خواص ریشه مانیوک برای سلامتی و پوست و مو

خواص ریشه مانیوک یا کاساوا
خواص ریشه مانیوک یا کاساوا

مانیوک چیست؟

مانیوک که به نام کاساو هم شناخته می شود یکی از انواع سبزیجات ریشه ای بومی آمریکای جنوبی است و به عنوان یکی از مقاوم ترین محصولات زراعی به خشکی شناخته می شود.

مانیوک حاوی مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها، تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، ویتامین C، آهن، فسفر و کلسیم است و برای سلامتی بدن و پوست و مو مفید می باشد.

در ادامه همراه کوکا باشید تا با تمامی فواید مانیوک برای سلامتی بدن و نحوه مصرف آن بیشتر آشنا شوید؛

فواید دارویی و درمانی مانیوک برای بدن

1. منبع غذایی نشاسته

مانیوک حاوی مقادیر بالای نشاسته مقاوم است که باکتری های مفید روده را تغذیه می کند و علاوه بر سلامت دستگاه گوارش با کاهش التهاب در بدن خطر ابتلا به چاقی و دیابت نوع 2 را کاهش می دهد.

2. لاغری و کاهش وزن

مقادیر بالای فیبر موجود در مانیوک با کاهش اشتها و جلوگیری از پرخوری باعث لاغری و کاهش وزن می شود.

3. سردرد

در طب سنتی از مانیوک برای درمان سردرد استفاده می شود؛ 60 گرم ریشه یا برگ مانیوک را برای چند ساعت در آب خیس می کنند سپس در مخلوط کن ریخته و روزی دوبار می نوشند.

4. سرطان

مقادیر بالای ویتامین B17 موجود در برگ های مانیوک برای پیشگیری و درمان سرطان مفید می باشد.

5. سلامت چشم ها

مانیوک سرشار از ویتامین A است که باعث بهبود سلامت چشم شده و خطر ابتلا به نابینایی و احتمال ضعیف شدن چشم ها را کاهش می دهد.

6. بیماری های روماتیسمی

برگ های مانیوک سرشار از منیزیم هستند که احتمال ابتلا به بیماری های روماتیسمی را کاهش می دهد. بیماری های روماتیسمی به بیماری های مربوط به عضلات و مفاصل گفته می شود که پوکی استخوان، آرتروز و لوپوس نمونه هایی از این بیماری هستند.

7. تقویت سیستم ایمنی بدن

فولات و ویتامین C موجود در مانیوک به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری ها را کاهش می دهند.

همچنین دمنوش برگ های مانیوک برای درمان تب بالا مفید می باشد.

8. افزایش انرژی بدن

مقادیر بالای کربوهیدرات های موجود در مانیوک به افزایش انرژی بدن کمک می کنند.

9. بهبود عملکرد مغز

برخی از متخصصان معتقدند که آرد مانیوک به بهبود عملکرد مغز کمک کرده و برای درمان استرس و اضطراب مفید می باشد.

10. تقویت عضلات

مقادیر بالای پروتئین موجود در مانیوک برای تقویت ماهیچه ها و عضلات بدن مفید می باشد.

11. فشار خون

مقادیر بالای فیبر موجود در مانیوک به کاهش فشار خون بالا کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد.

خواص مانیوک برای پوست و مو

12. آبرسان طبیعی پوست

مانیوک به دلیل مقادیر بالای آب و مواد مغذی که دارد به عنوان آبرسان طبیعی پوست شناخته شده و باعث نرم تر و درخشان تر شدن پوست صورت می شود.

13. درمان سریع زخم ها

برگ های کاساو به دلیل مقادیر بالای مواد مغذی که دارند به درمان سریع تر زخم ها کمک می کنند؛ برگ های خرد شده کاساو را با مقداری ژل آلوئه ورا ترکیب کنید تا خمیری به دست آید، این خمیر را بر روی زخم ها بمالید تا زودتر درمان شوند.

