرم
  • ویتامین B6 : حدود 94 درصد ارزش روزانه
  • منگنز : 30 درصد ارزش روزانه
  • مس : 29 درصد ارزش روزانه
  • فولات : 26 درصد ارزش روزانه
  • منیزیم : 20 درصد ارزش روزانه
  • آهن : 19 درصد ارزش روزانه
  • فسفر : 15 درصد ارزش روزانه
  • روی : 14 درصد ارزش روزانه
  • ریبوفلاوین : 13 درصد ارزش روزانه
  • پتاسیم : 12 درصد ارزش روزانه
  • تیامین : 12 درصد ارزش روزانه

فلافل همچنین حاوی مقادیر کمی نیاسین، ویتامین B5، کلسیم و بسیاری از ریز مغذی های دیگر است.

منبع : healthline