14. تقویت و افزایش رشد مو

برگ ها و ریشه ی مانیوک به دلیل مقادیر بالای مواد مغذی که دارند به تقویت فولیکول های مو کمک کرده و باعث افزایش رشد موی سر می شوند.

15. درمان ریزش مو

مقادیر بالای آب و مواد مغذی موجود در ریشه مانیوک به آبرسانی و تقویت ریشه مو کمک کرده و برای درمان ریزش مو مفید می باشند.

عوارض و مضرات مانیوک

چاقی و اضافه وزن

مانیوک یکی از سبزیجات ریشه ای دارای کالری بسیار بالاست که زیاده روی در مصرف آن می تواند باعث چاقی و اضافه وزن در افراد شود.

کاهش جذب مواد مغذی

مقادیر بالای آنتی مغذی ها (ترکیبات گیاهی) موجود در مانیوک ممکن است در هضم غذا اختلال ایجاد کنند و مانع از جذب ویتامین ها و مواد معدنی در بدن شوند.

  • ساپونین : آنتی اکسیدان هایی که ممکن است باعث کاهش جذب برخی از ویتامین ها و مواد معدنی شوند.
  • فیتات : این ماده مغذی ممکن است در جذب منیزیم، کلسیم، آهن و روی اختلال ایجاد کند.
  • تانن : در جذب آهن، روی، مس و تیامین تداخل ایجاد می کند.

مسمومیت

مانیوک اگر به صورت خام مصرف شود به دلیل مقادیر بالای ترکیبات شیمیایی به نام گلیکوزید های سیانوژنیک که در بدن به سیانید تبدیل می شوند، باعث مسمومیت شده و عملکرد تیروئید و عصب ها را مختل می کند.

علاوه بر این در بعضی از مناطق جهان مانیوک مواد شیمیایی مضر از خاک مانند آرسنیک و کادمیوم را جذب می کند و این ممکن است خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد.

به نظر می رسد مواد سمی موجود در مانیوک بر غده هیپوفیز تأثیر می گذارند و باعث اختلال در عملکرد کبد و کلیه ها می شوند.

چگونه می توان مانیوک را برای مصرف ایمن تر کرد؟

پوست آن را بگیرید : پوست ریشه مانیوک حاوی ترکیبات تولید کننده سیانید است.

آن را بخیسانید : خیساندن کاساو به مدت 48 تا 60 ساعت قبل از پختن ممکن است باعث کاهش مقدار مواد شیمیایی مضر موجود در آن شود.

آن را بپزید : از آنجا که مواد شیمیایی مضر بیشتر در مانیوک خام یافت می شوند، طبخ آن باعث کاهش این مواد می شود.

آن را با پروتئین بخورید : مصرف مانیوک در کنار منابع پروتئینی به کاهش سیانید سمی موجود در آن کمک می کند.

طریقه مصرف مانیوک

ریشه مانیوک را مانند سیب زمینی برای تهیه انواع غذا استفاده می کنند؛ مانیوک را می توان مانند سیب زمینی سرخ کرده، املت، سوپ و خورش مصرف کرد.

مانیوک را برای تهیه آرد به کار می برند؛ آرد مانیوک برای تهیه انواع نان و کراکر استفاده می شود.

مانیوک را به شکل تاپیوکا (نشاسته ای است که از طریق شستشوی ریشه مانیوک استخراج می شود) استفاده می کنند؛ تاپیوکا معمولا در تهیه پودینگ ها، پای ها و سوپ ها استفاده می شود.

برگ های مانیوک پخته شده را برای تهیه انواع غذا استفاده می کنند.

نکته : توجه داشته باشید که پردازش مانیوک (پوست کندن، خرد کردن و پختن) ارزش غذایی آن را کاهش می دهد.

ارزش غذایی مانیوک (100 گرم پخته شده)

  • کالری : 112
  • کربوهیدرات : 27 گرم
  • فیبر : 1 گرم

در ادامه بخوانید : خواص جیکاما یا سیب زمینی مکزیکی

منابع : healthlinestylecraze


خانم های یزدی کلیک کنن